دوشنبه 3 مهر 1396 - 4 محرم 1439 - 25 سپتامبر 2017
صفحه اصلي/دين و انديشه


 
 


 










 


 












خروجي RSS

بی حجابی با حقوق افراد جامعه در تزاحم است

به مناسبت هفته حجاب و عفاف؛

بي حجابي با حقوق افراد جامعه در تزاحم است

حجاب امري اجتماعي است لذا بي حجابي در جامعه پيامدهاي نامطلوب به همراه دارد و اين امر با حقوق افراد جامعه در تزاحم است.  

خبرگزاري مهر ، گروه دين و انديشه: به مناسبت هفته حجاب و عفاف به سراغ دو تن از کارشناسان اين حوزه رفتيم تا نظر آنها را در اين خصوص جويا شويم. موضوعاتي مانند اجباري بودن حجاب، اثرات فردي و اجتماعي حجاب، نقش حجاب در تقويت بنيان خانواده و نحوه مواجهه با مقوله بي حجابي از جمله مقولاتي است که مورد بررسي قرار گرفته است. متن زير مشروح گفتگوي مهر در مورد پديده بدحجابي با آيت پيمان دبير شوراي علمي دين پژوهان کشور و حجت الاسلام علي قهرماني کارشناس مسائل ديني است.

آيت پيمان دبير شوراي علمي دين پژوهان کشور در مورد به کار بردن لفظ اجباري براي موضوع حجاب گفت: به کار بردن لفظ اجبار در ارتباط با هيچکدام با تکاليف دين مناسبتي ندارد. تمام تکاليفي که خداوند براي سعادت و کمال بشر از طريق شريعت همه انبيا تشريع فرموده هيچکدام بر مدار اجبار و تحميل نيستند.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: اجبار در موضوع حجاب بايد اينگونه تبيين شود که حجاب يک تکليف عبادي و شرعي است که دو جنبه دارد. يک جنبه متوجه حريم خصوصي مي شود که کسي وارد اين حريم نخواهد شد ولي يک جنبه ديگر اين تکليف مربوط به اجتماع مي شود يعني حجاب جنبه اجتماعي پيدا مي کند. حجاب از آن تکاليفي است که اگر فرد انجام ندهد در صحنه اجتماع بروز و ظهور پيدا مي کند و با حقوق ديگران تزاحم پيدا مي کند.

وي گفت: مثلا اگر تفاوت نماز را با امر حجاب بسنجيم مي توان گفت نماز يکي از بالاترين تکاليف ماست اما چگونه است ما در امر بي نمازي هيچ تاکيد بر اجباري نمي بينيم چون بي نمازي جلوه بيروني ندارد و فردي که در خيابان عبور مي کند هيچ گونه تالي فاسدي(پيامد نامطلوب) ايجاد نمي کند ولو اينکه شما بدانيد او بي نماز است. اين امر تزاحمي با ديگران پيدا نمي کند اما حجاب اينگونه نيست و وقتي فرد بي حجاب در اماکن عمومي حضور پيدا مي کند تالي فاسد دارد و با حقوق افراد متدين تزاحم پيدا مي کند.

شيوه مواجهه با مسئله بي حجابي

وي با اشاره به نحوه برخورد با مقوله بد حجابي توضيح داد: کساني که مي خواهند مروج و مبلغ امر حجاب در جامعه باشند بايد دقت داشته باشند که باعث گسست نسل هاي جديد نسبت به دين نشوند. سنت اوليا و پيامبر اکرم بايد نصب العين قرار گيرد که ببينيم بيان و شيوه تبليغ آنها چگونه بوده است. نبايد بر اساس سليقه يا احساسات فردي عمل کرد.

وي افزود: گاهي ديده مي شود برخي رفتارها نه تنها تاثير مثبتي نداشته بلکه باعث يک نوع رفتار لجاجت آميزي از طرف جوانان مي شود. بايد اوامر الهي را در کنار يکديگر قرار دهيم و مجموعه اي نگاه کنيم. اگر بناست در حيطه حجاب امر و نهي و يا تکليفي را انجام دهيم بايد روشمند عمل کنيم. قرآن کريم به لين بودن و احسن بودن قول و به «جادلهم بالتي هي احسن» تاکيد مي کند. بايد اينها را کنار هم ديد.

آيت پيمان گفت: اگر ما مي خواهيم دختران و زنان جامعه را نسبت به مسئله حجاب آگاهي دهيم اين امر بايد با قول احسن صورت گيرد. مسئله اول آگاهي بخشي است که بايستي متوليان امر تمام توان خود را بر آگاهي بخشي نسبت به محاسن حجاب و در درجه بعدي نسبت به مضرات بد حجابي بگذارند. همان روشي که ما در سيقا وحي و نزول قرآن مي بينيم.

وي ادامه داد: قرآن ابتدا با انذار به جهنم و عذاب نازل نشد و اولين آيات ناظر به بشارت و رستگاري است که «قولوا لا اله الا الله تفلحوا»، ابلاغ رسالت توسط پيامبر اکرم با بشارت است.

دبير شوراي علمي دين پژوهان کشور گفت: در بسياري از رسائل عمليه مراجع شيوه امر به معروف از نهي از منکر را در چهار مرحله با شرايط تبيين کرده اند که حجاب نيز شامل همين مراحل مي شود. لذا اول بايد آمران به معروف و ناهيان از منکر را آموزش داد.

وي افزود: اگر به صورت مقطعي بر اثر فشارهاي سياسي و اجتماعي نهادهايي وارد اجتماع شده و بخواهند اين معضل را در عرصه اجتماع و در صحن خيابان ها حل کنند، لطمه وارد مي کند و تجربه نشان داده که اين کار مثبت نبوده است. اينها همه توان خود را مصروف منع مي کنند و مي خواهند کار را در مرحله آخر حل کنند. لذا بايد فرهنگ سازي و آموزه هاي قرآن و سيره ائمه را با بيان آثار حجاب و فلسفه حکمت آميز حجاب که خداوند در قرآن تشريع فرموده اول به متوليان امر به معروف و نهي از منکر آموزش داده که به جامعه منتقل شود.

سيره اهل بيت در مواجهه با فرد گناهکار

وي در مورد سيره اهل بيت عصمت و طهارت در مواجهه با افراد گناهکار گفت: اهل بيت نسبت به گنهکاران با مهرباني و ملاطفت برخورد کرده اند. اهل بيت سعي کرده اند که شخصيت گنهکار را تخريب نکنند و اگر شخصي به تکليف ديني خود عمل نکرده است نبايد او را مورد شماتت و توهين قرار داد. اهل بيت هميشه در نهايت شفقت و مهرباني همانند طبيب عمل کرده اند که «طَبِيبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ.» اهل بيت نسبت به گنهکار به عنوان بيماري که نياز به درمان دارد نگاه کرده اند. مثلا آيا طبيب، بيمار را مورد سرزنش قرار مي دهد؟ بلکه با شفقت و مهرباني تلاش مي کند تا او را نسبت به چيزهايي که براي او نافع و يا مضر است، آگاه کند. امروز در رابطه با منکرات بايد چنين روشي را آموزش دهيم.

حجاب در نسبت با ديگر مفاسد

آيت پيمان در خصوص مغاطه اي که در مورد امر حجاب مطرح مي شود و آن را در نسبت با ديگر مفاسد جامعه امري با درجه اهميت کمتري جلوه مي دهند گفت: قياس مسئله بي حجابي با مفاسد ديگر و اولويت دادن به ديگر مشکلات جامعه مثل اختلاس و... نسبت به امر حجاب ناشي از به کار بردن تعصبات بي جا در اين مباحث است. در نهج البلاغه آمده است نام افرادي برده شده است که تخطي مالي کرده اند و يا انحراف اقتصادي داشته اند که يک نمونه ابن حرمه است که حضرت دستور دادند در انظار مردم تنبيه شود. ابن حنيف نمونه ديگري است که حضرت طي نامه اي او را مورد توبيخ قرار داده است. اما نکته اي که وجود دارد در بحث فراواني ها و کثرت هاست. بحث سو استفاده از بيت المال محدود به تعداد اندکي از مديران فاسد ولي امري مثل بي حجابي فراواني و کثرت دارد و در معرض ديد بخش زيادي قرار مي گيرد حساسيت بيشتري ايجاد مي کند. يعني مي توان گفت از اين بعد امر حجاب نه اينکه اولي باشد بلکه حساس تر است چراکه فراواني آن در جامعه زياد است و اگر چاره اي انديشيده نشود به سرعت در جامعه گسترش پيدا مي کند. اما مسائل ديگر سرعت گسترشي به اين شکل ندارند. يقينا هر چيزي به جاي خود بايد مورد بررسي قرار بگيرد.

وي گفت: دزدي و اختلاس و ديگر تخلفات بعضي مسئولين هم نقض محرمات الهي است و جرم شخصي و اما گناه غير علني است. قبح گناه دزدي و تخلف و ظلم و... چون مرتکبين اندک و اعمال مخفي است، در جامعه از بين نمي رود و همچنان به عنوان منکر الهي مي ماند. اما قبح بي حجابي و بد حجابي به علت کثرت مرتکبين و علني بودن آن از بين مي رود و منکر معروف و معروف منکر مي شود. اصلا قياس نبايد کرد تا توجيه بلا مرجه براي اباحيگران نشود. 

پيمان در پايان گفت: بايد در مسئله حجاب به موضوعات بنيادي تر و اساسي تري توجه شود مثلا بايد در اماکن دولتي مقرارت خاصي را وضع کرد. هر انسان عاقلي اين را مي پذيرد که هر محيط خاص اداري و عمومي مي تواند مقرارت خاصي داشته باشد. در اينجا فرد احساس اجبار ندارد و مقرارت شغلي را مي پذيرد و رعايت مي کند. اگر در اين محيط ها با توجيه مناسب و با وضع قوانين مناسب کار شود زمينه پذيرش اين موضوع به عنوان يک قانون فراهم مي شود.

اثرات فردي و اجتماعي حجاب

حجت الاسلام علي قهرماني پژوهشگر و محقق علوم و معارف ديني درباره اثرات فردي و اجتماعي حجاب گفت: حجاب، ممکن است به ظاهر محدوديتي به همراه داشته باشد اما اين محدوديت به انسان مصونيت مي دهد.

وي افزود: ما با پذيرش اين قانون الهي در واقع به خود لطف مي کنيم. اگر قانون را نپذيريم يک عوارض جانبي به همراه دارد، نپذيرفتن و اجرايي نکردن قوانيني که خداوند قرار داده در زندگي عوارض جانبي دارد. لذا من با پذيرفتن آن به خود لطف مي کنم و خود را از اين عوارض بر حذر و به دور مي دارم.

قهرماني ادامه داد: يکي از اثرات فردي حجاب آرامش است. زن اگر چارچوب هاي مورد اشاره در شرع را شکست و کاري کرد که مرد چشم چراني کند، مرد نيز به جاي اينکه به دنبال زيبايي هاي باطني زن باشد به دنبال زيبايي هاي ظاهري او خواهد بود. اولين اثري که حجاب بر خود مرد و خانواده اش و همسرش و کساني که مي خواهند او را دوست داشته باشند دارد، آرامش است.

اين پژوهشگر حوزه دين ادامه داد: مورد دوم در مورد اثرات فردي و اجتماعي حجاب اين است که، اين حجاب وقتي آرامش فردي ايجاد کرد، يک اثر اجتماعي نيز دارد و امنيت اجتماعي را به دنبال مي آورد. همه مواردي که باعث مي شود فرد احساس آرامش فردي بکند در ايجاد امنيت اجتماعي او هم نقش مثبت و بالايي دارد. مثلا در جامعه اگر کسي دارايي و ماشين و خانه خود را به رخ ديگران بکشد، افرادي که از اين موارد محرومند اگر سست ايمان باشند سعي مي کنند اين دارايي از راه هاي نامشروع بدست آورند. در بحث حجاب هم همينگونه است لذا اصلي ترين اثرات فردي را که حجاب دارد آرامش است و در بعد اجتماعي امنيت به همراه دارد.

قهرماني در مورد نقش حجاب در تقويت بنيان خانواده گفت: زماني مرد در جامعه دچار تحريکات جنسي و غريزي مي شود که فرد احساس کند همسرش زيبا نيست يا زيبايي کمتري نسبت به ديگران دارد، اين تنش باعث درگيري هاي عصبي مي شود و در نهايت سردي روابط او با همسرش را به همراه دارد. اسلام به اين دليل در بحث حجاب تاکيد کرده که تنش هاي بين زن و شوهر کمتر شود.

قهرماني تصريح کرد: مسئله حجاب از منظر زيبايي شناسي هم قابل بررسي است. تبرج باعث مي شود معيار زيبايي متفاوت شود. موج بدحجابي در کشور زيبايي شناسي افراد را تغيير مي دهد. لذا اين مسئله باعث مي شود افراد احساس نقصان و کمبود کنند و براي رسيدن به آن معيار زيبايي هزينه هايي بکنند. زيرا ذائقه افراد به اين سمت گرايش پيدا کرده و سلامت روحي و جسمي انسان را به مخاطره مي اندازد.

وي در پايان گفت: به جهت اينکه ذائقه افراد عوض شده است، فرد مرتبا عمل زيبايي مي کند و تغييري در چهره خود ايجاد مي کند. لذا فرد با عمل هاي پياپي در نهايت دچار عصبانيت و عوارض رواني مي شود.

تعداد بازديد:389 آخرين تغييرات:95/04/22
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر