سه شنبه 26 تير 1397 - 4 ذي القعده 1439 - 17 ژولاي 2018
صفحه اصلي/قرآن

پنج نظریه مستشرقان درباره قرآن

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

پنج نظريه مستشرقان درباره قرآن

يک عضو هيات علمي جامعه المصطفي العالميه گفت: بخش زيادي از مباحثي که مستشرقان درباره علوم قرآن داشته اند پيرامون مسئله وحي بوده است و پنج نظريه هم درباره خاستگاه قرآن ارائه داده اند.


به گزارش خبرنگار مهر ، حجت الاسلام والمسلمين محمد جواد اسکندرلو، دانشيار و عضو هيات علمي جامعه المصطفي العالميه که در حوزه مستشرقان و ديدگاه هاي آنها در حوزه قرآن تحقيقات گسترده اي انجام داده است، درباره ديدگاه مستشرقان نسبت به قرآن کريم گفت: مستشرقان در مباحث مختلفي در قرآن چه حوزه درون قرآني و برون قرآني وارد شده اند. مباحث درون قرآني شامل معارف و تفسير مي شود که حاصل آن کتاب ها، مقالات و دايره المعارف مختلفي است که توسط مستشرقان به نگارش درآمده است. موضوعات برون قرآني هم دربرگيرنده علوم قرآني مانند اعجاز قرآن، مصونيت از تحريف، ناسخ و منسوخ و وحي مي شود که مستشرقان هم درباره آنها به تحقيق و بررسي پرداخته اند.

وي اضافه کرد: بخش زيادي از مباحثي که مستشرقان درباره علوم قرآن داشته اند پيرامون مسئله وحي بوده است و پنج نظريه هم درباره خاستگاه قرآن ارائه داده اند.

اسکندرلو در تشريح پنج نظريه مستشرقان درباره قرآن گفت: گروهي از مستشرقان بعد از مطالعه قرآن همچون مسلمانان به وحياني بودن قرآن اعتقاد پيدا کردند و اسلام و قرآن را به عنوان دين مستقل و کتاب مستقل پذيرفتند و رسما بر وحيانيت قرآن صحه گذاشتند تا جايي که عده اي از اين افراد هم به دين اسلام وارد شدند که از آن جمله مي توان به «موريس بوکاي» فرانسوي اشاره کرد.

عضو هيات علمي جامعه المصطفي العالميه  در ادامه افزود: عده اي از مستشرقان هستند که الهي بودن قرآن به عنوان مصدر پيدايش را قبول کردند اما وحياني بودن قرآن را تصريح نکردند مانند «ايزوتسو» که يکي از مستشرقان ژاپني است.

اسکندرلو در توضيح عقايد گروه ديگر مستشرقان درباره قرآن کريم بيان کرد: تعداد ديگري از مستشرقان درباره مصدر پيدايش قرآن معتقد به نظريه نبوغ هستند. اين نظريه جنبه آسماني قرآن را رد مي کند و پيامبر اسلام را انسان نابغه اي مي داند که آنچه از قرآن ارائه داده تنها تراوشات ذهني وي بوده است. اين افراد معتقدند پيامبر اسلام در برابر معضلات و مشکلات جامعه راهکار و احکامي را براي مردم جامعه آن روز ارائه داده و به نام آيات قرآن به آنها عرضه کرده است.

وي اضافه کرد: گروه چهارم مستشرقان معتقدند قرآن برگرفته از کتاب هاي آسماني تورات و انجيل است درحاليکه اسلام شناسان بسياري اين عقيده را قبول دارند به خصوص «يوسف دره حداد» که کتاب «القرآن و الکتاب» را به نگارش درآورده است. الکتاب در اينجا به معني تورات است و بيان کرده که تفاوت قرآن و تورات در زبان عبري است.

عضو هيات علمي جامعه المصطفي العالميه  افزود: طبق نظر يوسف دره حداد پيامبر اسلام که آورنده قرآن است، آيات را از زبان عبري به زبان عربي تغيير داده است. اين نويسنده هيچ استقلالي براي قرآن به عنوان کتاب آسماني و حضرت محمد (ص) به عنوان پيامبر اسلام قائل نشده است.

اين پژوهشگر ادامه داد: عده اي از مستشرقان هم معتقدند قرآن متاثر از فرهنگ زمانه است به اين معني که قرآن با افکار و روش ها و منش هاي عصر جاهليت سازش پيدا کرده و بعضي از افکار آن دوران را پذيرفته است. اين مستشرقان اعتقاد بر انعکاس آيات قرآن از فکر و فرهنگ مردم آن دوران دارند.

اسکندرلو درباره جديدترين آراي ارائه شده توسط مستشرقان درباره قرآن کريم گفت: عقايد مستشرقان در آخرين مجموعه منتشر شده با عنوان  «دايره المعارف قرآن لايدن» در پنج جلد آمده است که سر ويراستاري آن را دكتر «مك اوليف» به عهده داشته است. دو جلد اين مجموعه تاکنون به زبان فارسي منتشر شده و افراد علاقمند به آشنايي با عقايد مستشرقان مي توانند به ترجمه هاي اين مجموعه به زبان فارسي يا نسخه اصلي آنها به زبان انگليسي مراجعه کنند.

تعداد بازديد:522 آخرين تغييرات:94/12/15
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر