سه شنبه 28 دي 1395 - 18 ربيع الثاني 1438 - 17 ژانويه 2017
صفحه اصلي/پزشكي

تخم کتان و تاثیر آن در کاهش چربی های بدن

تخم کتان و تاثير آن در کاهش چربي هاي بدن

لطفا در ارتباط با انواع تخم کتان و خواص و عوارض آن و همچنين تاثير آن بر لاغري شکم، راهنمايي کنيد.

تخم کتان

 بذر کتان منبعي سرشار از مواد مغذي همچون فيبر، منگنز، ويتامين B1، اسيد چرب آلفا لينولنيک و امگا3 است، اين بذر از درخت کتان گرفته مي شود، بذر کتان منبعي غني از چربي هاي سالم، آنتي اکسيدان و فيبر است.

دو نوع اصلي بذر کتان وجود دارد، بذر کتان طلايي و بذر کتان قهوه اي که مشخصات تغذيه اي شان خيلي شبيه هم است و هر دو به اندازه ي هم حاوي اسيدهاي چرب امگا3 هستند.

 تخم کتان کمک مي کند تا وزن تان را به مرور کم کنيد و شکمتان را هم کوچک کنيد، اثراتي مانند کاهش نفخ، پاکسازي معده، آب کردن چربي ها، برطرف کردن تورم سلولي و ورم بدن.

از آنجا که تخم کتان يک دانه روغني است مي تواند موجب احساس سيري بشود. بنابراين اگر 30 دقيقه پيش از غذا يا همراه با مصرف غذا از پودر تخم کتان استفاده کنيد احساس سيري به شما دست ميدهد و نمي توانيد زياد غذا بخوريد و همين به مرور موجب کاهش وزن و کاهش چربي شکم مي شود.

بذر کتان منبعي سرشار از مواد مغذي همچون فيبر، منگنز، ويتامين B1، اسيد چرب آلفا لينولنيک و امگا3 است، اين بذر از درخت کتان گرفته مي شود، بذر کتان منبعي غني از چربي هاي سالم، آنتي اکسيدان و فيبر است.

 اگر از تخم کتان در هنگام خوردن غذا استفاده کنيد باعث مي شود که هنگام هضم غذا محتويات معده بيشتر در معده بمانند و به صورت آهسته و کم کم وارد روده کوچک شوند و اين موجب مي شود که سطح انسولين پايدار بشود و موجب کاهش اشتها مي شود، از طرفي تخم کتان با تنظيم سطح انسولين موجب کاهش هوس خوردن غذاهاي چرب مي شود که خود نقش بسيار مهمي در کاهش وزن و کاهش چربي شکم دارد.

ماده موجود در تخم کتان داراي خواص مهمي است که در کاهش کلسترول خون در طي ۸ هفته بسيار کمک کننده است، اگر هر روز ۲۰ گرم از اين ماده را مدت در ۸ هفته مصرف کنيد سطح کلسترول و چربي بد خون به خوبي کاهش خواهد داشت.

 نحوه استفاده از تخم کتان :

بهتر است دانه هاي تخم کتان را خريداري کرده و خود آن را در منزل آسياب نماييد. از آنجايي که تخم کتان يک دانه روغني است، خريد تخم کتاني که قبلاً آسياب شده، ممکن است گذشت زمان سبب اکسيده شدن آن گردد، در حالي که شما مي توانيد دانه هاي تخم کتان را خريداري کرده و به هنگام مصرف و به ميزان نياز خود، آن را با آسياب برقي در منزل آسياب نماييد و به شکل پودر درآوريد و مصرف کنيد.

 دانه هاي تخم کتان مي توانند بيش از يک سال قابل مصرف باشند.

 بهتر است پودر تخم کتان را در دماي اتاق نگهداري کنيد. ميزان مصرف تخم کتان براي افراد سالم و بزرگ سال که در مصرف آن محدوديتي ندارند، يک قاشق سوپ خوري در روز مي باشد.

محققان اظهار مي دارند مرداني که در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات مي باشند، بايد از مصرف تخم کتان اجتناب نمايند .

 براي افراد جوان تر، بيشتر از يک قاشق چاي خوري در روز توصيه نمي گردد. از آنجايي که تخم کتان حاوي فيبر بالايي مي باشد، براي وارد کردن آن در رژيم غذايي خود از ميزان کم شروع کنيد و به تدريج آن را افزايش دهيد.

 يک قاشق سوپ خوري تخم کتان حاوي 36 کيلوکالري و يک قاشق سوپ خوري از تخم کتان آسياب شده حاوي 50 کيلوکالري انرژي مي باشد.

 از آنجا که بيشترين لايه هاي چربي در شکم هستند تاثير بيشتري بر روي شکم ديده مي شود و بدين صورت بايد گفت اگر توده چربيهاي کل بدن به يک اندازه باشد روند لاغر شدن و کاهش وزن و تناسب اندام با استفاده از تخم کتان مي تواند به صورت يک روند متناسب در کل بدن مشاهده شود.

 تخم کتان يکي از دانه هاي مهمي است که روزانه بايد مصرف شود تا با اثرات مستقيم و غير مستقيم آن شاهد کاهش چربي هاي شکم، چربي هاي بدن و کاهش وزن باشيم.

  تخم کتان براي درمان و پيشگيري از سرطان و بيماري هاي قلبي، جلوگيري از پوکي استخوان، کاهش کلسترول خون، کاهش گر گرفتگي زنان بخصوص گر گرفتگي هاي دوران يائسگي، کاهش قند خون، سلامت روان و ... کاربرد دارد.

 و اما عوارض تخم کتان: از آنجايي که بذر کتان خواصي شبه استروژني دارد خانم هاي باردار و شيرده بايد از مصرف آن خودداري کنند، همچنين افرادي که دچار بيماري هايي مانند اندومتريوز، تخمدان پلي کيستيک و فيبروييد مي باشند نيز بايد از مصرف تخم کتان اجتناب کنند.

 افرادي که به انسداد روده مبتلا هستند هم بايد از بذر کتان دوري کنند چرا که تخم کتان سرشار از فيبر است.

تخم کتان خاصيت گواترزايي داشته و در جذب يد که براي کارکرد درست غده تيروئيد لازم است دخالت مي کند. بنابراين مصرف آن در اشخاصي که کم کاري تيروئيد دارند، توصيه نمي شود.

در بعضي افراد ممکن است عوارضي کوتاه مدت مانند نفخ، درد معده، حالت تهوع، يبوست يا اسهال مشاهده شود، بهتر است در رژيم غذايي خود از ميزان کم شروع کنيد و به تدريج مقدار آن را افزايش دهيد.

چند پيشنهاد در ارتباط با طريقه مصرف آن:

 - به هنگام خوردن صبحانه، آن را به شير و کورن فلکس خود اضافه نماييد.
- به هنگام صرف ناهار، دانه هاي تخم کتان را به سالاد خود اضافه نموده و ميل کنيد.
 - آن را با آب ميوه مخلوط کرده و ميل نماييد.
 - آن را به انواع سالادها و يا سوپ ها بيفزاييد.
 - آن را به ماست و يا دوغ خود اضافه نموده و ميل کنيد.
 - آن را به سس گوجه فرنگي و يا آب انواع گوشت ها اضافه کرده و ميل نماييد.
 - آن را به گوشت چرخ کرده اضافه نموده و سپس با آن کوفته و يا کباب درست کنيد.


جهت مشاهده پرسش و پاسخ هاي عمومي تغذيه اينجا کليک کنيد.

جهت دريافت مشاوره از بخش تغذيه اينجا کليک کنيد.

جهت دريافت رژيم از بخش رژيم آنلاين اينجا کليک کنيد.

تعداد بازديد:300 آخرين تغييرات:95/01/24
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر