چهارشنبه 28 آذر 1397 - 11 ربيع الثاني 1440 - 19 دسامبر 2018
صفحه اصلي/دين و انديشه

علی(ع) ندای عدالت آدمیان/حضرت فاطمه(س) حقیقت شب قدر است

حجت الاسلام اخوان درگفتگو با مهر:

علي(ع) نداي عدالت آدميان/حضرت فاطمه(س) حقيقت شب قدر است

حجت الاسلام شيخ عباس اخوان گفت: جناب کليني در کتاب شريف کافي باب مستقلي در اخبار «انا انزلناه في ليله القدر» دارد که در آنجا تصريح مي کند ليلة القدر، فاطمه زهرا(س) است.

به گزارش خبرنگار مهر ، شب قدر شبي است که رسول اکرم(ص) و ائمه معصومين(ع) به احياي اين شب بسيار تاکيد کرده اند. در روايات فراواني وارد است که حضرت زهرا(س) به هر قيمتي که بود اجازه نمي دادند که فرزندانشان بخوابند، يعني سعي داشتند تا فرزندان شب هاي قدر را بيدار بمانند چراکه اين ليالي براي بيداري و عبادت و دعا وضع شده است. براي بررسي بيشتر ماهيت اين شب عظيم که برتر از هزار ماه عنوان شده است به سراغ حجت الاسلام و المسلمين شيخ عباس اخوان رفتيم تا نظر ايشان را در اين خصوص جويا شويم. متن زير مشروح گفتگوي مهر با اين مدرس حوزه علميه است.

ليله القدر، فاطمه زهرا(س) است

حجت الاسلام عباس اخوان در مورد حقيقت شب هاي قدر که همان وجود مبارک حضرت صديقه طاهره(س) است، گفت: اين امر در روايت هاي متعددي ذکر شده است. در کتاب شريف کافي جناب کليني باب مستقلي در اخبار «انا انزلناه في ليله القدر» دارد. آنجا تصريح دارد که ليله القدر، فاطمه زهرا(س) است. مرحوم شيخ محمدحسين اصفهاني کمپاني بر اساس همين روايات است که مي فرمايد: ليله قدر اوليا، نور نهاد اصفيا/ صبح جمال او طلوع از افق علا کند/ بضعه سيد بشر ام ائمه غرر/ کيست جز او که همسرى با شه لافتى کند؟

وي افزود: قرآن مي فرمايد «انا کُلَّ شَىْء خَلَقْناهُ بِقَدَر»، و يا اميرالمومنين مي فرمايد «رَحِمَ اللهُ امْرءً عَرَفَ قَدْرَهُ» يعني رحمت خدا بر کسي است که اندازه خودش را بداند. ليله قدر شبي است که خداوند اندازه گيري مي کند. «وَكُلُّ شَيْءٍ عِندَهُ بِمِقْدَار، عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ الْكَبِيرُ الْمُتَعَالِ» اين اندازه گيري نه در عالم ملک صورت مي گيرد و نه در عالم ملکوت. برزخي است بين اين دو عالم که اسم آن عالم قدر يا ليله قدر است که قرآن در آن شب نازل مي شود و ائمه در آن شب قرار مي گيرند و ملائکه در آن شب واقع مي شوند. به اين جهت «شب» گفته مي شود که شان آن مجهول است.

وي ادامه داد: در اين شب قرآن به محضر ولي خدا عرضه مي شود و ولي خدا اين قرآن را به آن اندازه که وظايف ملائکه است به آنها عرضه مي کند که «تنزل الملئکه و الروح فيها باذن ربهم من کل امر» ملائکه فرود مي آيند و همه در تحت اراده ذات ذوالجلال اند. به اراده خداوند عوالم وجود در تحت اراده ولي الله اعظم قرار مي گيرد. «سلام هي حتي مطلع الفجر» همه در مقام تسليم هستند.

اين مدرس حوزه هاي علميه گفت: ائمه معصومين از قرآني که «و لا رطب و لا يابس الا في کتاب مبين» است و «کل شي ء فعلوه في الزبر و کل صغير و کبير مستطر» است، فيوضات را استخراج مي کنند و آن را به ملائکه تحويل مي دهند و ملائکه مي روند که تا يک سال، فيض را جاري کنند. همه اينها در ظرف فاطمه صديقه(س) واقع مي شود. از اين جهت که در حديثي از امام عسکري داريم که مي فرمايند مادر ما فاطمه(س) بر ما حجت است و وجودش احاطه دارد.

صديقه طاهره(س) مظهر وجود ربطي هستند

حجت الاسلام اخوان گفت: خلقت از اساس يک شان فاعليت و يک شان قابليت و يک شان وجود ربطي دارد. فاعليت از ذات ذوالجلال است و قابليت از عالم امکان است. در روايت دارد که خَلَقَ مُحَمَّداً وَ عَلِيّاً وَ فَاطِمَةَ فَمَکَثُوا أَلْفَ دَهْرٍ» يکي ناظر به جنبه فاعلي و يکي ناظر به جنبه قابلي است و يکي هم ناظر به جنبه وجود ربطي است. خداوند در همه عوالم وجود؛ وجود ربطي را حاکم کرده است. صديقه طاهره(س) مظهر وجود ربطي هستند. «مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ، بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لا يَبْغِيانِ، فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ» صديقه طاهره(س) در همه عوالم ظهور برزخي فرموده اند و لذا «هي حوراءُ انسيه» هم حورا است و هم انسيه، يعني شان برزخي دارد. شب قدر شب اتصال عالم امر به عالم خلق است. لذا به وجود برزخي احتياج است.

اخبار «انا انزلناه» درياي عميق و عجيبي است. آيت الله جوادي آملي فرمودند بحث معرفت حضرت زهرا(س) آنجاست.

گاهي برکت به ساختن است و گاهي به سوختن

وي افزود: مقام حضرت زهرا مقامي است که «أَن بُورِكَ مَن فِي النَّارِ وَ مَنْ حَوْلَهَا». برکت در قرآن دو جور است. يکي برکت به ساختن است و يک برکت به سوختن است. يک جا مي فرمايد «وَنَزَّلْنَا مِنْ السَّمَاء مَاء مُبَارَكًا» آب برکت دارد که همه آن را مي فهميم. ما برکت به سوختن نديده ايم اما در قرآن مي فرمايد آن جلوه اي که به جناب موسي شد برکت به سوختن بود «أَن بُورِكَ مَن فِي النَّارِ وَ مَنْ حَوْلَهَا»، که آن جلوه مقام فاطمه زهرا(س) است. فلذا ظهور ايشان هم در اين عالم به سوختن بين در و ديوار است. بزرگان به سمت مقام صديقه کبري(س) نمي روند. در سلامي که جناب خواجه نصير دارند مي گويد «اللهم صل علي صاحب الدعوه النبويه و العصمه الفاطميه»  لذا در مقام عصمت بايد بگوييم غُضُّوا اَبْصارَكُمْ.

هر چه راجع به اميرالمومنين گفته شده دون شان آن حضرت است

اين کارشناس ديني در پاسخ به سوالي در خصوص مقام اميرالمومنين و رابطه بين ولايت آن حضرت و شب هاي قدر گفت: مرحوم امام در همان اوج جريانات انقلاب يک سخنراني فرمودند آنچه که عرفا و شعرا و حکما و فلاسفه و علما راجع به اميرالمومنين گفته اند همه دون مقام اميرالمومنين است. همين حرف کافي است.

اميرالمومنين نداي عدالت آدميان است

وي ادامه داد: جرق جرداق مسيحي در مورد اميرالمومنين مي گويد «صوت العداله الانسانيه» يعني نداي عدالت آدميان است. اين کتاب را نگاه کردم و گفتم کسي که در فضاي عالم شيعه نيست چطور در مورد اميرالمومنين صحبت کرده است. اين در کلام جرج جرداق است که در مورد شهادت اميرالمومنين مي گويد «قتل في المحراب لشدة عدله» از بس که عادل بود در محراب او را به شهادت رساندند.

تا انسان تحت ولايت خدا قرار نگيرد به هيچ کمالي از کمالات نمي رسد

اين مدرس حوزه هاي علميه افزود: باب ورود به ماه رمضان اميرالمومنين است اما مقام اميرالمومنين مقام ولايت است. تا انسان تحت ولايت خدا قرار نگيرد به هيچ کمالي از کمالات نمي رسد. ظهور ولايت خداوند متعال در ذات مقدس اميرالمومنين است. کسي که در اين ظل قرار نگيرد به هيچ کمالي از کمالات نمي رسد. به کمالات اعتباري اين عالم ممکن است دست يابد اما به آن کمالي که شايسته انسانيت است نمي رسد. مگر آن کسي که خداوند متعال براي او اراده سعادت کرده باشد که حسن عاقبت پيدا کند که اميدواريم جرق جرداق هم همينطور شده باشد.

ولايت اميرالمومنين همان ولايت خداوند است

حجت الاسلام اخوان گفت: ولايت اميرالمومنين، ولايت خداوند است و مقام تلويت است. خداوند مي فرمايد «هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ»، اين معيت را خداوند متعال در همه عوالم وجود در وجود منبسط مائيه قرار داده است. «و جَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کلَّ شَيءٍ حي» اين ظهور ولايت اميرالمومنين است که حضرت آن جلوه را در ظرف وجودي خود دارد و به همه عوالم وجود ايهاب مي کند. لذا فرموده اند که آب ظهور ولايت حضرت امير(ع) است. اين آب در هر يک از عوالم يک جلوه اي دارد.

چرا سنگ عقيق استحباب دارد؟

وي ادامه داد: مثلا در مورد فضيلت سنگ عقيق روايات متعددي آمده است که از علامت هاي مومن است. يا اينکه اگر در قنوت نماز شما عقيق را به سمت آسمان برگردانيد، عمود نوري از آن ساطع مي شود که تا عرش مي رود و نماز شما را بالا مي برد. چرا عقيق اينطور شد؟ چون در عالم جماد اين اولين سنگي است که ولايت اميرالمومنين را پذيرفته است. سنگي اگر ولايت را بپذيرد اينطور مي شود حال از آن طرف انساني هم که اين ولايت را نپذيرد «قُلُوبُكُم مِّن بَعْدِ ذَلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً».

وي در پايان اظهار داشت: همه چيز ما اميرالمومنين است. فرموده اند که ذکر اميرالمومنين عبادت است. در قرآن آمده «يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا» لذا ذکر اميرالمومنين ذکر خداست. معناي ولايت همين است. يعني ذاتي که از يک طرف با عالم حق اتصال دارد و از يک طرف با عالم خلق اتصال دارد. تا کسي در تحت اين ظل قرار نگيرد به جايي نمي رسد.

تعداد بازديد:524 آخرين تغييرات:95/04/05
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر