یکشنبه 1 بهمن 1396 - 4 جمادي الاول 1439 - 21 ژانويه 2018
صفحه اصلي/مقالات

چرا امام مهدی (عج) ظهور نمی کنند؟

چرا امام مهدي (عج) ظهور نمي کنند؟

امام(عج) در توقيع معروف خود به شيخ مفيد (ره) مى‌نويسد: «اگر شيعيان ما که خداوند بر انجام طاعت موفقشان بدارد، در وفا کردن به عهد ما همدل بودند مبارکي ملاقات ما از آن ها به تأخير نمي افتاد.»
براي تحقق ظهور به‌عنوان حکومت عدل جهاني، طبق راوايات وارده از اهل بيت عليهم السلام چهار شرط لازم است:



١. وجود رهبر جهانى
٢. برنامه و استراتژى حرکت و حکومت
٣. ياوران
۴. پذيرش جهاني(۱)

۱. وجود رهبر جهانى
رهبر انقلاب عظيم انقلاب امام مهدي (عج)، بزرگ مردي از دودمان پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) و سلسله نوراني امامت است که در دامان ولايت پرورش يافته و وارث علوم انبيا و آگاه به قرآن و معارف دين است. پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله و سلم) در بياني فرمود:
«مهدي اين امت از ما است، کسي که زمين را از قسط و عدل پر مي‌کند همان‌گونه که از جور و ظلم پر شده است.»(۲)

٢. برنامه و استراتژى حرکت و حکومت؛
برنامه آن حضرت بر اساس روايات، پس از دعوت به راستي، حرکت مسلحانه تا نابودي کامل شرک و کفر و فساد است. به عبارت دقيق‌تر، حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) هنگام ظهور، ابتدا مردم را دعوت به دين حق و امامت خويش مي‌کند و اگر کسي مخالفت کرد و خواست به راه شرک و کفر و تباهي ادامه دهد، حضرت با وي مقابله مي‌کند. اين روش بر گرفته از قرآن است.
برنامه حضرت در بخش دوم نيز بر اساس عمل به کتاب خدا و سنت پيامبر است. قانوني که از طرف خالق و پروردگار انسان فرستاده شده و تضمين‌کننده سعادت دنيايي و آخرتي او است. پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) در بياني فرمود:
«سيره و سنت او، سنت من است. مردم را بر دين و آيين من به پا خواهد داشت و آنان را به کتاب پروردگارم دعوت مي‌کند.»(۳)

۳. ياوران
از شرايط و زمينه‌هاى حکومت که نياز به تحقق دارد،وجود ياوران لايق است. براى تحقق حکومت عدل جهانى،ياوران حضرت،از نظر کمى(تعداد)و کيفى(اوصاف و ويژگى‌ها)،بايد به گونه‌اى باشند که بتوانند حاکميت دنياى بزرگ حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشّريف را عهده‌دار شوند. از نظر کمى(تعداد)،چنان‌که در بعضى از روايات آمده،تعداد ياوران حضرت ٣١٣ تن هستند که مقصود هسته مرکزى ياوران است.در روايات ديگر به حلقه‌هاى بيشترى از ياوران حضرت اشاره شده که گرد هم خواهند آمد.(۴)
در حديثي از مفضل بن عمر نقل شده است که حضرت صادق عليه السّلام فرمود: «وقتي از طرف خداوند به امام(عج) اذن ظهور داده شد،خدا را به اسم عبري‌اش مي‌خواند. آن گاه برايش سيصد و سيزده صحابي برگزيده مي‌شود که هم چون ابرهاي پراکنده پاييزي‌اند. آنها فرماندهان و پرچم داران سپاه حضرت مي باشند. برخي از ايشان شبي از بستر خود جدا مي‌شوند و صبحگاهان در مکه خواهند بود و بعضي ديگر در روز روشن در ميان ابرها سير مي‌کنند و اسم آنها و پدرشان و مشخصات ظاهري آنها معلوم است.( ۵)
در حديث ديگري از قول آن حضرت که شيخ صدوق به سند خود از ابو بصير آورده است،مردي کوفي از امام صادق عليه السّلام پرسيد: «چند نفر با قائم قيام خواهند کرد؟ چه برخي مي‌گويند شمار آنها به تعداد جنگجويان بدر است. يعني سيصد و سيزده نفر.» حضرت فرمود: او جز با گروه نيرومندان (اولوا القوه) قيام نخواهد کرد و آنها کمتر از ده هزار نفر نيستند.( ۶)
از نظرکيفى(اوصاف و ويژگى‌ها)،ويژگي کلي ياران امام (عج) به اين صورت است:
«ياران مهدي (عج)، مرزبان دين خدايند و حافظان حدود او. در اجراي فرمانهاي حق، سخت و پي گير و استوارند و در انجام دستورها و وظيفه ها، دستخوش احساسات و دوستيهاي بي مورد واقع نمي شوند. قدرت و حشمت آنان را مغرور نمي کند و سنگدلي دشمنان، ايشان را به افراط نمي کشاند. جنگهاي مهيب و دشواريهايي نبرد، آنان را در عبادت سهل انگار نمي کند و تهي دستي ايشان را به مال اندوزي و تجاوز وا نمي دارد. نخستين شرط بيعت امام با ياران، حافظت حدود خدا است.»(۷)
«از ويژگيهاي بارز همراهان مهدي(عج)، ايثار و مواسات است. وحدت مقصد و اخلاص نيت، دلهايشان را با هم پيوند داده و يار و غمخوار يکديگرند. آنان براي يکديگر خود را به رنج افکنند و در بهره گيري از زيباييهاي زندگي، ديگران را بر خود پيش دارند و بايد چنين باشند. پيروزي پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله و سلم در گرو ياران ايثارگر و فداکار بود و همه قيامهاي اصلاحگرانه تاريخ اسلام از چشمه مواسات بهره گرفت. از آن سو، از عوامل خانه نشين شدن امامان، اندک بودن ياران موافق و فداکار بوده است.»(۸)

۴- پذيرش مردم
يکي ديگر از شرايط يک انقلاب و تحقق آن، پذيرش مردمي است. بايد مردم رهبر انقلاب و برنامه‌هاي او را واقعاً پذيرا باشند. در غير اين صورت، حرکت انقلاب به سرانجام مطلوب نخواهد رسيد.
انقلاب امام مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) نيز اين شرط را لازم دارد. مردم بايد به حدي از رشد و آگاهي رسيده باشند که پذيراي حرکت اصلاحي و قيام بزرگ منجي عالم بشريت باشند، تا هنگام قيام، او را پذيرفته و براي تحقق اهداف و برنامه‌هاي او همکاري کنند. (۹)
زيرا سنت الهى بر اين است که در صورت آمادگى بندگان،لطف و عنايت خود را از آنان دريغ نکند.ضمن اين‌که هيچ‌گاه اين امر اجبارى نيز نخواهد بود؛بلکه وعده‌هاى الهى در صورت انتخاب و اختيار مردم تحقق خواهد يافت. چنانکه در آيه ۱۱سوره رعد مي فرمايد:
«ان الله لا يغير ما بقوم حتي يغيّروا ما بأنفسهم»؛ خداوند، سرنوشت قومي را تغيير نمي دهد، مگر آن که آنان، آنچه را در خودشان است، تغيير دهند.
«در منابع دينى به منظور ايجاد چنين آمادگى و گسترش آن،ائمه عليهم السّلام به جامعه شيعى توصيه کرده‌اند که در عصر غيبت،همواره حالت انتظار و آمادگى براى ظهور و يارى آن حضرت را داشته باشند و زمينه‌هاى دعوت و استقبال از ايشان را در جامعه پديد آورند.به همين جهت در فرهنگ شيعى،عصر غيبت را«عصر انتظار»به حساب مى‌آورند.(۱۰)
امام سجاد عليه السّلام مى‌فرمايد:« مردمى که در زمان غيبت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشّريف به سر مى‌برند و معتقد به امامت وى هستند و خود را آماده ظهور او کرده‌اند،بهتر و شايسته‌تر از مردم هر زمان ديگرند.»(۱۱)
«اين برترى و فضيلت با توجه به شرايط خاص زمانى عصر غيبت است که وظايف ويژه‌اى را بر عهده شيعيان مى‌گذارد،زيرا در چنين موقعيتى،ثبات قدم در راه آن حضرت و دفاع از مکتب تشيع کارى دشوار است.رسالت مهم شيعه در اين دوران اولا:معرفت صحيح به آن حضرت و ترويج آن و ثانيا:عمل به وظايف و تکاليف فردى و اجتماعى و دورى از گناه و آلودگى به فساد است،زيرا هم‌چنان‌که عمل به احکام دينى و اجراى امر به معروف و نهى از منکر در اصلاح جامعه و زمينه‌سازى براى ظهور حضرت موثر است،گناه و آلودگى به فسادهاى اخلاقى،سياسى و اجتماعى نيز ظهور حضرت را به تأخير انداخته،محروميت جامعه از ايشان را بيشتر مى‌کند.»(۱۲)
امام (عج) در توقيع معروف خود به شيخ مفيد (ره) مى‌نويسد:
«اگر شيعيان ما که خداوند بر انجام طاعت موفقشان بدارد، در وفا کردن به عهد ما همدل بودند مبارکي ملاقات ما از آن ها به تأخير نمي افتاد و سعادت ديدار همراه با معرفت ما به سوي آن ها مي شتافت. پس ما را از آن ها پوشيده نمي دارد مگر همان چيزها يي که از آن ها به ما مي رسد و ما دوست نداريم و از آن ها انتظار نداريم.»(۱۳)
هرچند« ظهور تنها و تنها با اراده الهي رقم مي خورد، اما خداوند ممکن است متناسب با اعمال اختياري بندگان، در زمان ظهور امام عصر عليه السّلام تعجيل يا تأخير نمايد. »(۱۴)

منابع:
۱-مهدويت،پرسش ها و پاسخ ها،ص۱۶۷
۲- آفتاب مهر،۱۵۷
۳- همان،۱۵۸
۴-مهدويت،پرسش ها و پاسخ ها ص۱۶۸
۵-ترجمه تاريخ مابعداز ظهور ص۲۳۸به نقل از غيبت نعماني ص۱۶۹
۶-همان ص۲۳۱ به نقل از کمال الدين شيخ صدوق(نسخه خطي)
۷-چشم به راه مهدي(عج)ص۳۸۳
۸- همان ص۳۸۱
۹- آفتاب مهر،۱۵۸
۱۰-مهدويت،پرسش ها و پاسخ ها ص۱۷۵
۱۱-بحارالانوارج۵۲ ص۱۲۲
۱۲- مهدويت،پرسش ها و پاسخ ها ص۱۷۶
۱۳- الزام النّاصب،ص ١٣۶؛يوم الخلاص،ص ١۶١
۱۴- بني ‌هاشمي، محمد - راز پنهاني و رمز پيدايي،۳۷۶

آيدا صادقي

برگرفته از: ido.ir

تعداد بازديد:385 آخرين تغييرات:95/02/30
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر