دوشنبه 25 تير 1397 - 3 ذي القعده 1439 - 16 ژولاي 2018
صفحه اصلي/اخبار تصويري

پرسمان (ش11)

× پوشيدن طلاي سفيد و پلاتين جهت مردان چگونه است؟

اکثر مراجع: اگر طلا است که بر اثر مخلوط کردن ماده اي رنگ آن سفيد شده است حرام است. ولي اگر پلاتين است يا عنصر طلا در آن به قدري کم است که عرفاً به  آن طلا نمي گويند مانعي ندارد.

  (مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد، ج 2، ص 197)

× شـرکت کـردن در مجـالس جشن و عـروسي که در آن برنامه هاي موسيقي اجرا مي شود چگونه است؟

اکثر مراجع: گوش دادن به موسيقي لهوي و شرکت در مجالس لهو و لعب جايز نيست.

  (مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع، ج 1، ص 60)

× کسي که در اثر ندانستن مسأله يا اهمال و سستي غسل هاي واجب خود را انجام نداده عبادات او مانند نماز و روزه چه حکمي دارد؟

پاسخ: حضرت آيت الله خامنه اي: اگر اهمال و سستي در انجام غسل نموده، بايد نمازها و روزه هايش را قضا کند و علاوه بر آن کفاره هم دارد و همچنين اگر در اثر ندانستن مسأله غسل ننموده بايد نمازهايش را قضا نمايد و در صورتي که در ياد گرفتن مسأله کوتاهي نکرده باشد روزه هايش فقط قضا دارد وگرنه بنابر احتياط واجب کفاره هم دارد. 

   (مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد، ج 2، ص 91)

× سستي و تنبلي در تحصيل علم و تلف کردن وقت چه حکمي دارد؟آيا حرام است؟

پاسخ: تضييع وقت به بطالت و بيکاري داراي اشکال است و دانشجو تا وقتي که از مزاياي مخصوص دانشجويي استفاده مي کند بايد از برنامه هاي درسي مخصوص  دانشجويان متابعت کند و الا استفاده از آن مزايا از قبيل شهريه و کمک هزينه و غيره براي او جايز نيست.

   (حضرت آيت الله خامنه اي، رساله اجوبه الاستفتائات، ص 293)

× سن تمييز در پسر و دختر بچه در احکام نگاه و پوشش، چه سني است؟

زماني که بچه (دختر يا پسر) خوب و بد را در نگاه جنس مخالف فهميده و احتمال تحريک شهوت در او برود، سن تمييز  است.

  (پرسش و پاسخ هاي دانشجويي، احکام نگاه و پوشش، ص 135)

امام صادق (ع):

آن کس که عالم به زمان خود باشد از هجوم شبهه ها در امان است.

   تحف العقول، ص 261

 

چگونه بدبيني را از خود دور نماييم؟

 سوء ظن نسبت به ديگران موجب وارد شدن ضررهاي فراوان معنوي و حتي مادي به انسان مي گردد. حضرت علي (ع) فرمود: «مراقب باش که سوء ظن بر تو غلبه پيدا نکند، به درستي که بدگماني هيچ رفاقتي را بين تو و دوستت باقي نمي گذارد».   (بحار الانوار، ج 77، ص 207)

در اسلام شديداً از ترتيب اثر دادن به گمان هاي بيهوده و بي اساس منع شده و از انسان ها خواسته شده تا زماني که به مسئله اي يقين و علم پيدا نکرده اند، درباره آن قضاوت نکنند، چرا که عمل به ظنّ و گمان رابطه ميان آدميان را دچار تشويش و سستي مي کند و اعتماد را در جامعه از بين مي برد.

پس به مجرد اينکه کلام و يا عملي را از دوست خويش مشاهده کرديم، نبايد آن را بر بدي و سوء قصد وي حمل کنيم. همچنين نبايد ديگران را بدون دليل و مدرک، متهم به کارهاي زشت کنيم و پيشوايان ديني و امامان (ع) از ما خواسته اند که کارهاي برادران مسلمان خود را بر بهترين شکل حمل کنيم و حتي اگر حمل بر صحت و درستي آن مشکل است، تلاش کنيم تا وجه خوبي برايش پيدا کرده و از هرگونه بدگماني تا قبل از مرحله علم بپرهيزيم. در غير اين صورت هميشه انسان از ديگران و گفتار و کردار آنان وحشت خواهد داشت و چنين خواهد پنداشت که هر عملي که انجام مي دهند عليه او صادر گرديده است.

گفتني است که اين امر از صفات منافقان است. قرآن کريم در وصف منافقين مي فرمايد: «آنان مانند چوبي خشک بر ديوارند که هر صدايي بشنوند بر زيان خويش پندارند».  (سوره منافقون، آيه 4) 

بدگماني نسبت به تمامي مردم ممنوع و مذموم است چه رسد به دوستاني که آنان را قبلاً امتحان کرده و براي رفاقت با خود برگزيده ايم.

تعداد بازديد:1566 آخرين تغييرات:86/10/12
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر