چهارشنبه 30 آبان 1397 - 13 ربيع الاول 1440 - 21 نوامبر 2018
صفحه اصلي/اجتماعي(جوانان، خانواده، بانوان و...)

بازدید دو هزار نفر از باغ کتاب در هر روز/ مسئله، کمبود مطالعه است

در آئين امضاي تفاهم‌نامه آموزش‌وپرورش و سازمان فرهنگي هنري شهرداري مطرح شد

بازديد دو هزار نفر از باغ کتاب در هر روز/ مسئله، کمبود مطالعه است

مديرعامل باغ کتاب تهران از بازديد روزانه دو هزار نفر از اين مجموعه فرهنگي خبر داد.

به گزارش خبرگزاري مهر، آيين امضاي تفاهم‌نامه معاونت پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش با سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با حضور عليرضا کاظمي معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش و رييس سازمان دانش آموزي، محمد روشني قائم مقام سازمان دانش آموزي، سعيد اوحدي رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، مجيد حسيني مديرعامل موسسه نشر شهر و مدير باغ کتاب تهران در محل باغ کتاب تهران برگزار شد.

بر اساس اين تفاهم‌نامه که با هدف تقويت نقش‌آفريني دانش آموزان در مديريت فرهنگي شهر تهران امضا شد؛ سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با ايجاد تسهيلات براي بازديد گروهي دانش آموزان از موزه‌ها و خانه‌موزه‌هاي زيرمجموعه سازمان و فضاهاي فرهنگي و اماکن تاريخي و گردشگري راه را براي آشنايي دانش آموزان با فرهنگ شهر تهران هموار خواهد کرد.

ايجاد تشکل درون مدرسه‌اي «پيشتاز شهريار» 

سازمان دانش آموزي نيز بعد از امضاي اين تفاهم نامه همکاري، با ايجاد تشکل درون مدرسه‌اي «پيشتاز شهريار» و توليد محتواي آموزشي و تامين مربيان و استادان براي برگزاري دوره‌هاي مهارت تشکيلاتي و اجتماعي در فرهنگ‌سراها و خانه‌هاي فرهنگ زمينه را براي نقش آفريني دانش‌آموزان در برنامه‌هاي فرهنگي شهر تهران آماده مي‌کند.

پس از امضاي تفاهم نامه، مجيد حسيني با خير مقدم به حضار گفت: اينکه باغ کتاب تهران بزرگترين مجتمع فرهنگي کشور يا بزرگترين گالري کشور يا بزرگترين فروشگاه کتاب کودک است، مهم نيست. اين بزرگترين‌ها هيچ اهميتي ندارد و هيچ نشاني از توسعه و پيشرفت نيست. آن چيزي که حال ما را بهتر مي‌کند يک مفهومي است که ما سال‌ها با آن مشکل داريم. وقتي سال ۸۶ تصميم گرفتيم اين مکان (باغ کتاب) ساخته شود برنامه اين بود که در حقيقت يک کتابفروشي ساخته شود. اما فکر کرديم در کشوري که سرانه مطالعه ۵ دقيقه است نياز نداريم ۳۰ هزار متر مربع کتابفروشي داشته باشيم، اينجا چيزي که باعث تحريک مطالعه کتاب مي‌شود اتفاق نمي‌افتد. ما نياز داريم که بچه‌هايمان کتاب بخوانند و ياد بگيرند و اين مسئله ماست.

مساله، کتاب خواندن بچه‌ها و يادگيري آنهاست 

وي افزود: جالب است بدانيد سرانه مطالعه در آلمان ۴۵ دقيقه است اما مساحت کتابفروشي‌هايشان بيشتر از ۵ هزار متر مربع نيست. ما مشکل کتابفروشي نداريم مشکل کتاب نخواندن داريم و اين مسئله را سيستم آموزشي بايد برطرف کند. فکر کرديم باغ کتاب تهران بايد تبديل شود به جايي که در اختيار سيستم آموزشي قرار گيرد. جايي که مطالعه کتاب اتفاق بيفتد. اما وقتي وارد مسئله مطالعه کتاب شديم، ديديم مسئله عميق‌تر از حتي مطالعه کتاب است و آن سيستمي است که در آن بچه‌هايمان را بزرگ مي‌کنيم، تست زن و کنکور خوان مي‌کنيم و هرچه سن بچه‌ها بالاتر مي‌رود سرانه مطالعه آنها کاهش پيدا مي کند.

مجيد حسيني بيان کرد: ما فکر کرديم که باغ کتاب بايد از طريق کاربرد و از طريق علم فعاليت کند و از طريق اينکه به بچه‌ها بگوييم اينجا نه تست، نه کنکور، نه رتبه بندي است، اينجا محلي است براي بازي شما. براي اينکه ياد بگيريد علم چيز خوبي است و احساس کنيد اين مطالب به درد شما مي خورد.

مدير باغ کتاب تهران در ادامه گفت: تا امروز ۱۴ هزار متر مربع مرکز بازي‌هاي علمي در باغ کتاب وجود دارد نه با هدف اينکه به بچه‌ها علم درس بدهيم با هدف اينکه بچه‌ها را به کاربرد، شغل و آينده‌اي وصل کنيم تا از سد سخت کنکور که برايشان درست کرده‌ايم عبور کنند. اميدواريم که اينجا بتواند مثل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان که در دهه ۶۰ در کنار آموزش و پرورش فعاليت مي‌کرد تاثيرگذار باشد.

مجيد حسيني بيان کرد: در عيد امسال ۲۷۰ هزار نفر از باغ کتاب تهران بازديد کردند و همچنين دو هزار بازديد روزانه دانش آموزي داريم و از دوستان آموزش و پرورش خواهش مي‌کنيم ما را به عنوان مجموعه‌اي در کنار خودشان ببيند که مي‌خواهيم نگاه سنتي در حوزه آموزش را تغيير دهيم و نگاه جديدي را وارد زندگي جوانان کنيم.

وي افزود: اين مکان مرکز بازي‌هاي علمي ۸ تا ۱۲ سال را براي مقطع دبستان و ۱۲ تا ۱۸ سال را براي بچه‌هاي دبيرستان دارد. همچنين باشگاه رباتيک و نجوم را داريم. در اين مکان فضاي گالري ايجاد کرده‌ايم که بچه‌ها مي‌توانند نقاشي بکشند و آثار خود را به فروش بگذارند. همچنين بچه‌ها مي‌توانند گارسني کنند. مي‌توانند هم غذا توليد کنند، هم غذا بفروشند و هم پذيرايي کنند. همچنين اينجا کشتي کتاب را داريم که بچه‌ها از طريق قصه وارد آموزش مي‌شوند که البته هنوز افتتاح نشده است.

مجيد حسيني در پايان از حمايت و تلاش‌هاي رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران تشکر کرد و گفت: تمام تلاش ما ايجاد کردن خواننده است نه کتاب فروشي.

در ادامه مراسم سعيد اوحدي رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري نيز در سخناني گفت: خوشحاليم که در بستر چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي اين تفاهم نامه امضا شد. ان شاءالله در ادامه شاهد تشکيل يک کارگروه اجرايي جدي باشيم که بتواند ظرفيت‌هاي هر دو مجموعه را به کار گيرد. در مجموعه باغ کتاب هفت لايه علمي و آموزشي وجود دارد. نگاه ما ترويج فرهنگ کتابخواني است و اميدواريم با برنامه‌هايي که پيش رو داريم شاهد تحول عظيمي براي دانش آموزان و آينده سازان نظام باشيم.

تور تهران‌گردي براي دانش‌آموزان تهراني

وي افزود: اميدوارم بتوانيم دانش آموزان را با ظرفيتي که سازمان فرهنگي هنري و ظرفيت‌هاي مهم و قابل توجهي که آموزش و پرورش در اختيار دارد، با ارزش‌هاي انقلاب آشنا کنيم. اين کار را در قالب تور تهرانگردي انجام خواهيم داد که دانش آموزان هم از باغ کتاب ديدن خواهند کرد و هم از باغ موزه قصر براي آشنايي با مفاخر جمهوري اسلامي که در آن فضا زجر کشيده‌ و زنداني شده‌اند. اين بازديد باعث مي‌شود دانش آموزان ما به عنوان نسل سوم بدانند که اين مسير انقلاب از چه فراز و نشيب‌هايي گذشته است.

باغ کتاب تهران؛ کانون اوقات فراغت دانش‌آموزان

در ادامه عليرضا کاظمي معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش و رييس سازمان دانش آموزي با تبريک اولين سالگرد آغاز فعاليت باغ کتاب و همچنين حرکت جديد فرهنگي که آغاز شده است، گفت: به عنوان يک ايراني به تلاش‌هايي که توسط سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران انجام گرفته است، افتخار مي‌کنم. اين مرکز چند ويژگي مهم دارد. به نظر مي‌رسد کليد ورود به دنياي نور و روشنايي کتاب است و بسياري از عقب ماندگي‌هاي کشور به نبود انس و الفت با کتاب بر مي‌گردد.

وي افزود: اساس نظام آموزشي بر اساس محتواي کتاب‌هاي آموزشي تدوين شده است. مهم‌ترين ويژگي اين مکان در اين است که يک نقطه بسيار استراتژيک را در دست‌يابي به توسعه، نه با رويکرد فروش که با هدف ايجاد انس و الفت بين جامعه و کتاب، هدف‌گذاري کرده است. اما نکته مهم‌تر ارائه بسته‌هاي فرهنگي است که با ذائقه‌هاي جديد مخاطبان تناسب دارد که مي‌توان به رويکرد فناوري‌هاي جديد و نيز مهارت آفريني و يادگيري عميق براي دانش آموزان اشاره کرد. اين ظرفيت مي‌تواند در اختيار دانش آموزان تهراني، شهرستان‌هاي نزديک تهران و نيز نمايندگان دانش‌آموزي سراسر کشور قرار گيرد. 

کاظمي بيان کرد: همچنين اين مرکز مي‌تواند به عنوان يکي از کانون‌هاي مورد استفاده براي اوقات فراغت دانش آموزان مورد توجه واقع شود. آموزش و پرورش به تنهايي نمي‌تواند چنين ظرفيت‌هايي ايجاد کند. نکته مهم ديگر اين است که بسياري از مردم ما از اين ظرفيت آگاهي ندارند. اولين وظيفه ما و جامعه رسانه اطلاع‌رساني به جامعه مخاطب است. نکته ديگر استفاده از اين ظرفيت در قالب فرآيند ياددهي و يادگيري تحت عنوان اردوهاي يک روزه و چند روزه و برگزاري همايش‌هاي استاني، ناحيه‌اي و ملي است. يکي از فعاليت‌هاي خوبي که دوستان انجام داده‌اند، اردوهاي يک روزه با هدف ارتقاي هويت ديني و ملي و همين طور ايرانگردي و آشنايي با مفاخر و تمدن عظيم ايران و حمايت از کالاهاي ايراني است.

تعداد بازديد:79 آخرين تغييرات:97/04/20
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر