چهارشنبه 31 مرداد 1397 - 10 ذي الحجه 1439 - 22 آگوست 2018
صفحه اصلي/قرآن

وجه شباهت تلاوت قرآن با زیارت اهل‌ بیت(ع)

موسوي‌بلده مطرح کرد:

وجه شباهت تلاوت قرآن با زيارت اهل‌ بيت(ع)

گروه فعاليت‌هاي قرآني: شباهت‌هاي تلاوت قرآن با زيارت اهل‌بيت(ع) در ويژه‌برنامه راديويي «فرهنگ تلاوت» با حضور سيدمحسن موسوي‌بلده مطرح شد.

به گزارش خبرگزاري بين المللي قرآن (ايکنا)، سومين برنامه «فرهنگ تلاوت» راديو قرآن، عصر روز گذشته، سوم مردادماه، با اجراي هادي صلح‌جو و کارشناسي سيدمحسن موسوي‌بلده، مدرس و پيشکسوت قرآني کشورمان همراه بود.

در اين جلسه به موضوع معناي تلاوت قرآن، اشتراکات و شباهت‌هاي تلاوت قرآن با زيارت اهل‌بيت(ع) پرداخته شد. موسوي‌بلده در پاسخ به اين سؤال که آيا تلاوت قرآن تاريخ مصرف دارد؟ گفت: هر زماني که دين تمام شود، تاريخ مصرف تلاوت قرآن نيز پايان مي‌يابد و هنگامي باب قرآن براي بشر بسته شود تلاوت آن نيز به اتمام مي‌رسد اما از آنجا که قرآن جاودانه است بدانيد که تلاوت قرآن هرگز تعطيل نخواهد شد و اين با تولد قرآن به وجود آمده است.

قرآن با «اقرأ» و «بخوان» آغاز شد

وي ادامه داد: قرآن با «اقرأ» و «بخوان» آغاز شد. کلمه قرآن از ماده (قرأ) گرفته شده است. به طور طبيعي هر کتابي که نوشته مي‌شود تا خوانده شود اما بحث قرائت قرآن داراي ويژگي‌هاي خودش است و درست نيست که ما در عين حال که قرآن کتاب هست و خواندني است، بيايم تلاوت قرآن را با خواندن نوشته‌هاي اشخاص عادي مقايسه کنيم.

موسوي‌بلده بيان کرد: در مورد قرآن بخش تلاوت مطرح است در مورد بقيه متون قرائت، مطالعه و خواندن آنها و براي فهميدن مطرح است. اين دو با هم متفاوت‌ است. چون قرآن، نور است و هيچ متن ديگري نور نيست، بنابراين شما هنگامي که يک متني را مي‌خوانيد، متن بشري است اما قرآن ظاهر آن کلام است.

وي ادامه داد: خداوند اراده کرد که در آخرين دين خودش که کامل‌ترين دين است و معجزه‌ قرآن کريم را داشته باشد که در بالاترين دين کتاب، مطلب و موضوع و خواندني معجزه است که اين کتاب ماندگارترين کتاب است تا بتواند در خدمت بشر باشد چنانکه کارآمدترين کتاب است.

اين مدرس قرآن اظهار کرد: در رابطه با قرآن، تلاوت آن را داريم اما تلاوت نهج‌البلاغه و يا ساير کتب را نداريم. خداوند دو امام براي ما فرستاد يک امام اکبر است که اين امام اکبر، حضرت قرآن است و از سوي ديگر نيز ائمه و اهل‌بيت(ع) را به عنوان تبيين‌کنندگان اين کتاب و فرمايشات اين کتاب فرستاد.

امام کبير ائمه اهل‌بيت(ع) هستند

موسوي‌بلده اضافه کرد: امام کبير ائمه اهل‌بيت(ع) هستند که در واقع قرآن ناطقند و جز قرآن چيز ديگري نمي‌گويند، قرآن متحرک هستند و قرآني هستند که زمان طبيعي زندگي بشر را دارند که براي تکامل بشر آمده‌اند که اگر انسان‌ها لياقت و فهم را داشته باشند از آنها استفاده مي‌کنند.

وي ادامه داد: همچنين قرآن نيز امامي است در شکل صامت به عبارت ديگر امام ظاهر ساکت است که به شکل کتاب درآمده که شما در طول تاريخ تا آخرين روزي که بشر زندگي مي‌کند هر لحظه مي‌توانيد با ايشان ملاقات کنيد بدون محدوديت‌هاي فيزيکي.

موسوي‌بلده اظهار کرد: حضرت قرآن، امامي است که شما هر لحظه اراده کنيد بدون ساعت ملاقات و محدوديت‌هاي شبانه‌روزي مي‌توانيد با آن ملاقات کنيد و از ايشان مطلبي که نياز داريد بگيرد اين تفاوت قرآن با ديگر کتاب‌هاست پس بايد با آن برخوردي هم متفاوت داشته باشيم.

اين پيشکسوت قرآني کشورمان با تأکيد بر همراهي دو ثقل گرانبهاي قرآن و اهل‌بيت(ع)، ادامه داد: پيامبر اکرم(ص) فرموده است « إِنِّي تَارِکٌ فِيکُمُ الثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ» که اين نشان دهنده ارتباط و انس بيشتر با اهل‌بيت(ع) و همچنين همراهي اين دو ثقل جدايي ناپذير از يکديگر است.

وي عنوان کرد: توصيه‌هايي که در خصوص نحوه تعاملي که بايد با معصومين(ع) داشته باشيم شبيه به تعامليست که بايد با قرآن داشته باشيم. قرآن را بايد با صدا خوش بخوانيم. اگر شما قاري قرآن هستيد شما حضرت قرآن را به صدا درمي‌آوريد.

کلام قرآن فصيح و بليغ است چنانکه سخنان اهل‌بيت(ع) نيز داراي فصاحت است

موسوي‌بلده بيان کرد: از شباهت‌هاي قرآن و عترت اين است که کلام قرآن فصيح و بليغ است چنانکه نحوه صحبت کردن ائمه(ع) داراي سجع بوده است. شباهت نحوه برخورد و تعامل ما با اين دو سنخ جالب است فرض بفرمايد اينکه مي‌گويند هر وقت قرآن مي‌خوانيد، گريه کنيد. اگر گريه‌تان نمي‌گيرد خودتان را به حالت گريه بي‌اندازيد.

وي با اشاره به اينکه دريچه قلب را نفوذ نور قرآن باز مي‌کند، ادامه داد: در مورد حضرت امام حسين(ع) نيز گفته شده است حتي اگر اسم امام حسين مي‌آيد، بگيريد و اگر گريه‌تون نمي‌گيرد خود را به تباکي بزنيد.

اين مدرس قرآن با تأکيد بر اينکه خودتان را از زيارت اين دو امام قرآن و اهل‌بيت(ع) محروم نکنيد، اضافه کرد: در اسلام چقدر در مورد زيارت معصومين(ع) تأکيد داريم چنانکه پيامبر(ص)مي‌فرمايد «هر کس بيايد حج، من را زيارت نکند به من جفا کرده». بحث زيارت به قدري مهم است که زيارت از راه دور داريم تا اگر براي فردي مقدور نشد که به زيارت پيامبر اکرم(ص) و يا مثلا امام حسين(ع) به صورت حضوري برود، از دور و از طيق خواندن اين زيارات در هر روز حداقل آداب زيارت را بجا آورد.

موسوي‌بلده اظهار کرد: قرآن موجود زنده و امام اکبر است و تمام ويژگي‌‌هايي که در ائمه سراغ داريم اکمل آن در قرآن و در حضرت ايشان است. براي ملاقات حضرت ايشان هم دستور وارد شده است. زيارات روزانه و شبانه حضرت ايشان هم همان تلاوت قرآن است.

وي عنوان کرد: تلاوت در لغت به معناي پيروي کردن و در پي آن رفتن است. بحث تلاوت قرآن نيز به اين معناست که علاوه بر قرائت قرآن که تنها کلام و الفاظ قرآن را مي‌خوانيم بايد روحمان نيز با حضرت قرآن همراه باشد و جاپاي‌ قرآن بگذاريم.

تعامل ما با قرآن و تعامل ما با اهل‌بيت(ع) ارتباط تنگاتنگ دارد

اين پيشکسوت قرآن کشورمان با تأکيد بر اينکه تعامل ما با قرآن و تعامل ما با اهل‌بيت(ع) ارتباط تنگاتنگ دارد، عنوان کرد: در مورد قرآن به تلاوت و درخصوص ائمه(ع) به زيارت توصيه شده است حتي مي‌شود جاي اين دو اصطلاح را عوض کرد و به جاي تلاوت قرآن مي‌توان گفت زيارت قرآن و يا براي زيارت ائمه بگوييم تلاوت ائمه چراکه هنگامي که قرآن مي‌خوانيم به زيارت حضرت قرآن نائل مي‌شويم وهنگامي که به زيارت ائمه مي‌رويم در حقيقت به تلاوت آن مي‌رويم و دلمان را و وجودمان را در زيارت، گره به امام مي‌زنيم و تلاوت ائمه يعني در حقيقت به تبعيت از ائمه(ع) مي‌پردازيم.

وي تصريح کرد: پس تلاوت معصوم(ع) به نوعي تبعيت از معصوم(ع) است و زيارت در واقع همين کار را انجام مي‌دهد هنگامي که دلمان را براي ديدن امام باز مي‌کنيم و در اين راه قدم بر مي‌داريم و مي‌بينيم که در حقيقت نمي‌شودکه به ملاقاتان برويم و از دور زيارت مي‌کنيم يعني دلمان را به اينها مي‌سپاريم.

موسوي‌بلده تأکيد کرد: عنصر زيارت در حقيقت آن احاديث و معارفي که بايد از اهل‌بيت(ع) فرا بگيريم و مطالعه مي‌کنيم را نوراني مي‌کند و به جاي اينکه صرفاً اطلاعات در مغز ما باشد به دل ما مي‌رود و اگر تنها مطالعه سيره و احاديث و سخنان اهل‌بيت(ع) کفايت مي‌کرد کما اينکه بسياري از علما و يا دشمنان اسلام که با مطالعات بسيار در اين راه به طور جدي و به منظور ضربه زدن به اسلام وارد شده‌اند.

وي تصريح کرد: تفاوت يک مسلمان با غير مسلمان اين است که غير مسلمان صرفاً مطالعه مي‌کند و مسلمان مطالعه از طريق تلاوت انجام مي‌دهد و اطلاعات قرآني را به قلب وارد مي‌کند. نور معارف دين و نور قرآن را از طريق تلاوت به قلبمان وارد مي‌کنيم تا وجودمان قرآني شود و نه صرفاً مطالب وارد مغزمان شود که در اين حال تلاوت قرآن زمينه ساز عمل به قرآن مي‌شود.

تعداد بازديد:800 آخرين تغييرات:94/06/05
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر