دوشنبه 2 اسفند 1395 - 23 جمادي الاول 1438 - 20 فوريه 2017
صفحه اصلي/اجتماعي(جوانان، خانواده، بانوان و...)

به جای رقابت با هم همکاری کنیم

به جاي رقابت با هم همکاري کنيم

اين يک واقعيت است که در جامعه ما، ميزان انعطاف پذيري براي انجام کارگروهي، بسيار اندک است. براي دستيابي به اين مهم، لازم است تا جاي احساس رقابت، به ايجاد فرهنگ همکاري بپردازيم.

 

به جاي رقابت با هم همکاري کنيم

يکي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي انسان، جمع‌گرا بودن او است. انسان ذاتا موجودي علاقه‌مند به جمع و در پي برقراري ارتباطات گسترده‌تر است و يکي از مهم‌ترين عواملي که باعث پيشرفت او مي‌شود مهارت کار گروهي است. مهارت کار گروهي يکي از مهارت‌هاي هوش هيجاني و اجتماعي است. اهميت اين عامل به‌قدري است که مي‌توان گفت بخش بزرگي از پيشرفت بشر مديون شوق و ميل به پيوند، جمع و اتحاد بوده است. يکي از مواردي که در جامعه ما بسيار به چشم مي‌آيد و موجب پراکندگي و جدايي انسان‌ها از يکديگر شده است عدم توانايي و مهارت کار و زندگي گروهي است.

همه افراد مي‌خواهند همه کار را انجام دهند

يکي از مسائلي که با ذات کار گروهي در جامعه ما در تضاد است تمايل افراد به داشتن چندين نقش، شغل و تخصص به‌طور همزمان است. گويي غالبا مي‌خواهند همه فن حريف باشند. به عنوان مثال فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي مختلف دانشگاهي براساس مدگرايي شغلي يا بازار پوياي کاري، به يک حرفه خاص هجوم مي‌آورند که ارتباطي با تخصص آنها ندارد. برخي از

يکي از مسائلي که با ذات کار گروهي در جامعه ما در تضاد است تمايل افراد به داشتن چندين نقش، شغل و تخصص به‌طور همزمان است.

افراد به‌دليل داشتن سرمايه مالي، وارد حرفه‌هايي مي‌شوند که تخصص‌شان نيست و... دليل اين مساله مي‌توانددر درجه اول، کسب درآمد بيشتر باشد، هم مي‌تواند مربوط به اين حقيقت باشد که بسياري از افراد جامعه، مي‌خواهند با القاب و عناوين مختلف، خود را در گروه و جامعه معرفي کرده و جايگاه اجتماعي بالا کسب کنند. (1)

مي‌توانيم کار گروهي را از زنبور‌ها بياموزيم، ما کار گروهي بلد نيستيم، همه ما مي‌خواهيم شهد يک گل را بمکيم. راه‌حل اين است که بياموزيم در زندگي جمعي هر کسي بايد اثر منحصربه‌فرد خود را بر اساس توانايي ها، مهارت‌ها و استعداد خود بر جاي بگذارد.

انجام کارگروهي به شرط انعطاف پذيري

زهرا گيتي پسند، کارشناس و مسئول ترويج فرهنگي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي در خصوص کار گروهي در ايران گفت: در ايران، رفتار و عملکرد فرد، زماني که عضو گروه باشد و زماني که مديريت گروه را بر عهده داشته باشد، متفاوت است. گيتي پسند معتقد است: کار گروهي نياز به انعطاف پذيري دارد؛ متاسفانه در ايران، انعطاف پذيري بسيار اندک است. وي ادامه داد: در کار گروهي حتي اگر فردي مخالف ديگري باشد باز هم مي توانند با هم بمانند و کار را به پيش ببرند.

به جاي رقابت با هم همکاري کنيم

کودکان با حضور در واحدهاي اقتصادي با فرهنگ کار آشنا مي شوند

خانم گيتي پسند معتقد است: براي اينکه کودکان بتوانند از همان سنين کودکي با موضوع کار، عجين شوند چه خوب است که بتوانند در واحدهاي اقتصادي حضور يابند و از همان سنين با کار و فرهنگ کار،از نزديک آشنا شوند. چرا که مدت طولاني تحصيل، سبب مي شود، زماني که فرد به دنياي کار وارد مي شود، فکرش با ميل به انجام کار اداري پر شده باشد.

وي با اشاره به کار پژوهشي در خصوص تحليل محتواي کتاب هاي درسي دبيرستان، به لزوم گنجاندن اين مفاهيم در اين کتاب ها اشاره کرد.

وي گفت: بررسي پنج کتاب درسي دبيرستان نشان مي دهد که تنها 17درصد مطالب در اين کتاب ها، در خصوص شيوه هاي همکاري و کارگروهي آموزش داده شده است.

وي با بيان اينکه کودکان، بايد از کودکي کار جمعي را بياموزند گفت: معلمي اگر کار جمعي را باور نداشته باشد نمي تواند به دانش آموزان خود، کار جمعي را آموزش دهد.(2)

آموزگاران بايد به کار جمعي اعتقاد داشته باشند تا بتوانند از طريق آموزش، اين مهم را انتقال دهند. کار گروهي مستلزم

بررسي پنج کتاب درسي دبيرستان نشان مي دهد که تنها 17درصد مطالب در اين کتاب ها، در خصوص شيوه هاي همکاري و کارگروهي آموزش داده شده است.

عبور از رقابت به همکاري، از سوء ظن به حمايت و از خودمحوري به اهداف گروهي است.

به گفته اين کارشناس، براي موفقيت در کارگروهي،لازم است هر يک از اعضاء، به جاي اينکه منتظر پيش قدم شدن سايرين شوند، خودشان آغازگر باشند.

چرا تمايل به کارگروهي نداريم؟

عوامل مختلفي در جامعه ما وجود دارند که بر ميزان تمايل افراد، نسبت به انجام کار گروهي اثرگذارند. مثلا علاقه بيشتر به انجام کار فردي. حال، اينکه چرا بسياري از افراد جامعه ما، از کار انفرادي بيشتر لذت مي‌برند، دلايل مختلفي دارد. از دلايلي که افراد، کار انفرادي را به‌کار گروهي ترجيح مي‌دهند عدم اطمينان آنها به نتيجه کار افراد ديگر، وسواس، کامل‌گرايي، خودشيفتگي و ضعف مهارت کار گروهي است. بسياري از افراد فکر مي‌کنند کار و اثر خودشان از همه بهتر است، بنابراين، اجازه مشارکت به ديگران را نمي‌دهند و ترجيح مي‌دهند همه کار‌ها را خود انجام دهند.

يکي ديگر از دلايلي که موجب مي‌شود افراد تمايل بيشتري به ‌کار انفرادي پيدا کنند، نياز به تحسين و تشويق است. برخي دوست دارند که فقط خودشان برنده و انجام‌دهنده کار‌ها باشند. شدت نياز به تحسين و شناخته شدن در اين افراد به حدي است که اگر وارد کار گروهي شوند انگيزه خود را از دست داده و احساس محدوديت مي‌کنند.(3)

دليل ديگر را مي توان روحيه خود رايي و خود محوري افراد دانست. برخي از افراد، تمايلي به شنيدن و به‌کار بردن نظرات ديگران ندارند و نظر خود را ارجح بر ديگران مي‌دانند. اگر اين دسته از افراد بتوانند کنترل گروه را به‌دست گيرند و ديکتاتوري اعمال کنند، در گروه مي‌مانند اما اگر قرار بر مشارکت آرا و همبستگي باشد، غالبا احساس بدي به آنها دست داده و گروه را ترک مي‌کنند.

موضوع ديگر به اين مربوط مي شود که به طور کلي، مواجهه با تفاوت ها، پذيرش يا حل آنها براي برخي از افراد دشوار است. در جامعه ما نيز ضعف زيادي در اين بخش ديده مي‌شود. گاهي بعضي از افراد براي فرار از تفاوت‌ها يا حل تعارضات، ترجيح مي‌دهند در انجام کار‌ها تنها باشند.

آنچه مشخص است اينکه در ديدگاه اسلامي، مقوله کار به عنوان موضوعي ارزشمند تلقي مي شود و همواره نسبت به انجام کارجمعي، تاکيد شده است.

در ديدگاه مذهبي مسلمانان، کار جمعي بر کار فردي ارجح است به طوري که نماز به جماعت تاکيد مي شود و در مناسک مذهبي مسلمانان به شکل جمعي حضور دارند.

بنابراين شايسته است که روحيه و فرهنگ انجام کار جمعي و گروهي را در جامعه تقويت کنيم و در راستاي انتقال اين روحيه به کودکان، همت داشته باشيم.

پي نوشت:

١- " چرا ايراني‌ها در کار گروهي ضعيف هستند؟"، روزنامه دنياي اقتصاد، ١٣٩٥

٢- " شکل گيري کارگروهي، مستلزم عبور از رقابت به همکاري است"،خبرگزاري ايرنا، ١٣٩٥

٣- " چرا ايراني‌ها در کار گروهي ضعيف هستند؟"، روزنامه دنياي اقتصاد، ١٣٩٥

تعداد بازديد:98 آخرين تغييرات:95/10/14
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر