شنبه 27 مرداد 1397 - 6 ذي الحجه 1439 - 18 آگوست 2018
صفحه اصلي/خانواده

توصیه‎هایی کاربردی برای یک رژیم غذایی دینی

توصيه‎هايي کاربردي براي يک رژيم غذايي ديني

امام رضا (عليه السلام) رساله‌اي دارند به نام «رساله ذهبيّه»؛ در آنجا به آداب زناشويي قبل از همبستر شدن تذکر مي‌ دهند که در تشکيل و آمادگي نطفه ‌ها اثر مي‌ گذارد.



آنتوسيانين

بچه‌اي که در شکم مادر هست، با روحيه مادر و پدر بايد هماهنگي داشته باشد.

در نمونه ‌هايي که از فرزندان متولد شده با آواي قرآن بررسي شده است، مشاهده‌ شده مادراني که در طول حاملگي از صداي قرآن استفاده کرده‌اند، بعد از تولد رفتارهاي کودکانشان بسيار آرام‌ تر و آشناييشان با صوت قرآن کاملاً مشهود است و حتي روي زايمان مادر هم اثر بخشي داشته و زايمان راحت ‌تر انجام شده است.
غذاهايي را که مادر در طول حاملگي مي‌ خورد بر زيبايي صورت کودک و تعادل مزاج او اثر مي‌ گذارد. مثلاً اگر سيب، گلابي و انار بخورد، براي بچه اثر بهتري دارد، زيباتر متولد مي‌ شود. تعادل مزاج براي کودک مهم است.

چهار گياه را در روايات ما معرفي مي‌ کنند که ايجاد تعادل مزاج مي‌ کنند: انار، بنفشه، کاسني که آن را در تشکيل فرزند پسر موثر دانسته‌اند، و رطب.

اين چهار ماده مزاج ملايمي دارند و لذا مي‌ توان براي همه افراد تجويز کرد و در طول حاملگي از غذاهاي مفيد هستند.
 

چه رابطه‌اي ميان تغذيه و سبک زندگي اسلامي وجود دارد؟

رابطه تغذيه و سبک زندگي در تمام مدت زندگي وجود دارد. ما در بعضي از آيات قرآن مي ‌بينيم ضمن اين که از گياهان و مزارع صحبت مي ‌شود، درباره تغذيه حلال، دادن خمس و زکات بعد از برداشت محصول تأکيد شده است و همچنين سفارش شده که مادران از غذاهاي حلال استفاده کنند.

بعد از حاملگي هم از غذاهايي که پيشنهاد شده باز هم رطب است که خداوند به حضرت مريم سلام ‌الله عليها بعد از فارغ شدن پيشنهاد کردند و براي کم‌ خوني مادر خوب است. 


کدام وعده غذايي از همه مهم‌تر است

يکي از مشکلاتي که داريم مسئله قواي جسمي و جنسي است. در روايات ما آمده است: لقمه صبح استحکام بدن را برقرار مي‌ کند.

الان در جامعه خوردن صبحانه ضعيف شده است و اين باعث تضعيف قواي بدني و وقتي هنگام ظهر مي ‌شود، حتي فعاليت اقتصادي جامعه تحت ‌الشعاع قرار مي‌گيرد. 

به‌ جاي سه وعده در روز، صبح غذاي کامل بخوريم، ظهر نخوريم و شب هم مختصر بخوريم، فردا صبح نخوريم و ظهر بخوريم. اگر با اين شيوه تغذيه کنيم، هيچ ‌وقت دچار افزايش وزن نمي ‌شويم

پنير بخوريد، اما در شب! وسط غذا هم آب نخوريم

فردي به امام رضا (عليه السلام) مراجعه کرد و پرسيد: «شما فرموده بوديد پنير مکروه است». امام رضا (عليه السلام) فرمودند: «ما گفته بوديم در روز پنير نخوريد، شب بخوريد».

در علم امروز يکي از دلايلش اين است که وقتي کلسيم در بدن بالا مي ‌رود، فسفر مغز تخليه مي ‌شود و چون ميزان فسفر و کلسيم بايد در خون مناسب باشد، در نتيجه خواب ‌آلودگي ايجاد مي‌شود.

يک غذاي کامل مثل حلوا آرده، عسل، آبگوشت، آش، عدسي و... مناسب صبحانه ‌اند.

اگر بتوانيم غذاي صبحمان را خوب بخوريم، قبل از آن وضو مي‌ گيريم، با لباس تميز سر سفره مي‌ نشينيم، با بسم ‌الله ‌الرحمن ‌الرحيم شروع مي‌کنيم. صبحانه ‌مان را با 21 عدد مويز شروع مي ‌کنيم يا کساني که بيماري ديابت دارند يک نخود کندر صبح ناشتا بعد از مسواک زدن بخورند.

اين سبب مي ‌شود معده که از شب مزاجش سرد بوده است، وارد گرما شود. اين گرما سبب مي ‌شود غذا بهتر هضم و جذب شود.

وسط غذا به هيچ ‌وجه نبايد آب خورد. بهتر است غذا حتي ‌الامکان با دست تميز خورده شود. از قاشق غير از موارد ناچاري مثل آش استفاده نشود. حداقل لقمه غذاي صبح 40 لقمه است که با سرانگشت شست، سبابه و انگشت کنار آن خورده مي ‌شود. وسط غذا نبايد صحبت کرد، نبايد آب خورد و در آخر غذا نوشابه‌ اي مثل سکنجبين، آب ولرم يا آب ‌ميوه مصرف شود.
چاي را هم به اين دليل پيشنهاد نمي‌ کنيم که چاي سبب از بين رفتن آهن خون مي‌ شود و در ايران کم‌ خوني زياد داريم و مخصوصاً در بين خانم‌ها کم‌ خوني خيلي گزارش شده است.

آب

بهترين نوشيدني آب است

در مورد نوشيدني ‌ها «سيد الشراب الماء» بهترين شربت خود آب است. ذکر اين نکته را لازم مي ‌دانيم که براي جلوگيري از سرطان و براي بيماران سرطاني بايد از خوردن آب ‌هاي کلردار پرهيز شود.

در حال حاضر بهترين آب همين آب ‌هاي ولرم خودمان است. اگر کسي از آب چشمه استفاده کرد چه بهتر.

 

دچار افزايش وزن نمي شويد

تغذيه ظهر چندان در اسلام توصيه نشده است، ولي مي ‌توانيم آن طور که امام رضا (عليه السلام) فرموده‌اند به‌ جاي سه وعده در روز، صبح غذاي کامل بخوريم، ظهر نخوريم و شب هم مختصر بخوريم.

اگر با اين شيوه تغذيه کنيم، هيچ ‌وقت دچار افزايش وزن نمي ‌شويم.


اگر مي ‌خواهيم مديران خوبي باشيم بايد قبل از صبح بيدار شويم

در مديريت بحث مديريت زمان مطرح است. بهترين زمان روز بين ‌الطلوعين ـ‌از اذان صبح تا طلوع آفتاب‌ـ است. در اين ساعات روزي پخش مي ‌شود و زمان بهشت است.

بنابراين اگر بخواهيم برنامه روزمره‌مان را تنظيم کنيم و مديران خوبي باشيم، بايد سعي کنيم قبل از اذان صبح بيدار باشيم، نماز اول وقتمان را بخوانيم، اگر بتوانيم دو رکعت نافله صبح را هم قبل از آن بخوانيم، بعد مطالعات روزمره يعني قرآن و دعا را در آن ساعات انجام بدهيم.

امام رضا(عليه السلام) 21 عدد مويز و کندرشان را مي‌ خوردند، بعد از طلوع آفتاب استراحت کوتاهي مي ‌کردند و بعد براي فعاليت روزمره آماده مي ‌شدند.

اگر مي‌ خواستند روزه بگيرند، سحري مقوي مي‌ خوردند و اگر روزه نبودند صبحانه را کامل ميل مي‌ کردند. غذاي ظهر را هم يک روز در ميان مي ‌خوردند. روزي هم که ظهر غذاي کامل مي ‌خوردند، شبش غذاي فوق ‌العاده مختصري مي ‌خوردند.

 

شام را ترک نکنيد ولو به يک لقمه

باز در روايت داريم که اگر دو شب پشت سر هم غذا خورده نشود تا 40 شب قواي بدني بر نمي ‌گردد. اين روشي که غربي‌ ها دارند که شب غذا نمي ‌خورند روش اشتباهي است و نبايد از آن تقليد کرد. شب حتي يکي دو لقمه هم شده است بايد خورد. البته کساني که مي ‌خواهند وزن کم کنند، بايد شب خيلي کم غذا بخورند.


استراحت در يک سوم اول شب

استراحت‌ شان را در يک‌ سوم اول شب مي ‌کردند. با بررسي ‌هايي که شده به اين نتيجه رسيده اند خواب يک ‌سوم شب ده برابر خواب وسط شب و خواب وسط شب ده برابر خواب يک ‌سوم آخر شب فايده دارد.

حداقل لقمه غذاي صبح 40 لقمه است که با سرانگشت شست، سبابه و انگشت کنار آن خورده مي‌شود. وسط غذا نبايد صحبت کرد، نبايد آب خورد و در آخر غذا نوشابه‌اي مثل سکنجبين، آب ولرم يا آب ‌ميوه مصرف شود

سبزي‌ ها از بهترين منابع غذايي براي جلوگيري از سرطان است

يکي از غذاهاي اساسي که بايد سر سفره ‌ها باشد، سبزي ‌هاست. اين روزها ثابت شده که سبزي ‌ها و غذاهاي فيبردار يکي از بهترين منابع براي جلوگيري از سرطان‌ هاست.

امام رضا (عليه السلام) سر سفره‌اي که سبزي در آن نبود نمي ‌نشستند.


سرکه زياد بخوريم اما آن را با لبنيات و تخم‌مرغ و ماهي مصرف نکنيم.
سرکه هميشه سر سفره باشد. امام رضا (عليه السلام) فرمودند: «من از وقتي وارد ايران شدم از سرکه استفاده مي‌کنم. در مدينه از نمک استفاده مي‌کردم».

سرکه يکي از پايه‌هاي غذايي بوده است. فقط نبايد سرکه را با لبنيات، تخم‌مرغ و ماهي مصرف کرد. بنابراين هر يک از اينها سر سفره بود فقط يکي را انتخاب کنيد. بعضي از غذاها اگر با هم مصرف شوند در بدن ايجاد لک و پيس مي‌کنند.


شب چه کار کنيم که صبح راحت‌تر بيدار شويم؟

اگر شب ‌ها ماست زياد، کاهو و سبزيجات بخوريم، صبح سخت ‌تر بلند مي ‌شويم، اما اگر يک استکان عرق کاسني بخوريم يا به قول شهيد مطهري که مي ‌گفتند: «من شبي که کباب مي‌ خورم، براي نماز شب راحت ‌تر بلند مي‌شوم»، غذاي مقوي ‌تري بخوريم يا کمي خرما و غذاي کم‌حجم اما پرانرژي بخوريم، راحت‌تر بلند مي‌شويم.

  فرآوري: زهرا اجلال 

بخش اخلاق و عرفان اسلامي تبيان

تعداد بازديد:916 آخرين تغييرات:94/06/12
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر