پنج شنبه 26 تير 1399 - 24 ذي القعده 1441 - 16 ژولاي 2020
صفحه اصلي/دين و انديشه

آیا فقط می توان به ظواهر آیات اکتفا کرد

آيت الله قرهي پاسخ داد؛

آيا فقط مي توان به ظواهر آيات اکتفا کرد

آيت الله قرهي در درس اخلاق خود گفت: بدانيم يک عوالم ديگري هم هست، بدانيم که قرآن فقط ظاهر نيست.

به گزارش خبرگزاري مهر ، مطلبي از درس اخلاق آيت الله قرهي در پي مي آيد.

 ما اگر بخواهيم فقط به ظواهر آيات نگاه کنيم، متوجّه مطالب آن نمي­ شويم. مثلاً الآن يک آيه را اشاره مي­ کنم، شما خودتان برويد ببينيد ظاهر آيه چيست. من مخصوصاً بعضي از مطالب را فققط اشاره مي­ کنم که آن روح تحقيق به خصوص در جوان­ها بيشتر شود. به قول آيت­الله العظمي گلپايگاني که يک موقعي سر درس مي­ فرمود: مثل اين که مستشکلي نيست، بگذاريد من خودم مستشکل باشم. لذا بد نيست ما هم گاهي خودمان اشکال ايجاد کنيم و جوابش را هم بدهيم. اين­طوري بهتر است تا بخواهيم آن­ها اشکال ايجاد کنند و بعد ببينيم جواب چيست.

حالا اين مطلبي که مي­ خواهم عرض کنم، چيست؟ ببينيد در آنجايي که مي ­فرمايد: «اليوم اکملت لکم دينکم و اتممت عليکم نعمتي»، ظاهر آيه در مورد چيست؟ وهابي­ها مي­ گويند: شما بايد صورت ظاهر آيه را نگاه کنيد، در مطالب قبلي اين عبارت، کجا به غدير خم و بحث ولايت و ... اشاره شده است!؟

امّا ما چند مطلب در جواب آن­ها داريم که يکي شأن نزول است. حالا برويد ببينيد مگر قبلش چه مي­ گويد که آن­ها ايراد گرفته ­اند؟ حالا من جوابش را هم نمي ­گويم و به تعبيري فقط شبهه مي­ اندازم. مگر آن­ها شبهه ايجاد نمي ­کنند، بگذاريد يک بار هم خودمان، خودمان را به شبهه بياندازيم.

لذا شايد يک عدّه بگويند: آقا! اين چه حرف­هايي است مي ­زنيد!؟ مگر شما مرتد هستيد!؟ بايد به آن­ها گفت: بله، درست است، ما مرتديم! چون چيزي نمي ­فهميم و حرف­هايم بايد جمع بشود. البته بنده که واقعاً چيزي نفهميدم و فرمايشات آن اعاظم را محضر مبارکتان عرض مي­ کنم امّا آيا نستجيربالله آن­ اعاظم که تأييديه از آقاجانمان گرفته­اند، آن­ها که بدن مقدّسشان را زير پاي اميرالمؤمنين، علم مطلق پروردگار عالم بردند و ...؛ مرتد و کافرند؟

يادتان نرود، عرض کردم بعد از اين که حضرت خضر به حضرت موسي گفت: «هذا فراق بيني و بينک»، گنجشک، کف دست موسي، قطره­اي انداخت و حضرت خضر گفت:چيست؟ او به اذن الله فهميد و گفت: مي­ خواهد بگويد تمام علم اوّلين تا آخرين، در مقابل علم وصيّ پيغمبر آخر الزمان، مثل يک قطره در مقابل دريا مي­ ماند.

لذا اميرالمؤمنين که اين­قدر علم دارند، به بعضي­ها هم آن قدر علم دادند که در آخر هم گفتند: تو را پيش خودم مي ­برم. لذا ما ملک نقال داريم که اين وليّ خدا را زير پاي اميرالمؤمنين بردند.

پس چنين اعاظمي اين حرف‌ها را زدند. امّا اين هم درست است که امثال من نمي‌فهمند. امّا ما چرا بايد بيان کنيم؟ براي اين که اگر بيان نشود، دير مي‌شود. حدّاقل وصف‌العيش باشد تا نصف‌العيش بشود. چون خود عيش حقيقي که نيست. امّا حدّاقل قضيه يک چيزي به گوشمان خورده باشد.

لذا عزيز دلم! بدانيم يک عوالم ديگري هم هست، بدانيم که قرآن فقط ظاهر نيست، پس آن «سبعين بطنا» کجاست!؟ اصلاً براي چه گفتند: «سبعين بطنا»!؟ ما بايد اين‌ها را بدانيم.

تعداد بازديد:782 آخرين تغييرات:94/07/14
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر