دوشنبه 26 آذر 1397 - 9 ربيع الثاني 1440 - 17 دسامبر 2018
صفحه اصلي/خانواده

مواظب باشید، ترموستات مغزتان نسوزد

مواظب باشيد، ترموستات مغزتان نسوزد

همين الان شروع کنيد. آزاردهنده‌ ترين ساکنين آپارتمان مغز و افکارتان را شناسايي کنيد و حکم تخليه ‌شان را صادر کنيد. اين ساکنين خيلي وقت است که آنجا مانده‌اند و نمي گذارند شما راحت زندگي کنيد. بيرون انداختن اين ساکنين جا را براي آوردن ساکنين بهتر باز مي‌کند. آپارتمان افکارتان را از آنِ خودتان کنيد و دوباره به زندگي برگرديد.

عاداتي کوچک براي کمتر فکر کردن

يکي از چيزهايي که آدمها را از داشتن زندگي که مي‌خواهند دور مي‌کند، بيش از حد فکر کردن است. اين افراد براي هر مشکل کوچک و بزرگي آنقدر فکر مي‌کنند که روزي متوجه مي شوند، ترموستات مغزشان سوخته است و ديگر نمي توانند فکر کنند.
البته فکر کردن درمورد مسائل بسيار خوب است اما فکر کردن بيش از اندازه باعث مي‌شود زندگي‌تان دچار رکود شود و خوبي‌هاي زندگي‌تان را به دست خودتان نابود کنيد.

راه حل هاي بسيار ساده که کمک تان مي‌کند تا زندگي شادتر و راحت‌تري داشته باشيد:

وسيع نگاه کنيد

افتادن در دام فکر کردن وسواسي و بيش از حد بسيار ساده است. به همين دليل وقتي مي‌بينيد که بيش از انداز به موضوعي فکر مي‌کنيد، از خودتان بپرسيد: آيا ۵ سال ديگر اين موضوع اهميتي خواهد داشت؟ يا حتي ۵ هفته ديگر؟
وسيع‌تر کردن ديد با همين يک سوال ساده خيلي زود شما را از تله فکر کردن وسواسي بيرون مي‌آورد و کمک تان مي‌کند، بگذاريد موقعيت خودش جلو رود و زمان و انرژي‌تان را روي چيزهايي که واقعاً اهميت دارد متمرکز خواهد کرد.

 محدوده‌ زماني را کوتاه‌تر کنيد

براي رفتن به فراي ذهنمان بايد هرج‌ و‌ مرج ذهنمان را دور بريزيم. ذهن جاي خسته ‌کننده‌ اي است و بعضي وقت‌ها لازم است که از آن به تعطيلات برويم

اگر براي تصميم‌گيري‌هايتان فرجه زماني نداشته باشيد، مدام در افکارتان شناور شده و از همه زوايا به صورت افراطي به مسايل نگاه مي‌کنيد. پس سعي کنيد، ياد بگيريد در تصميم‌گيري‌ها بهتر عمل کنيد و با گذاشتن محدوده زماني در زندگي روزمره‌تان، وارد عمل شويد. حال چه اين تصميم بزرگ و مهم باشد و چه کوچک و جزئي.

روش‌هاي کمکي

براي تصميمات کوچکي مثل اينکه برويد ظرف‌ها را بشوييد، به ايميلي جواب بدهيد يا کار کنيد، ۳۰ ثانيه به خودتان فرصت دهيد تا تصميم بگيريد. براي تصميمات بزرگتر که ممکن است الان هفته‌ها و ماه‌ها وقت تان را بگيرد، فرجه ۳۰ دقيقه‌اي در نظر بگيريد.

مرد عمل باشيد

وقتي بدانيد چطور مي‌توانيد با اقدامات مستمر هر روزتان را شروع کنيد، آنوقت دست از فکر کردن بيش از اندازه و وسواسي برخواهيد داشت. گذاشتن ضرب‌العجل راهي است که کمکتان مي‌کند بيشتر مرد عمل شويد.
برداشتن قدم‌هاي کوچک رو به جلو و تمرکز کردن روي هر قدم در هر لحظه عادت ديگري است که براي اين هدف کمکتان مي‌کند.اين روش خيلي خوب عمل مي‌کند چون باعث مي‌شود احساس اضطراب زيادي نکنيد و برداشتن فقط يک قدم آنقدر کوچک است که اسير ترس‌تان نمي‌کند.

احمق به نظر نرسيد

اينکه سعي کنيد ۵۰ مرتبه به موضوعي فکر کنيد، راهي است که بتوانيد کنترل همه چيز را به دست آوريد. همه احتمالات را در نظر بگيريد که مبادا دچار اشتباه نشويد، شکست نخوريد يا احمق به نظر نرسيد.
اما همه اينها بخشي از زندگي هستند. همه کساني که تحسين شان مي‌کنيد و زندگي داشته‌اند که الهام‌بخش شماست، در زندگي گاهي با شکست روبه‌رو شده‌اند. آنها هم اشتباه کرده‌اند. اما در بيشتر موارد آنها به اين شکست‌ها بعنوان بازخوردي ارزشمند نگاه کرده‌اند و از آنها درس گرفته‌اند. چيزهايي که ممکن است به ظاهر منفي برسد چيزهاي زيادي به آنها آموخته و به رشد آنها کمک کرده است.

 اگر نمي‌توانيد درست فکر کنيد، فکر نکنيد

گاهي اوقات وقتي گرسنه‌تان است يا روي تخت دراز کشيده‌ايد که بخوابيد، فکرهاي منفي به سراغ تان مي‌آيند.بايد بتوانيد اين افکار را سريع دستگير کرده و به خودتان بگوييد:
«نه، نه. قرار نيست الان به اينها فکر کنم.»
وقتي گرسنه يا خواب‌آلود هستيد، ذهنتان نمي‌تواند درست و روشن فکر کند. به همين دليل همان ديالوگ «نه، نه» را با خودتان تکرار کنيد و آن فکر را براي زماني بگذاريد که بتوانيد بهتر فکر کنيد.

در سياه چال ترس نيفتيد

يکي ديگر از دام‌هايي که ممکن است گرفتار آن شويد اين است که در ترس‌هاي مربوط به موقعيت زندگي‌تان گم شويد و ذهن تان سناريو‌هايي فاجعه‌بار درمورد اتفاقاتي که ممکن است بيفتد سر هم کند. ياد بگيريد که صادقانه از خودتان سوال کنيد، بدترين اتفاقي که ممکن است بيفتد چيست؟ و بعد که فهميديد بدترين اتفاق ممکن چيست، کمي وقت براي فکر کردن به اينکه براي جلوگيري از بروز آن اتفاق چه مي‌توانيد بکنيد، صرف کنيد.

 ورزش کنيد

شايد به نظرتان کمي عجيب برسد، اما ورزش کردن، مخصوصاً کار با وزنه، فشارها و نگراني‌هاي دروني‌تان را خالي مي‌کند. ورزش باعث مي‌شود قاطعيت بيشتري در زندگي پيدا کنيد و رويکردتان را به مسائل تغيير دهيد.

رفت و آمد با کساني که فکر نمي کنند

پس به اين فکر کنيد که آيا منابعي در زندگي‌تان هست، چه نزديک چه دور، که بيش از اندازه فکر کردن را در شما ترغيب مي‌کند؟ و به آدم‌ها و منابعي که تاثيري متضاد در شما دارند فکر کنيد

محيط اجتماعي‌تان نقش مهمي دارد و نه فقط افراد و گروه‌هايي که به زندگي واقعي‌تان نزديک هستند. چيزهايي که مي‌خوانيد، گوش مي‌کنيد يا مي‌بينيد هم موثر هستند. وبلاگ‌ها، کتاب‌ها، فيلم‌ها و موزيک‌هاي زندگي‌تان. پس به اين فکر کنيد که آيا منابعي در زندگي‌تان هست، چه نزديک چه دور، که بيش از اندازه فکر کردن را در شما ترغيب مي‌کند؟ و به آدم‌ها و منابعي که تاثيري متضاد در شما دارند فکر کنيد. راه‌هايي پيدا کنيد که بيشتر وقت و توجه‌تان را صرف افراد و منابعي کنيد که تاثيري مثبت بر تفکرتان دارند.

از افکارتان بيرون بپريد

 جايي آرام و زيبا فراي افکارتان پيدا کنيد. جايي که آرامش، امنيت، لذت و آزادي وجود داشته باشد. دست يافتن به اين نياز به تلاش و تمرين دارد اما با تمرين مي‌توانيد تقريباً در هر مکاني و هر زماني اينکار را انجام دهيد. تا زماني که امتحان نکنيم نمي‌دانيم که دست از فکرکردن برداشتن چقدر سخت است. براي رفتن به فراي ذهنمان بايد هرج‌ و‌ مرج ذهنمان را دور بريزيم. ذهن جاي خسته ‌کننده‌ اي است و بعضي وقت‌ها لازم است که از آن به تعطيلات برويم.

زباله هاي ذهن تان را بيرون بريزيد

بعضي از افکار که در ذهنتان مي‌چرخد بايد بيرون ريخته شود، بعضي از آنها گير کرده‌ اند و مي‌ترسند بيرون بيايند. به افکار ذهنتان مثل يک بلوک آپارتمان نگاه کنيد. به طبقه دوم اين آپارتمان نگاه کنيد، همينطور که در راهرو راه مي‌رويد، از پشت در آپارتمان شماره 22 صداي پيرزن ديوانه مي‌آيد که، "اينطوري بايد آنرا انجام مي‌دادي ديوانه...!" کمي اينطرف‌تر، آپارتمان زن پر حرفي است که هميشه در خانه ‌اش را باز مي‌گذارد و يکدفعه بيرون مي‌پرد و حواستان را پرت مي‌کند. انتهاي راهرو مردي زندگي مي‌کند که هميشه شما را مي‌ترساند، "اگر مي‌ديدي چقدر احمق به نظر مي‌رسيدي ديگر هيچوقت آنکار را انجام نمي‌دادي." اين آدم‌ها در واقع آن افکاري هستند که ميل و انگيزه  شما را کشته اند.

دفترچه اي به نام ثبت موفقيت داشته باشيد

دفترچه ثبت موفقيت داشته باشيد. نوشتن افکار، تصميمات، رفتارها و نتايجي که به دست مي‌آوريد راهي عالي براي حفظ نگرش، ايجاد تمرکز و انگيزه است. همچنين راه خوبي است که بفهميد چه چيزي براي شما موثرتر است.

 

فرآوري: ه. منفرد - بخش خانواده ايراني تبيان

تعداد بازديد:563 آخرين تغييرات:94/06/25
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر