شنبه 25 آذر 1396 - 27 ربيع الاول 1439 - 16 دسامبر 2017
صفحه اصلي/سياسي و اقتصادي


 
 


 










 


 












خروجي RSS

جزییات آلودگی بنزین پایتخت/بنزین یورو ۴ را با نفتا مخلوط می‌کنند

مهر گزارش مي‌دهد؛

جزييات آلودگي بنزين پايتخت/بنزين يورو ۴ را با نفتا مخلوط مي‌کنند

نياز کشور به بنزين رو به فزوني است و روند واردات روزانه بيش از ١٢ ميليون ليتر هنوز ادامه دارد در اين شرايط بايد ديد آيا «فزوني نياز» بر «کيفيت فرآورده عرضه شده» تاثير دارد يا خير.  

به گزارش خبرنگار مهر، کلان شهرها به ويژه تهران به دليل تراکم بالاي جمعيتي و تمرکز تردد همواره شرايط ويژه اي را به لحاظ کميت و کيفيت سوخت مي طلبند. به نحوي که طبيعتا کوچکترين قصور و اهمال کاري در بخش کيفيت سوخت مي تواند سلامتي بيش از ١١ميليون نفر را در پايتخت تهديد کند. اين حساسيت ها با فرا رسيدن فصول سرد سال که همواره و به طور طبيعي با پديده وارونگي هوا رو به رو هستيم، بيشتر مي شود. اما آيا بنزين مصرفي در پايتخت غيراستاندارد است؟

رئيس سازمان ملي استاندارد طي سالهاي اخير، بارها پاسخ رد به اين سوال داده و تاکيد کرده بود که نمونه هاي دريافت شده از وزارت نفت که مورد آزمايش قرار گرفته نشان مي دهد بنزين توزيعي، از کيفيت لازم برخوردار است و مشکلي ندارد. اما اظهارات تازه اين مقام مسئول که دو روز قبل طي نشستي خبري در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مطرح شد، ابعاد تازه اي به اين موضوع داد. نيره پيروزبخت دو روز قبل گفت: «هماهنگي براي نمونه گيري پايش کيفيت بنزين در گذشته بين وزارت نفت و سازمان ملي استاندارد صورت مي گرفت ولي به دليل شبهاتي که پيش آمده بود که هواي تهران آلوده است، دادستاني تهران هم تقاضاي ورود به نمونه گيري پايش بنزين را داشت.»

در اين بخش از صحبت هاي وي مي توان رد پاي شبهات موجود درباره لابي برخي نهادها را جستجو کرد که به نظر مي رسد با ورود دادستاني تهران اين شبهه برطرف و حل و فصل شود.

رييس سازمان ملي استاندارد توضيح داده بود: «با هماهنگي دادستان تهران و وزارت نفت اقدام به نمونه گيري کرده ايم که بر اين اساس در سال ٩٥ عدد الفين 9 شده است که حداکثر مجاز آن ١٨ است که البته نمونه اخذ شده با همکاري دادستاني ١٣.٥ بوده است.»

وي ادامه داده بود: «اين در حالي است که ميزان بنزن به عنوان يک آلاينده در سال ٩٥ معادل يک بوده و در سال ٩٦ نمونه بنزن در تهران ٠.٩ بوده که سقف آن يک است البته گوگرد در بنزين تهران بالا بوده به نحوي که حد مجاز ٥٠ بوده که در تهران اين عدد ٥٨ بوده است که حدمجاز ٥٠ بوده است؛ اگر ميانگين کلانشهرها در نظر گرفته شود، ميزان استاندارد است.»

حال بايد پرسيد مشکل کجاست؟ چرا نمونه هايي که پيش از ورود دادستاني به ماجرا، توسط سازمان استاندارد مورد آزمايش قرار مي گرفت سطح برخي آلاينده ها را پايين نشان مي داد اما نمونه اي که پس از ورود دادستاني مورد آزمايش قرار گرفته، سطح مورد انتظار آلايندگي که سالها رسانه ها درباره آن سخن مي گفتند را نشان داده است؟

بنزين يورو ۴ را با ساير فرآورده‌ها مخلوط مي‌کنند تا حجم‌اش زياد شود

در اين زمينه، يک مقام آگاه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت:چون ميزان توليد بنزين باکيفيت- بنزين يورو ٤ يا بالاتر - در پالايشگاه هاي کشور نسبت به نياز کل کشور کمتر است، و از طرفي ميزان واردات هم کفاف نياز روزانه را در برخي موارد نمي دهد، دستگاههاي متولي به اجبار با اختلاط بنزين يورو ۴ با ساير فرآورده ها از جمله نفتا سعي مي کنند حجم اين فرآورده را زياد کنند که اين اقدام بي شک کيفيت و اکتان بنزين را تحت الشعاع قرار مي دهد.

وي با تاکيد بر اينکه اين کاهش کيفيت ارتباطي به کيفيت فرآورده توليدي در پالايشگاه ندارد، تصريح کرد: محصول بنزين پالايشگاه هاي توليدي کشور با کيفيت است و اين اختلاط هم هميشه انجام نمي شود. اما به نظر مي رسد با رشد تقاضاي روز افزون ناچار به چنين اقدامي باشند. پالايشگاه ها محصول خود را طبق کيفيت سفارش داده شده تحويل مي دهند و اين محصول راهي انبار ها مي شود.

وي تصريح کرد: بنابراين مي توان گفت که اختلاط در انبار رخ مي دهد.

اين مقام آگاه عملکرد سازمان ملي استاندارد در مدت اخير و در امر نمونه گيري فرآورده توليدي داخل و همچنين وارداتي را ضعيف خواند.

خبرنگار مهر اين سرنخ را تا محل عرضه و نقطه پاياني عرصه دنبال کرد؛ جايگاه هاي عرضه سوخت.

در بنزين تحويلي، حجم قابل توجهي گاز وجود دارد

ناصر رييسي فر، رييس کانون کارفرمايان جايگاه هاي کشور که خود مسوول اداره يک جايگاه تقريبا بزرگ است درباره کيفيت بنزين تهران به خبرنگار مهر مي گويد:طبق بارنامه اي که زمان تحويل سوخت به ما داده مي شود، تمامي بنزين هاي تحويلي يورو٤ و با کيفيت است. با يک مشکل؛ آن هم حجم بالاي گاز موجود در فرآورده است.

وي گفته خود را اينطور توضيح داد:خيلي اوقات شنيده ايد که گفته مي شود در بنزين هوا وجود دارد. در صورتي چنين چيزي غير ممکن است چرا که دستگاه نازل اجازه ورود هوا را به هيچ عنوان نمي دهد، اما گاز موجود در فرآورده بالاست که موجب مي شود ما درزمان پر کردن مخازن خود حجم و وزن غيرحقيقي از فرآورده را تحويل بگيريم. به عبارتي حجم مورد تاييد در بارنامه تحويل گرفته مي شود اما پس از مدت اندکي به دليل تبخير گاز، ميزان ذخيره ما کاهش مي يابد و اين يعني خسارت، چرا که ما هزينه حجم ثبت شده در بارنامه را پرداخت مي کنيم نه حجم واقعي را.

به گزارش خبرنگار مهر، به نظر مي رسد با ورود دادستاني تهران به موضوع کيفيت بنزين و کاهش تمرکز قدرت در بحث تاييد استاندارد بين دو نهاد وزارت نفت و سازمان ملي استاندارد، بحث کيفيت بنزين تهران شفاف خواهد شد. طبيعي است که با اين شفاف سازي، وزارت نفت و شرکت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ملزم خواهد شد بيش از گذشته به اعمال مميزي هاي اجراي استاندارد بنزين بپردازد. البته در اين ميان هم انتظار مي رود سازمان ملي استاندارد با دقت نظر بيشتر و خارج از معادلات غيرکارشناسانه به اظهارنظر و بررسي کيفيت فرآورده هاي توليدي يا وارداتي بپردازد.

تعداد بازديد:52 آخرين تغييرات:96/07/19
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر