دوشنبه 28 آبان 1397 - 11 ربيع الاول 1440 - 19 نوامبر 2018
صفحه اصلي/قرآن

جایگاه قرآن درآموزش و پرورش کجاست؟/نتیجه ۱۲سال آموزش قرآن درمدارس

گزارش مهر؛

جايگاه قرآن درآموزش و پرورش کجاست؟/نتيجه ۱۲سال آموزش قرآن درمدارس

آموزش قرآن

عدم بازدهي مناسب در خصوص روخواني و روانخواني قرآني دانش آموزان از نقايص نظام آموزش و پرورش است. وزير آموزش و پرورش، عدم وجود زمان کافي براي تمرين و ممارست تلاوت قرآن را عامل اين نقص مي داند.

خبرگزاري مهر، گروه دين و انديشه_سمانه نوري: مسئولان فرهنگي کشور در حالي از وضعيت فرهنگي کشور اعلام نارضايتي مي کنند که نمي خواهند به بديهي ترين و مهم‌ترين مسأله فرهنگي کشور يعني بي توجهي به آموزش و پرورش فکر کنند. طبق برنامه درسي مصوب، براي هر دانش‌آموز در طول دوره‌هاي تحصيلي  بيش از ۸۷۰ ساعت زنگ قرآن و حدود ۱۵۰۰ صفحه کتاب درسي تأليف و منظور شده است. 

چندين سال از گلايه رهبر معظم انقلاب از وزارت آموزش و پرورش درباره مهجوريت قرآن کريم گذشت. ايشان در روز معلم سال ۱۳۸۵ در بياني کاملاً صريح و شفاف درباره ضرورت توجه متوليان وزارت آموزش و پرورش به قرآن کريم و جايگاه آن در اين نهاد تربيتي فرمودند: «قرآن در آموزش و پرورش حقيقتاً مهجور واقع شده است. علّت اين است که در دوراني طولاني، قرآن در آموزش و پرورش ما، به‏ خصوص در آن سنين يادگيري مهجور بوده يا اصلاً وجود نداشته است. بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، توقع اين بود که يک کارِ کارستاني انجام بگيرد. کارهايي هم شده است، ليکن جاي حضور قرآن در دوره‏ هاي گوناگون واقعاً خالي است. امروز خوشبختانه حرکت قرآني در کشور خيلي خوب است؛ ليکن در آموزش و پرورش بايد نهادينه شود.»

شايسته آن بود پس از اين فرمايش مقام معظم رهبري، ابعاد مهجوريت قرآن کريم در اين نهاد تربيتي، بررسي و راه‌کارهاي مناسب براي تحقق منويات معظم‌له شناسايي و مورد اقدام و عمل قرار مي‌گرفت.

توجه بيش از حد به کمّي نگري در امور براي ارائه آمارها و گزارش‌هاي زيبا (و البته کم اثر)، کيفيت عملکرد کلاس و مدرسه و نظام آموزشي را دچار آسيب و شکست مي کند. وقتي براي هر دانش‌آموز در طول شش سال ابتدايي مجموعاً ۵۱۰ جلسه آموزش قرآن برگزار مي‌شود و براي او حدود ۷۵۰ صفحه کتاب درسي چاپ مي گردد و وقتي در طول شش سال متوسطه حداقل در مجموع ۳۶۰ ساعت آموزشي برگزار و حدود ۷۵۰ صفحه کتاب درسي چاپ مي شود، چرا نتايج و برونداد برنامه‌ها چندان که بايد چنگي به دل نمي زند؟ چرا انس دانش‌آموزان با قرآن در طول سال‌هاي تحصيل نهادينه نمي شود؟ 

ساعات کلاسهاي قرآني کم است

محمد بطحايي، وزير آموزش و پرورش درگفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اهميت و نقش آموزش قرآن در سطح مدارس گفت: يکي از نقايصي که در آموزش و پرورش داريم عدم بازدهي مناسب در خصوص روخواني و روانخواني قرآني کودکان است.

وي زمان ناکافي را يکي از مهمترين علل اين نقص در آموزش دانست و عنوان کرد: بخشي از اين نقص زماني است که در اختيار داريم. در واقع کودکان ما زمان کافي براي تمرين و ممارست تلاوت قرآن ندارند. زماني که دانش آموزان در مدرسه هستند آنقدر محدود و کم است که امکان آنکه کودکان در حضور معلم شان تمرين تلاوت قرآن کنند کمتر انجام مي شود.

بطحايي با تأکيد بر کاهش نقص آموزش قرآني در مدارس افزود: اين نقص بسيار بزرگي است که کسي ۱۲ سال در مدرسه جمهوري اسلامي تحصيل کرده باشد و بعد از آن نتواند روخواني را انجام دهد و ما موظف به برطرف کردن آن هستيم. من نمي توانم قول بدهم که آن را کاملاً برطرف مي کنيم اما  آن را کاهش خواهيم داد تا دانش آموزان زماني که از مدرسه خارج شده و فارغ التحصيل مي شوند حداقل توانايي روخواني قرآن را داشته باشند.

وزير آموزش و پرورش با اشاره به وجود ۷۰۰ دارالقرآن در سطح کشور افزود: ۷۰۰ دارالقرآن در سطح کشور در حال توسعه است که در واقع اين مراکز نقش تمريني تلاوت قرآن براي بچه ها ايجاد خواهد کرد و با توسعه اين مراکز اميدواريم شاهد بالارفتن رشد قرآني دانش آموزان باشيم.

وي افزود: آنچه که در زمينه روخواني و تلاوت قرآن براي کودکان مي تواند موثر باشد تمرين در محضر استاد است. دانش آموز زماني که در برابر استاد شروع به تمرين مي کند اشکالش برطرف مي شود البته نرم افزار هاي قرآني نيز وجود داشته و حائز اهميت است ولي به صورت تنها کفايت نمي کند.

عدم تلاوت روزانه قرآن حلقه مفقوده فعاليت هاي قرآني

در همين راستا محمدرضا مسيب زاده، معاون قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار مهر درخصوص سنجش توانايي دانش آموزان در روخواني قرآن گفت: در خصوص سنجش آموزش قرآن و بحث توانايي دانش آموزان به خواندن و قرائت قرآن بايد پژوهش هايي متقن صورت بگيرد. اينکه بعضي مي گويند پسر من در خانه خوب قرآن مي خواند پس آموزش و پرورش عملکرد مناسبي داشته است، يا بالعکس پسر من در خانه نمي تواند قرآن را بخواند در نتيجه عملکرد آموزش و پرورش مناسب نيست، سنجشي متقن و براساس پژوهش نبوده است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با تأکيد براينکه انتظار مردم از وزارت و پرورش بعد از چهل سال از انقلاب بيش از اين است، تصريح کرد: اين را قبول داريم که بعد از چهل سال از انقلاب عملکرد قرآني وزارت آموزش و پرورش بايد بيشتر از اين مي بود اما فراموش نکنيم که بستر آموزش قرآن يک وظيفه دولتي است که وزارت آموزش و پرورش مهيا کرده است و حلقه اي مفقوده نه تنها در آموزش و پرورش بلکه در کل جامعه اسلامي داريم که از همه صاحبنظران حوزه تعليم و تربيت و همه معلميني که دلشان براي فعاليت هاي قرآني مي تپد دعوت به عمل مي آوريم.

وي ادامه داد:حلقه مفقوده آموزش ما تلاوت روزانه است. ما در فرهنگ خانواده ممارست و فراگيري روخواني قرآن را نداريم و اين نفي کننده زحمات معلمين نيست.

مسيب زاده با اشاره به برترين سازمان ثبت شده در سامانه طرح ملي حفظ اظهار داشت: آموزش قرآن در سالهاي اول به ميزان کافي انجام مي شود اما اگر تلاوت روزانه نباشد چه چيزي قرآن را در ذهن عموم مردم، دانش آموزان، دانشجويان، سربازان و دانشجويان ملکه کند.

براي چنين مسأله اي وزارت آموزش و پرورش به تنهايي نمي تواند پاسخگو باشد و يک عزم ملي و همگاني توسط همه دستگاه ها و نهادها لازم است.

تجربه نشان مي دهد کارهاي متفرقه، سليقه اي و مقطعي هرگز پاسخگوي منويات رهبر معظم انقلاب در انجام «کار کارستان» نبوده است، تا جاي خالي قرآن در آموزش و پرورش را پر کند. به همين دليل علاوه بر يک وحدت رويه در امر آموزش قرآن در مدارس، بايد براي شناساندن اين کتاب آسماني در مدارس نيز مبادرت ورزيد تا شاهد حداقل هايي مثل روخواني قرآن توسط دانش آموزان باشيم. 

تعداد بازديد:143 آخرين تغييرات:97/02/22
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر