دوشنبه 30 بهمن 1396 - 3 جمادي الثاني 1439 - 19 فوريه 2018
صفحه اصلي/مقالات

حضرت زینب(س) افقی نو در شخصیت زن است

فهيمه کريميان؛

حضرت زينب(س) افقي نو در شخصيت زن است

در دنياي کنوني که انسان دچار سرگشتگي و حيرت است که بر اساس کدام قانون و روش بايد زندگي کند،حضرت زينب افقي نو از شخصت زن است.

به گزارش روابط عمومي اداره کل تبليغات اسلامي استان سمنان، در دنياي کنوني که انسان و از جمله زنان دچار سرگشتگي و حيرت هستند که بشر بر اساس کدام قانون و روش بايد زندگي کند و حقوق و حدود و ظرفيت هاي رشد او کدام است و روش زندگي سعادتمندانه چيست و اصلاً سعادت کدام است؟ ارائه الگوهاي عملي و ملموسي مانند دختر بزرگوار مولاي متقيان حضرت علي(ع) به رفع اين تحير کمک کرده و افق هاي جديدي را پيش روي ايشان مي گشايد.

اصلاً تعريف زندگي سعادتمندانه، الان براي بشريت در هاله اي از ابهام است زيرا بشر حتي نتوانسته خودش را به درستي بشناسد، تا اينکه بتواند تشخيص دهد کدام روش براي زندگي که در آن کل جامعه ي انساني احساس خوشبختي و آرامش کند.

در سده هاي اخير که در جامعه غربي به ظاهر به زنان آزادي و حق ابراز وجود داده شد، زنان تلاش کردند تا بر نوع نگاه و رفتار تبعيض آميزي که نسبت به زن وجود داشت و براي احقاق حقوق خود تلاش کرده و به تعاريف جديدي برسند که در نتيجه آن جنبش هاي فمنيستي براي رسيدن به برابري زنان و مردان شکل گرفت؛ يعني فکر نشد که وضع موجود جامعه ي مردان آيا درست است يا خير؟ و از طرفي به تفاوت روح و جسم زنان و مردان نيز پرداخته نشده و نتيجه اين وضع ايجاد شرايط بدتر و از طرفي فروپاشي خانواده است که هم به زنان و هم کل جامعه ي انساني آسيب رساند.

بشر امروز در تحير و سرگرداني دست و پا مي زند و امروز بيش از هميشه نياز به نسخه ي متعالي اسلام ناب احساس شده و جهان تشنه ي آشنايي با الگوهايي است که قله هاي انسانيت را ۱۴ قرن پيش فتح کرده و تاريکي ها و ابهامات سر راه شناخت انسان و سعادتش را روشني بخشيدند.در اين ميان جامعه ي انساني و به خصوص جامعه ي زنان نيازمند آشنايي با الگوهايي چون حضرت زينب(س) است، زيرا ايشان يک زن نمونه در ايفاي نقش هاي گوناگون خانوادگي و اجتماعي است، همسري موفق، مادري نمونه که فرزندانشان به الگوي انسان کامل بسيار نزديک هستند و در واقعه ي کربلا همراهي ايشان با امام حسين(ع) و شهادتشان نشانه ي اين امر است، در کنار آن دانش فراوان حضرت که به شکل جدي آن را به ديگر زنان منتقل مي کردند و از طرف ديگر بصيرت حضرت زينب(س) در شناخت حق و اهل آن، و ديگر دسته هاي فکري و عملي جامعه و از طرفي انحرافات موجود و ريشه ي آن ها و همچنين درمان، اين ها همه گوشه اي از توانمندي علمي و دانشي و قدرت شناخت ايشان است که جمع شدن اين ها در وجود يک زن افتخارآميز است.

درباره بعد عملي شخصيت حضرت زينب(س) نيز بايد گفت ايشان علم و عمل را در کنار هم داشتند و با احساس مسئوليت ديني و اجتماعي مثال زدني در هر عرصه اي که احساس نياز وجود داشت، به بهترين شکل حاضر مي شدند درحاليکه حيا و عفاف را همواره زينت حضور خود قرار مي دادند.

اوج توانمندي هاي ايشان در واقعه ي کربلا به نمايش گذاشته شد؛ در حادثه کربلا از يک طرف رنج و اندوه شديد و فقدان عزيزاني چون فرزند و برادران آن هم با وضعي فجيع که حتي يک مورد آن، گاه کل سلامت روان و به تبع آن جسم يک زن را تحت الشعاع قرار مي دهد وجود داشت و از طرفي قرار گرفتن در شرايط تهديد و خطر براي بانوان هم ازنظر حيثيتي و هم جاني و مهمترين مورد کمک به شناساندن حق به لشکر دشمن، در تمام اين موقعيت هاي بسيار دشوار که با فاصله زماني بسيار کوتاه در عرض چند ساعت رخ داد و دقت و تأمل در اقدامات و نوع رفتار از قدرت روحي بسيار بالاي ايشان حکايت مي‌کند.

مقاومت حضرت زينب(س) در عاشورا چيزي شبيه به معجزه است بشر امروز بايد با دقت در شخصيت درخشان ايشان به ظرفيت و قدرت روح يک انسان متعالي که با خداوند پيوند خورده و در عشق به او ذوب شده است آشنا شود، چه رسد به اينکه زنان جهان، مشاهده کنند که يک زن با دارا بودن روح و اراده ي قوي مي تواند برابر لشکري خونريز مقاومت کرده و دچار شکست نشود از اينجا به بعد ديگر تقريباً تمام بار قيام حجت خدا امام حسين(ع) و ادامه ي اين قيام روي دوش حضرت زينب(س) مي افتد و ايشان به اشاره امام سجاد(ع) اقدامات خود را براي مبارزه با لشکري که سرمست از پيروزي است شروع مي‌کند، درحاليکه در برابر کسي چون ابن زياد حتي بزرگان کوفه با وجود جنگاوري و حمايت قبيله جرأت مخالفت نداشتند، ولي حضرت زينب(ع) با شجاعت و از طرفي بسيار هوشمندانه به او حمله کرده و وي را به باد انتقاد مي گيرد، به طوريکه قدرت پاسخگويي و ادامه عوامفريبي را از ابن زياد گرفته و به حاضران براي مقابله با او جرأت و جسارت مي دهد.

لحظه ي رويارويي حضرت زينب(س) با مردم کوفه بسيار جالب توجه است در اين صحنه بانو به‌عنوان يک انسان شناس و جامعه شناس ماهر مردم کوفه را مورد انتقاد قرار مي دهد و به ريشه ها و علل رفتار بي ثبات ايشان اشاره مي‌کند که همين يک صحنه کافيست تا عمق دانش دختر بزرگوار مولاي متقيان مشخص شود.اگر به ابعاد شخصيتي اين بانوي بزرگوار کاملاً پرداخته شده و وجوه مختلف آن براي زنان جهان تشريح شود، حقانيت اسلام به‌عنوان مکتبي که تنها نسخه ي نجات بشريت را در دست دارد مشخص مي‌شود و اين مقدمه اي براي جايگزيني جهان بيني اسلامي و تعريف حقوق و تکاليف زنان و مردان و تعريف نقش و جايگاه اجتماعي مطابق با شأن هريک و منطبق با طبيعت جسم و روحي شان است.

کريميان کارشناس فرهنگي و امور بانوان اداره کل تبليغات اسلامي استان سمنان

تعداد بازديد:36 آخرين تغييرات:96/11/25
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر