جمعه 4 فروردين 1396 - 25 جمادي الثاني 1438 - 24 مارس 2017
صفحه اصلي/دين و انديشه

اهل تسنن ایران به کشور تعصب دارند/ تألیف کتاب عکس مساجد اهل سنت

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

اهل تسنن ايران به کشور تعصب دارند/ تأليف کتاب عکس مساجد اهل سنت

حجت الاسلام ديلم، معاون فرهنگي و امور روحانيون دفتر نمايندگي ولي فقيه در امور اهل سنت شمال کشور گفت: مفهوم وطن شيعه و سني نمي شناسد و اهل سنت ايران نسبت به اين آب و خاک عرق و تعصب دارند.

خبرگزاري مهر ، گروه دين و انديشه_محمد مظهري: اهل سنت ايران در کنار شيعيان داراي مساجد، مدارس و حوزه هاي علميه خاص خود هستند. اين در حالي است که برخي رسانه هاي تفرقه پراکن، مدعي اند در جمهوري اسلامي ايران فاقد آزادي مذهبي و محروم از امکان داشتن مدارس ديني مي باشند.

در همين راستا مصاحبه اي با حجت الاسلام نور علي ديلم، معاون فرهنگي و امور روحانيون دفتر نمايندگي ولي فقيه در امور اهل سنت شمال کشور انجام داده ايم تا به بررسي وضعيت اهل سنت شمال ايران بپردازيم که در ادامه از نظر مي گذرد؛

*لطفا در ابتدا مرکز بزرگ اسلامي کشور را معرفي بفرماييد.

اين مجموعه از اوائل انقلاب تحت عنوان «مراکز بزرگ اسلامي کشور» شکل گرفت که در منطقه ما نام «مرکز بزرگ اسلامي شمال کشور» را گرفت. همچنين مرکز بزرگ اسلامي غرب را هم داريم که در کردستان است و در سيستان هم دفتر نهاد رهبري را داريم. البته ما عنوان ديگري هم داريم يعني «دفتر نمايندگي ولي فقيه در امور اهل سنت استان هاي گلستان و گيلان» که زير نظر دبيرخانه برنامه ريزي مدارس علوم ديني اهل سنت است و سياست هاي کلي آن در شوراي نمايندگان ولي فقيه استان ها تعيين مي شود.

يکي از توجهات ويژه اي که نظام به اهل سنت داشت اين بود که مديريت حوزه هايشان بر عهده خودشان باشد و کاري که ما در مراکز بزرگ اسلامي انجام مي دهيم جنبه نظارتي و حمايتي داشته باشد و براي همين در دبيرخانه ما شوراي برنامه ريزي مدارس علوم ديني اهل سنت با حضور علماي خود اهل سنت تشکيل شد.

يکي از توجهات ويژه اي که نظام به اهل سنت داشت اين بود که مديريت حوزه هايشان بر عهده خودشان باشد

از هر استاني بزرگ اهل سنت را به عنوان عضو در اين مجموعه شورا دعوت مي کنند و حکم چهار ساله مي دهند تا اين علما کنار هم نشسته و موضوعات مربوط به جامعه اهل سنت از مدارس و مساجد گرفته تا سياست هاي کلي را با مشورت بين خودشان مصوب کنند تا در استان ها اعمال شود.

لذا خود اهل سنت و بزرگانشان در تصميم گيري و تصميم سازي ها مشارکت دارند و اين مصوبات در استان ها بدون هيچ مشکل و مانعي پذيرفته مي شود چرا که مردم هم کلام علمايشان را حجت مي دانند.

*اساساً نگاه شما در اين مجموعه به اهل سنت چگونه است؟ اهل سنت را براي ايران اسلامي فرصت مي بينيد يا تهديد؟

اولا اگر نگاه الهي و قرآني داشته باشيم هيچ تفاوتي بين انسان ها نمي بينيم. اما در مجموعه کشوري تنوع قوميت ها و هم اقليت هاي مذهبي را فرصتي براي بروز تنوع فرهنگي مي دانيم که از يکسو شتراکات ديني وفرهنگي داريم و از سوي ديگر اينها نسبت به اين آب و خاک عرق و تعصب دارند. مفهوم وطن شيعه و سني نمي شناسد؛ چه در سيستان و چه در گلستان يا هرجاي ديگري از ايران باشد. لذا تنوع فرهنگ ها و مذاهب اين فرصت را براي ما فراهم مي آورد که در کنار هم براي آباداني ايران و تقويت اسلام تلاش کنيم.

يکي از دستورات مستقيم رهبر معظم انقلاب اين بوده که تمامي خدماتي که به حوزه ها و طلاب شيعه داده مي شود به طلاب اهل سنت هم ارائه شود

در همين راستا بايد اشاره کنم که يکي از دستورات مستقيم رهبر معظم انقلاب اين بوده که تمامي خدماتي که به حوزه ها و طلاب شيعه داده مي شود به طلاب اهل سنت هم ارائه شود.

تمام ائمه جمعه و جماعات، طلاب، مدرسين و مديران اهل سنت با تاييديه ما و پس از مراجعه به مرکز خدمات حوزه هاي علميه از خدمات بيمه تکميلي براي خودشان و خانواده شان بهره مند هستند و هم چنين از تسهيلات و وام و .... استفاده مي کنند و همچنين شهريه مختصري هم به مجموعه مديران و ائمه جماعات پرداخت مي کنيم.

*گستره و پراکندگي برادران اهل سنت درشمال کشور به چه شکل است؟ چه تعداد مساجد و حوزه هاي علميه براي اهل سنت وجود دارد؟

ما سه استان شمالي داريم؛ در گيلان شايد حدود سه درصد از مردم آنجا اهل سنت باشند که اکثراً در زرين شهر، اسالم و تالش و تا نزديکي هاي اردبيل هستند. در مازندران يک منطقه بندر امير آباد هست که حدود چهار پنج روستاي اهل سنت دارد که همگي داراي مسجد هستند و اما ثقل و مرکزيت اهل سنت بيشتر در استان گلستان است.

مجموعا و با محاسبه گيلان مي توان گفت چيزي در حدود صد و ده مدرسه علميه اهل سنت تحت پوشش مرکز بزرگ اسلامي داريم، البته اين ساختار اين مدارس از قديم الايام بدين شکل بوده که در کنار مساجد دو يا سه اتاق به عنوان دار القرآن يا مکتب خانه و يا مدرسه مي ساختند. در اين ميان شايد حدود بيست مدرسه از اين مدارس داراي بنيه و ساختمان قوي باشند. اما در باب ائمه جماعات و مساجد، چيزي در حدود هزار و چهارصد مسجد براي اهل سنت در اين مناطق وجود دارد.

*اما در برخي کشورهاي عربي طوري تبليغ مي شود که گويا در ايران اهل سنت از هيچ مسجد و مدرسه ديني برخوردار نيستند.

ما دو قدم براي مقابله با تبليغات مسموم و شبهاتي که برخي در عربستان و کشورهاي حاشيه خليج فارس نشر مي دهند برداشته ايم. يکي اينکه کتاب عکس مساجد اهل سنت را با استفاده از عکاسان حرفه اي تاليف کرديم. در اين کتاب عکس هايي از کل مساجد استان هايي که اهل سنت دارند وجود دارد و اين کتاب به زبان انگليسي و ترکي و عربي هم براي خارج از ايران ارسال شده است.

کتاب عکس مساجد اهل سنت را با استفاده از عکاسان حرفه اي تاليف کرديم

اين کار توسط دبيرخانه برنامه ريزي مدارس علوم ديني اهل سنت انجام شده است و گام بعدي انتشار کتاب مساجد براي استان ها بوده است که از طرف نمايندگي ولي فقيه در امور اهل سنت استانهاي گلستان و گيلان (مرکزبزرگ اسلامي شمال کشور) مشخصات و عکس امامان جماعت يک هزار و ۵۲۱ مسجد اهل سنت شمال کشور و آدرس اين مساجد در اين کتاب به چاپ رسيده است.

*آيا اهل سنت در ايران آزادي انتشار کتاب هاي ديني خاص خود را هم دارند؟

بله. براي نشر و تأليف کتاب بايد در گام اول از طريق اداره ارشاد مجوزها اخذ شود. در اين حوزه بيشتر استان سيستان فعال است و از پاکستان هم کتاب وارد مي شود. اما در استان گلستان از همان اول انقلاب تا چند سال پيش مرحوم حاج آخوند محمد طلايي از روحانيون اهل سنت بود که به همراه برادرش انتشارات داشت، اما در سال هاي اخير به دليل مشکلات مالي تعطيل شد.

کتاب هاي اهل سنت که در راستاي وحدت و تقريب مذاهب باشد مورد حمايت قرار مي گيرد

کتاب فروشي هم داريم مثلا در گنبد محل خاصي براي خريد کتاب اهل سنت وجود دارد و در نمايشگاه کتاب هم استقبال خوبي از کتاب هاي ويژه اهل سنت وجود دارد و ما هم هر ساله با اتوبوس تعدادي از ايشان را به نمايشگاه مي بريم و برخي ديگر خودشان مي روند. همين امسال در نمايشگاه کتاب گرگان حضور خوبي داشتند.

همچنين کتاب هاي اهل سنت که در راستاي وحدت و تقريب مذاهب باشد مورد حمايت قرار مي گيرد.

*ارتباطات و پيوندها و نحوه همزيستي ميان شيعيان و اهل سنت در اين منطقه چگونه است؟

بحمدالله مي توانيم بگوييم استان گلستان نماد وحدت واقعي است، نه تنها در ايران بلکه در جهان اسلام. در اين استان همه کنار هم مشغول زندگي هستند و مشکل خاصي وجود ندارد. علت هم وجود علماي با بصيرت و آگاه شيعه و سني است که توانسته اند با روشنگري و آگاهي بخشي به مردم نقش سازنده و مهمي در اين راستا ايفا کنند.

لذا به لحاظ خطرات افراط گري يا پيوستن به گروههاي تکفيري در اين منطقه مساله اي نداشته ايم، البته ما هم هميشه در حال رصد هستيم. در عين حال که فضا را مثبت و خوب ارزيابي مي کنيم، اعتقاد داريم دشمن هميشه دست روي نقاط مثبت کشور ما مي گذارد و براي همين ما بايد به فکر پيشگيري هم باشيم.

*ارتباط بين علماي شيعه و سني چطور است؟

مجموعه ما ارتباط خوبي با سازمان تبليغات اسلامي دارد. غير از مراسم هاي دهه فجر و هفته وحدت، نشست هاي مشترک و دوره هاي بصيرت افزايي براي علماي سني و شيعه داريم که به شکل تلفيقي برگزار مي شوند. به ويژه همايش عليه تکفيري ها با حضور سيصد نفر از علماي شيعه و سني برگزار شد.

يک برنامه هم به صورت هفتگي (چهارشنبه ها و پنج شنبه ها) تا پايان سال داريم که هدفش ايجاد بصيرت در مبارزه با گروههاي افراطي و تکفيري است. اما انتظار هم داريم که ائمه جمعه مناطق اهل سنت ارتباطاتشان را بيشتر کنند تا مسير وحدت را با قوت بيشتري ادامه دهيم.

*رويکرد علماي اهل سنت ايران نسبت به تشيع را چگونه ارزيابي مي کنيد؟ آيا در ميان اهل سنت ايران گرايشي به جريان هاي افراطي وجود دارد؟

واقعيت اين است که همه از جمله برادران اهل سنت صداقت جمهوري اسلامي و مخصوصا رهبر معظم انقلاب را لمس کرده اند و هميشه بر نعمت امنيت تاکيد دارند. در حاليکه در کشورهاي اطراف ما جنگ و خونريزي است، در ايران به دليل وجود يک رهبر آگاه و مسؤولين دلسوز امنيت کم نظيري حاکم است. لذا اين شرايط باعث شده روحيه اعتدال و همدلي بين اهل سنت شکل گرفته و در کنار ديگر مذاهب و اديان خود را در حفاظت از وحدت و امنيت ايران سهيم بدانند.

*برنامه هاي شما براي هفته وحدت امسال چه بوده است؟

امسال با توجه به همزماني هفته وحدت با برگزاري اجلاسيه شهداي استان گلستان، يک يادواره شهداي اهل سنت دهم آذرماه در آق قلا گرفتيم که جمعيتي متشکل از بيش از سه هزار برادر و خواهر شيعه و سني از سراسر استان در آق قلا حضور پيدا کردند. در ادامه کنگره شهداي روحاني را داشتيم. ما شش شهيد روحاني اهل سنت داريم که چهار نفر آنها در جنگ به شهادت رسيدند و دو نفر هم در حادثه منا.

يکي از شهداي برجسته روحاني اهل سنت در جنگ، ابوبکر اونق بود که از ابتدا همراه با انقلاب بود و سابقه مبارزه با رژيم پهلوي را در کارنامه خود داشت. وي در سن ۲۴ سالگي در سال ۱۳۶۱ طي عمليات بيت المقدس و تلاش براي آزادسازي خرمشهر ، در جاده خرمشهر - آبادان به درجه رفيع شهادت نائل آمد.

همچنين از آنجا که قرآن را حبل متين و مايه وحدت مذاهب اسلامي مي دانيم، هر شب از ايام هفته وحدت را در يکي از مساجد اهل مراسم قرآني از جمله قرائت و حفظ قرآن به همراه تواشيح و سخنراني برگزار کرديم و نيز برخي از علماي اهل سنت را به کنفرانس وحدت اعزام کرديم.

از سوي ديگر علماي اهل سنت را براي برنامه هاي خاص مثلا در صدا سيما معرفي مي کنيم. از جمله دو نفر از علماي اهل سنت استان گلستان در يک شبکه قرآني حضور پيدا کرده و پيرامون زيارت امام رضا(ع) و پياده روي و همچنين وحدت اسلامي صحبت کردند.

*به عنوان يک کارشناس امور ديني که مسؤوليت هم بر عهده داريد، راهکار تقويت وحدت و جلوگيري از تفرقه افکني بين مذاهب اسلامي را چه مي دانيد؟

روشنگري و تمسک به اشتراکات مخصوصا قرآن که مورد اتفاق همه مسلمين به عنوان نسخه شفابخش است. قرآن ما را به اصلاح ذات البين، وحدت و همدلي و دوري از تفرقه دعوت مي کند. مورد ديگر، سنت رسول الله و سيره آن حضرت است که بر اتحاد مسلمانان تاکيد دارد

روشنگري و تمسک به اشتراکات مخصوصا قرآن که مورد اتفاق همه مسلمين به عنوان نسخه شفابخش است. قرآن ما را به اصلاح ذات البين، وحدت و همدلي و دوري از تفرقه دعوت مي کند. مورد ديگر، سنت رسول الله و سيره آن حضرت است که بر اتحاد مسلمانان تاکيد دارد. همچنين بايد زندگي و سيره بزرگان دين را مطالعه کنيم، چه بزرگان و ائمه اربعه اهل سنت و چه ائمه معصومين شيعه.

ما جايي سراغ نداريم که امامان ما در برخورد با مذاهب ديگر ناسزا گفته باشند يا تندي نشان داده باشند و حتي از امام صادق(ع) تا امام حسن عسکري(ع) دستور داريم که «صَلُّوا في مساجدهم، وعُودوا مرضاهم، واشهدوا جنائزهم» يعني در مراسم هايشان شرکت کنيد در تشييع جنازه هايشان شرکت کنيد، از بيمارانشان عيادت کنيد و در مساجدشان نماز بخوانيد. اينها دستورات ائمه معصومين است.

اما براي کاستن از اختلافات ما بايد ابتدا با مباني فکري و عقيدتي هم آشنا شويم. خيلي از اختلافات به دليل عدم آگاهي نسبت به عقايد همديگر است. به عنوان مثال در يکي از کتب فقهي اهل سنت به نام الفقه علي المذاهب الأربعه آمده ازدواج با شيعيان اشکال شرعي دارد، چراکه شيعيان پس از اتمام نمازشان مي گويند: «خان الامين». يعني جبرائيل امين خيانت کرد. داستان از اين قرار است که صاحب کتاب تصور مي کند شيعيان معتقدند که حضرت جبرائيل قرار بود وحي را بر حضرت علي(ع) نازل کند ولي به اشتباه کلام خدا را بر حضرت محمد(ص) نازل کرد. پس طبق روايت اين کتاب بعد از سلام نماز گفته مي شود «خان الأمين». اين داستان کذب و خيالي مي شود مبناي شرعي يک فقيه براي تحريم ازدواج با شيعيان و متاسفانه پخش هم مي شود.

دشمنان ما از جمله وهابيت بسياري از دروغ هايي را که ما هم از آن بي اطلاعيم به نام عقايد شيعيان پخش مي کنند. مثلاً مدعي هستند توسل و زيارت در شيعه که مورد اتفاق عموم اهل سنت هم هست، شرک است و بنابراين شيعيان مشرک هستند. لذا هر چه روابط بين شيعه و سني نزديک تر شود و با عقايد هم بيشتر آشنا شوند اين توطئه ها ناکارآمدتر خواهد شد.

مساله بعدي احترام به عقايد يکديگر است. ما بايد بر اشتراکات پافشاري کنيم و در موضوعات اختلافي از جمله موضوعات تاريخي و مباحث تخصصي بايد دقت کرد که در محافل و جمع هاي تخصصي مطرح شود. مشکل امروز ما اين است که مسائل اختلافي به کف جامعه آمده و بين عوام مطرح مي شود و به دليل عدم قدرت تمييز افراد غير متخصص پاي توهين به مقدسات مذاهب باز مي شود. لذا اين مسائل تخصصي بايد در محيط هاي علمي مورد بحث و مناقشه قرار گيرد.

از طرف ديگر هم دشمن مترصد فرصت است تا پروژه تفرقه اندازي را پيش ببرد و براي همين وحدت مسلمانان را هدف گرفته. دشمني که از طريق مقابله مستقيم و جنگ نتوانست ما را به زانو در آورد و ديد که شيعه و سني در کنار هم قرار براي دفاع از آب و خاکشان در کنار هم قرار گرفتند. ما بيش از ده هزار شهيد اهل سنت در کل کشور داريم. لذا روي بي اطلاعي عوام و تندروي هاي برخي جريان هاي متعصب و منحرف شيعه و سني سرمايه گذاري کردند تا آتش تفرقه را بين مسلمانان شعله ور کنند. در اينجا وظيفه علما آگاهي بخشي به مردم نسبت به نقشه هاي دشمن است، دشمني که با اصل اسلام مشکل دارد و برايش شيعه و سني فرقي نمي کند.

تعداد بازديد:110 آخرين تغييرات:95/10/14
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر