شنبه 27 مرداد 1397 - 6 ذي الحجه 1439 - 18 آگوست 2018
صفحه اصلي/سياسي و اقتصادي


 
 


 










 


 












خروجي RSS

فاینانس به جای هدایت نقدینگی داخلی/پروژه های ریلی بدهکارترمان کرد

در گفتگو با مهر مطح شد؛

فاينانس به جاي هدايت نقدينگي داخلي/پروژه هاي ريلي بدهکارترمان کرد

مدير گروه حمل و نقل مرکز مطالعات اقتصادي دانشگاه علم و صنعت گفت: فاينانس هاي اخير وزارت راه و شهرسازي در حوزه زيرساخت هاي ريلي به افزايش بدهي هاي دولت منجر خواهد شد.

مدير گروه حمل و نقل مرکز مطالعات اقتصادي دانشگاه علم و صنعت گفت: فاينانس هاي اخير وزارت راه و شهرسازي در حوزه زيرساخت هاي ريلي به افزايش بدهي هاي دولت منجر خواهد شد.

سيدميثم لاجوردي در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاري مراسم امضاي قرارداد ساخت راه‌آهن شيراز ـ بوشهر طي روزهاي اخير با حضور وزير راه و شهرسازي، مديران وزارت راه و نمايندگان شرکت چيني گفت: در اين مراسم مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل کشور، توسعه شبکه ريلي کشور را از اولويت‌هاي دولت اعلام کرد که براي تکميل پروژه هاي ريلي بايد تأمين اعتبار از منابع خارجي انجام شود.

وي با اشاره به در اولويت قرار گرفتن ۷ پروژه در برنامه تأمين مالي خارجي وزارت راه براي احداث ۲ هزار و ۲۷۰ کيلومتر ريل جديد، افزود: شرکت ساخت و توسعه در حال دستيابي به توافق با فاينانسور خارجي براي تأمين مالي اين ۷ پروژه با هزينه ۱۲ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان است.

مديرگروه حمل و نقل مرکز مطالعات اقتصادي دانشگاه علم و صنعت، پروژه هاي داراي مجوز فاينانس خارجي را يادآور شد و گفت: اين ۷ پروژه شامل خط آهن شيرازـ بوشهر، رشت ـ آستارا، کرمانشاه ـ خسروي، ميانه ـ تبريز، همدان ـ سنندج، گرگان ـ مشهد و ميانه ـ اردبيل مي شود.

اين کارشناس ارشد صنعت ريلي ادامه داد: علاوه بر موارد فوق ۵ پروژه «فاينانس ۹۰۰ ميليون دلاري هندي ها براي اتصال ريلي چابهار به زاهدان»، «فاينانس ۲.۶ ميليارد يوريي احداث خط سريع السير تهران ـ قم ـ اصفهان»، «فاينانس ۱.۲ ميليارد دلاري ايتاليايي ها براي احداث راه آهن سريع السير قم ـ اراک»، «فاينانس ۱.۵ ميليارد دلاري چيني ها براي برقي سازي راه آهن تهران ـ مشهد» و «فاينانس ۱.۲ ميليارد يورويي روس ها براي برقي سازي راه آهن گرمسار- اينچه برون» را نيز بايد به ليست فاينانس هاي خارجي براي توسعه شبکه ريلي اضافه کرد.

لاجوردي تصريح کرد: ۱۲ پروژه زيرساختي ريلي مذکور تنها بخشي از تامين مالي خارجي­ها براي پروژه هاي زيرساختي کشور است که به منظور توسعه شبکه ريلي در نظر گرفته شده است، به اين تعداد مي توان ۵ تا ۶ قرار داد بزرگ تامين ناوگان ريلي را هم اضافه کرد.

وي تأکيد کرد: حتي اگر از لزوم توسعه شبکه ريلي يا لزوم افزايش بهره وري شبکه موجود هم صرف نظر کنيم، سؤالي که به وجود مي آيد اين است که آيا اخذ اين حجم از وام هاي خارجي به اسم سرمايه گذاري، بهترين و تنهاترين راهکار براي تامين مالي پروژه هاي زيرساختي کشور است؟

اين کارشناس اقتصادي يادآور شد: حجم نقدينگي کشور در سال ۹۶ به حدود هزار و ۵۰۰ هزار ميليارد تومان رسيده است. بر اين اساس مي توان ادعا کرد منابع لازم براي ساخت و توسعه شبکه ريلي در داخل موجود است اما به دليل ساختارهاي غلط اقتصادي، هدايت نقدينگي به درستي مديريت نشده و از اين ظرفيت براي توسعه زيرساخت هاي اساسي کشور استفاده نشده است.

لاجوردي ادامه داد: نتيجه اين سوء مديريت، انتخاب ساده ترين روش براي تأمين مالي و دريافت وام هاي ارزي است که لزوما بهترين روش نيست و آفات متعددي از جمله وابستگي کشور به کشورهاي توسعه يافته، افزايش حجم بدهي هاي خارجي در سال هاي آينده، فرصت سوزي در ايجاد اشتغال و عدم استفاده کامل از صنايع و منابع داخلي خواهد بود.




 
تعداد بازديد:158 آخرين تغييرات:96/12/20
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر