چهارشنبه 24 مرداد 1397 - 3 ذي الحجه 1439 - 15 آگوست 2018
صفحه اصلي/مقالات


 
 


 










 


 












خروجي RSS

دروغ تاریخی وهابیت در مورد ولی عصر(عج)/ ۹ روایت از پیامبر اکرم

سلسله مباحث مهدويت-۳؛

دروغ تاريخي وهابيت در مورد ولي عصر(عج)/ ۹ روايت از پيامبر اکرم

محمد باقر علوي تهراني

وهابيت يکي از عجائب و دروغ هاي تاريخي را وجود امام عصر مي دانند، در حالي که عامه اهل سنت خودشان کتاب هاي مجزا و مختص امام عصر دارند و در منابع روايي آنها هم يافت مي شود.

 

به گزارش خبرنگار مهر، متن زير جلسه سوم از سلسله مباحث مهدويت است که توسط حجت الاسلام سيدمحمدباقر علوي تهراني ايراد شده است.

منبع دوم دين ما بحث روايات است. آيا بحث از امام عصر با تمام موضوعات مربوط به ايشان در روايات آمده است؟

يکي از موضوعاتي که بيشترين حد از روايات در رابطه با او وجود دارد بحث امام عصر با بيش از ۶ هزار روايت است. اين روايات هم در منابع عامه و هم شيعيان وجود دارد.

آيت الله صافي گلپايگاني به دستور استادشان مرحوم بروجردي ماموريت پيدا مي کنند که احاديثي که پيرامون امام عصر وجود دارد را جمع آوري کند. بررسي آقاي صافي منجر به تاليف يک کتاب به نام منتخب الاثر مي شود که در سه جلد مجموعه اي از رواياتي است که پيرامون امام عصر موجود است.

در اين کتاب نويسنده احاديثي که جمع آوري کرده در صد عنوان دسته بندي کرده و ذيل هر عنوان روايات مربوطه را ذکر کرده است. مثلا تحت عنواني مانند اينکه امامان ما دوازده نفرند، ۲۷۱ حديث ذيل آن ذکر شده است. يا مثلا ذيل عنوان رسالت عدل و داد امام عصر، ۱۲۳ حديث ذکر شده است و يا در مورد غيبت کبري ۹۱ حديث ذکر شده است و يا در مورد عمر طولاني امام عصر ۳۱۸ حديث گردآوري شده است.

کتاب ديگري به نام معجم احاديث امام مهدي(عج) در هشت جلد است. اين هم در جاي خود کتاب بي نظيري است.

ما احاديث مربوط به امام عصر را از منابع عامه مي آوريم تا به وهابيت جواب دهيم. آنها کتاب مي نويسند و در اختيار عموم قرار مي دهند. آنها يکي از عجائب و دروغ هاي تاريخي را وجود امام عصر مي دانند، در حالي که عامه اهل سنت خودشان کتاب هاي مجزا و مختص امام عصر دارند و در منابع روايي آنها هم يافت مي شود که ان شالله در جلسات بعد به آن اشاره خواهيم کرد.

نکته ديگر اين است که آيا از وجود نازنين پيامبر اسلام روايتي در مورد امام عصر هست يا خير؟

ما رواياتي از نزديکان پيامبر نقل مي کنيم. از خود دوران رسالت به وجود امام عصر و غيبت او و اهداف و ماموريت هايش اشاره شده است.

اميرالمومنين از پيامبر نقل مي کنند که «لاتذهب الدنيا حتّي يقوم بامر امّتي رجل من ولد الحسين، يملأها عدلاً کما ملئت ظلماً و جوراً» يعني دنيا به آخر نمي رسد تا آن که مردي از فرزندان حسين(ع) امر امّت مرا به دست مي گيرد و جهان را پر از عدل و داد مي کند، آن گونه که پر از ستم و جور شده باشد.

ابوايوب انصاري از حضرت زهرا(ع) نقل مي کنند که وقتي پيامبر در بستري بيماري که منجر به رحلت ايشان شد بودند، من را مورد خطاب قرار دادند و فرمودند «و الّذي نفسي بيده لابُدَّ لِهذِهِ الاُمَّهِ مِن مهديٍ و هو و اللهِ مِن وُلدِکِ» يعني قسم به آن کسي که جانم در دست اوست حتماً مهدي و هدايت گري براي اين دست مي آيد و قسم به خدا او فرزند تو است.

حديث سوم از عبدالله بن عمر فرزند خليفه دوم است که از پيامبر نقل مي کند «يَخرُجُ المَهدي و علي رَأسِه غَمامَةٌ فيها مُنادٍ يُنادي «هذا المَهدي خَليفةُ اللهِ فَاتَّبِعوهُ» يعني زماني که حضرت مهدي(ع) ظهور مي‌کند ابري بالاي سر دارد که در آن منادي ندا مي‌کند «اين مهدي خليفة‌الله است، از او متابعت و پيروي کنيد.

حديث چهارم اين است که عايشه از پيامبر نقل مي کند «المهدي رجل من عترتي يقاتل علي سنتي کما قاتلت انا علي الوحي» يعني مهدي، مردي از خاندان من است. او بر طبق سنت من - با مخالفين- مي جنگد، چنانکه من بر طبق وحي الهي مي جنگم.

اميرالمومنين از پيامبر نقل مي کند «المهدي منا أهل البيت يصلحه الله في ليلة» يعني مهدي از اهل بيت من است و خداوند کار او را در يک شب اصلاح مي کند.

ابن عباس از پيامبر نقل مي کند که «ان خلفائي و اوصيايي و حجج الله علي الخلق بعدي اثني عشر؛ اولّهم اخي و آخرهم ولدي، قيل يا رسول الله و من اخوک؟ قال علي بن ابي طالب، قيل و من ولدک؟ قال: ‌المهدي الذي يملا الارض قسطاً و عدلاً کما ملئت ظلما و جورا» يعني رسول‏ خدا فرمودند: حقّاً که جانشينان من بعد از من و اوصياي من دوازده نفرند، اول آنها برادر من است و آخرين آنها فرزند من است. سؤال کردند: يا رَسُول الله برادر شما کيست؟ فرمود: علي بن أبي طالب. گفته شد: پس فرزند شما کيست؟ فرمود: مهدي، همان کسي که زمين را از عدل و داد پر کند همچنان که از جور و ستم پر شده باشد.

حضرت مي فرمايد «و الذي بعثني بالحق نبيا لو لم يبق من الدنيا إلا يوم واحد لطول اللّه ذلک اليوم حتي يخرج فيه ولدي المهدي، فينزل روح اللّه عيسي ابن مريم فيصلّي خلفه، و تشرق الأرض‏بنوره، و يبلغ سلطانه المشرق و المغرب» يعني سوگند به آن خدائي که مرا به حقّ بشير و نذير قرار داده است اگر از عمر دنيا نماند مگر يک روز خداوند آن روز را آنقدر طولاني خواهد نمود تا آنکه فرزند من مهدي خروج کند و روح الله عيسي ابن مريم از آسمان پائين آيد و در پشت سر او نماز گزارد، و زمين به نور پروردگار خود درخشان و نوراني گردد، و سيطره مهدي شرق و غرب عالم را فرا گيرد.

حديث هفتم از ابوسعيد خدري است که از پيامبر نقل مي کند. او از اصحاب پيامبر است و اينگونه روايات را در منابع اهل سنت نيز مي توان يافت. پيامبر فرمود «ابشرکم بالمهدي يبعث في امتي علي اختلاف من الناس و زلزال فيملاء الارض قسطاً و عدلاً کما ملئت جوراً و ظلماً يرضي عنه ساکن السماء و ساکن الارض يقسم المال صحاحاً فقال له رجل ما صحاحاً؟ قال بالسويه بين الناس قال و يملاء قلوب امه محمد غني و يسعهم عدله» يعني  آيا بشارت بدهم شما را به مهدي که ظهور مي‌کند در امتم، که اختلاف زياد در بين مردم وجود دارد و با ظهور او اختلافات از بين خواهد رفت و زمين را پر از عدل و داد مي‌کند، همان‌طور که پر از ظلم و جور شده، ساکنان آسمان و ساکنان زمين از او راضي هستند، او اموال را به‌صورت مساوي تقسيم مي‌کند، و بعد حضرت به منادي دستور مي‌دهد که بگويد، کساني‌که احتياج به مالي دارند بيايند، هيچ‌کس جز يک نفر که او هم بعداً پشيمان مي‌شود، نخواهد آمد.

لذا يکي از ويژگي هاي حکومت رضايت مردم از حاکم است. حاکم جهاني آن است که ساکنين زمين از او راضي هستند. اين تنها به اعجاز الهي است. نه تنها مقبوليت او بر روي زمين است بلکه آسماني ها هم از او راضي هستند.

حديث هشتم اين است که پيامبر فرمود «أنا و عليّ أبوا هذه الأمّة من عرفنا فقد عرف اللّه عزّوجلّ و من أنکرنا فقد أنکر اللّه ، عزّوجلّ، و من عليّ سبطا أمّتي و سيداشباب أهل الجنّة، الحسن والحسين و من ولد الحسين تسعة أئمّة، طاعتهم طاعتي و معصيتهم معصيتي، تاسعهم قائمهم و مهديّهم» يعني من و علي دو پدر اين امتيم؛ هر کس که ما را شناخت خداي عزّوجلّ را شناخته است و هر که ما را انکار کند، خداي عزّوجلّ را منکر شده است. دو سبط اين امت و دو سيد جوانان اهل بهشت، حسن و حسين، از [فرزندان] علي اند و از نسل حسين نه امامند که پيروي از آنان پيروي از من و نافرماني از آنها نافرماني از من است. نهمين نفر از اين امامان، قائم (برپا دارنده) و مهدي آنان است.

حديث نهم اين است که پيامبر فرمود «بَلَاءً يُصِيبُ هَذِهِ الْأُمَّةَ حَتَّي لَا يَجِدَ الرَّجُلُ مَلْجَأً يَلْجَأُ إِلَيْهِ مِنَ الظُّلْمِ فَيَبْعَثُ اللَّهُ رَجُلًا مِنْ عِتْرَتِي أَهْلِ بَيْتِي فَيَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا بَعْدَ مَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» يعني بلايي دامن گير اين امت خواهد شد که مردم، پناه گاهي نمي يابند که از شر اين ظلم بدان پناه آورند که خداوند (در اين هنگام) مردي از خاندان من را خواهد فرستاد.

۹ حديث را از رسول خدا و اصحاب نقل کرديم لذا در دوره رسالت و از لسان پيامبر بحث امام عصر(عج) مطرح بوده است.

در ادامه در مورد امام عصر از زبان ائمه معصومين صحبت خواهيم کرد.

تعداد بازديد:119 آخرين تغييرات:97/02/29
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر