پنج شنبه 4 خرداد 1396 - 28 شعبان 1438 - 25 مي 2017
صفحه اصلي/اجتماعي(جوانان، خانواده، بانوان و...)

کاربران فضای مجازی در انتشار عکس‌ها حساسیت داشته باشند

توکلي:

کاربران فضاي مجازي در انتشار عکس‌ها حساسيت داشته باشند

گروه شبکه‌هاي اجتماعي: يک جامعه‌شناس گفت: کاربران بايد بدانند انتشار عکس در فضاي مجازي به معناي آن است که عکسي بر روي ديوار شهر مي‌گذارند؛ افراد در شبکه‌هاي اجتماعي بايد حساسيت نشان دهند.

نيره توکلي، جامعه‌شناس، در گفت‌وگو با خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايکنا)، با اشاره به اشاعه فرهنگ لاکچري در فضاي مجازي اظهار کرد: الزاما لاکچري به معناي مجلل نيست و حتي ممکن است که کاربردي عکسي از خود بگذارد که لاکچري و مجلل نباشد اما در نظر ديگران به نوعي توجه به ظاهر است. نمي‌توان اين موضوع را به معناي لاکچري دانست؛ چراکه فرد شايد دوست دارد در فضاي خانوادگي، عکس‌هاي مهماني و ... را بگذارد.

عضو انجمن جامعه شناسي ايران ادامه داد: کاربران بايد بدانند انتشار عکس در فضاي مجازي به معناي آن است که عکسي بر روي ديوار شهر مي‌گذارند؛ چراکه صفحه شخصي در شبکه‌هاي اجتماعي حريم خصوصي فرد نيست و ممکن است که افراد به آن دسترسي داشته باشند. بنظر مي‌رسد افراد در شبکه‌هاي اجتماعي بايد حساسيت نشان دهند که در چه بخشي بايد مطالب خصوصي منتشر کنند و در چه بايد مطالب عمومي را نشر دهند.

اين جامعه‌شناس تصريح کرد: چرا بايد به عکس‌هايي که در اين چند سال اخير منتشر مي‌شود لاکچري گفت در حالي که فرد سعي مي‌کند بهترين لحظه زندگي‌اش را عکس بگيرد و در شبکه‌ اجتماعي نشر دهد. نمي‌توان به چنين موضوعاتي، تعريف خاص ارائه کنيم.

وي بيان کرد: شبکه‌هاي اجتماعي بسياري از عادت‌هاي افراد را تغيير مي‌دهد و حتي به دليل عام بودن کاربران، زبان نوشتاري هم در حال تغيير است که بدترين اتفاق ممکن به شمار مي‌رود. متأسفانه در اين چندسال اخير زبان نوشتاري شبکه‌هاي اجتماعي در حال شکسته شدن است و بايد کمي مروري بر اين موضوع داشته باشيم. درواقع زبان فارسي به سمت لمپنيزم و مبتذل نويسي پيش مي‌رود و بايد به صورت جدي وارد موضوع شويم.

توکلي اظهار کرد: اگر بخواهيم در مورد رسانه‌ها و تجملات صحبت کنيم، نظريه‌هايي که جامعه‌شناسي اعضاي مکتب فرانکفورت مطرح کرده‌اند مبني بر اينکه اصولا همه رسانه‌ها از طريق نيازهاي کاذب و از طريق تجملات افراد را وابسته مي‌کنند و نيازهاي کاذب براي‌شان به وجود مي‌آورد. براي مثال مهم نيست که افراد چه لباس گرم يا سردي مي‌پوشند بلکه نوع مارک لباس به مرور براي افراد اهميت مي‌يابد.

وي بيان کرد: رسانه‌ها يک فرهنگساز هستند و مي‌توانند بسياري از مسائل‌هاي مربوط به فضاي مجازي را فرهنگسازي کنند. البته اخيرا رسانه‌ها اقدامات مناسب‌تري انجام مي‌دهند اما بايد اين اقدامات قوي‌تر باشد.

تعداد بازديد:90 آخرين تغييرات:96/02/19
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر