سه شنبه 26 تير 1397 - 4 ذي القعده 1439 - 17 ژولاي 2018
صفحه اصلي/قرآن

پیامبر اکرم(ص) مردمی بود نه منبری

روش‌هاي تبليغ دين توسط پيامبر(ص)/۲

پيامبر اکرم(ص) مردمي بود نه منبري

گروه معارف: يک محقق و پژوهشگر قرآني گفت: اين اشتباه است که فکر مي‌کنيم، پيامبر(ص) جايگاهش مسجد بود؛ پيامبر به کوچه و خيابان مي‌رفت تا مردم را جذب کند و وقتي تعداد افراد جذب شده زياد مي‌شد آن‌ها را به مسجد مي‌آورد، در واقع، پيامبر(ص) ما مردمي بود نه منبري.

به گزارش خبرگزاري بين المللي قرآن(ايکنا) ، از خراسان رضوي، به دنبال طرح موضوع بررسي روش‌هاي تبليغ دين توسط پيامبر(ص)، خبرگزاري ايکنا گفت‌وگوهايي را با محمود يزداني، ‌پژوهشگر و محقق قرآني انجام داد.
به گفته وي، پيامبر(ص) براي تبليغ دين ۱۰ اقدام انجام مي‌دادند که امروزه ما فقط يک مورد آن را انجام مي‌دهيم؛ همين دوري از سبک تبليغي پيامبر(ص) باعث شده که نتوانيم در امر تبليغ دين موفق باشيم.
در نوشتار قبلي به بيان اولين تفاوت کار تبليغ توسط پيامبر(ص) با مبلغان امروزي پرداختيم و گفته شد: پيامبر(ص) به دنبال اقامه دين بود اما غالب مبلغان امروزي، صرفا دنبال بيان معارف ديني هستند.
در اين نوشتار، يکي ديگر از تفاو‌ت‌هاي کار پيامبر(ص) با مبلغان امروزي را بيان مي‌کنيم.
محمود يزداني، محقق و پژوهشگر قرآني ‌اظهار کرد: همانطور که گفتيم، در گام اول، پيامبر(ص) به دنبال اقامه دين بود و در گام دوم براي تحقق گام اول، يکي از اقداماتي که انجام مي‌داد اين بود که خودش سراغ مردم مي‌رفت.
وي تصريح کرد: غالب مبلغان امروزي در مسجد و پاي منبر، مطالبي را براي مردم بيان مي‌کنند و کاري به آن‌ها که پاي منبر نيستند ندارند، مبلغ به ديگر جاها هم که اعزام مي‌شود، عمدتا به مساجد فرستاده مي‌شوند، در حاليکه پيامبر(ص) منتظر مراجعه مردم نمي‌ماند و خودش سراغ آن‌ها مي‌رفت.
وي با بيان اينکه تبليغ به معني ابلاغ کردن است و وظيفه مبلغ، همين ابلاغ پيام است، گفت: در همه جا اصل تبليغ پذيرفته شده است؛ در اقتصاد مي‌بينيم که توليد کننده همواره خودش به دنبال مردم مي‌رود و با تبليغ کالا، دنبال افزايش فروشش است، اما متاسفانه در تبليغ دين، مبلغان ما اين کار را انجام نمي‌دهند.
وي با تاکيد بر اينکه مبلغ بايد به سراغ مردم برود و حتي مخالفان را جذب کند،‌ اذعان کرد: در فرقه‌هاي نوظهور مي‌بينيم آن‌ها سراغ مردم مي‌آيند و براي جذبشان طرح و برنامه دارند اما هيچ يک از امام جماعات ما سراغ مردم نمي‌روند و طرح و برنامه‌اي براي جذب آن‌ها ندارند.
يزداني يادآور شد: اين اشتباه است که فکر مي‌کنند، پيامبر(ص) جايگاهش مسجد بود؛ پيامبر(ص) به کوچه و خيابان مي‌رفت تا مردم را جذب کند وقتي تعداد افراد جذب شده زياد مي‌شد آن‌ها را به مسجد مي‌آورد، در واقع، پيامبر(ص) ما مردمي بود نه منبري.
وي با بيان اينکه امام جماعت بايد احساس وظيفه کند که آمار مسجدي‌ها افزايش پيدا کند،‌ ادامه داد: ما در کار اقتصادي توقع داريم بعد از يک مدت کار کردن، سرمايه اوليه‌مان افزايش پيدا کند اما در بحث تبليغ دين، هيچ وقت به همين آمار کمي هم توجه نکرده‌ايم و حتي اين را يک نقطه ضعف نمي‌دانيم که چرا تعداد مسجدي‌هايمان افزايش پيدا نکرده است حال آن که پيامبر توانست تعداد انگشت شمار مسلمانان را افزايش دهد.
وي اظهار کرد: ما نه تنها از لحاظ کمي تعداد مسجدي‌ها را افزايش نداده‌ايم بلکه به لحاظ کيفي هم بر روي آن‌ها تاثيرگذار نبوده‌ايم.
وي با تاکيد بر اينکه بايد در تبليغ دين سراغ افرادي برويم که پاي منبرهاي ما ننشسته‌اند، گفت: پيامبر(ص) چون رويکرد اقامه دين را داشت، خودش سراغ مردم حتي غير مسلمانان مي‌رفت اما مبلغان امروزي رويکرد گزارش‌گري از دين دارند، لذا همينکه چند نفر پاي منبر باشند و حرفشان را بشنوند برايشان کافي است.
وي با بيان اينکه غالب مبلغان ما نه تنها به افراد بيرون مسجد کار ندارند بلکه حتي گاهي مشاهده مي‌شود نسبت به افراد درون مسجد و پاي منبرشان هم بي توجه هستند، يادآور شد: سخنرانان و امام جماعات مسجد بايد نسبت به کساني که در مسجد و پاي منبر او نشسته‌اند احساس وظيفه کند، به عنوان مثال وقتي مي‌بينند فردي از نمازگزاران که هر روز به مسجد مي‌آمده، چند روز به مسجد نيامده، بايد سراغ او را گرفته و جوياي حالش شوند اما کمتر امام جماعتي را مي‌بينيم که چنين کاري را انجام دهد.

تعداد بازديد:392 آخرين تغييرات:95/11/17
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر