شنبه 27 مرداد 1397 - 6 ذي الحجه 1439 - 18 آگوست 2018
صفحه اصلي/دين و انديشه

راز پنهان زیستن حضرت مهدی(عج)/ زمین از حجت خدا خالی نمی ماند

جمعه هاي انتظار؛

راز پنهان زيستن حضرت مهدي(عج)/ زمين از حجت خدا خالي نمي ماند

وقتي جامعه، پذيرش حجت الهي را نداشته باشد و از فرمان او اطاعت نکند، حجت خدا خانه نشين مي‌شود، و اگر در خانه هم راحتش نگذارند و قصد جانش کنند، غائب مي‌شود.

خبرگزاري مهر، گروه دين و انديشه: يکي از مهمترين انگيزه‌هاي پنهان زيستي و رازهاي غيبت حضرت حجت سلام الله عليه اين است که مردم به حمايت و اطاعت از آن حضرت برنخاستند و در وفاء به پيمان ولايت، همداستان و يک دل نگشتند. يعني بايد علت اساسي غيبت را در خود مردم جستجو کرد و بايد جامعه را مسئول آن دانست.

زيرا مسلم است وقتي جامعه، پذيرش حجت الهي را نداشته باشد و از فرمان او اطاعت نکند، حجت خدا خانه نشين مي‌شود، و اگر در خانه هم راحتش نگذارند و قصد جانش کنند، غائب مي‌شود و به زندگي پنهاني پناه مي‌برد، تا وقتي که شرائط ظهورش محقق شود و مردم با جان و دل، دستوراتش را اجرا کنند.

حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام، بر منبر مسجد کوفه فرمودند:

«بدانيد که زمين از حجت خدا خالي نمي ماند، اما خداوند، در اثر ظلم و ستم و اسراف بر نفس (گناهان) مردم، آنان را از ديدن او کور و محروم خواهد ساخت»(١)، يعني حجتش را از چشمهاي خلق پنهان مي‌کند.

فقيه بزرگوار و محقق عالي مقام، مرحوم علامه حلي، قدس الله روحه الزکيه، در شرح اين جمله ي خواجه نصيرالدين طوسي که گفته: «وجوده لطف و تصرفه لطف آخر و عدمه منا» (٢) مي‌نويسد:

 تماميت و کامل شدن لطف امامت، به اموري (سه امر) بستگي دارد:

۱- آنچه مربوط به خداوند تبارک و تعالي است و آن آفرينش وجود امام است و دادن قدرت و علم به او و معرفي وي به نام و نسبش، که اينها را خداوند متعال انجام داده است.

۲- آنچه در رابطه با خود امام است و آن اين است که امامت را بپذيرد و بر دوش کشد، و امام نيز وظيفه اش را به انجام رسانده است.

۳- آنچه بر مردم واجب و لازم است و آن اين است که با امام مساعدت نمايند، او را ياري کنند، دستوراتش را بپذيرند و فرمانش را اطاعت کنند، اما مردم، در اجراي اين مسئوليت، کوتاهي کردند و وظائف خود را نسبت به امام، انجام ندادند، پس علت کامل نشدن لطف امامت، از سوي مردم است، نه از جانب خداوند تبارک و تعالي و نه از ناحيه ي خود امام.

بنابراين اگر مردم به حسن اختيار، بار مسئوليت خود رابه دوش کشند و از امام زمانشان، اطاعت و حمايت کنند، لطف امامت کامل گشته و حجت خدا، زمام امور جامعه را به دست مي‌گيرد و ملت را به سعادت مي‌رساند، اما اگر به سوء اختيار، امام را واگذارند و دستوراتش را به کار نبندند، از کامل شدن لطف امامت، مانع شده، و زمام امور مملکت را به نااهلان و جاهلان سپرده، به انحراف و گمراهي دچار مي‌شوند، و اگر به اين مقدار هم قناعت نکرده بر قتل امام مصمم گردند، حجت خدا غائب مي‌شود.(٣)

مرحوم سيد مرتضي، رضوان الله تعالي عليه. که در اوائل غيبت کبري مي‌زيسته و از مفاخر شيعه و داراي تصنيفات گرانبهائي است در رساله ي کوتاهي که پيرامون مسئله غيبت نگاشته، درباره ي علت نهان زيستي حضرت مهدي ارواحناه فداه مي‌نويسد:

«سبب و انگيزه ي پنهان شدن امام عليه السلام آن است که ستمگران حضرت را (به تهديد به قتل) ترسانده و از دخل و تصرف در اموري که زمامش به دست آن حضرت است ممانعت نمودند. زيرا بهره ي کلي و نصيب کامل بردن از وجود امام، مشروط است به آنکه حضرت، قدرت و تمکن داشته، زمام امور را در اختيارش باشد، دستوراتش اجرا گردد و مانعي در راه رسيدن به اهدافش وجود نداشته باشد تا نظاميان را بسيج کند و با تجاوزگران بجنگد و حدود الهي را اقامه نمايد و مرزها را ببندد و داد مظلوم را از ظالم بگيرد و اين همه انجام نپذيرد مگر با وجود تمکن و قدرت، پس اگر بازدارد، وجوب پيشوائي و سرپرستيس جامعه از آن حضرت ساقط شود و زماني که بر حيات خويش بترسد و از شر ظالمان، امنيت جاني هم نداشته باشد، لازم است غيبت 

نمايد و از ديده‌ها پنهان گردد، زيرا اجتناب از خطر و دوري از ضرر، هم به حکم عقل و هم به حکم نقل واجب است، چنانکه نبي اکرم، صلي الله عليه و آله و سلم. زماني در شعب ابي طالب و بار ديگر در غار ثور پنهان شد، در حالي که اين غيبت نهان زيستي رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم، انگيزه و علتي جز بيم جانش و مصونيت از ضررها و خطرات نداشت.(٤)

عالم برجسته و فقيه عاليقدر شيعه، مرحوم شيخ طوسي، اعلي الله مقامه، درباره ي يگانه علت غيبت و تنها مانع ظهور حضرت حجت عليه السلام مي‌نويسد:

« هيچ انگيزه اي مانع از ظهور آن حضرت نيست مگر ترس بر جانش از کشته شدن، زيرا اگر چيزي جز قتل در کار بود، هرگز اختفاء و غيبت بر حضرتش روا نمي بود و همه ي سختي‌ها و اذيتها را تحمل مي‌نمود، چه اينکه مقام و مرتبه ي ائمه ي اطهار و انبياء عظام عليهم السلام، در اثر تحمل سختي‌ها و دشواريهاي طاقت فرسا، به خاطر خدا فزوني مي‌يابد و بالا مي‌رود.

دانشمند و متفکر بزرگوار شيعه، شيخ الطائفه - قدس سره - پس از بيان قسمتي از روايات داله ي بر اين معني، ساير وجوهي را که بعضي از علل غيبت به شمار مي‌آورده اند مانند امتحان شيعيان، مخدوش دانسته و مي‌گويد:

«و اما آنچه از روايات، پيرامون آزمايش شيعه در عصر غيبت و دشواري بر ايشان و امتحانشان در تحمل سختي ها، وارد شده، و جهش اين است که اين روايات، گزارشگر وقايعي است که از ناملائمات و سختي ها، در دوران غيبت پيش مي‌آيد، نه آنکه خداوند تعالي، امام را به خاطر پديد آمدن اين دشواريها و امتحانات پنهان ساخته باشد.(٥)

منابع:

١- غيبت نعماني، باب دهم، صفحه ي ۱۴۱

٢-يعني وجود امام معصوم، لطف است و زمامداري و تصرف او در امور، لطف ديگري است و عدم آن، از ناحيه ي ما مردم است.

٣-شرح تجريد الاعتقاد صفحه ي ۲۸۵

٤-کلمات المحققين صفحه ۵۳۲

٥- پيام امام زمان عليه السلام،جمال الدين حجازي،صص٢٨-٢٣




 
تعداد بازديد:134 آخرين تغييرات:96/12/19
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر