سه شنبه 2 خرداد 1396 - 26 شعبان 1438 - 23 مي 2017
صفحه اصلي/سياسي و اقتصادي


 
 


 










 


 












خروجي RSS

سرانجام مبهم قراردادهای هواپیمایی/همای سعادت درکدام باندمی‌نشیند؟

ترديدافکني منابع خارجي ادامه دارد؛

سرانجام مبهم قراردادهاي هواپيمايي/هماي سعادت درکدام باندمي‌نشيند؟

سه قرارداد فروش هواپيما به ايران عليرغم آنکه با سخت گيريهاي حقوقي کشورمان، قطعي به نظر مي‌رسد، اما همچنان از سوي منابع خارجي به ديده ترديد نگريسته شده و اما واگرهايي درباره آنها مطرح مي‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، شرکت هواپيمايي هما در تاريخ ۲ دي ماه ۹۵ قرارداد خريد ۱۰۰ فروند هواپيما را با شرکت ايرباس به امضا رساند. بر اساس اين قرارداد که ميان فابريس برژيه، مدير هواپيماسازي ايرباس و فرهاد پرورش، مديرعامل ايران اير به امضا رسيد، قرار شد از ابتداي سال ۲۰۱۷ ميلادي، در يک بازه ۱۰ ساله اين هواپيماها وارد کشور شوند. همچنين ايران اير در قراردادي ديگر در تاريخ ۲۱ آذر ۹۵، قرارداد خريد ۸۰ فروند هواپيماي مسافري با شرکت آمريکايي بوئينگ را به امضا رساند که بر اساس آن مقرر شد از ابتداي سال ۲۰۱۸ هواپيماهاي بوئينگ مدل هاي ۷۳۷ و ۷۷۷ در يک بازه زماني ۱۰ ساله وارد ناوگان هما شود. آخرين قرارداد نيز ميان ايران اير با شرکت چندمليتي - عمدتا ايتاليايي و فرانسوي- ATR به عنوان يکي از شرکت هاي وابسته به ايرباس در تاريخ ۲۱ فروردين ۹۶ به امضا رسيد که بر اساس آن مقرر شد ۲۰ فروند هواپيماي ملخي وارد ناوگان هوايي هما شود.

قرارداد ايرباس و بوئينگ بسيار زودتر از انتظار به مرحله اجرا رسيد و امتناع برخي کشورها در تحويل گرفتن هواپيماهاي سفارش شده، موجب شد بوئينگ و ايرباس تحويل اين هواپيماها به ايران را در دستور کار قرار دهند.

در همين راستا تا به حال ۳ فروند هواپيماي ايرباس در تاريخ هاي ۲۳ دي ۹۵، ۲۱ اسفند سال گذشته و ۵ فروردين ۹۶ تحويل ايران شده و قرار است يک فروند بوئينگ به عنوان اولين فروند از قرارداد ايران اير و بوئينگ نيز طي دو هفته آينده تحويل ايران شود. همچين قائم مقام وزير راه و شهرسازي چند روز قبل خبر داد که ۴ فروند اي تي آر نيز تا دو هفته آينده وارد کشور مي شود.

با اين وجود و علي رغم تاکيد مسئولان ايراني بر قطعي بودن اين قراردادها و لحاظ شدن تمام مسائل حقوقي جهت حفظ منافع کشورمان در صورت اعمال تحريم هاي جديد، اما هنوز منابع خارجي به اين قراردادها به ديده ترديد مي نگرند.

به ويژه آنکه در مورد اخير هواپيماهاي اي تي آر، عليرغم آنکه قائم مقام وزير راه و شهرسازي رسما از قطعي شدن قرارداد طي روزهاي گذشته و تحويل ۴ فروند در دو هفته آينده خبر داده، ولي هنوز شرکت فرانسوي ـ ايتاليايي اي تي آر هيچگونه موضع رسمي در قبال اظهارات فخريه کاشان نداشته و استراتژِي سکوت را در پيش گرفته است.

اين سکوت در کنار ابهامات و تاخيرهايي که در فرايند امضاي اين قرارداد وجود داشت، آينده اين قرارداد را با اما و اگرهاي بيشتري مواجه کرده است. چرا که شرکت کانادايي تأمين کننده قطعات اي تي آر در جريان مذاکرات اين شرکت با ايران اعلام کرد مسئوليت تامين قطعات براي هواپيماهايي که به ايران تحويل داده خواهد شد را نخواهد پذيرفت و همين مساله باعث شد فرايند مذاکره ايران با اين شرکت طولاني تر از حد انتظار شود.

در نهايت نيز گويا شرکت اي تي آر به ايران تعهد داده است که بعد از تحويل هواپيماها، راسا اقدام به تامين قطعات مورد نياز خواهد کرد و نيازي به حضور و همکاري شرکت کانادايي نيست.

با اين وجود گويا هنوز کشمش هايي بين شرکت اصلي با شرکت کانادايي وجود دارد که موجب شده اي تي آر «قطعي شدن قرارداد فروش با ايران» را تأييد نکند و موضع «سکوت» را در پيش بگيرد.

اين ابهامات و ترديدها، در مورد دو قرارداد بوئينگ و ايرباس نيز وجود داشت به گونه اي که برخي منابع خارجي عنوان کردند اين قراردادها برخلاف اعلام مقامات ايراني هنوز به قرارداد قطعي تبديل نشده اند و صرفا يک «MOU» يا تفاهم نامه هستند و به همين دليل هم هست که در بخش قراردادهاي وبسايت بوئينگ و ايرباس نامي از آنها ذکر نشده است.

البته در کنار اين مساله، موضع گيري مقامات آمريکايي نيز تند و خارج از انتظار بود به طوري که انتشار خبر تفاهم ميان شرکت هواپيمايي «آسمان» ايران و شرکت هواپيماسازي «بوئينگ» آمريکا براي خريد هواپيما، با واکنش منفي کنگره آمريکا روبرو شد.

«جب هنسارلينگ» عضو جمهوري‌خواه و رئيس کميته مالي مجلس نمايندگان آمريکا در واکنش به اين خبر، ايران را به انتقال سلاح و نيرو به سوريه متهم کرد و به موسسات مالي دخيل در فروش هواپيما به ايران، هشدار داد.

وي در بيانيه‌اي مکتوب با بيان اينکه بايد اطمينان يافت که ايران از هواپيماهاي مسافربري براي انتقال نيرو به سوريه استفاده نمي‌کند، نوشت: «موسسات مالي آمريکايي و خارجي بايد بدانند که هيچ‌کس نمي‌تواند وانمود کند که از ريسک تأمين مالي اين توافق‌ها، اطلاع نداشته‌ است.»

بر اساس تفاهم بوئينگ و شرکت هواپيمايي آسمان، قرار است هواپيمايي آسمان ۳۰ فروند هواپيماي مسافربري بوئينگ ۷۳۷ مکس خريداري کند که اين تعداد قابليت افزايش به ۶۰ فروند را دارد؛ اين قرارداد به گفته قائم مقام وزير راه کشورمان، مجوز اوفک را نيز دريافت کرده است.

نيويورک تايمز هم در گزارشي به نقل از ريچارد ابولافيا - نايب رييس تحليل در شرکت مشاوره تحقيقات هواپيمايي تيل گروپ- نوشت: «همواره برسر اين مساله درگيري وجود خواهد داشت. ترامپ وعده داده است در برابر ايران موضع محکمي اتخاذ کند اما از سوي ديگر مساله مشاغل توليدي در ميان هستند و گفتن اين‌که ما اين کار را به اروپايي‌ها مي‌دهيم واقعا دشوار است.»

در مورد قرار داد ايرباس نيز، بعد از امضا و تحويل اولين ايرباس، اظهار نظرهاي تندي عليه اين قرارداد در کنگره امريکا مطرح شد به طوري که پيتر روسکام، يکي از اعضاي جمهوري‌خواه مجلس نمايندگان آمريکا طرحي را ارائه کرد که بر اساس آن تحقيقاتي از سوي مدير سازمان اطلاعات ملي دولت ترامپ در مورد ايران اير و ديگر ايرلاين‌هاي ايراني انجام خواهد شد.

قرار بود اين طرح، کنترل چنداني را بر هواپيماي ايرباسي که قبلاً به ايران تحويل داده شده اعمال نکند، اما گفته شد بر اساس اين طرح، ايران اير نخواهد توانست براي اين هواپيماها در خارج از ايران قطعات يدکي يا هرگونه خدمات تعمير و نگهداري دريافت کند. همچنين اگر شرکتي به ايران قطعات يا خدمات تعمير هواپيما ارائه دهد، از همکاري با بازار آمريکا محروم خواهد شد.

المانيتور نيز در گزارشي نوشت: «علاوه بر موانع پيش رو براي فروش هواپيماها به ايران، مسئله تامين مالي اين قراردادها نيز چالش‌هايي را براي اين تراکنش‌ها ايجاد کرد.

به نظر مي رسد عليرغم قطعي بودن اين قراردادها و در صورت پايبندي شرکت هاي هواپيماسازي غربي مبني بر تحويل کامل همه هواپيماهاي مندرج در قرارداد، اما قطعيتي در اجراي قراردادها وجود ندارد و سنگ اندازي مقامات دولتي و نمايندگان کنگره و سناي آمريکا، آينده اين قراردادها را با ابهام مواجه کرده است.

تعداد بازديد:66 آخرين تغييرات:96/01/28
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر