دوشنبه 9 اسفند 1395 - 30 جمادي الاول 1438 - 27 فوريه 2017
صفحه اصلي/خانواده

نگذارید « افکار منفی» آرامش شما را سلب کنند

از سحري تا افطار مثبت انديش باشيد

نگذاريد « افکار منفي» آرامش شما را سلب کنند

ماه رمضان بهترين فرصت براي دور کردن افکار منفي از خود است. در اين ماه سعي کنيد، زمينه ساز خودسازي و تغيير صفات منفي وارتقاء ابعاد مثبت و خود باوري شويد.

طبق بررسي هاي که در حوزه سلامت روان بخصوص روانشناسي انجام شده؛ انسان با احساس گناه دچار اضطراب، دلهره و نگراني وتشويش مي شود و ازآنجا که از جمله اهداف بهداشت روان رفع اضطراب و دلهره وافسردگي و ايجاد آرامش و بردباري در ابعاد فردي واجتماعي است و در قرآن شريف آمده است که استعينوا بالصبر والصلاه ان الله مع الصابرين به نقل ازامام جعفرصادق(ع)منظور از صبر همان روزه است؛ فلذا با ورع و دوري از گناه، فرد احساس آرامش مي کند.
آنگاه که ياد خدا را بگويد (الا بذکر الله تطمئن القلوب) و اطمينان قلبي و آرامش با ياد خدا که از جمله نماز و روزه (صبروصلاه) است برقرار مي شود و جامعه(طبق اعلام مسئولان مرتبط با مسائل اجتماعي آمار انحرافات، تصادفات، نزاع ودعواها و تخلفات در رمضان کاهش قابل توجهي داشته است) به آرامش و اطمينان قلبي مي رسد زماني که در آن گناه و جرم خلاف بروز و ظهور نداشته باشد؛ پس با دعا آرامش و اطمينان فردي و اجتماعي عايد و حاصل مي شود به ترتيبي که روزه دار با به کار بستن کامل اين دستور الهي روحيه تقوي را در خود زنده مي کند.
و اين مراقبت ثمر بخش و تمرين پياپي در يک ماه نيروي بازدارنده از گناه در فرد بوجود مي آورد و خصلت خودداري با ترک عادات و اعمال غيرمفيد و بعضا مضر، ميسر مي شود و پرهيزکاري در فرد ريشه مي گيرد. بنابراين رمضان زمينه ساز خودسازي و تغيير صفات منفي وارتقاء ابعاد مثبت و خود باوري مي شود. افکار منفي يکي از بزرگترين موانع ذهني براي تفکر سازنده است. اين نوع افکار بسيار غليظ هستند و مقدار بسيار کمي از آن براي آلوده کردن زندگي کافي است. همچنان که چند قطره سم، براي مرگ و نيستي کفايت مي کند. اما با تمرين چه کارهايي در اين ماه افکار منفي را از خود دور کنيد.

ماه رمضان سپري براي افکار منفي

آرام پز کردن مشکلات فايده اي ندارد، اما بازنگري گاه به گاه خوب است. به راه حل هاي متفاوت فکر کنيد و دنبال اشکالات طرح تان باشيد تا در آينده بهتر عمل کنيد

بهترين راه براي برآورده نکردن اهداف و آرزوها و تبديل کردن آنها به کابوس اين است که هيچ گاه نخستين گام را برنداريد و بگذاريد کابوس و ترس هايتان، جرأت و جسارت و توانايي روبه جلو حرکت کردن را رفته رفته در شما از بين ببرند. خيلي از افراد قبل از شروع ماه رمضان مدام مي گويند که نمي توانند روزه بگيرند و دليل خاصي هم براي آن ندارند. آنها خود را در برابر گرسنگي ناتوان مي بينند. فقط يک روز کافي است يک گام بردارند، امسال به راحتي به اين ترس غلبه کنند.
 سعي کنيد شما جزو اين افراد نباشيد. افکار منفي و
ترس و تنبلي هميشه وجود دارند بايد در برابر آنها بايستيم تا از عضله هاي ذهني و نيروي اراده خود براي تعيين شکل زندگي مان استفاده کنيم. گذشته، گذشته است، دريچه ذهنتان را برروي آن ببنديد تا شاهد باشيد که چگونه دروازه آينده اي درخشان به روي شما گشوده مي شود. حال چه کارهايي بايد انجام دهيم؟

بر ويژگي هاي عالي زندگي خود تمرکز کنيد

 تصميم بگيريد به جاي کاستي هاي زندگي خود بر برترهاي آن تمرکز کنيد و اين کار را به عادت تبديل کنيد. به بيان بهتر تلاش کنيد به جاي تمرکز کردن بر نداشته ها، عادت تمرکز بر داشته هايتان را در خود پرورش دهيد، مجموعه چنين عادت هايي ساختار منش و شخصيت شما را تشکيل مي دهند و تعيين مي کنند که شما چطور آدمي خواهيد شد و زندگي تان را چگونه سپري خواهيد کرد.
ما بايد ياد بگيريم که چگونه به شکلي آگاهانه برخي عادت ها را در خودمان پرورش دهيم وگرنه مانند بيشتر مردم جامعه، زندگي مان را به گونه اي خودکار سپري خواهيم کرد.

براي مشکلات راه حل پيدا کنيد

 به مشکلات خود فکر کنيد و براي آنها راه حل پيدا کنيد، اما نه به هر قيمتي. اگر در پايان روز راه حلي پيدا نکرديد بهتر است شب بخوابيد و روز بعد از نو شروع کنيد. براي پيدا کردن راه حل مناسب از تجربيات گذشته استفاده کنيد.

از تفکر منفي براي آفريدن استفاده کنيد

از تفکر منفي نه براي نابودي و ويران کردن، بلکه آفريدن و ساختن استفاده کنيد و بر روي اين فکر مثبت ايجاد شده خود تمرکز کنيد، زيرا به هر چيزي که تمرکز کنيد همان خواهد شد.

 عوامل شادي تان را بازشناسيد

 شور و اشتياق لازم را کسب کنيد. سپس هدفتان را مشخص کنيد. هرگز آموختن را متوقف نکنيد. اول از مهمترين کارها شروع کنيد و در هر لحظه از خودتان بپرسيد: «در اين لحظه بهترين استفاده اي که مي توانم از وقتم بکنم چيست؟» تصميم بگيريد يکي از بهترين افراد در زمينه زندگي شخصي و حرفه اي خود باشيد. ديد بلندمدت داشته باشيد.

از لذت هاي فوري چشم پوشي کنيد

در کارهايتان انضباط داشته باشيد يعني «انجام به موقع کارها چه دوست داشته باشيد آنها را انجام بدهيد و چه دوست نداشته باشيد» هر روز کاري انجام بدهيد تا شما را به هدفي که داريد نزديک تر کند. به آينده فکر کنيد و عواقب انجام دادن يا عدم انجام کار را بسنجيد.

از اشتباهات خود درس بگيريد

سريع تر و بيشتر کار کنيد، زيرا احساس عزت نفس و افتخار بيشتري خواهيد کرد و بدانيد که همه، کسي را انتخاب مي کنند که با سرعت بيشتري کارها را انجام دهد. از موانع به عنوان پل ترقي استفاده کنيد. از اشتباهات خود درس بگيريد. از راهنماي درونتان استفاده کنيد. وقت را از دست ندهيد.

زمان را مديريت کنيد

بهترين راه براي برآورده نکردن اهداف و آرزوها و تبديل کردن آنها به کابوس اين است که هيچ گاه نخستين گام را برنداريد و بگذاريد کابوس و ترس هايتان، جرأت و جسارت و توانايي روبه جلو حرکت کردن را رفته رفته در شما از بين ببرند

آرام پز کردن مشکلات فايده اي ندارد، اما بازنگري گاه به گاه خوب است. به راه حل هاي متفاوت فکر کنيد و دنبال اشکالات طرح تان باشيد تا در آينده بهتر عمل کنيد. روزانه 20دقيقه عمداً نگران شويد، فکر نشخوار کنيد. بعد از 20دقيقه به کار مفيدي مشغول شويد. هر وقت متوجه شديد که در حال نشخوار يا نگراني خارج از وقت مقرر هستيد به خودتان تذکر بدهيد که قبلاً براي اين کار وقت گذاشته ايد.

کانال را عوض کنيد

اگر به خودمان بگوييم که به موضوع يا اتفاقي فکر نکن، نتيجه عکس خواهيم گرفت. بهترين نحوه کانال عوض کردن اين است که به فعاليتي مانند ورزش کردن يا مکالمه درباره موضوعي متفاوت بپردازيد تا ذهن را از افکار منفي دور کنيد.

کمتر صحبت کنيد

بسياري از کساني که بيش از حد تفکر مي کنند، به ويژه خانم ها در هنگام استرس و نگراني، نمي توانند جلوي صحبت کردن خود را بگيرند. در مواقع نادري ممکن است که صبحت کردن در مورد نگراني ها به شما کمک کند ولي در بيشتر اوقات باعث بدتر شدن اوضاع و شرايط مي شود.

آرام سازي کنيد

کسي که در زمان حال زندگي مي کند، نمي تواند در گذشته و آينده سير کند. در زمان حال زندگي کنيد. آرام سازي مداوم، فکر زدگي را کاهش مي دهد.

منابع: همشهري، سلامانه

تعداد بازديد:241 آخرين تغييرات:95/03/19
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر