جمعه 5 خرداد 1396 - 29 شعبان 1438 - 26 مي 2017
صفحه اصلي/خانواده

تغذیه سالم: از این 4 ماده غذایی بپرهیزید

تغذيه سالم: از اين 4 ماده غذايي بپرهيزيد

اگر دغدغه رژيم غذايي سالم داريد بايد چند تغيير کوچک در برنامه غذايي تان ايجاد کنيد تا ترکيبات آسيب رسان کاهش پيدا کرده و بدنتان از مواد مورد نياز خود بهره مند شود. براي اين منظور توصيه مي شود از 4 ماده غذايي که در اين مطلب ذکر مي شود بپرهيزيد.

 

چربي هاي ترانس

چربي هاي ترانس

چربي هاي ترانس براي سلامتي قلب بسيار خطرناک هستند. اين چربي ها ميزان کلسترول را بيش از انواع ديگر چربي ها افزايش و در عوض کلسترول خوب را کاهش مي دهند. توصيه مي شود ميزان چربي هاي ترانس را به روزانه 2 گرم محدود کنيد. بهترين روش براي اين کار پرهيز از مصرف روغن هاي هيدروژنه است. توصيه مي کنيم ليست ترکيبات ذکر شده روي برچسب مواد غذايي را بخوانيد و از نبود روغن هيدروژنه در آن اطمينان حاصل کنيد.

نمک

ميزان نمک موردنياز بدن روزانه 1 قاشق چاي‌خوري تخمين زده شده است اما اکثر ما بيش از اين ميزان نمک جذب مي کنيم. کاهش سديم باعث کاهش فشارخون مي شود و سلامت قلب را افزايش مي دهد. براي کاهش جذب سديم نيز توصيه مي شود برچسب محصولات غذايي را با دقت بيشتري بخوانيد. توجه داشته باشيد که ميزان سديم در غذاهاي کنسروي و سوپ هاي آماده و غيره بالا است.

چربي هاي اشباع شده

چربي هاي ترانس براي سلامتي قلب بسيار خطرناک هستند. اين چربي ها ميزان کلسترول را بيش از انواع ديگر چربي ها افزايش و در عوض کلسترول خوب را کاهش مي دهند. توصيه مي شود ميزان چربي هاي ترانس را به روزانه 2 گرم محدود کنيد. بهترين روش براي اين کار پرهيز از مصرف روغن هاي هيدروژنه است

چربي هاي اشباع شده قاتل قلب هستند. مواد غذايي مختلفي مانند کره، مايونز و خامه و همچنين گوشت هاي چرب حاوي ميزان زيادي کلسترول مي باشند و باعث مسدود شدن رگ‌ها مي شوند. توصيه مي شود که با کاهش 5 درصدي کالري روزانه ميزان چربي هاي اشباع شده را نيز کاهش دهيد. براي کاهش ميزان چربي هاي اشباع شده به جاي کره، روغن زيتون و به جاي گوشت هاي قرمز، ماهي ميل کنيد.

شربت ذرت (سيروپ ذرت) سرشار از فروکتوز

زياده روي در مصرف قند از هر نوعي خوب نيست اما شربت ذرت سرشار از فروکتوز است که بدترين نوع آن مي باشد. توصيه مي شود که برچسب ترکيبات مواد غذايي را مطالعه کنيد و از انتخاب مواد غذايي حاوي اين ترکيب خودداري کنيد. بايد گفت که قند به مواد غذايي مانند نان، بيسکوييت ها و آب ميوه ها نيز افزوده مي شود و قندهاي افزوده نيز از شربت ذرت با ميزان بالاي فروکتوز ناشي مي شود. توصيه مي شود مصرف قند را به روزانه کمتر از 10 قاشق چاي‌خوري کاهش دهيد.

در نهايت اينکه داشتن تغذيه سالم و متعادل براي سلامتي اهميت بالايي دارد. يادتان باشد پرهيزهاي غذايي به اندازه مصرف برخي مواد غذايي سالم اهميت دارد. بنابراين تلاش کنيد تا حدامکان از مصرف اين 4 ماده غذايي بپرهيزيد.

تعداد بازديد:118 آخرين تغييرات:95/10/27
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر