چهارشنبه 1 آذر 1396 - 3 ربيع الاول 1439 - 22 نوامبر 2017
صفحه اصلي/كودك و نوجوان


 
 


 










 


 












خروجي RSS

چم و خم های روزه در کودکان

چم و خم هاي روزه در کودکان

با فرا رسيدن ماه مبارک رمضان بسياري از والدين درباره روزه گرفتن فرزندان شان دچار ترديد مي شوند. آنها مي خواهند بدانند که آيا روزه گرفتن و تحمل گرسنگي و تشنگي زياد در فصل گرما براي کودک قابل تحمل است يا ممکن است باعث بروز مشکلاتي در سلامت او شود.اگر مي خواهيد با خيال راحت شاهد روزه داري فرزندتان باشيد اين مطلب را به دقت بخوانيد.

روزه اولي ها

با فرا رسيدن ماه مبارک رمضان بسياري از والدين درباره روزه گرفتن فرزندان شان دچار ترديد مي شوند. آنها مي خواهند بدانند که آيا روزه گرفتن و تحمل گرسنگي و تشنگي زياد در فصل گرما براي کودک قابل تحمل است يا ممکن است باعث بروز مشکلاتي در سلامت او شود. در واقع روزه داري مي تواند فوايد روحي و جسمي زيادي براي کودک داشته باشد.

 

وظيفه والدين در مورد روزه داري کودکاني که به سن تکليف رسيده اند، اين است که پيش از فرا رسيدن ماه روزه داري آنها را براي اين فريضه آماده کنند. بدون شک روزه داري و تحمل گرسنگي براي کودکاني که از سنين پايين شاهد روزه گرفتن والدين خود بوده و به اين کار تشويق شده اند، آسان تر است و به دليل احساس معنوي خاصي که تجربه مي کنند، توان شان افزايش مي يابد. اگر مي خواهيد با خيال راحت شاهد روزه داري فرزندتان باشيد اين مطلب را به دقت بخوانيد.

روزهاي طولاني، روزه و کودکان

همان طور که روزه براي افراد سالم و بالغ يک فريضه و جزء واجبات است مطابق فتواي علما، روزه داري حتي به قصد قربت جايي که بيم صدمه و زيان به فرد داشته باشد، حرام است و گناه محسوب مي شود.

طوري برنامه ريزي کنيد که فرزندتان سحري را با آرامش بخورد نه با عجله. مي توانيد با تعريف کردن داستان هايي از روزه داري هاي خود اين کار را برايشان لذت بخش تر نيز بکنيد

 

حسب شرايط بدني کودک، روزه داري ممکن است آثار مفيد يا مضر داشته باشد. استثنائا يک فرد ممکن است از نظر سني کودک باشد ولي از نظر جثه، ذخيره بدني و ميزان چربي، در وضعيتي قرار داشته باشد که روزه داري برايش سنگين نباشد. با اين حال، اکثر کودکان به خصوص کودکان کم سن وسال عموما وضعيت شکننده اي دارند، به خصوص که در دوره رشد هم قرار داشته باشند که در اين صورت هم از نظر علمي و هم از نظر شرعي روزه گرفتن در آنها مجاز نيست. کودکان بايد توجه کنند که خواست قلب خود را به احکام الهي ترجيح ندهند و صرفا به اين دليل که دلشان مي خواهد کار خوبي انجام دهند، سلامت خود را به خطر نيندازند.

روزه اولي ها چگونه روزه مي گيرند؟

هر فردي بسته به توان، استقامت، تحمل و بنيه اي که از خود سراغ دارد خود را مهيا مي کند.

افرادي که بار ها روزه گرفته اند، آب ديده تر شده اند و به تجربه دريافته اند که چگونه استراحت، فعاليت، خواب، بيداري و عبادت شان را تنظيم کنند تا هم کم نياورند و هم از وظايف اجتماعي شان باز نمانند. روزه داري به معني تعطيلي وظايف ما نسبت به جامعه، خانواده، والدين، تعطيلي تحصيل علم و… نيست.

پس انجام اين امور نياز به بنيه دارد. برخي کودکان به خصوص بار اولي ها فکر مي کنند که هر چه سختي بيشتري بکشند اجر و ثواب بيشتري مي برند، درحالي که خداوند در قرآن مي فرمايد:«اي رسول گرامي، چرا چيزي را که خدا بر تو حلال کرده بر خود حرام کرده اي.»

استفاده اي که از اين آيه مي کنيم اين است که وقتي ما در ساعت هاي بيداري مي توانيم سحري و افطار مرتب و متوازني داشته باشيم، بايد از اين فرصت استفاده کنيم. گاهي اوقات عادت بيدار نشدن براي مصرف سحري از سوي کودکان به غلط به عنوان نشانه اي از قدرت و استقامت تلقي مي شود و در برخي مواقع بابت اين کار بين خودشان پز هم مي دهند. روزه اولي ها بايد توجه کنند که مصرف سحري را فراموش نکنند.

در رمضان چه کارهايي بکنيم:

با شروع ماه روزه داري، الگوهاي خواب و غذا خوردن کودکتان تغيير مي کند. براي اينکه روزه گرفتن ( در صورتي که والدين اجازه دهند ) براي کودک ساده شود توصيه هايي را در ادامه مي آوريم:

۱- فرزند خود را زودتر بخوابانيد تا مطمئن شويد هنگام سحر سر وقت بيدار مي شود. اين کار جلوي دچار شدن آنها به کمبود خواب را هم مي گيرد. ممکن است فرزندتان به کلاس آموزشي برود پس بايد از نظر ذهني هوشيار باشد.

2- طوري برنامه ريزي کنيد که فرزندتان سحري را با آرامش بخورد نه با عجله. مي توانيد با تعريف کردن داستان هايي از روزه داري هاي خود اين کار را برايشان لذت بخش تر نيز بکنيد.

اکثر کودکان به خصوص کودکان کم سن وسال عموما وضعيت شکننده اي دارند، به خصوص که در دوره رشد هم قرار داشته باشند که در اين صورت هم از نظر علمي و هم از نظر شرعي روزه گرفتن در آنها مجاز نيست

 

3- اجازه دهيد فرزندتان بعد از سحر کمي ديرتر بخوابد. ۸ ساعت خواب و يک چرت روزانه به آنها کمک مي کند راحت تر روز را بگذرانند.

4- روز را برايشان لذت بخش کنيد، آنها را وارد فعاليت هاي خير خواهانه، غذا دادن به فقرا و نماز خواندن با ديگر اعضاي خانواده کنيد.

5- فرزندتان را از ورزش ها و فعاليت هاي شديد منع کنيد، چون در طول روزه داري باعث ضعيف و تشنه شدنشان مي شود.

6- فرزند خود را در آماده کردن افطار شريک کنيد. غذاها و دسرهاي مورد علاقه شان را آماده کنيد.

7-کودکان بدون وعده سحري نبايد روزه بگيرند، چون باعث ضعيف شدنشان مي شود. همچنين بايد مواظب پرخوري کودک نيز باشيد چون پرخوري تبديل به عادت مي شود.

8- براي اينکه کودک با انگيزه بماند مي توانيد براي کامل کردن روزه هايش به او جايزه دهيد.

تعداد بازديد:248 آخرين تغييرات:96/03/08
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر