سه شنبه 3 مهر 1397 - 15 محرم 1440 - 25 سپتامبر 2018
صفحه اصلي/اخبار فناوري

مقررات‌گذاری برای شبکه‌های اجتماعی مجازی/حمایت از حریم شخصی کاربر

معاون سازمان تنظيم مقررات خبرداد؛

مقررات‌گذاري براي شبکه‌هاي اجتماعي مجازي/حمايت از حريم شخصي کاربر

معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از تدوين آيين نامه مقررات‌گذاري و ساماندهي خدمات شبکه‌هاي مجازي ارتباطي (OTT ) تا پايان سال جاري خبر داد.

 

صادق عباسي شاهکوه در گفتگو با خبرنگار مهر ، با اشاره به فراخوان نظرخواهي از کارشناسان و فعالان فناوري اطلاعات براي تدوين ضوابط و مقررات خدمات OTT، اظهار داشت: اميدواريم تا پايان سال جاري به جمع بندي نهايي در اين زمينه برسيم.

وي با بيان اينکه مقررات‌گذاري براي ارائه خدمات بر بستر شبکه هاي OTT در جهت ساماندهي بازار سرويس‌هايي خواهد بود که مستقل از ارائه دهندگان سرويس شبکه، بر روي اينترنت فعال مي‌شوند، ادامه داد: با تدوين اين آيين نامه، تصميم‌گيري در مورد فعاليت اين شبکه‌ها، تحت چارچوب مشخص انجام خواهد شد.

معاون رگولاتوري تاکيد کرد: با دريافت نظر فعالان و ذينفعان اين بخش و بررسي در سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، پيش بيني مي‌کنيم که تا پايان امسال به جمع بندي نهايي براي تدوين ضوابط و مقررات ارائه اين خدمات در کشور، دست يابيم.

به گزارش مهر، در سالهاي اخير استفاده از خدمات ارتباطي و تحويل محتوا از طريق اينترنت رشد قابل توجهي داشته است به همين دليل بررسي تاثيرات منفي و مثبت اين خدمات بر کاربران اينترنت کشور و همچنين تاثير گسترش استفاده از آنها بر کسب و کار در حوزه فناوري اطلاعات، مي‌تواند در سياستگذاري هاي مناسب‌تر براي مديريت اين حوزه، حمايت از حقوق و حريم خصوصي کاربران و حمايت از توسعه فناوري هاي نوين، موثر واقع شود.

براين اساس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در جهت تدوين ضوابط و مقررات حاکم بر خدمات OTT ، فراخوان نظرسنجي منتشر کرد تا با دريافت نظرات بازيگران اين حوزه، نحوه ارائه اين خدمات در کشور نظام‌مند شود.

خدمات OTT يا OVER THE TOP خدماتي است که به صورت مستقل از بستر شبکه و ارائه دهنده سرويس شبکه، از طريق شبکه‌هاي IP موجود مانند اينترنت به کاربران ارائه مي شود و شامل خدمات ارتباطي، خدمات رسانه اي، تجارت الکترونيک، رسانه هاي اجتماعي و خدمات ابري است.

خدمات ارتباطي امکان برقراري ارتباط صوتي، تصويري و متني بين دو يا چندنفر را از طريق اينترنت فراهم مي کند که اين خدمات شامل دو دسته خدمات مي شود که يا به صورت درون شبکه اي و صرفا از طريق اينترنت و با استفاده از اپليکيشن نصب مي شود و يا خدمتي هستند که از طريق برقراري اتصال متقابل با شبکه هاي مخابراتي، امکان برقراري تماس برون شبکه اي را با اينترنت و از تلفن ثابت و موبايل و يا برقراري تماس با نرم افزارهاي کاربردي براي کاربر، فراهم مي کند.

در همين حال خدمات رسانه اي خدمات محتوايي ويديويي و صوتي از طريق بارگذاري (دانلود) و جاري سازي (استريمينگ) روي اينترنت است که از جمله آن مي توان به سرويس هاي IPTV اشاره کرد. در اين دسته بندي، رسانه هاي اجتماعي نيز شبکه هاي مجازي اينترنت هستند که با هدف توليد و اشتراک‌گذاري اطلاعات و محتواي رسانه اي طراحي مي شوند. براساس تعاريف صورت گرفته از سوي رگولاتوري، شبکه هاي اجتماعي مانند اينستاگرام و تلگرام، واتس اپ و وايبر و شبکه هاي بومي مانند بيسفون و ساينا از جمله شبکه هاي OTT محسوب مي شوند.

مقررات‌گذاري OTT با هدف هدايت بازار اين خدمات و راهبردهاي کلان توسعه آن، افزايش کيفيت خدمات بر شبکه با توجه به ترافيک اينترنتي کاربران و نيز ساماندهي ارائه اين خدمات صورت مي گيرد و براي تدوين پيش نيازهاي مدنظر در اين آيين نامه، لزوم وضع ضوابط و مقررات خاص براي ارائه خدمات OTT، تدوين مدل کسب و کار براي ذينفعان خدمات، راهبرد توسعه کسب و کار و توليد خدمات پيشرفته بومي OTT به ويژه در بخش خدمات رسانه‌اي، در اين نظرسنجي مورد سوال واقع شده است.

تعداد بازديد:533 آخرين تغييرات:94/11/18
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر