پنج شنبه 2 آذر 1396 - 4 ربيع الاول 1439 - 23 نوامبر 2017
صفحه اصلي/سياسي و اقتصادي

یک حواله پژو ۲۰۰۸ را می‌توان به چند نفر فروخت؟

مهر گزارش مي‌دهد؛

يک حواله پژو ۲۰۰۸ را مي‌توان به چند نفر فروخت؟

در بازار سياه حواله هاي خودرويي مسيرهاي کلاهبرداري بسيار متنوع است. يکي از اين روش‌ها فروش يک حواله به چندين مشتري است.

به گزارش خبرنگار مهر، براي خريد خودرو روشهاي متفاوتي وجود دارد. تمام کساني که به دنبال قيمت اصلي خودرو هستند مترصد فرصت مناسبي براي ورود به سايت شرکت و ثبت نام هستند. اين افراد خودروي خريداري شده را به قيمت کارخانه دريافت مي کنند که کمترين قيمت براي خودرو است.

يکي ديگر از روش ها مختص کساني است که تمايل به خريد خودرو از کارخانه داشتند، اما به هر دليلي امکان ثبت نام نداشتند. اين افراد حواله خودرو ثبت نام شده توسط دسته نخست را قبل از زمان تحويل خودرو به صورت پيش فاکتور از وي خريداري کرده و سپس در زمان تعيين شده از طرف شرکت، خودرو را به صورت صفر کيلومتر از نمايندگي مربوطه دريافت مي کند.

تشکيل نخستين حلقه بازار سياه حواله خودرو

اين معامله نخستين حلقه تشکيل بازار سياه حواله و بعد از آن افزايش کاذب قيمت خودرو است.

حواله فروشي طي سال هاي اخير تبديل به شغلي پردرآمد شده است. اوج سوددهي در معاملات حواله هاي خودرو را در سال هاي مياني دهه ۷۰ شاهد بوديم. در آن زمان ظرفيت توليد خودرو در داخل بسيار محدود بود و صف تقاضا براي خريد بسيار طولاني. طبيعتا فاصله قيمتي ميان کارخانه و بازار نيز بسيار معنادار و وسوسه انگيز بود. به همين خاطر هم خريد پيش‌خريد خودرو و فروش آن در بازار به راهي براي کسب درآمد تبديل شده بود و عده اي هم به صورت حرفه‌اي و انبوه به کار خريد حواله هاي خودرو مشغول بودند.

اخيرا با ورود خودروهاي با کيفيت خارجي از يک سو و افزايش ظرفيت و توليد خودروسازهاي داخلي و مونتاژ خودروهاي چيني ارزان قيمت فاصله قيمتي ميان کارخانه و بازار به حداقل رسيد و بازار حواله رو به افول گذاشت.

اما با ورود خودروهاي خارجي با برندهاي معتبر باز هم ماجراي پيش فروش و پرداخت سود مشارکت شيرين و بالاتر از سود سپرده‌هاي بانکي آغاز و در کنار آن بازار سياه حواله‌هاي خودرويي جان گرفت. با به وجود آمدن ابزارهاي نوظهور در شبکه هاي اجتماعي اين بازار به صورت گسترده تري به فعاليت خود ادامه داد و حواله خودروها در بازارهاي امروزي با نرخ هايي بين ۳ تا ۱۵ ميليون تومان بالاتر از قيمت ثبت نام شرکت مورد معامله قرار مي گيرند.

آخرين خودرويي که در کشور به صورت پيش فروش و ثبت نام در سايت، به خريداران عرضه شد نخستين خودروي برجامي،پژو 2008 نام داشت؛ پژو ۲۰۰۸ با مشخصات فني جذاب که از حدود يک سال قبل تبليغات روي آن آغاز شده بود.

طي دو روز زمان پيش فروش رسمي، دلالان حواله، کارت ملي به دست، آماده باز شدن سايت پيش فروش اينترنتي بودند. هر يک با چند شماره کارت ملي اقدام به ثبت نام کردند که هر کدام از اين ثبت نام ها به منزله سود سرشار بادآورده از ۲ تا ۱۵ ميليون تومان است.

اگرچه شرکت ايران خودرو حدود يک هفته پيش از ثبت نام و پيش فروش خودرو در اطلاعيه اي اعلام کرد که خريد و فروش و انتقال اين حواله ها ممکن نيست و خورو تنها به فرد ثبت نام کننده تحويل مي شود اما نيم نگاهي به اگهي هاي منتشر شده در برخي روزنامه ها و سايت هاي غير رسمي و همچنين شبکه هاي اجتماعي مي توان نشان مي دهد که دلالان و خريداران کوچکترين توجهي به اين هشدار ايران خودرو ندارند.

فارغ از در نظر گرفتن ساز و کار شرکت ايران خودرو براي عدم نقل و انتقال حواله ها و پيشگيري از تخلف در اين رابطه بايد به مهمترين چالشي که خريداران حواله‌هاي خودرويي با آن روبرو خواهند شد اشاره کرد.

هر حواله خودرو را مي توان به چند نفر فروخت؟

مشتاقان خريد يک خودرو شاسي بلند در محدوده قيمتي ۱۰۰ ميليون تومان آنقدر محو آپشن‌ها و مزاياي فني اين خودروي سوگلي مشترک پژو و ايران خودرو هستند که احيانا خبر ندارند حواله‌اي را که به قيمت گرانتر از ارزش واقعي مي خرند شايد پيش از آنها به چند نفر ديگر فروخته شده باشد.

خريداران حواله ۲۰۰۸ آنقدر محو آپشن‌ها و مزاياي فني اين خودروي سوگلي مشترک پژو و ايران خودرو هستند که خبر ندارند ممکن است حواله اي را که به قيمت گرانتر از ارزش واقعي مي خرند، پيش از آنها به چند نفر ديگر فروخته شده باشداين حواله ها به دليل صدور در شرکت خودروساز تنها براي اثبات مالکيت و پرداخت پيش پرداخت رسميت داشته و جزء اسناد و مدارک حقوقي داراي کد رهگيري و امکان استعلام خريد و فروش به شمار نمي آيند.

هنگام خريد و فروش اين حواله ها حتي با ثبت در دفاتر اسناد رسمي هم نمي توان از فروش قبلي و چند باره آن اطمينان حاصل کرد چرا که در هنگام ثبت محضري هيچ سامانه اي براي نقل و انتقال آن وجود ندارد. با اين حساب يک حواله خودرو را مي توان همزمان با چند نفر معامله کرد.

حال بايد اين سوال را از سازمان‌ها و نهادهاي ناظر پرسيد که ساز و کار عدم نقل و انتقال حواله بر چه اساسي طراحي شده و در زمان تحويل خودرو چگونه مي توان از بروز تخلف دراين زمينه پيشگيري کرد؟

ضريب ايمني اصالت حواله هاي خودرو چقدر است؟

از سوي ديگر برگه‌هاي اين حواله ها فاقد هر گونه نشانه هاي ايمني و شاخصه‌هاي «غير قابل جعل بودن» است و احتمال جعلي بودن و تکثير و يا مخدوش بودن شماره ها نيز وجود دارد.

از آنجا که نقل و انتقال اين حواله ها به هيچ عنوان امکانپذير نبوده و شخص وزير صنعت،‌معدن و تجارت از خريد حواله اين خودرو به عنوان کلاهي گشاد نام برده است، تنها راه پيشگيري از کلاهبرداري با اين حواله ها خودداري از خريد آن توسط مردم است.

ثبت نام کنندگان پژو ۲۰۰۸ اضافه پرداخت خود را پس بگيرند

يکي ديگر از چالش هاي پيش روي خريداران حواله‌ پژو ۲۰۰۸ را شب گذشته رئيس سازمان حمايت از مصرف کنندگان معرفي کرد. ثبت نام کنندگان مي توانند مابه التفاوت مبلغ ثبت نام را از شرکت دريافت کنند. با وجود اين احتمال، فردي که در سايت پيش فروش ايران خودرو ثبت نام کرده است مي تواند با مشخصات خود اقدام به پس گرفتن بخشي از مبلغ پرداختي خود کند درحالي که امکان دارد قبلا حواله را به فرد يا افراد ديگري فروخته باشد.

تدبير ويژه اي انديشيده شده که ممکن است اعلام شود و مصرف کنندگاني که دوست ندارند رقم اضافه پولشان نزد ايران خودرو بماند ، مي توانند ۱۰ يا ۱۵ ميليون توماني را که اضافه پرداخت شده است ، پس بگيرند و در زمان تحويل خودرو، بقيه قيمت را پرداخت کنند سيد محمود نوابي رئيس سازمان حمايت مصرف کنندگان، پس از گذشت ۲ هفته از پيش فروش و پرداخت بيش از ۹۶۰ ميليارد تومان توسط خريداران اين خودرو به شرکت ايران خودرو اقدام به طرح موضوع کرده و اعلام کرده است: تدبير ويژه اي انديشيده شده که ممکن است اعلام شود ومصرف کنندگاني که دوست ندارند رقم اضافه پولشان نزد ايران خودرو بماند ، مي توانند ۱۰ يا ۱۵ ميليون توماني را که اضافه پرداخت شده است ، پس بگيرند و در زمان تحويل خودرو، بقيه قيمت را پرداخت کنند.

از آنجا که سازمان حمايت از مصرف کنندگان تنها نهاد ناظر بر حقوق خريداران پژو ۲۰۰۸ است،مشخص نيست چرا اين سازمان پيش از آغاز پيش فروش هيچ عکس العملي در خصوص مبلغ ۶۰ ميليون تومان نشان نداد؟حال با گذشت ۲ هفته از پرداخت مبلغ ۶۰ ميليون تومان توسط خريداران تکليف رسوب سود ناشي از نگهداري دو هفته اي مابه التفاوت ثبت نام چه خواهد شد؟ اگر مشتري اقدام به پس گرفتن مبلغ اضافه کند آيا سود اين دو هفته در انتهاي قرارداد از رقم خريد خودرو کم خواهد شد يا نه؟

گفتني است طي روزهاي گذشته پيگيري هاي خبرنگار مهر براي تماس با رئيس سازمان حمايت از مصرف کنندگان در خصوص مبلغ پيش فروش اين خودرو بي نتيجه مانده و رئيس اين سازمان هرگونه ارتباط با خبرنگاران را مشروط به تاييد روابط عمومي سازمان حمايت کرد. در عين حال روابط عمومي اين سازمان نيز در پاسخ به درخواست خبرنگار مهر براي مصاحبه در مورد موضوعاتي که مستقيما با اين سازمان ارتباط دارد توصيه به صبر کرد و گفت که موضوع را در روزهاي آينده با مديران مرتبط سازمان مطرح مي کند تا آنها در صورت تمايل به مصاحبه، اطلاع دهند.

تعداد بازديد:94 آخرين تغييرات:96/04/19
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر