سه شنبه 30 آبان 1396 - 2 ربيع الاول 1439 - 21 نوامبر 2017
صفحه اصلي/سياسي و اقتصادي


 
 


 










 


 












خروجي RSS

شاخص اعتدال ولی فقیه است

حجت‌الاسلام رييسي:

شاخص اعتدال ولي فقيه است

توليت آستان قدس رضوي با اشاره به اينکه ممکن است که اعتدال را هر کسي از نظر خود تفسير کند، گفت: شاخص اعتدال ولي فقيه است.

 به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سيدابراهيم رييسي توليت آستان قدس رضوي عصر امروز در مراسم نکوداشت سومين سالگرد ارتحال حضرت آيت الله مهدوي کني در دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به شاخصه هاي فقيه بودن اظهار کرد: افرادي هستند که استعداد خوبي دارند و فرمول هاي زيادي حفظ مي کنند اما ما فقيه را به کسي نمي گوييم که فرمول حفظ باشد بلکه به کسي مي گوييم که علم وي در جان انسان بنشيند.

وي افزود: کسي که در جاي فقيه مي خواهد رسالت الهي را انجام دهد و امر به خوبي و نهي از زشتي ها بکند، موانعي را پيش راه خود مي بيند و تنها راه برداشتن اين موانع، داشتن خشيت نسبت به خداوند است.

رييسي ادامه داد: سکوت، نگاه، تحليل، قلم و گام هاي فقيه، همگي جلوه فقه است و دليل حجيت حرف وي براي ديگران به خاطر اين است که از جايگاه فقيه حرف مي زند.

وي اضافه کرد: حضرت امام(ره) مصداق اکمل فقيه بود. امام(ره) انديشه ولايت فقيه به عنوان حکومت اسلامي را مطرح کرد البته ولايت فقيه اولين بار توسط ايشان مطرح نشد بلکه از زمان شيخ مفيد تا شيخ طوسي و محقق اردبيلي و وحيد بهبهاني و شيخ انصاري مساله ولايت فقيه مورد بحث علما بود اما دکترين حکومت اسلامي توسط امام مطرح و در قالب کتاب هاي مختلف در اختيار همگان قرار گرفت.

رييسي درباره مرحوم آيت الله مهدوي گفت: مرحوم مهدوي کني پس از رياست کميته ها با کادرسازي نيرو در قالب دانشگاه امام صادق، در جهت تحقق نظريه حکومت اسلامي امام گام برداشت. آنچه آيت الله مهدوي در بخش کادرسازي انجام داد، کار بسياري ارزشمند و ماندگاري بود که نمونه ديگري براي خود نداشت که امام صادق بخواهد از روي آن نگاه و عمل کند.

وي تصريح کرد: هر کدام از شاگردان امام(ره) بر آن بودند که نظريه ولايت فقيه و حکومت اسلامي در جامعه تحقق نظري و عملي پيدا کند. کساني هستند که قلم مي زنند، کرسي استادي و جايگاه نظريه پردازي دارند اما در عمل به اين مساله که دين مي تواند پاسخگوي نيازهاي انسان باشد، عقيهده ندارند.

رييسي گفت: ما معتقديم که دين در تمام لايه هاي زندگي انسان حرف براي گفتن دارد. آيت الله مهدوي به پيروي از مکتب امام(ره)، پيوند ميان سياست و معنويت را رقم زد. صدها سال در غرب تلاش شد که سياست را از معنويت جدا کنند؛ نتيجه اين مساله هفتاد سال ظلم به مردم فلسطين و داشتن کلاهک هسته اي بود اما امام(ره) ميان اخلاق و سياست پيوند برقرار کرد.

توليت آستان قدس رضوي درباره نحوه سياست ورزي مرحوم مهدوي کني گفت: من به عنوان عضو کوچک جامعه روحانيت مبارز بارها و بارها شاهد بودم که مرحوم مهدوي در مسايل سياسي و پيچ هاي تصميم گيري و تصميم سازي به هيچ وجه هدف را توجيه گر وسيله خود قرار نداد.

رييسي درباره مفهوم سياست گفت: سياسي بودن به معني عضو فلان حزب سياسي بودن نيست. سياسي بودن به معناي آن است که يک چهره سياسي جامعه را بشناسد و با اين شناخت، ايفاي نقش کند. قبل از انقلاب بزرگان انقلابي ما کساني بودند که نيازهاي جامعه را به خوبي شناختند و بر اساس آن، ايفاي نقش کردند.

وي در همين باره افزود: در قبل از انقلاب منکرات زيادي بود اما انکر منکرات خود رژيم ستم شاهي بود.خط امام مبارزه با انکر منکرات يعني حکومت ستم شاهي بود. مرحوم مهدوي و بقيه شاگردان امام(ره) دفاع از نظام را وظيفه خود مي دانستند.

رييسي در همين باره تاکيد کرد: البته نتيجه مهم است اما مهم تر از آن درست گام برداشتن در اين عرصه است. در دهه اول انقلاب تلاش کردند که تاسيس نظام اتفاق نيفتد؛ يکي از کارشکني هاي دشمن عليه نظام، تحميل جنگ هشت ساله عليه ملت ايران و از پاي درآمدن مسئولان کشور به دست منافقان بود.

وي ادامه داد: مرحوم مهدوي ابتدا رييس کميته ها بود و در اين عرصه مردانه ايستاد. وظيفه مرحوم مهدوي اين بود که در برابر اين انحرافات و کژي ها بايستد و امنيت را ايجاد کند.

رييسي در ادامه تصريح کرد: کانون بيداري اسلامي که امروز در سطح منطقه شاهد هستيم، انقلاب اسلامي است. دشمنان تلاش مي کنند که در رسانه هاي خود به ملت ها، ياس و نااميدي و نتوانستن را القا کنند.

وي ادامه داد: اگر روش و مبناي غلطي هست بايد نيروي با انديشه و عمل انقلابي اظهار وجود کند. چرا رهبري روي انديشه و عمل انقلابي در قوه قضاييه، قوه مجريه و مجلس خبرگان تاکيد دارند؟ امروز تنها راه برون رفت از مشکلات فعلي و دشمني دشمنان، فقط انديشه و عمل انقلابي است.

رييسي گفت: موضوعي که امروز همگان را به سختي آزار مي دهد، مساله نفوذ است. نفوذ با تابلو نمي آيد که شما بشناسيد. شناختن و شناساندن نفاق بدون نقاب کار سختي است. دشمن به وسعت همه داشته هاي ما در پي توطئه است. دشمن نمي تواند بنشيند و تماشا کند که ايران بسياري از معادلات جهاني را رقم بزند و در منطقه هم هيچ قرارداد و پيماني بدون ايران پا نگيرد.

وي تصريح کرد: يک بار در موضوع برجام تقسيم کار مي شود. شما مي بينيد که نقش پليس بد را فرانسه ايفا مي کند و هر دفعه گزارش مي دهند، مي بينيم که اين کشور مانع مي شود. دوباره وقتي آن قضيه تمام مي شود، در مسائل موشکي و دفاعي ما براي مهار قدرت ايران در منطقه، نقش برعکسي به عهده او مي گذارند و اين بار اين کشور پليس خوب مي شود.

رييسي تصريح کرد: موشک ما براي جنگيدن نيست بلکه براي نجنگيدن است؛ براي اين است که کشور را در برابر هجمه ها حفظ کند. مقتداي بصيرت آفرين ما با يک سخنان راهبردي که چند روز قبل انجام دادند، تکليف همه بخش ها را مشخص کردند. اين همان نگاه و انديشه انقلابي است که مي تواند کشور را در همه عرصه ها حفظ کند.

وي ادامه داد: مرحوم مهدوي هم نگاه به نزديک داشت و هم نگاه به دور؛ نه آن انقلابي گري که برخي مي خواهند مردم را با آن بترسانند؛ يعني انقلابي آدم احساساتي است که فقط جلوي پايش را مي بيند. در درون انقلابي گري تعقل و تدبر خوابيده است. انديشه انقلابي بايد با تعقل همراه باشد. نگاه انقلابي مهدوي دو بازو داشت؛ اول برادر وي يعني آقاي باقري و دوم همسر بزرگوار وي.

رييسي گفت: حيات و جاودانگي آيت الله مهدوي کني به دانشگاه امام صادق(ع) و مدرسه مروي و تشکل هايي است که وي در آن ها نقش آفريني کرد. اگر مي خواهيم ببينيم که جامعه چه قدر در خط امام است بايد به شاخصه هاي انقلابي گري که رهبري در مراسم سالگرد ارتحال امام فرمودند، مراجعه کنيم. جاودانگي اين انقلاب در آن است که خط و گفتمان نوراني امام و رهبري غالب باشد.

وي تاکيد کرد: بايد از مرحوم مهدوي درس ولايت مداري بگيريم. مرحوم مهدوي در موضع گيري هاي خود مي گفت بيينم که آيا آقا راضي است؛ نکند که خلاف نظر آقا باشد. مرحوم مهدوي در حفظ مباني انقلاب شفاف و صريح بود؛ وي شاخص اعتدال را ولايت مي دانست.

رييسي اظهار کرد: هر کسي مي گويد که اعتدال يعني تند يا کند نرويد. معيار تندروي و کندروي چه کسي است؟ شاخص اعتدال ولي است. به هر کسي که دم از حزب الهي بودن و پايداري بر دين زد، بگوييم تو تندرو هستي؛ خب رهبري اين را قبول ندارند. ممکن است که اعتدال را هر کسي از نظر خود تفسير کند.

تعداد بازديد:27 آخرين تغييرات:96/07/29
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر