پنج شنبه 26 تير 1399 - 24 ذي القعده 1441 - 16 ژولاي 2020
صفحه اصلي/خانواده

حسی که زندگی مشترک را تهدید می کند

راهکارهايي براي کاهش حسادت در رابطه زناشويي

حسي که زندگي مشترک را تهديد مي کند

آدم هاي زيادي با حسادت زندگي مي کنند. يک پژوهش علمي نشان داده است که بيش از يک سوم آدم ها به ويژه در رابطه زناشويي حسود هستند. حسادت يکي از دلايل مهم مراجعه زنان و مردان به مراکز روان درماني و مشاوره است.

حسادت

شايد برايتان اين سوال پيش مي آيد که چرا حسادت مي کنيد يا چرا او به شما حسادت مي کند؟ مي خواهيد بدانيد چطور بايد آن را کنترل يا متوقف کنيد و عکس العمل درست در برابر حسادت بي دليل ديگري چه بايد باشد.

حسادت از چه و براي چه؟

شايد برايتان جالب باشد که بدانيد حسادت بيشتر از اينکه يک خصلت باشد يک واکنش عاطفي است در برابر نگراني واقعي يا غير واقعي که فرد گمان مي کند رابطه اش را در معرض تهديد قرار داده است يا موقعيت اش را خراب خواهد کرد. مي گويند کمي حسادت براي حفظ چيزي که داريم يا براي به دست آوردن يک رابطه و بهبود رابطه لازم است. اما به نظر نمي آيد اين توجيه درستي براي وجود چنين احساسي و ابراز آن در يک رابطه باشد. حسادت باعث نمي شود چيزي را حفظ کنيد يا مراقب آن باشيد. اگر کسي را دوست داريد و از نظر شما رابطه عاطفي عميقي وجود دارد دليلي ندارد که با حسادت از آن مراقبت کنيد.

آيا حسادت طبيعي است؟

براي کنترل و درمان حسادت شديد ابتدا بايد بپذيريد که چنين احساس و تمايل شديدي در شما يا ديگري وجود دارد و چنين واکنش منفي اي از شما يا شريک زندگي تان سر مي زند

حسادت برآمده از احساسات است؛ يک احساس منفي است و با غبطه خوردن فرق دارد. ممکن است شما زيبايي، موفقيت و جايگاه شريک زندگي تان را ببينيد و دوست داشته باشيد شما هم چنين موقعيتي را تجربه کنيد. تا زماني که جايگاه ديگري را تحسين مي کنيد و برايش خوشحال هستيد و بخشي از اين موفقيت را سهم خودتان مي دانيد شما حسود نيستيد. وقتي ديگري انگيزه اي را در شما تقويت مي کند تا تغييري ايجاد کنيد شما حسود نيستيد.
اما زماني که تحمل موقعيت ديگري را نداريد، دچار احساس خود کم بيني مي شويد، گمان مي کنيد موقعيت تان متزلزل شده است و تهديد شده ايد شما آدم حسودي هستيد و معمولاً براي نشان دادن اين احساس هر رفتار نامعقول و نامتناسبي را از خود نشان مي دهيد. کمتر پيش مي آيد که آدم حسود خوددار باشد.

حسود و احوالاتش

آدم هاي حسود در يک زمان درگير چندين احساس هستند. آنها هم مي ترسند و هم خشمگين هستند، احساس شکست مي کنند و در عين حال فکر مي کنند تهديد شده اند، سو ظن دارند، غمگين و متأسف هستند، دچار بي اعتمادي، شک، دردمندي و ترديد هستند و خود را آدمي ناقابل و کم ارزش مي دانند. آدم حسود هميشه در موقعيت از دست دادن است هرچند که سعي مي کند براي آرام کردن اين احساس ديگري را کنترل و هدايت کند اما در نهايت او يک بازنده است چون هميشه نگران و مضطرب است. حسادت مثل سم ذره ذره اثر مي کند و شيره يک رابطه را مي کشد.

منشاء حسادت چيست؟

حسادت به دلايل متفاوتي تحريک مي شود. گاهي انتظارات غير معقول و ناممکن از يک رابطه باعث ايجاد حسادت مي شود ممکن است از فرد درگير رابطه انتظارات نامتعارف يا نامعقولي داشته باشيد. معمولاً عدم تحمل موفقيت ديگري و تمايل به سلطه گري در رابطه و کنترل فرد با عنوان غيرت و تعصب دو عامل مهم برانگيزاننده حسادت هستند.

وقتي حسادت رابطه را خراب مي کند

حسادت شما را از احترام ، توجه و محبت تهي مي کند. اگر در رابطه اي هستيد که ديگري به شما حسادت مي کند حتما به خوبي متوجه شده ايد که چقدر گاهي خودتان را تهي از عشق و علاقه مي بينيد و چقدر از اينکه در معرض تهديد هاي فرد حسود هستيد رنجيده ايد.با وجود حسادت رابطه پر از گلايه مندي، خشم، جنگ و درگيري، بحث هاي بي پايان،بي اعتمادي، افسردگي، حس انتقام جويي متقابل، جوابگويي هاي غير لازم، واکنش هاي جسمي، تغييرات خلقي شديد دو طرف و رنجش هاي بي پايان است.به مرور زمان احساس مي کنيد بي خواب شده ايد، علاقمندي هايتان را از دست داده ايد و حتي ذائقه غذايي تان تغيير کرده است.

با حسادت چه کنيد؟

آيا مي توان بر حسادت غلبه کرد؟ بله، مي شود اما اين نياز به تلاش و صبر زيادي دارد. براي کنترل و درمان حسادت گام به گام با ما همراه باشيد.

گام اول: پذيرش

کمي حسادت براي حفظ چيزي که داريم يا براي به دست آوردن يک رابطه و بهبود رابطه لازم است. اما به نظر نمي آيد اين توجيه درستي براي وجود چنين احساسي و ابراز آن در يک رابطه باشد

ايرادي ندارد اگر پيش خانواده يا دوستان مي گوييد «عمرا به کسي حسودي کنم!» اصلا قرار نيست شما پيش عالم و آدم اعتراف کنيد که از موفقيت فلاني چه حسي داريد، اما لطفا با خودتان صادق باشيد و بدانيد پشت جمله «حالا دري به تخته خورده و فلاني به جايي رسيده!» يک حسادت ظريف نهفته است. پذيرش احساس حسادت مي تواند به ما کمک کند تا به خودشناسي بهتري برسيم شايد پشت اين حسادت، يک حس منفي قدرتمند، مثل عدم عزت نفس خوابيده باشد. تا وقتي حسادت را نپذيريد آن احساساتِ منفي قدرتمندِ درمان پذير هم پنهان مي ماند.

گام دوم: شناسايي نوع حسادت

اين که مردان بيشتر به پول و شغل و موقعيت اجتماعي ديگران و زنان به تحصيلات و زيبايي و دوستي هاي ديگران حسادت کنند کمي طبيعي و وابسته به جنس است، هر چند در اين زمينه هم به زنان جفا شده و آنقدري که از «حسادت هاي زنانه» مي شنويم از «حسادت هاي مردانه» کسي چيزي نمي گويد. آنچه در اين ميان مهم است شناسايي درست و منطقي اين حسادت و در نتيجه يافتن ريشه اصلي آن است.

گام سوم: حل کردن ريشه ي افکار نادرست

اگر حسادت را يک بيماري در نظر بگيريم مهم ترين مرحله درمان آن، رفع ريشه هاي بيماري است. اگر مشکل از عزت نفس يا احساس حقارت است بايد به مشاور و روان شناس مراجعه کنيد، آن گاه از طريق درمان هايي مثل درمان شناختي مي توانيد در افکارتان تجديد نظر کرده و نسبت به خودتان حس بهتري پيدا کنيد. اگر مشکل از توجه طلبي و اختلال شخصيت است بايد باورهايتان را دستکاري کنيد و با کمک يک مشاور در مسير درست قدم بگذاريد. اگر به دليل وضعيت ناپايدار اجتماعي مثلا نداشتن امنيت شغلي يا موقعيت مناسب اجتماعي دچار حسادت به بالادستي هايتان شده ايد بايد تمام تلاشتان را به کار ببريد تا موقعيت خودتان را در شغل و تحصيلات و مهارت هايتان با توجه به ظرفيتي که داريد ارتقا دهيد، وقتي به يک ثبات نسبي دست پيدا کنيد و خيالتان از جانب خودتان راحت شود بهتر مي توانيد با اين جنس حسادت مواجه شويد.

گام چهارم: شناسايي ابعاد وجودي خود

دنيا پر از تفاوت است؛ زيبايي، ثروت، هوش، مهارت هاي کلامي، مهارت هاي عملي و... هيچ کدامشان به شکل برابر بين انسان ها تقسيم نشده است. هرکس که در يک رشته توانمندتر از ديگري است، بي شک در زمينه اي ديگر ضعيف تر از او ارزيابي مي شود. بايد بدانيم انسان ها با سلايق و خواسته هاي متفاوت پرورش يافته اند و هرکدام از اين علايق براي خود جذابيت هايي دارد که مي تواند حس حسادت را تحريک کند. اگر به دستاوردهاي ديگران بيش از دستاوردهاي خود توجه کنيد به خود جفا کرده ايد. هر کدام از ما جنبه هاي منحصر به فردي داريم که کافي است شناسايي شو د و در مسير درست خودشان قرار بگير د. به همين دليل شناخت استعدادها و به عمل آوردن آنها يکي از راه هاي لذت بردن از وجود خويش و راه ندادن حسادت به فکر و ذهن است.

 

فراوري:ه. منفرد-بخش خانواده ايراني تبيان

تعداد بازديد:807 آخرين تغييرات:94/11/11
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر