دوشنبه 3 ارديبهشت 1397 - 7 شعبان 1439 - 23 آپريل 2018
صفحه اصلي/كودك و نوجوان

تجهیز مدارس با تولیدات بومی/محتوای۹۰درصد نوشت افزارها وارداتی اند

تحقق شعار سال در آموزش و پرورش؛

تجهيز مدارس با توليدات بومي/محتواي۹۰درصد نوشت افزارها وارداتي اند

 

در سالي که مقام معظم رهبري آن را سال «حمايت از کالاي ايراني» نامگذاري کردند آموزش و پرورش به عنوان پرمخاطب ترين وزارتخانه چالش هايي پيش روي خود دارد.

خبرگزاري مهر- گروه جامعه- آزاده سهرابي: در نگاه نخست شايد به نظر برسد وزارتخانه اي چون آموزش و پرورش چندان نمي تواند مخاطب شعار سال ۹۷ که از سوي مقام معظم رهبري با عنوان سال «حمايت از کالاي ايراني» مطرح شده است، باشد؛ اما نگاهي به گوشه و کنار فعاليت هاي اين وزارتخانه و مهمتر از آن نگاه به گستره ذي نفعان سه گانه دانش آموزان - خانواده - فرهنگيان در اين دستگاه گسترده، روي ديگري از سکه را نشان مي دهد؛ مهمترين نهادي که مي تواند در تحقق اين شعار گام هاي موثري بردارد بدون شک آموزش و پرورش است.

در آموزش و پرورش با وجود ۱۳ ميليون دانش آموز و با احتساب اولياي اين دانش آموزان و فرهنگيان بايد گفت ما با يک مخاطب گسترده رو به رو هستيم که از اين حيث هيچ دستگاه و ارگاني با آن قابل قياس نيست. همانطور که جبار کوچکي نژاد عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اين سوال که با توجه به نامگذاري سال ۹۷ به نام سال «حمايت از کالاي ايراني» از سوي مقام معظم رهبري، وزارت آموزش و پرورش چه فعاليتي مي تواند داشته باشد، گفت: استفاده از کالاي ايراني خود يک بستر فرهنگي مي طلبد و تنها مسير فرهنگي اثرگذار از راه آموزش و پرورش مي گذرد. ما ۱۳ ميليون جمعيت دانش آموزي داريم که با خانواده هايشان و معلمان جمعيت وسيعي را شامل مي شود و بستر بسيار خوبي براي فرهنگسازي هستند.

وي اضافه کرد: اينکه ما اين فرهنگ را ايجاد کنيم که خانواده به سمت خريد توليدات داخلي برود از همين نقطه آغاز مي شود. البته از بعد ديگر نيز مي توان اين فرهنگ را نيز ايجاد کرد که جامعه به سمت توليد با کيفيت برود. در واقع آموزش و پرورش هم در کوتاه مدت و هم درازمدت مي تواند برنامه ريزي هايي در اين زمينه داشته باشد.

اين فرهنگسازي خود در دو حوزه مي تواند تاثيرگذار باشد. يکي از آن حوزه ها توجه اين وزارتخانه به کالاي ايراني و استفاده از آن در مدارس کشور و اداره هاست. به عبارت ديگر استفاده از کالاي ايراني به عنوان تجهيزات سخت افزاري مدارس، استفاده از مصالح ايراني در ساخت و ساز مدارس، استفاده از کالاي ايراني براي ملزومات اداري مدارس و اداره ها و همچنين حوزه گسترده نوشت افزارها که از پر مصرف ترين کالاها به شمار مي رود و دانش آموزان مهمترين جامعه هدف آن است. در همه اين عرصه ها استفاده از کالاي ايراني، علاوه بر حمايت از کالاي ايراني در بعد اقتصادي مي تواند يک نوع فرهنگسازي غيرمستقيم براي دانش آموزان در سراسر کشور نيز  باشد. اما اينکه آموزش و پرورش تا چه ميزان در اين حوزه موفق عمل کرده يا مي تواند موفق عمل کند، موضوع چالش برانگيزي است. 

تمام مصالح ساخت مدارس دولتي و خير ساز، توليد داخل خواهد بود

سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس شايد در صف اول پرسشگري مطالبه شعار سال ۹۷ در آموزش و پرورش قرار مي گيرد. داريوش ورناصري، سرپرست معاونت فني و نظارت سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اين سوال که در راستاي حمايت از کالاي ايراني، اين سازمان چه تغييراتي در رويکرد خود خواهد داشت، گفت: ما از ساخت مدارس تا تجهيز آن را به عهده داريم. اين سازمان در سطح کشور فعاليت مي کند و انبوهي از فضاهاي آموزشي در طول سال در کشور توسط اين سازمان ساخته مي شود که به همين دليل از مصالح متعدد ساختماني و تجهيزاتي در طول سال استفاده مي کنيم.

وي ادامه داد: طبق فرمايش مقام معظم رهبري رويکرد ما در سطح کشور به اين سمت و سو هدايت شده است که تمام مصالحي که در ساخت و ساز فضاي آموزشي و تجهيز به کار مي بريم حتما از توليدات داخل باشد و کمکي باشيم در راستاي تحقق شعار سال ۹۷.

ورناصري با اشاره به اينکه در سال هاي گذشته نيز سعي شده اين رويکرد در سازمان نوسازي وجود داشته باشد تاکيد کرد: امسال اين رويکرد را قوي تر به اجرا خواهيم گذاشت و حساسيت امروز ما بيشتر از ساليان گذشته است. اميدوارم بتوانيم مدارسي با صد در صد توليدات داخلي بسازيم.

شايد توليدات داخلي به لحاظ کميت و خصوصا کيفيت بعضا مقداري نواقص داشته باشد اما اميدوارم با حمايت ما آنها نيز بتوانند خروجي خود را به مطلوب نزديک کنند. ما به هر حال توليدات داخل را حتي اگر قابل رقابت با مدل خارجي نباشند ترجيح خواهيم داد

سرپرست معاونت فني و نظارت سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور در پاسخ به اين پرسش که آيا در بخش مصالح و خصوصا تجهيزات سخت افزاري مدارس کالاي ايراني با کيفيت و در کميت مطلوب در دسترس است نيز بيان کرد: شايد توليدات داخلي به لحاظ کميت و خصوصا کيفيت بعضا مقداري نواقص داشته باشد اما اميدوارم با حمايت ما آنها نيز بتوانند خروجي خود را به مطلوب نزديک کنند. ما به هر حال توليدات داخل را حتي اگر قابل رقابت با مدل خارجي نباشند ترجيح خواهيم داد تا اينگونه آنها نيز بتوانند محصولات خود را ارتقا دهند.

وي همچنين در پاسخ به اين سوال که براي تحقق اين اهداف چه نظارت هايي صورت خواهد گرفت، اظهار کرد: ما ادارات کلي در سراسر کشور داريم و همچنين تيم هاي نظارتي که بر فعاليت ها نظارت دارند. شاخص و امتياز و ارزيابي عملکرد هر اداره کل بر اساس همين رويکرد تعيين خواهد شد.

براي تحقق اين شعار در مدارس غير دولتي نظارت مستقيمي نداريم

ورناصري همچنين در پاسخ به پرسش ديگري در ارتباط با مدارس خير ساز و مدارس غير دولتي و سيستم نظارتي بر ساخت و ساز در اين بخش ها که بتوان گفت آنها نيز همراستا با اين سازمان از کالاي ايراني در تجهيز مدارس استفاده خواهند کرد نيز گفت: ما در بخش کارهاي خيرين در ساخت و ساز مدارس ارتباط تنگاتنگي در سطح کشور داريم. حتما مي توان اين رويکرد را در اين موارد دنبال کرد اما کنترل ما بر مدارس غيردولتي ضعيف است. چون نمي توانيم مستقيم هزينه کنيم دخالت زيادي هم نمي توانيم داشته باشيم. اما تاکيد ما بر اين مدارس نيز اين است که از توليدات داخلي در تجهيز خود استفاده کنند.

تعارض محتواي نوشت افزارها با اهداف تربيتي آموزش و پرورش

اما از بخش ساخت و تجهيز مدارس که عبور کنيم يکي ديگر از ملزومات مصرفي که بيش از همه در مدارس کشور به چشم مي خورد و متاسفانه بالاي ۷۰ درصد آنها توليد داخل نيست، بحث نوشت افزار است. در سراسر کشور اگر سري به مدارس بزنيد و خصوصا در دبستان ها، انواع لوازم التحرير را مشاهده مي کنيم که نه تنها توليد داخل نيستند بلکه حتي آن دسته از لوزام التحرير ساخت داخل نيز محتواي کپي از روي دست خارجي هايي دارند که در تعارض با فرهنگ ايراني و تربيتي است که مد نظر آموزش و پرورش است.

سعيد حسيني رئيس مجمع نوشت افزار در گفتگو با خبرنگار مهر با ارائه آماري دقيق تر در اين ارتباط به خبرنگار مهر گفت: بحث نوشت افزار هم به لحاظ اقتصادي و هم فرهنگي سهمي مهمي در کشور دارد. شايد در ۲۰ سال قبل نوشت افزار مانند امروز کارکرد رسانه اي نداشت اما در حال حاضر اين گستره علاوه بر ابزاري که کارکرد خود را دارد، به عنوان يک رسانه مطرح است و محصولي محتوا محور است که حداقل ۱۵ سال بچه هاي ما ارتباط تنگاتنگي با آن دارند و چه بسا شخصيت آنها را شکل بدهد.

ما به لحاظ اقتصادي بيش از ۴ هزار ميليارد تومان گردش مالي در اين بخش داريم که ۷۰ درصد آن در داخل کشور توليد نمي شود و ما از هند و چين و تايوان عموما اين نوشت افزار را وارد مي کنيم. از نظر محتوا نيز بيش از ۹۰ درصد مي توان گفت وارداتي هستيم

وي ادامه داد: ما به لحاظ اقتصادي بيش از ۴ هزار ميليارد تومان گردش مالي در اين بخش داريم که ۷۰ درصد آن در داخل کشور توليد نمي شود و ما از هند و چين و تايوان عموما اين نوشت افزار را وارد مي کنيم. از نظر محتوا نيز بيش از ۹۰ درصد مي توان گفت وارداتي هستيم و در واقع از آن ۳۰ درصد توليد داخل، ۲۰درصد محتوايشان کپي کاراکترهاي خارجي و غير ايراني است.

رئيس مجمع نوشت افزار با اشاره به اين موضوع که آموزش و پرورش هم به لحاظ فرهنگي و هم اقتصادي تا کنون نقش جدي در اين زمينه نداشته، بيان کرد: عمده تمرکز بحث نوشت افزار متمرکز در آموزش و پرورش است و اتفاقا بسيار مي تواند در اين زمينه کاناليزه عمل کرد. ما مي توانيم توليد ملي و اشتغال زايي در اين زمينه را از ۷۰درصد به ۵۰ درصد برسانيم و با همين کار ۵۰ هزار شغل ايجاد کنيم و حتي قطب نوشت افزار در ميان همسايه هاي خود بشويم چرا که هيچ کدامشان در اين بخش فعال نيستند؛ اما شرطش اين است که مهمترين مصرف کننده اين بخش با توليد داخلي همسو شود و کمک ما باشد. حتي از اين منظر که سيستم آموزشي در کشور ما روي مفاهيم خاصي دغدغه دارد و نقش تربيتي براي خود قائل است، بايد گفت اين محصولات عمدتا کاراکتر محور در هيچ منظري همسو با مفاهيم مدنظر آموزش و پرورش در امر تربيتي نيست و حتي مغاير با آن است که همين مساله باعث مي شود آموزش و پرورش حتما نقشي در اين ميان ايفا کند.

آموزش و پرورش به نوشت افزار ورود نکرده است

حسيني ادامه داد: محصولات کاراکتر محور به ۱۶ حوزه از جمله نوشت افزار ورود مي کنند. امروزه در ايران و در دنيا کاراکتر محوري حرف اول را در محصولات خصوصا کودک و نوجوان مي زند. اما شما فرض کنيد کاراکتري مانند بتمن، باب اسفنجي، مرد عنکبوتي تا چه ميزان با مفاهيمي که ما قرار است در آموزش و پرورش تعليمشان دهيم در تعارض است. ما مي خواهيم شهروند قانون مدار تربيت کنيم اما هر کدام از اين کاراکترها چيز ديگري را غير مستقيم آموزش مي دهد. از منظر روانشناسي هم اين تصاوير قهرمان هاي زندگي کودکان ما مي شوند. حتي در برخي کشورها انجمن هاي خانواده منتقد برخي از همين کاراکترها هستند و رنج سني براي آن در نظر مي گيرند. اينکه آموزش و پرورش ما به راحتي از کنار اين مساله گذشته و ورودي به آن نکرده است جاي سوال دارد.

فرهنگسازي استفاده از نوشت افزار داخلي از وظايف آموزش و پرورش است

وي با بيان اينکه منظور وي ايجاد فضاي ايجابي در اين حوزه نيست، توضيح داد: آموزش و پرورش مي تواند با فرهنگسازي ميان والدين و دانش آموزان، قهرمان هاي ملي و مفاهيم ملي و مذهبي را جايگزين کند اما ما براي والدين اهميت اين موضوع را تبيين نکرده ايم. حتي اين وزارتخانه مي تواند يک خطوط قرمزي بر محتواي نوشت افزارها لحاظ کند. همانگونه که روي محتواي کتاب ها نظارت مي کند. اين کار نه به عنوان يک کار سخت گيرانه بلکه به عنوان مورد تربيتي مي تواند مورد توجه قرار بگيرد. اينجا ديگر بحث بودجه و منابع هم مطرح نيست. متاسفانه تا امروز با توجه به پيگيري ها نتوانسته ايم اين موضوع را جزو اولويت هاي آموزش و پرورش قرار دهيم و عليرغم تلاش نتوانسته ايم با وزير يک گفتگو داشته باشيم.

ظرفيت توليد و فني در داخل کشور بالاست؛ نياز به سفارش داريم

حسيني در پاسخ به اين سوال که در صورت پا پيش گذاشتن آموزش و پرورش در اين مورد آيا از آن سو از نظر فني در بخش توليد ما با مشکل مواجه نخواهيم شد و توليد داخلي مي تواند پاسخگوي اين بازار وسيع باشد، بيان کرد: آموزش و پرورش و بخش توليد دو بالي است که همزمان بايد کار خود را بکند. هيچ کدام نمي تواند عقب بنشيند و منتظر ديگري باشد. از نظر فني ما مشکلي در توزيع و توليد نداريم. ما در انيميشن سازي و کاراکتر سازي اين روزها خيلي پيشرفت داشته ايم. پس ظرفيت توليد وجود دارد. توان فني هم وجود دارد. اما تا چرخه توليد مستمر ايجاد نشود و کسي سفارش ندهد نمي توان انتظار داشت اين طرف هميت بالايي داشته باشد. در اين سال ها ۲۰۰ مرکز انيميشن در کشور ما به دليل بي توجهي به همين بعد اقتصادي و سفارش تعطيل شده است.

ظرفيت توليد وجود دارد. توان فني هم وجود دارد. اما تا چرخه توليد مستمر ايجاد نشود و کسي سفارش ندهد نمي توان انتظار داشت اين طرف هميت بالايي داشته باشد

وي ادامه داد: از سوي ديگر گرافيست هاي ما نيز توان بالايي دارند. اگر سفارشي باشد مي تواند المان هاي فارسي و تاريخ و جغرافياي ما به جاي برج ايفل و لغات انگليسي روي جلدها بيايد. ما اين روزها نشانه اي از نشانه شناسي فرهنگي و مذهبي خودمان در نوشت افزار نمي بينيم يا کم مي بينيم. بخش توليد ما براي همه سليقه ها مي تواند فعال باشد. ما هزاران ساعت کار آموزشي روي کاراکترهاي موجود در بازار انجام داده ايم و حتي مي توانيم در فضاي گفتماني و ترويجي نيز کنار آموزش و پرورش باشيم.

موضوع مورد بحث سعيد حسيني را با عليرضا کاظمي معاون پرورشي و فرهنگي آموزش و پرورش در ميان گذاشتيم. وي با بيان اينکه کار اصلي آموزش و پرورش فرهنگسازي است، بيان کرد: ما حتما در حوزه شعار سال ۹۷ که حمايت از کالاي ايراني است کار فرهنگي انجام خواهيم داد تا اين شعار به گفتمان اصلي جامعه تبديل شود. در چند بخش نيز اين فعاليت ها طرح ريزي خواهد شد. از اين هفته در اتاق هاي فکر براي بخش هاي مختلف راهکارهايي را تنظيم خواهيم کرد.

حمايت از کالاي ايراني بايد به باور قلبي تبديل شود؛ کار اجباري جواب نمي دهد 

وي ادامه داد: تاثيرگذاري بخش فرهنگسازي نزد دانش آموزان از اين حيث اهميت بالايي دارد که مي تواند جريان فرهنگي را به دل خانواده ها ببرد اما براي هر امر فرهنگسازي نياز به زمان داريم. قطعا در بخش موارد مصرفي در خود آموزش و پرورش سياست هاي خوبي در حمايت از کالاي ايراني تدوين مي شود و در حوزه فرهنگسازي نيز آن را دنبال خواهيم کرد. قطعا نياز به نقشه راه داريم.

کاظمي تاکيد کرد: از منظر تربيتي اين مهم را بايد به ياد داشته باشيم که حمايت از کالاي ايراني زماني عملا نتيجه بخش است که به باور عميق و قلبي در دانش آموزان تبديل شود. از همين رو اجبار و الزام در آن جواب نمي دهد. چون الزام حتما جاهايي هست که رعايت نخواهد شد. نمي توانيم دائم ناظر بگذاريم و ببينيم دانش آموزان چه چيزي خريداري کرده اند چون اگر در مدرسه استفاده نکنند جاي ديگر استفاده مي کنند. پس کار فرهنگي و تربيتي براي ما در اولويت است تا خود دانش اموزان و خانواده ها را به سمت خريد کالاي ايراني هدايت کنيم.

وي در پايان گفت: در ماه هاي باقيمانده سال تحصيلي فعلي بيشتر درگير امتحانات هستيم اما مطمئن باشيد آموزش و پرورش در اثرگذاري و تحقق شعار سال ۹۷ براي سال تحصيلي آينده برنامه هاي مشخصي خواهد داشت.

تحقق يک شعار در آموزش و پرورش

آنچه به طور قطع مي توان گفت اين است که آموزش و پرورش سهم مهمي در تحقق شعار امسال دارد که در اين گزارش تنها به گوشه اي از آن اشاره شد. گرچه هدف گذاري هايي در اين راستا در اين وزارتخانه آغاز شده است اما خصوصا در بحث نوشت افزار به نظر مي رسد اين وزارتخانه و حتي پيش از آن خود مدارس مي توانند گام هاي موثري براي فرهنگسازي در زمينه بردارند تا هم به حمايت از کالاي ايراني همت گماشته باشند و توليد در اين بخش را رونق بدهند و هم يک تعارض اساسي در امر تربيتي در مدارس کشور را سر و سامان بدهند. کودکي که در دفتر مشق با عکس «باب اسفنجي» درباره شهيد و يا توجه به خانواده مشق مي نويسد، قطعا از منظر تربيتي با يک دوگانگي رشد خواهد کرد؛ ظرف و محتوا مي طلبد که همسو با هم باشد. 

 




 
تعداد بازديد:61 آخرين تغييرات:97/01/18
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر