چهارشنبه 25 مهر 1397 - 7 صفر 1440 - 17 اكتبر 2018
صفحه اصلي/پزشكي

8 عادت معده خراب کن

8 عادت معده خراب کن

متأسفانه همه ما عادت هايي داريم که به بدن آسيب مي زند و معده نيز از اين آسيب ها در امان نيست. اين عادت ها باعث بالا آمدن اسيد معده، دل درد، زخم معده، سرطان و غيره مي شود. اما مي شود با تغيير عادت هاي بد از بسياري از اين مشکلات در امان بود.

معده

يک ضرب المثل چيني مي گويد: «اگر بيماري در معده نباشد بيمار نمي ميرد». اين ضرب المثل ساده اهميت و ارزش ارگاني به نام معده را نشان مي دهد. بنابراين سلامت آن نيز از اهميت بالايي برخوردار است. متأسفانه همه ما عادت هايي داريم که به بدن آسيب مي زند و معده نيز از اين آسيب ها در امان نيست. اين عادت ها باعث بالا آمدن اسيد معده، دل درد، زخم معده، سرطان و غيره مي شود. اما مي شود با تغيير عادت هاي بد از بسياري از اين مشکلات در امان بود. پرهيز از زياده روي در مصرف قهوه و شکلات سياه و زياده روي نکردن در مصرف غذاهاي تند و پرادويه باعث حفظ و ارتقاي سلامت معده مي شود. در اين مطلب شما را با 8 عادت معده خراب کن آشنا مي کنيم.

نوشيدن زياد و افراطي قهوه = تحريک معده

کافئين موجود در قهوه باعث اسيدي شدن PH خون مي شود. علاوه بر اين از آنجايي که کافئين يک ماده ي محرک است باعث افزايش استرس مي شود و حتماً مي دانيد که استرس، دشمن معده است؛ بنابراين بهتر است از مصرف زياد قهوه و نوشابه ها که باعث جذب زياد کافئين مي شوند احتياط کرد.

بايد از مصرف زياد شکلات سياه پرهيز کرد. چون باعث شل شدن اسفنکتر مري شده و به اين ترتيب زمينه ي بالا آمدن اسيد معده فراهم مي شود

توجه داشته باشيد که چاي نيز به اندازه ي نصف قهوه کافئين دارد. يادتان باشد که نوشيدني هاي الکلي براي مخاط سم است و قابليت سلول هاي عصبي را براي انقباض هاي عضلاني بر هم مي زند. نوشيدني هاي شيرين نيز فلور را دچار تغييراتي کرده و خطر بروز چاقي مفرط را افزايش مي دهد. بهتر است بدانيد که اضافه وزن نيز به نوبه ي خود خطر بروز مشکل ريفلاکس معده را افزايش مي دهد؛ يعني اينکه اسيد معده بالا مي آيد و به اصطلاح معده ترش مي کند.

زياده روي در مصرف شکلات و گوشت هاي فرآوري شده = التهاب معده

هيچ کس منکر اثرات مثبت روغن هاي خوبي که حاوي امگا 3 ها هستند نيست. اما بايد در مصرف سوسيس و کالباس و گوشت هاي قرمز جانب احتياط را رعايت کرد. پروتئين هاي حيواني حاوي امگا 6 زيادي است. اين اسيدهاي چرب جزو عوامل التهاب زا در بدن به خصوص در ناحيه ي معده و دستگاه گوارش محسوب مي شوند. به همين طريق نيز بايد از مصرف زياد شکلات سياه پرهيز کرد. چون باعث شل شدن اسفنکتر مري شده و به اين ترتيب زمينه ي بالا آمدن اسيد معده فراهم مي شود.

مصرف زياد مواد کبابي = احتمال سرطان

زماني که مواد غذايي، کباب يا دودي مي شوند يک واکنش گليکاسيون پروتئين به نام واکنش ميلارد بروز مي کند. واکنش ميلاد همان پروسه ي قهوه اي شدن غذا است. يعني در نتيجه ي واکنش بين قند و پروتئين ماده ي غذايي تغيير رنگ داده و قهوه اي مي شود. اين واکنش باعث بروز التهاب، استرس اکسيداتيو و خطر ابتلا به سرطان مي شود. بنابراين بهتر است مواد غذايي را به روشي ملايم و با درجه حرارت پايين طبخ کنيد.

8 عادت معده خراب کن

مصرف زياد محصولات لبني = مشکلات معده اي

مصرف روزانه بيش از دو واحد از محصولات لبني و زياده روي در مصرف گلوتن (پروتئين موجود در نان هاي مدرن) باعث بروز تفکيک سلول هاي مري مي شود. اين مسئله نيز باعث نفوذ اسيد معده شده و مشکل ساز مي شود. بنابراين اگر معده ي حساسي داريد در مصرف لبنيات نيز زياده روي نکنيد.

بدخوابي = افزايش حالت اسيديته

اگر مشکل ريفلاکس معده مانع از خواب راحت مي شود برعکس آن نيز ممکن است. يعني زماني که با کمبود خواب و کم خوابي مواجه مي شويد عصبي تر هستيد و استرس مزمن روي معده تأثير منفي مي گذارد و مشکل اسيدي شدن و ريفلاکس تشديد مي شود. افرادي که از آپنه ي خواب رنج مي برند نيز بيشتر در معرض مشکل ريفلاکس اسيد معده قرار دارند. چون تنفس بد زمينه را براي بالا آمدن اسيد معده به سمت مري فراهم مي کند. برخي داروها مانند داروهاي ضدالتهاب و آسپرين نيز باعث بروز معده درد و مشکل ريفلاکس اسيد معده مي شوند.

هر آنچه دهان را مي سوزاند معده را نيز آتش مي زند

هر ماده ي غذايي که دهان را مي سوزاند معمولاً با معده نيز سر ناسازگاري دارد. بنابراين نبايد در مصرف فلفل زياده روي کنيد. در عوض مي توانيد ادويه هاي سرشار از آنتي اکسيدان ها و داراي خواص ضدالتهابي مانند زردچوبه، دارچين، چوب ميخک يا زنجبيل را دريابيد و براي خوش طعم کردن غذاها استفاده کنيد.

پرخوري = افزايش حالت اسيديته

بهتر است بدانيد که اضافه وزن نيز به نوبه ي خود خطر بروز مشکل ريفلاکس معده را افزايش مي دهد؛ يعني اينکه اسيد معده بالا مي آيد و به اصطلاح معده ترش مي کند

هر چه بيشتر غذا را بجوييد از پرخوري دور مي شويد و به هضم بهتر غذا کمک مي کنيد. جويدن غذا همچنين باعث افزايش بزاق ترشح شده مي شود. بزاق حالت اسيديته معده را کاهش مي دهد. بنابراين قبل از هر چيزي بهتر است پرخوري را ترک کنيد و غذا را به درستي بجوييد. براي اين کار هر لقمه را که به دهان مي بريد قاشق و چنگال را داخل بشقاب بگذاريد و با حوصله غذا را مزه مزه کنيد و بجويد.

مصرف دخانيات = افزايش خطر ابتلا به سرطان معده

دخانيات علاوه بر تحميل ترکيبات شيميايي فراوان به بدن باعث از بين رفتن کارايي اسفنکتر مري مي شود که اين مسئله نيز به بالا آمدن اسيد معده منجر مي شود. به عقيده ي محققان، مصرف دخانيات به همراه مصرف مواد غذايي شور جزو عوامل اصلي بروز سرطان معده هستند. سيگار در کار توليد مخاط محافظ معده اختلال ايجاد کرده و همچنين باعث افزايش خطر ابتلا به زخم معده مي شود. بنابراين اگر نمي خواهيد علاوه بر ريه هايتان معده تان را نيز ناکار کنيد هر چه سريع تر سيگار را ترک کنيد.


فاطمه مهدي پور - بخش تغذيه و آشپزي تبيان

تعداد بازديد:775 آخرين تغييرات:94/10/28
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر