چهارشنبه 30 آبان 1397 - 13 ربيع الاول 1440 - 21 نوامبر 2018
صفحه اصلي/سياسي و اقتصادي


 
 


 










 


 












خروجي RSS

افزایش تهدید آمریکا؛ نرمش نتیجه نداد/پلیس نامحسوس منطق درستی دارد

fiogf49gjkf0d

سردار افشار در گفتگوي تفصيلي با مهر/۲

افزايش تهديد آمريکا؛ نرمش نتيجه نداد/پليس نامحسوس منطق درستي دارد

جانشين معاونت امور بسيج و فرهنگ دفاعي ستادکل نيروهاي مسلح گفت: هم اکنون مي بينيم تهديد آمريکا بيشتر شده و نرمش دولت نتيجه نداده است. هر چه دربرابر دشمن نرمش نشان دهيم، او ده قدم جلو مي آيد.

خبرگزاري مهر ، گروه سياست، جواد بخشي الموتي: سپاه بواسطه دارا بودن پرسنل و فرماندهان متعهد، خدمات زيادي به انقلاب اسلامي ارائه کرده است، از همين رو در آستانه سوم شعبان، ميلاد امام حسين(ع) و روز پاسدار به سراغ «سردار عليرضا افشار» رئيس ستاد مرکزي سپاه در دوران دفاع مقدس و نخستين فرمانده نيروي مقاومت بسيج رفتيم تا در گفتگويي صميمي با ايشان از اهميت و دستاوردهاي سپاه و بسيج سخن بگوييم، موضوعات روز و نيز مسائل اجتماعي از ديگر محورهاي گفتگوي ما با ايشان بود.

در قسمت اول اين گفتگو که ابتداي هفته جاري منتشر شد اهميت و دستاوردهاي سپاه مورد بررسي قرار گرفت ودر قسمت دوم و پاياني آن که اکنون منتشر مي شود به مهمترين مسائل اجتماعي کشور از جمله تشکيل شوراي اجتماعي و نيز اقدام جديد ناجا در مبارزه با معضلات اجتماعي و فرهنگي پرداخته شده است.

سردار افشار که در دولت دهم و چند ماهي از دولت يازدهم، قائم مقام وزير کشور در امور اجتماعي و فرهنگي بوده است درباره طرح ناجا گفت: در سيستم نامحسوس نياز به پليس کمتري است؛ همان نيروهاي پليسي که در جريان ماموريتند و ضابط قضايي هستند و جرم مشهودي را مي بيند، موظفند گزارش تهيه کنند. منتها با متهم برخورد نمي کند و گزارش را مي فرستد به يک مرکزي و آن مرکز بررسي مي کند، متهم احضار و توصيه مي شود که شما فلان تخلف را در فلان جا انجام داده ايد، بحث حجاب و عفاف هم نيست، بحث کلاً جرايم اجتماعي و اخلاقي است.

قائم مقام سابق وزير کشور در امور اجتماعي و فرهنگي درباره تشکيل شوراي اجتماعي در ۶ ماه گذشته تصريح کرد: در جلسه اي که ۶ ماه پيش با حضور روساي قوا و دستگاههاي عضو شوراي اجتماعي کشور خدمت مقام معظم رهبري تشکيل شد، جزييات آسيبهاي اجتماعي علل و عوامل راهکار آن مطرح شد. متاسفانه با وجود اينکه قرار شده بود اين شورا جلسات بيشتري بگذارد و سطح آن هم با رياست رييس جمهور عالي تر شود ولي در اين ۶ ماه تنها يک جلسه برگزار شده است.

قسمت پاياني گفتگوي تفصيلي با سردار افشار به شرح زير است:

حضرت آقا بارها به ضرورت اقدامات فرهنگي در جامعه اشاره کردند و در همين راستا ناجا نيز در هفته هاي اخير تعدادي از نيروهايش را در قالب نيروي نامحسوس براي مبارزه با معضلات فرهنگي و اخلاقي به خدمت گرفت؛ اين اقدام ناجا را شما چگونه ارزيابي مي کنيد؟

دشمن  هم اکنون متوجه ريشه قدرت ما شده، آنها پژوهش هاي مطالعاتي زيادي براي شناخت ماهيت انقلاب و اقتدار نظام راه اندازي کرده اند، در آمريکا، اسرائيل و تل آويو اين مراکز وجود دارد؛ شيعه شناسي و شناخت انقلاب و شناخت قدرت ملت ايران، برداشت من اين است که آنها سالهاست به اين رسيده اند که ريشه اين اقتدار کجاست و کدام قسمت و نقطه را بايد نابود کرد و آن بحث «فرهنگ» است؛ يعني فرهنگ هم خودش يک مولفه مهم «قدرت» است و هم موثر در مولفه هاي ديگر قدرت، مثلا فرهنگ «ايثار» و «شهادت» در قدرت دفاعي ما نيز تاثيرگذار است. ما در قدرت اقتصادي مي توانيم با «فرهنگ کار» و «فرهنگ مصرف» رشد کنيم. اين واقعيتي است که دشمن از فرهنگ ما مي ترسد. آن چيزي که دشمن از آن مي ترسد اقتصاد ما نيست، حتي قدرت نظامي ما نيست، از اينها نمي ترسد از فرهنگ ما مي ترسد که بين کشورهاي ديگر منتشر و منعکس شود و فضاي ديگري را در منطقه ايجاد کند و منافع آنها را به خطر اندازد.

دشمن سالهاست عليه اين فرهنگ تلاش مي کند و هزينه مي کند، فضاي مجازي رايگاني که در اختيار ملت قرار مي گيرد با پول آنهاست و با هدف تخريب فرهنگ ماست. ما بايد در مقابله با اين حرکت هاي فرهنگي دشمن و «جنگ نرم» آن، کاري انجام بدهيم. بخشي از کارهاي ما که مهمترين بخش هم است، آشنا کردن مردم و ترويج سبک زندگي «ايراني- اسلامي» است.

در سيستم نامحسوس نياز به پليس کمتري است؛ همان نيروهاي پليسي که در جريان ماموريتند و ضابط قضايي هستند و جرم مشهودي را مي بيند، موظفند گزارش تهيه کنند. منتها با متهم برخورد نمي کند و گزارش را مي فرستد به يک مرکزي و آن مرکز بررسي مي کند ما متاسفانه در اين بخش يک کوتاهي هايي داريم و اختلاف نظرهايي هم در شيوه هاي تبليغ وجود دارد. ظرفيت هاي موجود که تعدادشان کم هم نيست؛ حوزه هاي علميه، صدا و سيما، ارشاد، سازمان اوقاف و آموزش و پرورش بوده که اگر حالت هماهنگ و هم افزا داشته باشند ما نتيجه بهتري مي گيريم. در همين قانون حجاب و عفاف که در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيده، ۲۶ دستگاه مسئول هستند که يکي از آنها ناجا است، ۲۵ دستگاه ديگر هم هستند که بيشتر وظيفه فرهنگي براي ترويج فرهنگ حجاب و عفاف دارند و بخصوص ترويج عفت و حيا که ريشه حجاب است. حجاب، ظاهر است بلکه اصل آن عفافي است که بايد تبليغ شود. اين مسائل به عهده دستگاههاي فرهنگي است.

البته برنامه هاي فرهنگي نمي تواند مانع از اقدامات سلبي شود، بالاخره با متجاوزين و ترويج کنندگان هنجارهاي اجتماعي بايد برخورد قضايي صورت بگيرد، شيوه هاي مختلفي ناجا داشته است که از قبل هم بوده، اين چيزي که  هم اکنون اتفاق افتاده است با عنوان «گشت نامحسوس» به نظر من خيلي گسترده ترش را غربي ها دارند. در انگلستان به ازاي هر نفر يک دوربين وجود دارد، تعداد بسيار زيادي دوربين در معابر و جاهاي مختلف نصب شده است که تخلفات را ثبت و به پليس گزارش مي دهد و پليس بلافاصله برخورد مي کند.

 در سيستم نامحسوس نياز به پليس کمتري است؛ همان نيروهاي پليسي که در جريان ماموريتند و ضابط قضايي هستند و جرم مشهودي را مي بيند، موظفند گزارش تهيه کنند. اما با متهم برخورد نمي کند و گزارش را مي فرستد به يک مرکزي و آن مرکز بررسي مي کند، متهم احضار و توصيه مي شود که شما فلان تخلف را در فلان جا انجام داده ايد، بحث حجاب و عفاف هم نيست، بحث کلاً جرايم اجتماعي و اخلاقي است.

به نظر من منطق درستي دارد، حالا بايد در اجرا دقت شود و آن افرادي که اين گزارشات را مي دهند، پليس هايي باشند که آموزش لازم را ديده اند.

البته ما بيشتر بايد برويم سراغ جرايمي که مردم دوست دارند سريع رسيدگي شود؛ مانند سرقت، آنها را اولويت بدهيم و چيزهايي که مردم دوست دارند دستگاه پليس و قضا نظارت سريع داشته باشد و پليس هم نيست، چون بين پليس ها هم تقسيم کار شده است و ضابطه تخصصي هستند. اين رويکرد بايد جلو برود تا ببينيم چقدر جامعه را به سمت نظم  و تبعيت از قانون سوق مي دهد.

سال گذشته رهبر معظم انقلاب در چند جلسه با حضور مقامات ارشد و متوليان امور فرهنگي و اجتماعي کشور به ريشه يابي و بررسي آسيب هاي اجتماعي و راهکارهاي اصلاح امور پرداختند، علي الظاهر نتيجه آن جلسه تقويت شوراي اجتماعي کشور به رياست رئيس جمهور بوده است، شما که سابقه عضويت در اين شورا را داشته ايد، الان اوضاع را چگونه ارزيابي مي کنيد؟

در جلسه اي که ۶ ماه پيش با حضور روساي قوا و دستگاههاي عضو شوراي اجتماعي کشور خدمت مقام معظم رهبري تشکيل شد، جزييات آسيبهاي اجتماعي علل و عوامل راهکار آن مطرح شد. متاسفانه با وجود اينکه قرار شده بود اين شورا جلسات بيشتري بگذارد و سطح آن هم با رياست رييس جمهور عالي تر شود ولي در اين ۶ ماه متاسفانه جلسه برگزار نشد. (اين مصاحبه قبل از برگزاري اولين جلسه شوراي اجتماعي در هفته گذشته انجام شده است)

مسئولان نهادهاي مختلف گزارشي هم بايد ارائه دهند؟

بله بايد گزارشي خدمت آقا بدهند که در اين ۶ ماه چه کرده اند. حوزه هاي پيچيده اي را مانند حوزه مقابله با اعتياد که واقعاً مشکلات پيچيده اي دارد و همت تمام سازمان ها و نهادها را نياز دارد، تمام کارشناسان اجتماعي در قضيه اعتياد معتقدند پيشگيري مقدم بر درمان معتاد و مقابله با قاچاقچي است، اصل بر پيشگيري است چون وقتي کاهش تقاضا ايجاد شد، مشکل عرضه هم حل مي شود. هر چقدر شما با قاچاقچيان برخورد کنيد و مرزها را هم ببنديد، تا تقاضا وجود دارد مشکل حل نمي شود. چقدر در راه مقابله با قاچاق مواد مخدر ما شهيد داديم و خسارت ها را تحمل کرديم، ولي هنوز مواد مخدر به راحتي در کشور پيدا مي شود، چون تقاضا وجود دارد؛ تا تقاضا باشد، مقابله با عرضه نتيجه نمي دهد، بايد تقاضا را کاهش داد و اين با ارتقاي فرهنگ ممکن است.

ايران اميد دنيا براي مقابله با تروريسم است؛ به زبان نمي آورند اما گاهي بعضي از آنها مي گويند بدون ايران نمي شود با تروريسم مقابله کردبراي آن برنامه وجود دارد، سند ملي پيشگيري از اعتياد مصوب شوراي اجتماعي کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر در اختيار وزارت کشور است. آنجا هم تعداد زيادي دستگاه ها مسئول شده اند از دانشگاه ها، آموزش و پرورش و صدا و سيما گرفته تا سازمان ها و نهادهاي ديگر. به آن سند متاسفانه عمل نشده است؛ چون دبير شوراي اجتماعي کشور بودم مطلعم که به آن عمل نمي شود.

سردار! به نظر شما حضور مستشاري ايران در صحنه نبرد با سوريه و عراق چه ضرورتي داشته و چه دستاوردهايي براي ما به همراه داشته است؟

الحمدالله روي اين مساله بين جريان هاي مختلف سياسي در کشور يک وفاق وجود دارد؛ آقاي رئيس جمهور هم اخيراً خيلي تاکيد کردند که اگر ايران نبود ما هم اکنون بايد با داعش در مرزهاي خودمان مي جنگيديم، اين نشان مي دهد که همه هم نظر هستند که بايد تروريسم را در مبدا و پيدايش آن از بين برد و نبايد گذاشت اينها تقويت بشوند.

داعش ادعاي شام و عراق را داشت، يعني هم مي خواست بغداد را بگيرد و هم دمشق را، اگر اين اتفاق مي افتاد و آن امکانات و شرايط در اختيارش قرار مي گرفت، هيچ کشوري در منطقه ديگر امن نبود؛ واقعاً گرفتاري ها خيلي بيشتر بود، به موقع عمل شد. اين جريان مستشاري و کمک هايي که به سوريه و عراق صورت گرفته را بيشتر ايران انجام مي دهد، چون همه اطرافيان عراق و سوريه برعکس حامي تروريسم هستند و تنها ايران بود که يک تنه آمد جلو و حمايت کرد و توانست تکفيري ها را مهار کند؛ هنوز مشکل حل نشده ولي توانسته آنرا مهار کند. ايران اميد دنيا براي مقابله با تروريسم است؛ به زبان نمي آورند اما گاهي بعضي از آنها مي گويند بدون ايران نمي شود با تروريسم مقابله کرد.

اگر هم اکنون يک فرانسوي داعشي داريم و يا يک آمريکايي داعشي داريم، محصول مدارسي است که عربستان آنها را راه اندازي کرد واقعاً اين فتنه جهاني بود؛ اصل پيدايش داعش قطعاً به دست آمريکا، انگليس و رژيم صهيونيستي است و در اين ترديد نيست، چون بحث وهابيت که يک جريان انحرافي در اهل سنت است را خود انگليسي ها پايه گذاري کردند. هزينه اي که عربستاني ها از طريق دلارهاي نفتي براي ايجاد مدارسي با تفکر وهابي گري نه فقط در منطقه بلکه در پاکستان و حتي در کشورهاي اروپايي کرده اند، خيلي زياد است؛ در همه کشورهاي دنيا سعودي ها مدارس اسلامي با رويکرد تربيت وهابي ايجاد کردند. يعني اگر هم اکنون يک فرانسوي داعشي داريم و يا يک آمريکايي داعشي داريم، محصول مدارسي است که عربستان آنها را راه اندازي کرد.

آيا آنها نمي فهميدند در اين مدارس چه اتفاقي در حال رخ دادن است؟ آنها هدفشان از اين کار اين بود که يک جريان عليه جهان اسلام راه بيندازند و شکافي ايجاد کنند که خود مسلمانان را به جان هم بيندازند؛ البته تا حدودي هم موفق شدند. در ظاهر قضيه آنها موفق شدند و توانستند آن موتور حرکت که انقلاب اسلامي بود و جهان اسلام را به هم نزديک و وحدت را بيشتر مي کرد را تا حدي متوقف کنند. اما هم اکنون خطري که داعش براي کشورهاي غربي دارد، کمتر از کشورهاي منطقه نيست و با پيروز شدن بر داعش محبوبيت انقلاب اسلامي در ميان ملتها به اوج خود خواهد رسيد.

دلايل بي پروايي آل سعود در اقدامات خصمانه عليه ايران و حزب الله را در چه مي دانيد؟

فشارهاي آمريکا و رژيم صهيونيستي است که مي خواهند تنها نباشند؛ يعني مي خواهند در خود منطقه و کشورهاي اسلامي اين اختلاف علني تر شود و شکاف هايي به وجود بيايد که آنها از آن بهره برداري کنند. ترکيه هم متاسفانه خطاهايي داشت و بد عمل کرد. اينها فشارهاي آنهاست، اين طراحي آنهاست و عربستان بدون اجازه آمريکا اصلاً اين کارها را نمي تواند انجام دهد و در اين ترديدي نيست. استکبار جهاني ايران را متهم به حمايت از تروريسم مي کند.

در دوران اصلاحات چند بار نيروهاي مسلح ما آماده باش شدند؛ يعني قرار بود آمريکا حمله کند. در حالي که در دوره اصلاحات هر نوع نرمشي با آمريکا نشان دادند؛ هسته اي را پلمپ کردند و بستند ولي مهم اين است ما در اثر اين توفيقي که به دست آورده ايم خودبخود اينها رنگ مي بازند و ملت هاي مسلمان و ديگر کشورها متوجه حقانيت جمهوري اسلامي ايران مي شوند. جرياني که با تروريسم مبارزه مي کند، ايران است و روز به روز اوضاع بيشتر به نفع ما پيش مي رود.

اگر ما يک مقدار تاخير مي کرديم خيلي از مسائل را از دست مي داديم، بغداد و دمشق سقوط مي کردند و کار خيلي مشکل مي شد. جريان کمک به دولت هاي عراق و سوريه خيلي به موقع انجام شد. البته ما مشکلات منابع زياد داريم؛ يعني کشور ما خودش دچار مشکل است. ما خيلي محدوديت داريم و بيشترين نقش ما هم کمک هاي مالي نيست، همان مستشاري است. هم اکنون با طراحي هايي که آنجا مي شود داعش تا حلب عقب رفته است و آنجا را هم از دست مي دهد، انشاالله.

بيانيه اخير سازمان کنفرانس اسلامي عليه ايران و حزب الله را چگونه ارزيابي مي کنيد و جايگاه اين سازمان با اين تصميمات چه آسيبي خواهد ديد؟

واقعاً اوج خباثت اين کشورهاست. البته در سازمان کنفرانس اسلامي همه راي ندادند و نتوانستند قطعنامه صادر کنند. ولي کساني که اين بيانيه را امضا کردند، نشانگر اوج خباثت و سرسپردگي آنها به رژيم صهيونيستي است.

بعضي اعضا سازمان کنفرانس اسلامي نهايتاً اجازه ندادند آنها تصميم نهايي را بگيرند ولي به هر حال اقدام اخير اين سازمان را خيلي تضعيف مي کند، يعني قدرت خودش را براي مقابله با رژيم صهيونيستي و حمايت از غزه و فلسطين را از دست مي دهد و اين سازمان موقعيت خوبي داشت، ولي متاسفانه تضعيف شد.

غربي ها پس از برجام بيشتر از قبل به سراغ فعاليت هاي موشکي ما آمده اند. به نظر شما آيا يک برجام ديگر در حوزه موشکي تحقق خواهد يافت؟

قطعاً چنين امکاني وجود ندارد. رئيس جمهور هم در حمايت از توان موشکي بارها صحبت کرده اند و الحمدالله در اين موضوع هم يک وفاقي وجود دارد. اوايل يک اختلاف نظرهايي وجود داشت؛ آزمايش هاي موشکي ربطي به برجام ندارد. در برجام به مسائل موشکي پرداخته نشد، حتي در قطعنامه سازمان ملل گفتند توصيه مي شود آن هم موشک هايي که داراي قابليت هاي حمل کلاهک هسته اي است و آن هم در حد توصيه و عملاً هيچ کدام پايه حقوقي ندارد و فقط فشار و زور آمريکاست که براي اين مساله مي آورد و خوشبختانه هم اکنون موضع جمهوري اسلامي در جوامع بين المللي و حقوقي جا افتاده است.

بالاخره در يک کلام بايد گفت ايران ليبي نيست، در ليبي همين کار را کردند، ابتدا هسته اي را زدند و بعد موشک هايش را از وسط  نصف کردند؛ فکر کردند ايران ليبي است که بتوانند برجام دوم و موشکي را شکل دهند ولي چنين چيزي اتفاق نمي افتد. ملت ما هوشمند هستند و آنها هم اين حرفها را مي زنند که مردم يک مقداري فاصله بگيرند، شما از هر کسي بپرسيد ترديدي ندارد که ما بايد توان موشکي خود را براي دفاع از کشور افزايش دهيم.

برخي از کارشناسان و مقامات کشور از جمله فرماندهان نظامي بارها اشاره کرده اند که تهديدات در پسابرجام افزايش پيدا کرده است. شما دليل افزايش تهديدات را چه مي دانيد؟

واقعاً يک نکته عجيبي وجود دارد که انسان نمي داند چگونه تحليل کند؛ البته ما در جنبه هاي معنوي و آموزه هاي ديني مان داريم ولي دو دو تا چهار تا کردن آن سخت است. ما هر وقت «نرمش» به آمريکا نشان داديم تهديدات آنها بيشتر شده است، شايد باور نکنيد در دوران اصلاحات چند بار نيروهاي مسلح ما آماده باش شدند؛ يعني قرار بود آمريکا حمله کند. در حالي که در دوره اصلاحات هر نوع نرمشي با آمريکا نشان دادند؛ هسته اي را پلمپ کردند و بستند. هر چه آنها گفتند اينها گفتند چشم ولي تهديد بيشتر شد. در دوران آقاي احمدي نژاد که بيشترين حملات عليه آمريکا شکل گرفت، ما يک بار هم آماده باش نداشتيم.

هم اکنون باز مي بينيم تهديد آمريکا بيشتر شده است و نرمش دولت در حد خودش هم نتيجه نداد. اين نشان مي دهد ما هر چقدر در برابر دشمن نرمش نشان دهيم و يک قدم عقب برويم، او ده قدم جلو مي آيد؛ اين واقعيت صحنه است. يعني اگر آمريکايي ها يک مقدار عقل داشتند بايد يک مقدار نرمش بيشتري نشان مي دادند که جريان مورد علاقه خودشان پايدارتر شود؛ نه اينکه تهديد کنند. آدم در تحليل اين موضوع مي ماند الا اينکه خداوند دشمنان را از احمقها قرار داده است.

اخيرا شاهد دست اندازي آمريکايي ها به دارايي هاي بلوکه شده ملت ايران در کشورشان بوديم. به نظر شما براي جلوگيري از اين دست اندازي ها و اقدامات چه مواضع و اقداماتي بايد اتخاذ شود؟

اموال ما آنجا زياد است، ما کلي پول در بانک هاي آمريکايي داريم که به دليل درآمدهاي دلاري و مراودات بانکي در شبکه بانکي آمريکايي ها وجود دارد و آنها مي توانند به اينها دسترسي داشته باشند.

آزمايش هاي موشکي ربطي به برجام ندارد. در برجام به مسائل موشکي پرداخته شد، حتي در قطعنامه سازمان ملل گفتند توصيه مي شود آن هم موشک هايي که داراي قابليت هاي حمل کلاهک هسته اي است يک اتفاق نامبارکي افتاده است. تاکنون سابقه نداشته است يک کشوري بدون مراجعه به يک مجمع قضايي بين المللي حکمي را عليه کشور ديگري صادر کند. خود آمريکايي ها دنبال اين بودند که اين اتفاق نيفتد، چون کشورهاي ديگر مي توانستند عليه کشور آمريکا حکم صادر کنند. جنايت زيادي آمريکا انجام داده است؛ هواپيماي ايرباس ما را زده است و در پاکستان و جاهاي ديگر تا جايي که توانسته جنايت کرده و مي کند. اينها همه مي تواند باعث شود در محاکم داخلي کشورها عليه اين کشور حکم صادر شود، براي اينکه اين اتفاق نيفتد خود آمريکا در مجمع بين المللي جا انداخته است که هر کشوري بخواهد عليه کشور ديگري حکم صادر کند، حتما بايد برود در يک مجمع بين المللي مانند ديوان لاهه يا دادگستري هاي بين المللي.

اولين بار است که اينها آمده اند يک طرفه به نفع خودشان حکم صادر کرده اند. اين نشان دهنده بي منطقي و بي پايه بودن آنهاست. برداشت ۲ ميليارد دلار از دارايي هاي ايران در آمريکا، سرقت است و فکر مي کنم اگر تعقيب حقوقي خوب بين المللي داشته باشيم قابل جبران است و مي شود اين را برگرداند.

تعداد بازديد:552 آخرين تغييرات:95/02/22
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر