جمعه 2 تير 1396 - 28 رمضان 1438 - 23 ژوئن 2017
صفحه اصلي/خانواده

اشتباهات رایج زندگی تان را اصلاح کنید

اشتباهات رايج زندگي تان را اصلاح کنيد

تعداد زيادي از اشتباهات در زندگي ما تکرار مي شوند که قابل اصلاح کردن هستند. اما برخي از مشکلات و اشتباهات نيز اگر بيش از حد مورد غفلت قرار گيرند، تبديل به مشکلات جدي مي گردند بنا براين بهتر است که در اين سال جديد از تکرار مکررات خودداري کنيد. در اينجا برخي ازاين خطاهاي رايج و راههاي اجتناب از آنها توصيه مي شود:

اشتباهات رايج زندگي تان را اصلاح کنيد

بي برنامگي و اهمال کاري

چه مي شود که افراد علي رغم تمايلشان، در گير بي برنامگي و اهمال کاري مي شوند؟ شايد تصور شود که اهمال کاران افرادي تنبل اند و تعلل شان به خاطر بي ميلي نسبت به انجام امور مختلف است. اما اين خلاف واقعيت است. افرادي که کار امروز را به فردا موکول مي کنند غالبا کارهايشان را به انجام مي رسانند هر چند در آخرين دقايق و با تنش زياد.

فقدان مطالعه کافي

فضاي مجازي و دنياي تلگرام و لاين و .. گويي اختيار را از دست خيلي از افراد گرفته است. افراد بخش مهمي از زندگي روزانه خود را صرف اين دنياي رنگارنگ اما کم فايده مي کنند و در نهايت هم چيزي عايدشان نمي شود. فضاي مجازي گويي وقت مطالعه، وقت ملاقاتهاي حضوري و حتي وقت يک گپ کوتاه تلفني با اقوام را از خيلي افراد ربوده است.

عادات بد غذايي

عادت کردن به خوردن غذاهاي پر کالري و ناسالم، به چاق شدن و يا بر هم خوردن سلامت بسياري از افراد جامعه منجر شده است. خوردن غذاهايي چرب، پرکالري، فست فودها، غذاهاي سرخ کرده و دور شدن از فرهنگ غذايي سنتي مان، سبک زندگي بسياري از افراد شده است. استفاده زياد و بي رويه از اين سبک غذا خوردن سلامت شما را به خطر انداخته و علاوه بر سلامت جسماني، عدم رضايت از ظاهر و به موازات آن به خطر افتادن سلامت روحي را به همراه مي آورد.

عدم برنامه ريزي مالي و مصرف گرايي

مصرف گرايي يکي از سبکهاي رفتاري است که در چند سال اخير در ميان بسياري از افراد رواج يافته است. اگر اين رفتار به درستي مديريت نشود قطعا براي فرد و به تبع آن براي خانواده مشکلات زيادي به همراه خواهد داشت. پس همواره سعي کنيد به موازات وضع مالي خود برنامه ريزي کنيد و بيش از آن هزينه نکنيد. حتي اگر کساني را داريد که از جانب آنها حمايت مالي مي شويد باز هم اين کار را نکنيد چرا که در نهايت شما تبديل به فردي مصرف گرا مي شويد که توانايي کنترل بر اوضاع مالي تان را نداشته و اگر حمايتهاي مالي برداشته شود احساس شکست و ياس خواهيد نمود.

عدم تمايل براي کمک خواستن از ديگران

اگر چه مستقل بودن هميشه ارزشمند است اما کمک خواستن در مواقع خاص و بحراني نيز بخشي از مستقل بودن است. متاسفانه برخي از افراد براي اينکه بار خود را بر گردن ديگران نيندازند و يا به خاطر ترس از قضاوت ديگران و يا باور به اينکه خودشان قادرند همه مسايل را رفع کنند، از کمک خواهي از ديگران سر باز زده و با اين اعتماد افراطي به خود و توانايي هايشان، مانع از ارزيابي دقيق مشکلات و کشف راه حلهاي مختلف مي شوند.

غفلت از استعدادها و توانايي هاي فردي

اولين و پرفايده ‌ترين دانستني براي انسان، شناخت خود است. شناختي که بدون آن هيچ چيزي به‌درستي براي انسان شناختني نيست و هيچ برنامه ‌اي مفيد فايده و مؤثر نخواهد بود. شايد مشکل خيلي از افراد اين باشد که بدون توجه به علايق و استعدادهاي ذاتي شان، در زندگي طي مسير مي کنند و همين مساله باعث مي شود که ميزان رضايت شان از زندگي به شدت کاهش يابد.

فشار گروه

بسياري از افراد کاري را انجام مي دهند که بر مبناي فشار گروه، انتظارات اطرافيان و رسانه ها خود را مجبور به آن ببينند. فراموش نکنيد که فعاليتهاي گروهي اين فرصت خوب را براي همگان مهيا مي کند تا تجربه هاي بسيار خوبي را بيندوزيد و دوستان خوب زيادي داشته باشيد؛ پس جستجو کنيد بر اساس فشار اطرافيان و نيازهاي ديگران حرکت نکنيد. خودتان باشيد و بر اساس نيازهاي خودتان عمل کنيد.

شيوه زندگي سالم در سال جديد

اغلب افراد در شروع سال جديد تصميمات زيادي مي گيرند و حتي چند روزي هم سعي مي کنند بر اساس اين تصميمات جديد حرکت کنند.

شايد شما هم تا به حال بارها و بارها اين کار را انجام داده باشيد اما در نهايت شکست خورده يا بعد از چند روز از يادتان رفته باشد که چه مي خواستيد انجام دهيد.

اما امسال سالي متفاوت مي تواند باشد. بالهاي خود را بگشاييد و به پرواز در آييد، ذهن خود را رشد دهيد و ماندگارترين عادات زندگي خود را شکل دهيد. در کنارعادات پسنديده اي که داريد سعي کنيد در اين سال جديد برخي ديگر از عادات ناپسندتان را اصلاح کنيد و به اين نکات توجه کنيد:

خواب کافي و به موقع داشته باشيد

بي توجهي به مساله خواب باعث خستگي دايمي، افت حافظه و بداخلاقي هاي زياد مي گردد و عملکرد ذهن و بدن شما را با خلل جدي مواجه مي سازد پس سعي کنيد حداقل هشت ساعت در شبانه روز بخوابيد، ساعت بيولوژيک بدن تان را تنظيم کنيد و خود را مقيد سازيد تا در ساعتي معين هر شب به رختخواب برويد و از بيدار ماندن هاي طولاني و خوابيدن جبراني در طي روز خودداري کنيد.

مراقب تغذيه تان باشيد

در حد تعادل غذا بخوريد و از خوردن غذاهاي پرکالري و غير مفيد که صرفا سبب اضافه وزن مي شود خودداري کنيد. مصرف بيشتر آب، لبنيات، ميوه و سبزيجات را به عادات غذايي خود اضافه کنيد.

به طور منظم ورزش کنيد

فعاليتهاي بدني، ذهن و جسم را قوي مي سازد. افرادي که به طور مرتب ورزش مي کنند از بدن و ذهني سالم بهره مند هستند. از امکانات ورزشي محل زندگي تان اطلاع کسب کنيد و عادت به ورزش کردن را در طول زندگي حفظ کنيد.

همواره استرس خود را مديريت کنيد

بين فعاليتهاي اجتماعي و زندگي تحصيلي خود تعادل برقرار کنيد. سعي کنيد مسئوليتهايي که بر عهده مي گيريد متناسب با توانايي و ظرفيت تان باشد تا بتوانيد به خوبي از پس کارها برآييد. وقتي با مشکلي مواجه شديد بر روي حمايت خانواده و دوستان نزديک حساب کنيد و سعي نکنيد مشکلات را به تنهايي حل کنيد. مديريت استرس را بياموزيد و اجازه ندهيد استرس بر شما غلبه کند.

معنويت را فراموش نکنيد

براي آرامش بيشتر، به ارتباط معنوي روي بياريد. ارتباطات معنوي به معناي ياري جستن از قدرت بي نهايت خداوند است.انسان با دعا کردن و راز و نياز با خداوند آرامش مي يابد و از اميد و احساس قدرت سر شار مي شود.

از اطرافيان ياري بگيريد

کمک خواستن از ديگران نشانه اي از ضعف و بي عرضگي نيست. تنها به اين معناست که ما در زمان مشخصي و براي حل مشکلي خاص به دنبال کمک گرفتن از ديگران هستيم و بيانگر اين مطلب است که ما بينشي صحيح و منطقي داريم که کامل نيستيم و بايد براي برخي امور از ديگران استمداد جوييم.

تعداد بازديد:181 آخرين تغييرات:96/01/16
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر