یکشنبه 4 تير 1396 - 1 شوال 1438 - 25 ژوئن 2017
صفحه اصلي/قرآن

سوره صف همواره مدنظر معلمان باشد/ نقش برجسته معلم قرآن در تربیت دینی

حکيم‌زاده:

سوره صف همواره مدنظر معلمان باشد/ نقش برجسته معلم قرآن در تربيت ديني

گروه جامعه: معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش با تأکيد بر اينکه معلمان قرآن بايد آيه دو سوره مبارکه صف که مي‌فرمايد: «اأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد چرا چيزى مى‏‌گوييد كه انجام نمى‏‌دهيد» را همواره مد نظر قرار دهند و در فعاليت‌هاي خود لحاظ کنند، گفت: معلمان به ويژه معلم قرآن بايد عامل به آنچه مي‌گويد باشد.

رضوان حکيم‌زاده، معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايکنا)، به نقش معلم قرآن در دوره ابتدايي و به ويژه تربيت ديني اشاره و عنوان کرد: آموزه‌هاي قرآن بايد به صورت تلفيقي دنبال شود و در تمام فعاليت‌ها و دروس دنبال شود؛ چرا که جداسازي و محدود ساختن آن به ساعات مشخصي که صرفا به حفظ قرآن محدود شود، نمي‌تواند کارساز باشد.

نمي‌توان خط کشي بين معلم قرآن و ساير معلمان لحاظ کرد

وي با بيان اينکه دانش‌آموزان بايد به تناسب سنشان با آموزه‌هاي قرآني آشنا شوند و اين وظيفه همه معلمان است، گفت: در اين بين نمي‌توان خط کشي بين معلم قرآن و ساير معلمان لحاظ کرد، بلکه هر يک بنا به دروسي که تعليم آن را بر عهده دارند و نحوه ارتباط خود با دانش‌آموزان بايد به انتقال آموزه‌هاي قرآني مرتبط بپردازند.

حکيم‌زاده سوره حمد را مبناي کار جمعي دانست و گفت: ضمير در اين سوره مفرد نيست و انتقال همين يک مورد از سوي يک معلم که حتي قرآن کريم را نيز تدريس نمي‌کند مي‌تواند منشأ ياددهي خيرخواهي براي همگان باشد. ضمير جمع «تنها تو را مي‌پرستيم و تنها از تو ياري مي‌گيريم» در اين سوره مبارکه مي‌تواند سرفصلي براي آموزش فعاليت جمعي و آروزي خير داشتن براي سايرين باشد.

نقش برجسته معلم قرآن در زمينه تربيت ديني

معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش به نقش برجسته معلم قرآن در زمينه تربيت ديني دانش‌آموزان اشاره و عنوان کرد: در اين ميان نقش معلم قرآن از اين جهت که الگو محسوب مي‌شود و با دانش‌آموزاني در سنين اوليه يادگيري و الگو پذيري مواجه است از اهميت به سزايي برخوردار است.

وي با تأکيد بر اينکه معلمان قرآن بايد آيه دو سوره مبارکه صف که مي‌فرمايد: «اأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد چرا چيزى مى‏‌گوييد كه انجام نمى‏‌دهيد» را همواره مد نظر قرار دهند و در فعاليت‌هاي خود لحاظ کنند تصريح کرد: معلمان به ويژه معلم قرآن بايد عامل به آنچه مي‌گويد باشد؛ چرا که دانش‌آموزان مقطع ابتدايي داراي دريافت شهودي هستند و اگر عمل فرد، بيان کننده اعتقادات وي نباشد انتقال معنا به درستي صورت نمي‌گيرد.

معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش معلم اصلي قرآن کريم که همانا پيامبر اکرم(ص) بوده است را بهترين الگو براي معلمان به ويژه معلمان قرآن خواند و گفت: رسول خدا رحمة‌اللعالمين بودند و معلمان نيز بايد از اين رحمت و مهرباني براي انتقال آموزه‌هاي خود استفاده کنند.

اجراي طرح «کارآمد»

وي با بيان اينکه با اجراي طرح «کارآمد» آموزه‌هاي مورد نياز معلمان به آنان آموزش داده مي‌شود اظهار کرد: با نيازسنجي از خود معلمان و کارهاي پژوهشي مواردي که معلمان نياز به آموزش آن دارند را احصا و نسبت به آموز‌ش آن اقدام مي‌کنيم. يکي از اين موارد نحوه تعامل رحماني به معلمان است تا در برخورد با دانش‌آموزان از مهارت بيشتري براي تربيت ديني، انتقال معنا و جذب برخوردار باشند.

تعداد بازديد:112 آخرين تغييرات:96/02/13
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر