پنج شنبه 12 تير 1399 - 10 ذي القعده 1441 - 2 ژولاي 2020
صفحه اصلي/مقالات

فضائل ده گانه فاطمه الزهرا (س) از نگاه اهل سنت

فضائل ده گانه فاطمه الزهرا (س) از نگاه اهل سنت

فضائل و کرامات بانوي دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) آنقدر واضح و آشکار است که هر ديده منصفي از ابراز آن نمي تواند ابا داشته باشد

فضائل ده گانه فاطمه الزهرا (س) از نگاه اهل سنت

فضائل ده گانه فاطمه الزهرا (س) از نگاه اهل سنت


در برابر فضائل عظيم اهل بيت(ع) و مقامات فوق العاده آنها در درگاه خداوند، هميشه اين دغدغه خاطر براي بعضي از افراد که در متن مسائل نيستند وجود دارد که نکند اين همه فضائل نتيجه خوش بيني فوق العاده دوستان، و برداشتهاي علاقمندان و عاشقان اين مکتب باشد.
آنها چون به اهل بيت(ع) عشق مي ورزند، و همه چيز را از همين دريچه مي‌بينند، هر کسي هر فضيلتي را بگويد يا احتمال دهد به آن مؤمن مي شوند، خواه سند معتبري داشته باشد يا نه، و از قديم گفته اند
اگر بر ديده مجنون نشيني به غير از خوبي ليلي نبيني!
اينجاست که براي رفع هر گونه سوء ظن از اين دور افتادگان، و اطمينان خاطر بيشتر دوستان و نزديکان، به منابع ديگران مراجعه مي‌کنيم، و اهل بيت پيامبر(ص) را در آئينه افکار و کتابها و نوشته‌هاي معروف و مشهور و دست اول آنها مشاهده مي‌کنيم.
در مجموع اين نوشتار حتي يک روايت از منابع شيعه نقل نشده، و در ميان اهل سنت نيز به سراغ کتابهائي رفته‌ايم که از معروفترين و مهمترين کتب حديث و تاريخ و تفسير آنها است.
. 1 برترين بانوي جهان
در روايات فراواني که در منابع معروف اهل سنت آمده تصريح شده است که فاطمه زهرا(س) افضل زنان جهان بود، آن سخني است که پيغمبر اکرم(ص) آن را به تعبيرات مختلف بيان فرموده است:
«اِنَّ اَفْضَلَ نِساءِ اَهْلِ الْجَنَّةِ خَديجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِد، وَ فاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّد، وَ مَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرانَ، وَ آسِيَةُ بِنْتُ مُزاحِم;(2)
برترين زنان بهشت خديجه دختر خويلد، و فاطمه دختر محمّد، و مريم دختر عمران، و آسيه دختر مزاحم [همسر فرعون».[
. 2 بانوي بهشتي
نخستين سنگ بناي وجود انسان، انعقاد نطفه اوست، چرا که به هر حال نطفه است که قسمت مهمي از ارزش‌هاي وجودي انسان را در بر دارد، و به همين دليل در روايات اسلامي دستورهاي زيادي وارد شده که اين سنگ زير بنا درست نهاده شود.
هنگامي که به تاريخ زندگي بانوي اسلام فاطمه زهرا(عليها السلام) مراجعه مي‌کنيم مي‌بينيم او در اين زمينه يک وضع استثنائي دارد که در تاريخ شخصيت‌هاي بزرگ جهان اعم از مرد و زن بي نظير است، بهتر است اين سخن را از زبان پيغمبر اکرم(صلي الله عليه وآله) بشنويم:
ابن عباس مي‌گويد: پيغمبر اکرم(صلي الله عليه وآله) زياد فاطمه را مي‌بوسيد، روزي عايشه عرض کرد: شما زياد فاطمه را مي‌بوسيد؟
رسول خدا(صلي الله عليه وآله) فرمود: (اين دليلي دارد) در شب معراج هنگامي که جبرئيل مرا وارد بهشت کرد، از تمام ميوه‌هاي بهشتي به من داد، و از عصاره آنها نطفه فاطمه در رحم خديجه منعقد شد.
«فَاِذَا اشْتَقْتُ لِتِلْکَ الثِّمارِ قَبَّلْتُ فاطِمَةَ فَاَصَبْتُ مِنْ رائِحَتِها جَمِيعَ تِلْکَ الثِّمارِ الَّتي اَکَلْتُها;(2) هنگامي که مشتاق آن ميوه‌هاي بهشتي مي‌شوم، فاطمه را مي‌بوسم و از بوي او بوي تمام آن ميوه‌ها را که در آن شب خوردم استشمام مي‌کنم».
. 3 فاطمه(عليها السلام) محبوب ترين افراد نزد پيامبر(صلي الله عليه وآله)
در حديثي از زبان عايشه مي‌خوانيم که مي‌گويد:«ما رَاَيْتُ اَحَداً اَشْبَهَ کَلاماً وَ حَدِيثاً مِنْ فاطِمَةَ بِرَسُولِ اللهِ(صلي الله عليه وآله) وَ کانَتْ اِذا دَخَلَتْ عَلَيْهِ رَحَّبَ بِها، وَ قامَ اِلَيْها، فَاَخَذَ بِيَدِها فَقَبَّلَها، وَ اَجْلَسَها فِي مَجْلِسِهِ;(3) من هيچ کس را در سخن گفتن از فاطمه شبيه تر به رسول خدا(صلي الله عليه وآله) نديدم، هنگامي که وارد بر پدر مي‌شد به او خوش آمد مي‌گفت، و در برابر دخترش فاطمه بر مي‌خاست، دست او را مي‌گرفت و مي‌بوسيد، و او را در جاي خود مي‌نشاند».
. 4مقام قرب فاطمه(عليها السلام) در پيشگاه خدا
در «صحيح ترمذي» از پيغمبر اکرم(صلي الله عليه وآله)نقل مي‌کند که فرمود:
«اِنَّما فاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي يُؤْذِينِي ما آذاها وَ يَنْصَبُنِي ما نَصَبَها;(4) فاطمه پاره تن من است، آنچه او را آزار دهد مرا آزار مي‌دهد و آنچه او را به زحمت افکند مرا به زحمت مي‌افکند».
بديهي است علاقه پدر و فرزندي هرگز نمي‌تواند چنين پديده اي را توجيه کند، زيرا پيغمبر به‌عنوان «رسول الله» چيزي را اراده نمي‌کند جز آنچه خدا اراده کند، و هماهنگي خشنودي و رضاي فاطمه با خشنودي و رضاي خدا و پيامبر دليلي جز محو اراده او در اراده و خواست خدا ندارد.
اين نکته نيز شايان دقت است که معمولا جمله «فاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي» را به معناي فاطمه پاره تن من است، تفسير و ترجمه مي‌کنند، در حالي که در اين جمله سخني از تن در ميان نيست، بلکه مفهوم حديث اين است که فاطمه(عليها السلام)پاره اي از وجود و هستي پيامبر(صلي الله عليه وآله) است، هم از نظر جسمي و هم روحي، در خود روايات نيز شاهد بر اين معنا داريم که به خواست خدا خواهد آمد.
. 5زهد و ايثار فاطمه(عليها السلام(
ابن حجر و ديگران در روايتي از پيغمبر اکرم(صلي الله عليه وآله) نقل کرده اند، او هنگامي که از سفر باز مي‌گشت نخست به سراغ دخترش فاطمه زهرا(عليهاالسلام) مي‌آمد، و مدتي نزد او مي‌ماند، ولي يک بار براي فاطمه زهرا(عليهاالسلام) دو دستبند از نقره و همچنين يک گردنبند و دو گوشواره ساخته بودند، و پرده اي بر در اتاق آويزان کرده بود.
هنگامي که پيامبر(صلي الله عليه وآله) وارد شد و اين منظره را ديد بيرون آمد در حالي که آثار غضب در چهره اش نمايان بود، به مسجد آمد و بر منبر نشست.
فاطمه(عليها السلام) دانست که ناخشنودي پيغمبر(صلي الله عليه وآله) به خاطر همان مختصر زينت است، همه را نزد پدر فرستاد تا در راه خدا صرف کند.
هنگامي که چشم پيامبر(صلي الله عليه وآله) به آن افتاد سه بار فرمود:«فَعَلَتْ، فِداها اَبُوها».(5)
فاطمه آنچه را که مي‌خواستم انجام داد، پدرش به فدايش باد.
هر زمان زکريا وارد محراب او مي‌شد غذاي مخصوصي در آن جا مي‌ديد. از او پرسيد: اي مريم! اين را از کجا آورده اي؟ گفت: اين از سوي خداست، خداوند به هر کس بخواهد بي حساب روزي مي‌دهد.

6. مقام علمي فاطمه(عليهاالسلام)
در «مسند احمد» از امّ سلمه (يا طبق روايتي ام سلمي) چنين آمده: وقتي فاطمه(عليهاالسلام) به همان بيماري که به وفاتش منتهي گشت، بيمار شد من از او پرستاري مي‌کردم، روزي حالتش را از همه روز بهتر ديدم، علي(عليه السلام) به دنبال کاري رفته بود، فاطمه(عليها السلام) به من فرمود: آبي بياور تا غسل کنم، آب آوردم و او غسل کرد، غسلي که بهتر از آن نديده بودم.
سپس فرمود: لباس‌هاي تازه اي براي من بياور، لباس‌ها را آوردم و به او دادم، و او پوشيد.
سپس فرمود: بسترم را در وسط اتاق بيفکن، من اين کار را کردم، او دراز کشيد و رو به قبله کرد، و دستش را زير صورتش گذاشت، سپس فرمود: اي ام سلمه! [ام سلمي] من الان از دنيا مي‌روم (و به ملکوت اعلا مي‌شتابم) در حالي که پاک شده ام، کسي روي مرا نگشايد. اين سخن گفت و چشم از جهان پوشيد!(6)
اين حديث به خوبي نشان مي‌دهد که فاطمه از لحظه مرگش آگاه و با خبر بوده، و بي آن که نشانه‌هاي آن در او باشد، آماده رحلت از اين جهان گشت، و از آن جا که هيچ کس لحظه مرگ را جز به تعليم الهي نمي‌داند اين نشان مي‌دهد که از سوي خدا به او الهام مي‌شد.
آري، روح او با عالم غيب مربوط بود، و فرشتگان آسمان با او سخن مي‌گفتند.
به علاوه مطابق روايات گذشته حتي او از مريم دختر عِمران و مادر حضرت عيسي برتر بود، و همين امر کافي است، زيرا قرآن با صراحت مي‌گويد: مريم با فرشتگان خدا سخن مي‌گفت، آيات متعددي در اين زمينه در سوره مريم و آل عمران وجود دارد.
بنابراين فاطمه(عليها السلام) دخت گرامي پيامبر اسلام(صلي الله عليه وآله) به طريق اولي بايد بتواند با فرشتگان آسمان هم سخن شود.(7)
. 7 کرامات فاطمه زهرا(عليها السلام)
بسياري از مفسّران اهل سنّت مانند زمخشري و سيوطي در ذيل آيه شريفه:
«کُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَکَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقاً قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّي لَکِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللهِ إِنَّ اللهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَاب);(6) هر زمان زکريا وارد محراب او مي‌شد غذاي مخصوصي در آن جا مي‌ديد. از او پرسيد: اي مريم! اين را از کجا آورده اي؟ گفت: اين از سوي خداست، خداوند به هر کس بخواهد بي حساب روزي مي‌دهد»(.
از جابربن عبدالله نقل کرده اند که: رسول خدا(صلي الله عليه وآله) چند روز بود غذايي نخورده بود، و کار بر او مشکل شد، به منزل همسرانش سر زد هيچ کدام غذايي نداشتند، سرانجام به سراغ دخترش فاطمه(عليها السلام)آمد و فرمود: دخترم! غذايي داري من تناول کنم زيرا گرسنه ام؟
عرض کرد: نه بخدا سوگند!هنگامي که رسول خدا(صلي الله عليه وآله) از نزد او خارج شد، زني از همسايگان دو قرص نان و مقداري گوشت براي فاطمه(عليها السلام)هديه آورد، و او آن را گرفت و در ظرفي گذاشت و روي آن را پوشاند و گفت: بخدا سوگند رسول الله(صلي الله عليه وآله) را بر خود و فرزندانم مقدم مي‌دارم!
و اين در حالي بود که همه گرسنه بودند.
حسن و حسين را به سراغ پيامبر(صلي الله عليه وآله) فرستاد و از او دعوت کرد به خانه بيايد.
عرض کرد: فدايت شوم، چيزي خداوند براي ما فرستاده، و من آن را براي شما ذخيره کرده ام.
پيامبر(صلي الله عليه وآله) فرمود: بياور. و او ظرف غذا را نزد حضرت آورد. هنگامي که پيغمبر سر ظرف را برداشت مملو از نان و گوشت بود، هنگامي که فاطمه آن را ديد در تعجب فرو رفت، و فهميد اين نعمت و برکتي است از سوي خدا، شکر آن را بجا آورد و بر پيامبر(صلي الله عليه وآله) درود فرستاد.
پيغمبر(صلي الله عليه وآله) فرمود: دخترم! اين را از کجا آورده اي؟عرض کرد:
«هُوَ مِنْ عِنْدِ اللهِ إِنَّ اللهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَاب); اين از سوي خداست، خداوند به هر کس بخواهد، بي حساب روزي مي‌دهد!»(.
پيامبر(صلي الله عليه وآله) شکر خدا را بجا آورد و اين جمله را فرمود:
«اَلْحَمْدُ للهِِ الَّذِي جَعَلَکَ شَبِيهَةً بِسَيِّدَةِ نِساءِ بَنِي اِسْرائِيلَ».
شکر مي‌کنم خدايي را که تو را شبيه [مريم] بانوي زنان بني اسرائيل قرار داد.
او را فاطمه نام نهاده، زيرا خداوند او و دوستانش را از آتش دوزخ باز داشته است
. 8نخستين کسي که وارد بهشت مي‌شود!
ذهبي در «ميزان الاعتدال» آورده است که پيغمبر اکرم(صلي الله عليه وآله) فرمود:
«اَوَّلُ شَخْص يَدْخُلُ الْجَنَّةُ فاطِمَةُ(عليها السلام);(7) نخستين کسي که وارد بهشت مي‌شود، فاطمه است!».
. 9 نام‌هاي پرمعناي فاطمه(عليها السلام)
از احاديث بر مي‌آيد که نامگذاري فاطمه زهرا(عليها السلام) بوسيله حکيم علي الاطلاق يعني خداي عالم انجام گرفته است.
از سوي ديگر «فاطمه» از ماده «فطم» (بر وزن حتم) به معناي بازگرفتن کودک از شير مادر است، سپس به هر گونه بريدن و جدايي اطلاق شده است.
در حديثي از پيغمبر اکرم(صلي الله عليه وآله) آمده است که فرمود:
«اِنَّما سَمَّاهَا فَاطِمَة لاَِنَّ اللهَ فَطَمَها وَ مُحِبِّيها عَنِ النّارِ;(8) او را فاطمه نام نهاده، زيرا خداوند او و دوستانش را از آتش دوزخ باز داشته است».
از اين تعبير استفاده مي‌شود که نامگذاري بانوي اسلام به اين نام، از سوي خداوند انجام شده، و مفهومش اين است که خدا وعده داده است او و کساني که او را دوست دارند و در خط مکتب او باشند هرگز به دوزخ نروند.

.10 هديه پيامبر(صلي الله عليه وآله) به فاطمه(عليها السلام)
غير از هداياي فوق العاده معنوي که پيغمبر اکرم(صلي الله عليه وآله) به دخترش فاطمه زهرا(عليها السلام) داد که هر کدام از ديگري گرانبهاتر و پرارزش تر بود که بعضي از آنها در تاريخ ضبط شده مانند تسبيح حضرت زهرا(عليها السلام) و بعضي را مينمي دانيم. يک هديه به ظاهر مادي نيز به او داد و عجب اين که اين هديه نيز به فرمان خدا انجام شد چنانکه در حديث زير آمده است:سيوطي نقل مي‌کند: هنگامي که آيه شريفه:
«(وَآتِ ذَا الْقُرْبَي حَقَّهُ);(9) و حق نزديکان را بپرداز!».
نازل شد، پيغمبر(صلي الله عليه وآله) فاطمه(عليها السلام) را صدا زد و سرزمين «فدک» را به او واگذار کرد.(10)
البتّه چنانکه در فصل «ماجراي غم انگيز فدک» مي‌آيد، بخشيدن فدک به فاطمه(عليها السلام) يک مسأله ساده نبود، پشتوانه اي بود براي مسأله ولايت علي(عليه السلام) و سندي براي تحکيم و تثبيت مقام والاي اين خانواده، و از اين نظر يک هديه معنوي نيز محسوب مي‌شد.

نتيجه گيري:
فضائل و کرامات بانوي دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) آنقدر واضح و آشکار است که هر ديده منصفي از ابراز آن نمي تواند ابا داشته باشد. آنچه در اين مقاله گفته شد تنها قطره اي از دريايي بي کران فضائل و کرامات آن بانوي به معناي واقعي کلمه بي نظير بود. اما آن چه را که بزرگترين فضيلت براي فاطمه الزهرا (س) ميدانند اين است که وي بنده واقعي خدا بود.
منابع:
. اين حديث در «مستدرک الصحيحين»، جلد 2، صفحه 497 نقل شده و سپس تصريح مي‌کند که اسناد اين حديث صحيح است.
2. ذخائر العقبي، صفحه 36.
3. مستدرک الصحيحين، جلد 3، صفحه 154.
4. صحيح ترمذي، جلد 2، صفحه 319.
5. الصواعق المحرقه، صفحه 109.
6. مسند احمد بن حنبل، جلد 6، صفحه 461. اين حديث را ابن اثير در «اسد الغابة» و جمعي ديگر در کتب خود آورده اند.
7. البتّه دلايل علمي و دانش گسترده و فوق العاده آن حضرت در روايات شيعه وضع ديگري دارد که در زندگي نامه آن بزرگوار قبلا بدان اشاره شد
8. آل عمران، آيه 37.
9. ميزان الاعتدال، جلد 2، صفحه 131.
10. تاريخ بغداد، جلد 2، صفحه 331.
11. اسراء، آيه 26.
12. درّ المنثور، ذيل آيه; ميزان الاعتدال، جلد 2، صفحه 288; کنزالعمّال، جلد 2، صفحه 158.

گردآورنده: حسين خوشنويس اداره تبليغات اسلامي شهرستان مهر

برگرفته از : ido.ir

تعداد بازديد:985 آخرين تغييرات:95/11/25
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر