سه شنبه 30 آبان 1396 - 2 ربيع الاول 1439 - 21 نوامبر 2017
صفحه اصلي/خانواده

بعد از ماه رمضان، سیگار را به خانه راه ندهید

بعد از ماه رمضان، سيگار را به خانه راه ندهيد

ماه مبارک رمضان مي تواند بهترين بستر را براي ترک سيگار فراهم کند. به طور کلي ترک هر عادت لذت بخشي مستلزم تحمل سختي هايي است، سيگار هم از همين رويه پيروي مي کند. بنابراين اگر به دليل روزه داري سيگارتان را کم کرده ايد، بهترين زمان است که ديگر براي هميشه، پاکت آن، همراه هميشگي تان نباشد.


اين راهنماي قدم به قدم بدون هيچ توضيحي درباره ضررهاي سيگار، در مورد فايده هاي ترك آن به تمام كساني كه قصد ترك سيگار دارند يا مي خواهند يكي از نزديكان شان را براي ترك سيگار تشويق كنند، تقديم مي شود.

فهرست تهيه كنيد

يك فهرست صادقانه از تمام چيزهايي كه درباره سيگار دوست داريد، بنويسيد. اين فهرست بايد صادقانه باشد و تمام نكات را شامل شود. بعد از نوشتن علاقه مندي ها در خط مقابل تمام آنها چيزهايي كه درباره سيگار دوست نداريد را بنويسيد. اگر احساس مي كنيد كه اين فهرست كامل نيست با نزديكان تان هم درباره آن حرف بزنيد و از آنها بپرسيد چه چيزي از سيگار كشيدن شما را دوست ندارند. بعد از تهيه اين فهرست از نظر ذهني براي ترك سيگار آماده هستيد.

بدانيد كه چه چيزهايي شما را مي شكند

قدم دوم هم به يك فهرست صادقانه ديگر نياز دارد. فهرستي كه شما در آن اعتراف مي كنيد چه اتفاق هايي باعث مي شود سيگار را ترك نكنيد. براي تهيه اين فهرست ها هر قدر مي خواهيد زمان بگذاريد و مطمئن باشيد تمام موارد را با دقت و صداقت نوشته ايد و چيزي از قلم نيفتاده است. از عصبانيت هايي كه باعث دست بردن شما به پاكت سيگار مي شود تا خوشحالي هايي كه شما را نيكوتين لازم مي كند، يكي يكي در اين فهرست بنويسيد و آن را با آرامش تهيه كنيد.

زمان مشخص كنيد

روي برگه هايي ديگر زماني را براي شروع ترك سيگار و زماني را براي اتمام آن بنويسيد و آن را امضا كنيد. اين برگه به نوعي قولنامه رسمي شما به خودتان است.

كارت درست كنيد

تمام دلايلي كه در آن فهرست اوليه تهيه كرده ايد را روي كارت هايي جداگانه بنويسيد و آنها را با خودتان حمل كنيد.

سيگار نخريد

كارهايي كه به آن افتخار مي كنيد يا لحظات سختي كه تا امروز پشت سر گذاشته ايد به ياد بياوريد و به آنها فكر كنيد. در اين قدم مي توانيد از نزديكان هم كمك بگيريد و از آنها بخواهيد به ياد شما بياورند

اگر عادت داريد سيگار با كسي بخريد، اين عادت را ترك كنيد. اگر پاكتي مي خريد، اين عادت را هم ترك كنيد به جاي آن تعداد مشخصي سيگار (مثلا 5 نخ) را در جعبه سيگار بگذاريد و در موارد احساس نياز شديد، سراغ يكي از نخ ها برويد.

نگذاريد اثري باقي بماند

وقتي به زمان شروع ترك سيگار نزديك شديد همه نشانه هاي سيگار را دور بريزيد. زير سيگاري، فندك، كبريت و يادگاري هاي سيگار را از خانه خارج كنيد.

خودتان را دنبال نخود سياه بفرستيد

زمان هايي كه سركار براي كشيدن سيگار از پشت ميزتان بلند مي شويد را با رايانه بازي كنيد. به جاي بند شدن و به محل سيگار كشيدن رفتن، يك بازي رايانه اي يا روي گوشي تلفن همراه تان را انتخاب كنيد و آن قدر بازي كنيد تا فكر سيگار از ذهن تان بيرون برود.

خشكبار ميل کنيد

سيگاري ها عادت دارند دست هاي شان مدام به سمت دهان شان برود و سيگار را گوشه لب بگذارند. براي حل اين عادت خشكبار بخوريد. مثلا پسته يا بادام زميني را دانه دانه به دهان بگذاريد تا دست و دهان شما همان رفتار قديمي را انجام دهد.

به پيروزي هايتان فكر كنيد

كارهايي كه به آن افتخار مي كنيد يا لحظات سختي كه تا امروز پشت سر گذاشته ايد به ياد بياوريد و به آنها فكر كنيد. در اين قدم مي توانيد از نزديكان هم كمك بگيريد و از آنها بخواهيد به ياد شما بياورند.

عادت هاي روزمره تان را تغيير دهيد

 مثلا جاي صندلي تان را در ميز غذاخوري عوض كنيد. اگر با ماشين شخصي رفت و آمد مي كنيد، آن را در پاركينگ بگذاريد. زندگي روزمره  تازه اي بدون سيگار را جايگزين زندگي روزمره سابق با سيگار كنيد.

قلکي براي پول سيگار بخريد

پول روزانه اي كه هر روز براي سيگار مي دهيد در جعبه اي بگذاريد و هر روز به آن نگاه كنيد تا واقعيت ضرر مالي كه تا پيش از اين نصيب شما مي شده را ببينيد.

با سيگاري ها قدم نزنيد

دوستان سيگاري تان نبايد مقابل شما سيگار بكشند. در خانه سيگار را ممنوع كنيد و از هر محيطي كه سيگار و سيگاري دارد، در دوره ترك دوري كنيد.

به فهرست ها نگاه كنيد

تمام آن فهرست ها و كارت هايي كه در قدم هاي اول تهيه كرده ايد دقيقا در لحظه هاي نااميدي و بي انگيزگي به كمك تان مي آيد.

اعمالي براي ترک يک دشمن

يك فهرست صادقانه از تمام چيزهايي كه درباره سيگار دوست داريد، بنويسيد. اين فهرست بايد صادقانه باشد و تمام نكات را شامل شود

بر اينکه در برابر وسوسه استعمال سيگار مقاومت کنيد، قرآن بخوانيد، به دعا و نيايش روي بياوريد، در ماه رمضان مراسم مذهبي متعددي وجود دارد، در اين مراسم شرکت کنيد، البته در آن گروه از افرادي که روزانه بيش از 3 نخ سيگار نمي کشند تحمل شرايط بسيار آسان است ودر همان هفته اول موفق به ترک کامل نيز مي شوند.

به همه بگوييد با سيگار ترک رابطه ايد

همه بايد بدانند در حال ترك سيگار هستيد. خجالت نكشيد و اين را به همه افرادي كه در طول روز مي بينيد، بگوييد. به خانواده و دوستانتان بگوييد که به چه نوعي به کمک نياز داريد. حمايت آنها شما را  ترک  سيگار  را براي شما آسانتر خواهد کرد. همچنين، از پزشک خانوادگي تان بخواهيد در  برنامه ريزي براي ترک سيگار به شما کمک کند. پزشک مي تواند مراکز مشاوره يا خودآموزهاي ترک سيگار را به شما معرفي کند.

اگر دوباره سيگار بکشم چطور؟

احساس شکست نکنيد. فکر کنيد  چرا دوباره سيگار  کشيديد و چه کاري را براي جلوگيري از کشيدن مجدد سيگار مي توانيد انجام دهيد.
يک تاريخ ترک جديد براي خود تعيين کنيد. بيشتر سيگاري هاي سابق براي اولين بار در کارشان موفق نبودند، اما آنها به تلاش خود ادامه دادند تا موفق شدند. روزهاي اول بعد از ترک احتمالا سخت خواهد بود. حتي يک پک زدن به  سيگار مي تواند سبب بازگشت آن شود، بنابراين بهتر است ريسک نکنيد.
 

منابع: همشهري، باشگاه خبرنگاران جوان

تعداد بازديد:323 آخرين تغييرات:95/04/02
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر