چهارشنبه 1 آذر 1396 - 3 ربيع الاول 1439 - 22 نوامبر 2017
صفحه اصلي/دين و انديشه

شیعیان در زمان غیبت امام عصر (عج) چه وضعیتی دارند؟

جمعه هاي انتظار؛

شيعيان در زمان غيبت امام عصر (عج) چه وضعيتي دارند؟

امام باقر(ع) در پاسخ به اين سوال که فرج چه‌زماني خواهد بود، فرمودند: هيهات، هيهات!فرج نخواهد رسيد، تا شما غربال شويد باز غربال شويد و باز غربال شويد، تا کدرها برود و صاف‌ها بماند.

خبرگزاري مهر، گروه دين و انديشه: از امير مؤمنان(ع) نقل است که رسول خدا(ص) فرمود:«اي ابا الحسن بر خدا محقّق است اين‌که اهل ضلال (گمراهان) را به بهشت داخل نمايد» منظور رسول خدا(ص) از اين گفتار، مؤمناني هستند که در زمان فتنه (فساد) بر امامت امام غايب و پوشيده شده از چشم‌ها، پابرجا بمانند، کساني که به امامت امام زمان(ع) اقرار کنند و به ريسمانش چنگ زنند و منتظر ظهورش باشند. آنان که صبر در مصايب دوران غيبت دارند و تسليم اوامر ائمّه دين هستند و در اطّلاع از وضعيت امام غايبشان دچار گمراهي شدند.

حضرت امير(ع) مي‌فرمايد: دليل صحّت اين تفسير اين است که اگر خداوند، خورشيد را که براي شناختن اوقات نماز، راهنما قرار داده است، در پشت پرده قرار دهد در آن صورت براي مردم وجوب نماز خواندن در اوّل وقت موسّع (آزاد) مي‌شود تا براي ايشان، با برآمدن آفتاب وقت شناخته شود و يقين کند که ظهر شده است.

به همين نحو است براي کسي که منتظر خروج امام و چنگ‌زده به امامتش باشد، عمل به واجبات خداوند برايش موسّع است و با(رعايت)حدودش از او پذيرفته و از معناي آن‌چه که بر او واجب شده است، بيرون نمي‌شود، پس او صبرکننده و تحمّل شونده‌اي است که غيبت امامش برايش ضرر نمي‌رساند.(۱)

اميرمؤمنان(ع) مي فرمايد: در ميان پرندگان مانند زنبور عسل باشيد. همۀ پرنده‌ها او را ناتوان مي‌شمارند و اگر پرنده‌ها بدانند در جوف آن‌ها چه برکتي نهفته است، اين رفتار را به آن‌ها روا نمي‌داشتند!(شما هم با)مردمان با زبان و بدن‌هايتان به هم بپيونديد و معاشرت کنيد،اما با دل‌ها و رفتارتان از آن‌ها دوري کنيد. قسم به کسي که جان من در دست(قدرت)اوست!آن‌چه را که دوست مي‌داريد، به آن نمي‌رسيد(ظهور امامتان را نمي‌بينيد)تا به روي همديگر آب دهان بيندازيد و تا بعضي بعضي ديگر(يکديگر)را دروغ‌گو بناميد و تا از شما-شيعيانم-نماند،مگر مانند سرمه در چشم و نمک در طعام. به‌زودي به شما مثلي مي‌زنم،مثل مردي را که طعامي(حبوباتي)داشته باشد و آن را تصفيه و پاک کند و بعد آن را در خانه‌اي جا دهد و تا خدا خواهد مدّتي صبر کند و دوباره به‌سوي آن طعام برگردد و ببيند سوس افتاده است،باز آن را تميز نمايد و تصفيه کند و سپس به خانه برگرداند،باز آن را بيرون نموده و ببيند مقداري از آن را بيد زده است و هم‌چنين اين کار را تکرار نمايد تا از آن مقدار اندکي بماند که ديگر آفت نتواند به آن ضرر برساند،شما نيز چنين هستيد(آن‌قدر تصفيه و غربال مي‌شويد)تا از شما نماند مگر گروه کمي که هيچ‌فتنه‌اي نتواند(آن‌ها را از راه حقّ منحرف نمايد و)به آن‌ها ضرر برساند.(۲)

جعفي گويد:به امام باقر عليه السّلام گفتم فرج چه‌زماني خواهد بود، فرمود: هيهات،هيهات!فرج ما نخواهد شد(سه‌بار فرمود) تا شما غربال شويد باز غربال شويد و باز غربال شويد،تا کدرها برود و صاف‌ها بماند.»(۳)

محمد بن منصور از پدرش نقل مي کند که گروهي خدمت امام صادق(ع) نشسته بوديم و صحبت مي کرديم که ايشان به ما فرمودند: «چه مي گوييد؟- و به اصطلاح کجاي کار هستيد؟- هيهات! هيهات! نه به خدا قسم، آنچه چشم انتظار آن هستيد نخواهد شد مگر اينکه غربال شويد، نه به خدا قسم، آنچه چشم انتظار آن هستيد نخواهد شد مگر اينکه - مؤمن و متزلزل شما- از هم جدا شوند، نه به خدا قسم آنچه چشم انتظار آن هستيد نخواهد شد مگر اينکه آزمايش شويد؛ نه به خدا قسم، آنچه چشم انتظار آن هستيد نخواهد شد مگر بعد از اينکه نااميد شويد، نه به خدا قسم، آنچه چشم انتظار آن هستيد نخواهد شد مگر بعد از آنکه شقي و بدبخت به شقاوتش برسد و سعيد و نيک انجام به سعادتش دست يابد.» (۴)

محمد بن ابي نصر مي گويد: «امام موسي کاظم عليه السلام فرمود: «بدانيد که به خدا قسم، آنچه چشم انتظار آن هستيد نخواهد شد مگر آنکه - مؤمن و متزلزل- از هم جدا شوند، مورد آزمايش قرار گيريد تا اينکه جز افراد بسيار نادري از شما باقي نماند»، آنگاه آياتي از قرآن تلاوت فرمود که: (ام حسبتم ان تترکوا و لما يعلم الله الذين جاهدوا منکم)،(۵)(و يعلم الصابرين)، (۶) «آيا پنداشتيد که بدون مشخص شدن مجاهدان و استقامت کنندگان، - از شما دست برداشته مي شود؟» (۷)

امام رضا(ع) از پدران بزرگوارش از امير المؤمنين نقل مي کند که فرمود: «...در دوران غيبت، جز دينداران ناب که يقين در جانشان رسوخ کرده و خداوند از آنان بر ولايت ما پيمان گرفته و ايمان را در جانشان ثابت کرده و به دم الهي ياريشان نموده است، کسي بر اعتقاد خود، استوار نخواهد ماند.» (۸)

اسحق بن سعد اشعري مي گويد: امام عسکري(ع) فرمود: «به خدا قسم غيبتي خواهد داشت که جز آنها خداوند در اعتقاد به امامت او استوارشان کرده و براي دعا در تعجيل فرجش موفقشان کرده، کسي ديگر، از نابودي رهايي نخواهد يافت.» به آن حضرت عرض کردم: «يا بن رسول الله! آيا غيبتش به طول مي انجامد؟» فرمود: «آري به خدا قسم، تا آن قدر به درازا مي کشد که بيشتر معتقدان به او از اعتقادشان بر مي گردند و جز آنها که خداوند درباره‌ ولايت ما از آنها پيمان گرفته و ايمان را در قلبشان راسخ کرده و به دم الهي ياريشان کرده است کسي ديگر بر اعتقاد به او باقي نخواهد ماند.» (۹)

منابع:

۱-بحار الأنوار:١۴٣/۵٢ ب ٢٢ ح ۶١ از تفسير نعماني

۲- سيماي جهان در عصرامام زمان عج ج ۱ ص۵۹۱-۵۹۰ به نقل از غيبت نعماني:ص ٨ و ١١٢؛بحار الأنوار:١١۵/۵٢ ب ٢١ ح ٣٧ از غيبت نعماني؛بشارة الإسلام:ص ۵٢؛الزام النّاصب:ص ٨٠؛يوم الخلاص:ص ١٨٨

۳- بحار ج۵۲ص۱۱۳ب۲۱ ح۲۸ از غيبت طوسي

۴- ظهور نور ص ۹۷ به نقل از اثبات‌الهداه، ج ۳، ص ۵۱۰، روايت ۳۲۹

۵-توبه: ۱۶- آيا گمان کرديد که بدون آزمايش الهي و مشخص شدن مجاهدانتان، از شما دست برداشته مي شود؟
۶-آل عمران: ۱۴۲
۷- ظهور نور ص ۹۷ به نقل از اثبات‌الهداه، ج ۳، ص ۵۱۰، روايت ۳۳۰

۸- همان ص ۴۶۴، روايت ۱۱۷

۹- همان ص ۴۷۹، روايت ۱۸۰

تعداد بازديد:112 آخرين تغييرات:96/04/10
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر