یکشنبه 15 تير 1399 - 13 ذي القعده 1441 - 5 ژولاي 2020
صفحه اصلي/دين و انديشه


 
 


 










 


 




 








خروجي RSS

عـرفان حـلقه را بهتـر بشنـاسيم

پايگاه اطلاع رساني آيت الله مکارم شيرازي منتشر کرد؛

عـرفان حـلقه را بهتـر بشنـاسيم

آنچه امروزه به نام عرفان كيهانى (حلقه) مطرح مى شود شامل آموزه هاى انحرافى و تضاد با اصول و فروع دين مبين اسلام است.

به گزارش خبرگزاري مهر ، متن پيش رو در نقد عقايد انحرافي فرقه ضاله عرفان کيهاني توسط پايگاه اطلاع رساني آيت الله مکارم شيرازي منتشر شده است؛

در اين ايام كه حكم شديدى از سوى دادگاه درباره رئيس عرفان حلقه صادر شده، بعضى از گوشه و كنار به حمايت از او برخاسته و مى‌گويند: آنچه او مى‌گويد عين تعليمات اسلام است و ما با پيروى از او اسلام را بهتر شناختيم، لذا ما كه سال‌هاست افكار او را بررسى مى‌كنيم ناچار شديم عقائد انحرافى او را به استناد عبارات صريح كتابهايش در اينجا براى شما بياوريم.

آنچه امروزه به نام عرفان كيهانى (حلقه) مطرح مى‌شود شامل آموزه‌هاى انحرافى و تضاد با اصول و فروع دين مبين اسلام است. برخى از موضوعات انحرافى عرفان حلقه از اين قرار است :

شيطان‌شناسى (شيطان‌پرستى)

شيطان در «عرفان حلقه» احترام و تقدس زيادى دارد و مأمور خدا، عامل كمال، اولين معلم انسان و موحد و مطيع فرمان پروردگار شناخته مى‌شود!

۱. آنها معتقدند خداوند از ابليس خواسته بود كه به فرمان سجده بر آدم اعتنا نكند! به اين ترتيب عصيان شيطان به عنوان مأموريت الهى بود. (كتاب موجودات غير ارگانيك، ص ۱۴ و ۱۵ و كتاب انسان معرفت، ص ۲۴۵).

۲. ابليس به عنوان ملكى كه قانون تضاد را براى جهان دو قطبى ايجاد كرده، معرفى مى‌شود. (انسان و معرفت، ص ۹۸ و ۹۹)

۳. شبكه شعور كيهانى كه عرفان حلقه مدعى اتصال به آن است مى‌گويد: شيطان ملكى است كه قانون تضاد و قانون دو قطبى را ايجاد كرده بنابراين شعور كيهانى يا هوشمندى الهى همان ابليس است. (انسان و معرفت، ص ۲۴۷).

۴. شيطان اولين معلم بشر است زيرا او را به درخت علم و آگاهى راهنمايى كرد و از بهشت نادانى و بى‌خبرى بيرون آورد. (انسان و معرفت، ص ۲۰۴ و موجودات غير ارگانيك، ص ۱۵)

اين در حالى است كه قرآن مجيد در آيات بسيارى شيطان را به خاطر نافرمانى و سرپيچى از سجده بر آدم و اعتراض به ذات پاك پروردگار مطرود و ملعون و رانده درگاه خدا مى‌شمرد.

در سوره حجر آيات ۳۲-۳۵ مى‌فرمايد: (قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا لَکَ أَلاَّ تَكُونَ مَعَ السَّاجِدِينَ * قَالَ لَمْ أَكُنْ لّاَِسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ * قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّکَ رَجِيمٌ * وَإِنَّ عَلَيْکَ اللَّعْنَةَ إِلَى يَوْمِ الدِّينِ)؛ «(خداوند) فرمود: اى ابليس! چرا با سجده‌كنندگان نيستى!؟ گفت: من هرگز براى بشرى كه او را از گِل خشكيده‌اى كه از گِل بدبويى گرفته شده است آفريده‌اى، سجده نخواهم كرد. فرمود: از صف آنها ]= فرشتگان [ بيرون رو، كه (از درگاه ما!) رانده شده‌اى و لعنت (و دورى از رحمت حق) تا روز قيامت بر تو خواهد بود».

و در سوره اعراف آيه ۱۸ مى‌فرمايد: (قَالَ اخْرُجْ مِنْهَا مَذْءُومآ مَدْحُورآ لَّمَنْ تَبِعَکَ مِنْهُمْ لاََمْلاََنَّ جَهَنَّمَ مِنْكُمْ أَجْمَعِينَ)؛ «فرمود: از آن (مقام) با ننگ و عار و خوارى، بيرون رو! و سوگند ياد مى‌كنم كه هر كس از آنها از تو پيروى كند، جهنم را از شما همگى پر مى‌كنم».

و در سوره ص آيه ۷۳-۷۸ مى‌فرمايد: (فَسَجَدَ الْمَلاَئِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ * إِلاَّ إِبْلِيسَ اسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ * قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَکَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَىَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِينَ * قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِى مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ * قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّکَ رَجِيمٌ * وَإِنَّ عَلَيْکَ لَعْنَتِى إِلَى يَوْمِ الدِّينِ)؛ «در آن هنگام همه فرشتگان سجده كردند، جز ابليس كه تكبّر ورزيد و از كافران بود. گفت: اى ابليس! چه چيز مانع تو شد كه بر مخلوقى كه با قدرت خود او را آفريدم سجده كنى!؟ آيا تكبّر كردى يا از برترين‌ها بودى!؟ (برتر از اين‌كه فرمان سجود به تو داده شود!) گفت: من از او بهترم، مرا از آتش آفريده‌اى و او را از گِل. فرمود : از آسمان‌ها (و صفوف ملائكه) خارج شو، كه تو رانده درگاهِ منى. و مسلمآ لعنت من بر تو تا روز قيامت خواهد بود».

به علاوه در آيات متعددى از قرآن مجيد سخن از وسوسه و فريب شيطان نسبت به آدم است كه او را گمراه ساخت و سبب شد از بهشت بيرون رود و نه تنها معلم آدم نبود بلكه گمراه‌كننده آدم و سبب محروميت او از بسيارى از نعمت‌هاى الهى شد.

آيا آنچه از كتاب‌هاى او در بالا آورديم با اين آيات قرآنى كمترين هماهنگى دارد؟ چگونه بعضى از فريب‌خورده‌ها مى‌گويند سخنان او عين تعليمات اسلام است و با پيروى از او اسلام را بهتر شناخته‌ايم. اين است معنى شناختن اسلام و قرآن مجيد!؟

.......................................................

در ذيل بخشى از متن عبارات كتاب او را عيناَ مى‌آوريم.

«در ميان اين کارگزاران تنها ابليس است که مأموريت او تا پايان اين چرخه ادامه دارد و به عبارت ديگر، تا رسيدن به سرانجام چرخه، سر به سجده بر آدم فرود نمي آورد»

موجودات غير ارگانيک ص ۱۴

«نمي توان اين سجده نکردن را خارج از طراحي الهي دانست»

موجودات غير ارگانيک ص ۱۴

«ابليس به فرمان سجده بر آدم اعتنا نکرد و اين وظيفه را انجام داد»

موجودات غير ارگانيک ص ۱۴

«پس تبعيت نکردن از فرمان سجده، در ظاهر نافرماني است و اگر نافرماني نبود، تضادي هم نبود؛ اما در عين حال، فرمانبرداري است. چون خداوند آن را از پيش تعيين کرده است»

موجودات غير ارگانيک ص ۱۵

«ظاهر تکبر آميز اين نافرماني و رانده شدن ابليس از جهان تک قطبي (جهان وحدت) درسي است که بايد در طول مسير چرخه به آن توجه داشت.»

موجودات غير ارگانيک ص ۱۵

«براي اين منظور، خداوند به ابليس مأموريت داد که به فرمان سجده بر آدم اعتنا نکند و او نيز اين مأموريت را پذيرفت و تنها ملکي شد که بر آدم سجده نکرد و تا پايان سير او، به سجده در برابر وي در نخواهد آمد»

انسان و معرفت ص ۲۴۷

«به عبارت ديگر، سجده نکردن ابليس به آدم، خارج از طراحي دقيق خداوند نيست و اين کارگزار، عامل دو قطبي بودن "جهان دوقطبي" و شکل گرفتن صحنه امتحان انسان است.»

انسان و معرفت ص ۲۴۷

«ديدن اين درخت، به آدم نشان داد که با رفتن به سوي آن، براي او امکان سير در مراحلي وجود خواهد داشت که وي را به آگاهي و کمال مي رساند.»

انسان و معرفت ص ۲۰۴

«بنابراين، جايي که آدم نزديک شدن به درخت را انتخاب کرد آغاز مسير نزولي چرخه بود.»

انسان و معرفت ص ۲۰۴

...........................................

«تحقيقى از پژوهشكده عرفان‌هاى نوظهور»

تعداد بازديد:751 آخرين تغييرات:94/06/12
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر