چهارشنبه 30 آبان 1397 - 13 ربيع الاول 1440 - 21 نوامبر 2018
صفحه اصلي/قرآن

سفره حفظ قرآن را برای همه پهن کنیم/ بررسی رویکرد حفظ یک ساله

يک کارشناس امور قرآني در گفتگو با مهر:

سفره حفظ قرآن را براي همه پهن کنيم/ بررسي رويکرد حفظ يک ساله

سيد مهدي سيف کارشناس امور قرآني به بررسي وضعيت قرآني کشور و حفظ تخصصي قرآن پرداخت.

سيد مهدي سيف پيشکسوت قرآني و خادم قرآني در گفتگو با خبرنگار مهر  در خصوص وضعيت فعاليت هاي قرآني در کشور گفت: فعاليت هاي خوبي را ما در عرصه قرآني شاهد هستيم . برنامه هايي که با خلوص نيت هستند ولي کم و نقص دارند و با اين حجم عظيم نياز بايد بروز شوند.

وي در ادامه افزود: بسياري از فعاليت هاي قرآني متناسب با روزگار نبوده و براي دهه هاي قبل هستند به عنوان مثال روش هاي آموزش خواندن قرآن، روش هاي آموزش درک و فهم قرآن، روش هاي انس و الفت با قرآن مواردي هستند که بايد در آنها بازنگري وبازبيني متناسب با اقتضائات زمان  انجام شود.

سيف با توجه به تغييرات زمان و شرايط تعليمي و آموزشي در دنيا تصريح کرد: فعاليت هاي قرآني هنوز حالت مطلوب ندارد و بيشتر فعاليت ها ويتريني و تبليغاتي است تا واقعي و اثر گذار و ما نياز به هردوي اين فعاليت ها در سطح جامعه براي بهبود عملکرد خود داريم.

نتيجه فعاليت هاي قرآني را بازبيني کنيم

اين استاد قرآني با اشاره به اينکه در کشور فعاليت هاي قرآني نتيجه لازم خود را ندارد افزود: در صدا و سيما شبکه هاي مختلف به تبليغ و ترويج آموزش قرآن مي پردازند همچنين آموزش و پرورش  از اول  تا تحصيل دبيرستان به نوعي به تعليم و تعلم مي پردازد آموزش عالي نيز به علوم قرآني پرداخته و برخي از فعاليت هايش مربوط به قرآن باشد سازمان دارالقرآن که موسسات وسيعي را تحت پوشش دارد به تبليغ قرآن مي پردازد حتي نهادهاي انتظامي و اداري نظامي عموما به فعاليت هاي قرآني مي پردازند اما نتيجه اينگونه فعاليت ها در پايان مشخص نيست.

وي با طرح چند سوال  ادامه داد: چند سوال جدي اينجا مطرح مي شود که چند درصد از جامعه ما مي توانند قرآن را درست بخوانند؟و چند در صد آنها وقتي ميخوانند متوجه مي شوند؟ چند درصد از مردم ما سواد قرآني دارند يعني مي توانند صحيح بخوانند و نه فاخر و معناي ساده اوليه کلمات قرآني را متوجه شوند.  چراکه خداي متعال بوسيله آيات قرآن با ما سخن گفته تا مرام و رفتار ما ، بايد ها و نبايد ها را مشخص کند. شفاف سازي لازم است تا نتيجه و اثرگزاري اين سطح از فعاليت هاي گسترده اي  که بوسيله نهاد هاي دولتي و مردمي انجام مي شود مشخص گردد.و در اين زمينه هر سازمان نقش و عملکرد فعاليت هاي خود را بسنجد.

سيف ادامه داد: وقتي مي گوييم شفاف يعني هر کسي بيايد سازمان خودش را شفاف سازي کند يعني سازمان دارالقرآن نتيجه خود را  از آموزش هايي که مي دهد بگويد. آموزش و پرورش با بررسي ببيند چه ميزان آموزش مي دهد و از اين آموزش ها چقدر نتيجه گرفته است. فرافکني نکنيم تا سهم هر مسئول و نهادي در اين حيطه مشخص شود.

استاد قرآن با اعلام اينکه بعضي آمار ها واقعي نيستند افزود: به عنوان معلمي که چهار دهه مشغول تدريس بوده ام بنظرم بالاي 80 درصد مردم توانايي خواندن ندارند و بالاي نود و درصد در هنگام خواندن؛ آيات قرآن را متوجه نمي شوند.

آموزش قرآن بايد جامع باشد

 وي در خصوص حفظ تخصصي قرآن کريم به بيان نقطه نظراتي پرداخت و اضافه کرد: حفظ تخصصي قرآن از جنبه هايي مثبت و از جنبه هايي نيز بر آن اشکالاتي وارد است.

سيف ادامه داد : قرائت، حفظ و مفاهيم بصورت جامع بايد اتفاق بيافتد يعني اگر ما قرائت آموزش مي دهيم بايد توام با درک و فهم  قرآن باشد و اگر مفاهيم درس مي دهيم توام با قرائت صحيح باشد و اگر حفظ درس ميدهيم همراه با قرائت مناسب و مفاهيم باشد که ما به آن آموزش جامع مي گوييم.

مولف کتب قرآني دو نوع آموزش را مطرح و اظهار داشت:ما دو نوع آموزش عمومي وتخصصي داريم که هر کدام از اينها تعاريف خودشان را دارند.جامع بودن يکي از شرايط  آموزش عمومي قرآن است که تنها کاربرد تک رشته اي در اين زمينه جايگاهي ندارد.

وي با اشاره به عملکرد دقيق اين دو اظهار داشت: آموزش عمومي بايد در قالب درک و فهم  خواندن تعريف شود که سطوح مختلف نيز دارد.در حفظ نيز سحط بندي هاي مختلفي وجود دارد که  اساتيد حفظ بايد آن را به طور دقيق تفکيک کرده و سطح بندي کنند.

سيف با تاکيد بر اينکه کيفيت و اثرات حفظ بايد مورد بررسي قرار گيرد، اضافه کرد:حفظ مقدماتي، حفظ اجمالي، حفظ کل حفظ بدون درک و فهم حفظ بدون قرائت دقيق و صحيح مسائل  مختلفي است که بايد تعريف شود.

وي با اشاره به راه اندازي طرح ملي حفظ  افزود:در ستاد طرح ملي حفظ بيشتر کارهاي تبليغاتي مي شود تا حفظ قرآن. وقتي رهبرمعظم انقلاب ميگويند ده ميليون حافظ آيا شايسته نيست 50 ميليون ختم کننده قرآن داشته باشيم ؟  تمام اين مسائل بايد بررسي شود تا به يک نتيجه خوبي برسيم.

مسئولين کار ويتريني و تبليغاتي را کنار بگذارند

وي با اعلام اينکه از صاحب نظران و کارشناسان در اين زمينه کم مشورت گرفته شده است اظهار داشت: اکثر مسئولين کار ويتريني و تشريفاتي و تبليغي مي کنند در واقع اکثر مسئولين چه دولتي و غيردولتي عمده کارشان تشريفاتي و ويتريني است.چه بسا که بخواهند واقعي عمل کنند اما نميدانند چه کاري زمينه عملياتي تر است .

سيف در ادامه تصريح کيرد: من نميگويم مسئولين امر اخلاص ندارند اما عملا فعاليتها خيلي نتيجه بخش نيست  و اينگونه فعاليت ها بايد ساز و کار ارزيابي و ارزشيابي خاصي داشته  و بر اساس همان نتيجه گيري کرده تا بتوانيم ميزان اثر بخشي آن را اندازه بگيريم.

اين کارشناس قرآني در ادامه افزود: بنظر ما در مقدمات گير کرديم  بايد حفظ را عملي و اثر گذار تعريف کنيم و در مدل حفظ مسابقات گير نکنيم.حفظي که مدل مسابقات است يک حفظ تخصصي است اما حفظي که براي عموم جامعه تعريف مي شود روالش  فرق مي کند و کمتر تخصصي است که اکثر مسئولين ما در صددش نيستند و به دنبال حفظ مسابقه اي هستند.

سيف با تاکيد بر اينکه سفره حفظ بايد براي عموم مردم پهن شود تصريح کرد:بايد  بررسي کرد و مواردي را که براي  حفظ عموم جامعه مورد تاييد است پيدا کرد اينکه چه تعريف و شرايطي دارد حفظ تخصصي  بجاي خودش درست است ولي ما  براي حفظ عموم جامعه را تعريفي نداريم و بايد سفره حفظ را براي همه مردم پهن کنيم که اگر اين کار را انجام دهيم قدم بزرگي در آموزش قرآن خواهيم برداشت.

تعداد بازديد:98 آخرين تغييرات:97/04/16
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر