سه شنبه 29 خرداد 1397 - 5 شوال 1439 - 19 ژوئن 2018
صفحه اصلي/اخبار استان


 
 


 










 


 












خروجي RSS

مهر گزارش می‌دهد؛

مهر گزارش مي‌دهد؛

فرصت‌هايي که مي‌سوزد/ چابهار تا ۱۴۰۰ به شبکه ريلي وصل نمي‌شود
ريل گذاري
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
در حالي که رئيس جمهور در مراسم افتتاح فاز يک توسعه بندر شهيد بهشتي از اتصال چابهار به شبکه ريلي تا پايان دولت دوازدهم خبر داد، اما در بودجه ۹۷ تنها ۲.۵ درصد مبلغ لازم تخصيص يافته است.
به گزارش خبرنگار مهر، مهم ترين مسير ترانزيت ريلي جنوب به شمال ايران (شاخه شرقي) محور ريلي «چابهار ـ زاهدان ـ سرخس ـ ترکمنستان» است که تنها رقيب آن، مسير بندر گوادر در پاکستان ـ خاک افغانستان و ترکمنستان محسوب مي شود.

 مسير گوادر افغانستان - ترکمنستان ولي به دو دليلِ ناامني و کوه هاي متعدد و ممتد در افغانستان - که کار احداث خط آهن را دشوار مي کند - ، توان رقابت با مسير ترانزيتي جايگزين در ايران را ندارد.
سرمايه گذاري در بندر چابهار بدون توسعه زيرساخت ترانزيت ريلي بي فايده است
اين در حالي است که علي رغم سرمايه گذاري هنگفت در طرح توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار، سرمايه گذاري قابل توجهي در اتصال ريلي اين بندر به مرز سرخس در شمال شرقي کشور براي احداث مسير ترانزيتي از هند به آسياي ميانه انجام نشده است.
مسيري که به دليل افزايش توليدات و صادرات محصولات هندي از يک سو و بازار تشنه انواع محصولات در آسياي ميانه با رشد جمعيت ۲.۵ درصدي که بالاترين نرخ رشد جمعيت در منطقه را دارد، بازاريابي براي اين مسير ترانزيتي را بسيار سهل کرده است و در صورت تسريع در احداث آن، قطعا هم از بازار مناسبي برخوردار خواهد بود و هم درآمد بالايي براي صنعت حمل و نقل و ترانزيت کشور به ارمغان خواهد آورد.
تأکيد رئيس جمهور بر تحويل پروژه در ۱۴۰۰
حسن روحاني رئيس جمهوري اسلامي ايران در مراسم افتتاح فاز يک طرح توسعه بندر شهيد بهشتي که در جريان نخستين سفر استاني دولت دوازدهم انجام شد، از اتصال چابهار به شبکه ريلي تا پايان دولت دوازدهم (۱۴۰۰) خبر داد.
وي اجراي پروژه اين مسير ريلي را جزء مصوبات هيئت دولت در اين سفر خواند و در تشريح نقش اين محور گفت: در آينده بزرگترين بندر تجاري و تنها بندر اقيانوسي ايران، بندر چابهار خواهد بود که اين بندر بايد سيستان و بلوچستان را به آسياي مرکزي و افغانستان متصل کند.
رئيس دولت دوازدهم همچنين سه شنبه ۷ آذر پيش از سفر به چابهار و در جريان ارائه گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت در برنامه زنده تلويزيوني به مردم، گفت: جايگاه جغرافيايي ايران اقتضا مي‌کند که از ظرفيت ترانزيت به معني عام کلمه بهتر استفاده کنيم.وي در ادامه افزود: مسأله اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان و راه‌آهن سراسري مطرح است که اين کار در دولت يازدهم شروع شده است و ادامه دارد. حدود ۲۵ درصد اين کار انجام شده و جزو طرح‌هايي است که ان شاء الله در دولت دوازدهم به پايان خواهد رسيد. (منبع: خبرگزاري ها)
وعده رئيس جمهور در حالي بارها تکرار شد که عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي نيز که در سفر چابهار روحاني را همراهي مي کرد، راه آهن چابهار ـ زاهدان را براي توسعه سيستان و بلوچستان مهم ارزيابي کرد و گفت: براي تکميل اين خط ريلي نياز به سرمايه گذاري ۴ هزار ميليارد توماني داريم تا چابهار به شبکه ريلي کشور متصل شود. (منبع: خبرگزاري رسمي دولت)
با روحاني تا ۱۴۴۰!
با اين حال دولت در لايحه بودجه سال آينده، تنها ۱۰۰ ميليارد تومان براي احداث راه آهن چابهار ـ زاهدان تخصيص داده که ۲.۵ درصد مبلغ مورد نياز براي ساخت اين خط آهن محسوب مي شود.
بنابراين اگر همين رقم در مجلس تصويب و در شوراي نگهبان تأييد و در طول سال آينده (فرضا) به طور کامل هم تخصيص داده شود، ۴۰ سال زمان مي برد تا اين خط آهن تکميل شود. حال آنکه زمان اجراي وعده رئيس جمهور براي رساندن خطوط ريلي به کناره آب درياي عمان، کمي بيش از ۳ سال ديگر به پايان مي رسد.
تخصيص قطرهچکاني بودجه، عامل موفقيت کشورهاي رقيب
سيد ميثم لاجوردي کارشناس ارشد حمل و نقل ريلي در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره اجرايي شدن يا نشدن وعده رئيس جمهور در خصوص راه آهن چابهار ـ زاهدان اظهار داشت: محور ريلي چابهار ـ سرخس از دو قطعه اصلي تشکيل شده است. قطعه اول اين محور به طول ۵۸۰ کيلومتر چابهار را به زاهدان و شبکه ريلي وصل خواهد کرد و قطعه دوم نيز با طول ۷۶۰ کيلومتر زاهدان را به بيرجند و در نهايت به سرخس متصل مي کند. اين محور ريلي به عنوان زيرساخت اصلي شاخه شرقي کريدور ترانزيتي شمال ـ جنوب، تماما از خاک ايران عبور کرده و زمينه ساز اتصال کشورهاي محصور در خشکيِ آسياي ميانه به آب‌هاي آزاد است.
وي ادامه داد: بر اساس آخرين گزارش هاي شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور، ميزان پيشرفت قطعه اول اين محور ريلي (چابهار ـ زاهدان) پس از گذشت ۷ سال از شروع آن معادل ۲۷ درصد است که به گفته مسئولان اين شرکت، کمبود منابع مالي تخصيصي به اين پروژه مهم ترين عامل کندي در ساخت اين محور راهبردي بوده است.
رئيس گروه حمل و نقل مرکز مطالعات اقتصادي دانشگاه علم و صنعت افزود: بنابر لايحه بودجه ۹۷ که در حال حاضر مراحل بررسي خود را جهت تصويب در مجلس سپري مي کند، تنها ۱۰۰ ميليارد تومان براي تکميل ساخت اين محور ريلي در نظر گرفته شده است؛ اين در حالي است که وزير راه و شهرسازي اعتبار مورد نياز براي تکميل اين محور را ۴ هزار ميليارد تومان بيان کرده بود. به عبارت ديگر دولت تنها ۲.۵ درصد بودجه مورد نياز اين پروژه را براي تخصيص سال ۹۷ درنظر گرفته است.
وي تصريح کرد: وضعيت تخصيص بودجه و ميزان پيشرفت پروژه در سال هاي اخير حاکي از آن است که با ادامه اين شيوه‌ي تأمين مالي، پروژه ريلي چابهار ـ سرخس نه تنها تا پايان دولت دوازدهم بلکه تا سال هاي سال هم به اتمام نخواهد رسيد. بنابراين تغيير جدي در نحوه تامين مالي اين پروژه ضروري است.
اين پژوهشگر صنعت حمل و نقل ريلي خاطرنشان کرد: ادامه شيوه تزريق قطره چکاني بودجه به اين پروژه عظيم ملي در نهايت بي اعتبار شدن وعده هاي دولت را در پي خواهد داشت. وزارت راه و شهرسازي بايد در زمينه استفاده از ساير روش هاي تأمين منابع مالي اين پروژه به خصوص جذب سرمايه خارجي و فاينانس تلاش بيشتري کند در غير اين صورت رقباي جدي اين خط آهن ترانزيتي پُردرآمد، گوي سبقت را از ما خواهند ربود.



تعداد بازديد:202 آخرين تغييرات:96/10/04
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر