دوشنبه 28 آبان 1397 - 11 ربيع الاول 1440 - 19 نوامبر 2018
صفحه اصلي/مقالات


 
 


 










 


 












خروجي RSS

امام زمان سبب بقای زمین است/ حجاب ظلمانی مانع دیدن ولی عصر می‌شود

گفتاري از آيت الله ناصري؛

امام زمان سبب بقاي زمين است/ حجاب ظلماني مانع ديدن ولي عصر مي‌شود

 

حجاب هاي ظلماني ما مانع ديدن آن حضرت شده است اگر اين حجاب هاي ظلماني از بين برود توانايي شناخت حضرت و ديدن ايشان ايجاد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، متن زير گفتاري از آيت الله ناصري در مورد امام زمان و ماه شعبان است که در ادامه مي خوانيد؛ 

ماه شعبان خيلي با عظمت است. در رواياتي که دربارۀ ماه شعبان است ذکر شده که اين ماه بسيار ماه عظيمي بوده که اعمال زيادي دارد يکي از مهم ترين اعمال آن صلواتي است که هنگام ظهر خوانده مي شود. هرشب از اين ماه يک صلوات مخصوصي دارد، سيد ابن طاووس مفصلا اين ها را بيان کرده است. در اين ماه کسي متولد شده است که از اول خلقت عالم تا رجعت مانند او خلقت نشده است. حضرت بقية الله مسئوليتي دارد که هيچکدام ار انبياء و اولياء چنين مسئوليتي را نداشته اند. يکي از مسئوليت هاي آن حضرت اين است که زمين را از کفر وشرک پاک مي کند. يکي ديگر از مسئوليت هاي ايشان اين است که ظلم هر ظالمي که از اول خلقت بشريت بوده است را به خودش بر مي گرداند و از او انتقام مي گيرد. يکي از کارهاي ديگر ايشان پياده سازي عدل الهي در دنيا است.

يک همچين مولودي در شب پانزدهم اين ماه متولد شده ، همين شب را خداوند شب قدر قرار داده است. در شب قدري که همه مي شناسيم هر فردي تقديراتش تعيين مي شود، بعضي از روايات دارد که اين شب قدري که نيمۀ شعبان است احکام الهي از علم ازلي حضرت حق به لوح محفوظ منتقل مي شود و تا شب بيست و سوم ماه رمضان قابل تغيير و تغير است.  شب بيست و سوم ملائکه نازل مي شوند و مقدرات را نزد حضرت بقية الله مي آورند و حضرت آنها را امضا مي فرمايند. امضاي حضرت که آمد ديگر قابل تغيير نيست.

ايمان بر دو قسم است، يک  ايمان مستودع که متزلزله است. ايماني است که به خاطر کثرت گناه اعمال نيکي که انجام شده بي فايده مي شود. اين ايمان مستقر و ثابت نبوده است. يک نوع ديگر ايمانِ مستقر است، اين ايمان ثابت بوده و کاري از دست شيطان براي گرفتن آن از انسان بر نمي آيد. بايد علاقه را از دل بيرون بريزيم، مال و مقام  به انسان وفا نمي کند.

هنگامي که موفق به دعا شديد اول حاجت و اول دعا فرج امام زمان باشد. به برکت اين دعا ساير دعاهايتان نيز ان شاءالله مستجاب مي شود. در روايات آمده است که « رفع صوت بصلاة علي يذهب بالنفاق» اگر که دلگيري بين دوستان باشد با بلند فرستادن صلوات در اثر اين صلوات اين ناراحتي از بين مي رود. حضرت بقية الله در غيبت هستند و وظيفۀ ما اين است که براي فرج دعا کنيم و منتظر آن حضرت هم باشيم و اوصاف منتظر هم داشته باشيم.

غيبت از غَيَبَ مي آيد به معناي مخفي بودن و مستور بودن است. اما اين معناي عرفي اين مطلب بوده و رواياتي نيز در اين زمينه داريم. عرض مي شود که راجع به امام زمان که مي گويند در غيبت است يعني چه؟ اين معناي غيبتي که براي ما متعارف است معناي واقعي غيبت امام زمان نيست. اين معناي اصطلاحي ما است، يک معناي ديگري براي غيبت وجود دارد که بزرگان ان را مفصل تفسير کرده اند به معناي عدم شناخت است.

در بعضي جملات آيات قران هم از اين معناي عدم شناخت استفاده مي شود. مثلا در مورد برادران حضرت يوسف بعد از داستان ها و ماجراهايي که پيش آمد، دفعۀ دوم که نزد حضرت يوسف آمدند وقتي آن حضرت تصميم گرفت برادر خود يامين را نزد خويش نگه دارد برادرانش به حضرت يوسف عرض کردند که يامين قبلا برادر ديگري هم داشت، يعني حضرت يوسف، که دزد بوده است که اين هم يعني غيبت در معناي عدم شناخت.

آنها نمي دانستند که اين کسي که با او صحبت مي کنند برادرشان يوسف است. ممکن است بارها امام زمان را ديده باشيم، اميرالمؤمنين در خطبه اي مي فرمايد که: فرزندم مهدي که مي آيد همه اشخاص را مي بيند و همه را مي شناسد ليکن مردم او را نمي شناسند. محمد بن عثمان، نائب دوم امام زمان، صراحتا ذکر مي کند که امام زمان در اجتماعات حضور دارد، مردم را مي بيند و مي شناسد اما مردم آقا را مي بنند و او را نمي شناسند.

لذا روايات متعددي وجود دارد که وقتي حضرت ظاهر مي شود مردم مي گويند که ما ايشان را زياد ديده بوديم ولي نشناختيمش. پس غيبت يعني عدم شناخت نه عدم حضور يا عدم وجود.

حضرت در ميان ما و مجالس مي آيد اما ايشان را نمي شناسيم. امام زمان سبب بقاي زمين است زيرا در روايات آمده است اگر زمين از حجت خدا خالي بماند زمين فرو مي ريزد. معمولا مي گوييم که امام زمان در پسِ پردۀ غيبت قرار دارد، اين پرده يعني چه؟ اولا که در روايات ذکر شده که خداوند مقدّر کرده که کسي حضرت را نبيند. ائمۀ معصومين در زمان خلفا بودند و خلفا از اين ها بيعت مي گرفتند اما بيعت احدي بر گردن امام زمان نيست و براي اينکه بيعت احدي بر گردنش نباشد غائب شده است.

حضرت امام حسن عسکري و امام هادي در سامرا که بودند براي اينکه مردم را با غيبت امام آشنا کنند خود را به آنها نشان نمي دادند. مردم با اين بزرگواران صحبت مي کردند اما آنها خود در پشت پرده با مردم سخن مي گفتند و رؤيتا حضرت را نمي ديدند. چون آن دو بزرگوار پشت پرده صحبت مي کردند، براي امام زمان هم مي گويند در پس پردۀ غيبت است. حجاب هاي ظلماني ما مانع ديدن آن حضرت شده است اگر اين حجاب هاي ظلماني از بين برود توانايي شناخت حضرت و ديدن ايشان ايجاد خواهد شد.

تعداد بازديد:152 آخرين تغييرات:97/02/15
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر