دوشنبه 1 مرداد 1397 - 10 ذي القعده 1439 - 23 ژولاي 2018
صفحه اصلي/دين و انديشه


 
 


 










 


 












خروجي RSS

پاسخ به سؤالات شرعی درباره احکام پوشش و آرایش

مطابق فتواي رهبر انقلاب؛

پاسخ به سؤالات شرعي درباره احکام پوشش و آرايش

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدحسين فلاح‌زاده -عضو دفتر استفتائات آيت‌الله خامنه‌اي و رئيس مرکز موضوع‌شناسي احکام فقهي- به پرتکرارترين سؤالات مطابق با فتاواي رهبر انقلاب پاسخ داده است.

به گزارش خبرگزاري مهر، يکي از مباحث مهم فقهي که مورد نياز آحاد افراد جامعه مي‌باشد احکام «پوشش و آرايش» است. «پوشش» يک امر طبيعي براي انسان‌ها و از مميزات او نسبت به ديگر موجودات است. «آرايش» هم رفتاري است که از تمايل انسان به خودآرايي نشئت مي‌گيرد. اسلام در احکامي که در مورد پوشش و آرايش وضع کرده، اين دو مسئله را نظام‌مند کرده به‌گونه‌اي که شخصيت وزين و مطلوب را براي آقايان و بانوان حفظ کند.

پايگاه اطلاع‌رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله خامنه‌اي چندي پيش اعلام کرد به پرسش‌هاي شرعي مخاطبان درباره‌ي احکام پوشش و آرايش پاسخ مي‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدحسين فلاح‌زاده -عضو دفتر استفتائات آيت‌الله خامنه‌اي و رئيس مرکز موضوع‌شناسي احکام فقهي- به پرتکرارترين سؤالات مطابق با فتاواي آيت‌الله‌ خامنه‌اي پاسخ داده است که متن پاسخ‌ها همزمان با ۲۱ تيرماه، روز عفاف و حجاب به شرح زير منتشر شد.

۱. محدوده‌ي پوشش خانم‌ها و آقايان چقدر بايد باشد؟

خانم­‌ها در نگاه نامحرم تمام بدن را بايد بپوشانند غير از دو موضع که واجب نيست پوشانده شود البته در صورتي که آرايشي يا زيوري نداشته باشد. آن دو موضعي که واجب نيست يکي گردي صورت است به مقداري که در وضو لازم است شسته شود، يکي هم دست­‌ها از نوک انگشتان تا مچ. اين مقدار هم البته اگر آرايش و زينتي داشته باشد حتماً بايد پوشانده شود.
به دست داشتن انگشتر هم اگر ساده باشد، چشمگير نباشد، به نظر حضرت آقا پوشاندنش واجب نيست اما اگر ساده نيست و چشمگير است بايد پوشانده شود.
اصل حجاب درباره‌ي آقايان پوشاندن عورتين است اما اگر در جايي قرار مي­‌گيرند که در معرض نگاه شهوت‌آلود ديگران يا به‌گونه­‌اي است که طرف انگشت‌نما مي­شود، بايد به مقدار لازم و متعارف بدن را بپوشاند.

۲. آيا پوشاندن پا از نگاه نامحرم براي خانم‌ها واجب است يا خير؟ و حکم پوشش پا براي خانم‌ها در هنگام نماز در صورتي که نامحرم در آنجا نباشد چيست؟

خانم‌ها در مقابل نامحرم بايد پاها را بپوشانند؛ تنها دو موضع براي پوشش خانم‌ها در حضور نامحرم استثنا شده است: «گردي صورت و دست‌ها تا مچ» البته به شرط اينکه آرايش و زيوري که جلب توجه کند و چشمگير باشد نداشته باشند.

اما در نماز سه موضع استثنا شده که پوشاندن آن واجب نيست؛ «گردي صورت» به مقداري که در وضو شسته مي‌شود، «دست‌ها تا مچ» و «پاها تا مچ، به شرط اينکه نامحرمي نباشد».

۳. مرد تا چه اندازه اختيار دارد همسر خود را ملزم به پوشش و آرايش خاصي نمايد؟ و زن تا چه حد بايد به حرف شوهرش در اين‌باره گوش دهد و رعايت حجاب يا رعايت نکردن آن را الزامي بداند؟

مسئله‌ي پوشش و آرايش ربطي به دستور يا نهي شوهر ندارد بلکه حکم خدا است و خانم‌ها بايد در جاهايي که حجاب واجب است يعني در نگاه نامحرم مراعات کنند حتي اگر شوهر مخالفت کند.

بعکس در جاهايي که حجاب واجب نيست، اطاعت از امر شوهر به حجاب باز هم واجب نيست؛ مگر اينکه موردي باشد که اگر خانم اطاعت نکند، اختلاف يا مشاجره به وجود مي‌آيد و خداي ناکرده منجر به جدايي خواهد شد يا ترس از اين باشد، در اينجا چون امر مهمي در ميان است اطاعت لازم مي‌باشد.

۴. آيا استفاده از حلقه‌ي ساده‌ي ازدواج براي خانم زينت محسوب مي‌شود؟

انگشتر خانم‌ها اگر چشمگير نبوده و ساده باشد -حالا فرقي نمي‌کند که مربوط به ازدواجش بوده يا خودش تهيه کرده و يا هديه گرفته است- پوشاندنش واجب نيست. اما اگر انگشتر چشمگير و خاص است بايد از نگاه نامحرم پوشانده شود.

۵. برخي از خانم‌ها در شبکه‌هاي مجازي با قصد خير و هدف ترويج حجاب اسلامي و چادر مشغول به فعاليت هستند و عکس‌هاي خود را با حجاب کامل منتشر مي‌نمايند. لکن در برخي موارد همين تصاوير موجب سوءاستفاده قرار مي‌گيرد؛ تکليف چيست؟

اگر اين تصاوير مورد سوءاستفاده قرار گيرد يا تحريک‌آميز باشد يا مفسده‌اي براي خانم داشته باشد، جايز نيست.

۶. آيا استفاده‌ي نوع خاصي از حجاب با رنگ‌هاي متنوع جهت جذب ديگران به مقوله‌ي حجاب جايز است؟

استفاده از رنگ‌هاي متنوع اگر به‌گونه‌اي باشد که موجب جلب توجه نامحرم شده به‌طوري‌که خانم انگشت‌نما شود جايز نيست. درست است که برخي قصد خير دارند و مي‌خواهند حجاب تميز و شيک داشته باشند و مرتب باشند و با اين کار ديگران را جذب کنند تا حجاب ترويج پيدا کند، اما بايد به اين نکته توجه داشته باشند طوري نشود که در نگاه ديگران حتي بين خانم‌ها انگشت‌نما شوند؛ يا موجب جلب توجه نامحرم شوند که در اين دو صورت جايز نيست. اما اگر اين‌گونه نيست و حجابشان عادي است و ديگران هم جذب اين حجاب مي‌شوند، قطعاً اشکالي ندارد.

۷. حکم پوشيدن ساپورت و شلوار لي يا شلوار جين و روسري و کفش رنگي و مانتوي کوتاه در زير چادر چيست؟

براي پوشش شرايطي ذکر شده ازجمله اينکه برجستگي‌هاي بدن مشخص نباشد. در مورد ساپورت، اين‌گونه است که تمام هندسه‌ي بدن مشخص است؛ بنابراين حجاب کاملي نيست اما نسبت به نوع‌هاي رنگي شلوار جين و لي، اگر زير چادر باشد و پيدا نباشد، حکم خاصي ندارد؛ به فرض اينکه پيدا هم باشد اگر به‌قدري چسبان نباشد که هندسه‌ي بدن مشخص باشد -يعني يک مقداري گشاد باشد که برجستگي بدن مشخص نباشد- و اينکه رنگش به‌گونه‌اي نباشد که فرد انگشت‌نما شود و به‌اصطلاح لباس شهرت نباشد، اشکالي ندارد.

۸. آيا پوشيدن چادر در کشورهاي غربي و يا استفاده از پوشيه در شهرهايي که متداول نيست، حکم لباس شهرت را پيدا مي‌کند و اشکال دارد؟

اصل مراعات حجاب لازم است يعني اگر فرد به جايي رفت که افراد بي‌حجاب هستند، او بايد حجاب را مراعات کند؛ اگرچه چادر حجاب برتر و بهتر است اما اگر در جايي پوشيدن چادر يا پوشيه برايش مفسده دارد و ممکن است مورد تعرض قرار گيرد، در آنجا به خاطر وجود مفسده، استفاده از چادر يا پوشيه جايز نيست.

۹. آيا منظور از نگاه پزشک به بيمار غيرهمجنس، نگاه به قسمت‌هاي خاص بدن است و يا نگاه همراه با لذت و گناه به بيمار؛ در اين صورت تشخيص توسط بيمار چگونه خواهد بود؟

نگاه حرام -چه براي پزشک و چه براي غيرپزشک- نگاه به قسمت‌هايي از بدن زن است که در نگاه نامحرم بايد بپوشاند؛ يعني نگاه به غير از صورت و دست‌ها، يا نگاه شهوت‌آلود به خانم؛ اين به حکم اولي نگاه حرام است. اما در صورت اضطرار و ناچاري که پزشک همجنس موجود نباشد يا اگر هست در دسترس نيست و فرد ناچار است، در اين صورت پزشک قسمت‌هاي ديگر بدن را هم به ضرورت مي‌تواند براي معاينه و معالجه‌ي لازم نگاه کند.

تشخيص نگاه شهوت‌آميز هم به خود پزشک برمي‌گردد و معمولاً تشخيصش براي بيمار مشکل است. اگر خانم مي‌خواهد به پزشک مراجعه کند و مي‌داند پزشک براي درمان او بايد به جاهايي که نگاه نامحرم به آن حرام است نگاه کند، در صورتي که پزشک همجنس وجود داشته باشد، نمي‌تواند به پزشک غيرهمجنس مراجعه کند ولو اينکه پزشک همجنس با تأخير حاضر مي‌شود، اما اگر تأخير ممکن نيست و چاره‌اي ندارد، اين مراجعه اشکال ندارد. اگرچه وظيفه‌ي پزشک هم اين است که در نگاه به مقدار ضرورت اکتفا کند.

۱۰. در صورتي که پزشک متخصص همجنس و غيرهمجنس براي خانم‌ها وجود دارد اما پزشک مرد براي معاينه و معالجه‌ از تخصص بالاتري برخوردار است، آيا در اين صورت مراجعه به پزشک مرد براي خانم‌ها جايز است؟

در صورتي که پزشک همجنس وجود دارد و مي‌تواند معاينه و معالجه کند هرچند ممکن است پزشک غيرهمجنس تخصص بالاتري داشته باشد، مراجعه به پزشک غيرهمجنس در صورتي که مستلزم لمس و نظر حرام باشد جايز نيست.

اما اگر تخصص پزشک همجنس خيلي پايين است و مطمئن هستند که نمي‌تواند معالجه کند، در اين صورت در حقيقت پزشک همجنس که بتواند اين بيمار را معالجه کند وجود ندارد؛ اما بايد توجه داشت بهانه‌ي اينکه  پزشک غيرهمجنس تخصص بالاتري دارد و بهتر عمل مي‌کند، مجوزي براي مراجعه به او نيست.

۱۱. در شهرهاي کوچک که متخصص خانم کم است، آيا بايد کل شهر را بگرديم تا پزشک خانم پيدا کنيم؟ و در صورت نبود متخصص خانم، آيا لازم است به شهرهاي همجوار برويم؟

به هر حال لمس بدن نامحرم حرام است و نگاه به آن قسمت‌هايي که بايد پوشانده شود حرام است. خانم هم اگر بيمار باشد بدون مجوز شرعي نمي‌تواند خودش را در معرض نگاه يا لمس حرام قرار دهد؛ مثلاً اگر در آن طرف شهر و يا در شهرهاي همجوار، پزشک متخصصي هست و ايشان هم بيماريش شديد نيست و از نظر مالي نيز برايش امکان دارد و به‌طور معمول هزينه‌اش را دارد و امکان مراجعه هم هست، اين‌چنين شخصي نمي‌تواند مرتکب فعل حرام شود.

۱۲. گرفتن نبض و يا ديدن چشم و گوش و دهان و دندان خانم‌ها توسط پزشک مرد اشکال دارد؟

گوش ازجمله قسمت‌هايي است که خانم بايد از نگاه نامحرم بپوشاند؛ بنابراين اگر مجوزي ندارد، مراجعه به پزشک غيرهمجنس جايز نيست اما اگر اضطرار باشد (مثلاً پزشک همجنس موجود نباشد) اشکالي ندارد.

درباره‌ي معاينه‌ي دهان و دندان هم پزشک غيرهمجنس براي معاينه و معالجه نگاه نکند ولي اگر پزشک همجنسي وجود ندارد باز هم مثل ساير موارد اشکالي ندارد.
درباره‌ي گرفتن نبض هم اگر از روي لباس باشد يا پزشک دستکش داشته باشد و مفسده‌اي وجود نداشته باشد، اشکالي ندارد. اما اگر پزشک دستکش ندارد و از روي لباس هم نيست و بدن خانم لمس مي‌شود، اين کار جايز نيست مگر در صورت اضطرار.

۱۳. چه نوع پوششي از حيث رنگ، جنس و نوع براي خانم‌ها در مقابل نامحرم اشکال دارد؟

به‌طورکلي اگر لباس به‌گونه‌اي باشد که فرد را در نگاه ديگران انگشت‌نما نموده و يا جلب توجه نامحرم کند -حتي در کيفيت پوشيدن- پوشيدن آن جايز نيست. در پوشش بيرون شرايطي براي لباس گفته‌اند: اينکه بدن را به مقدار کامل بپوشاند، خيلي نازک نبوده و بدن‌نما نباشد، از نظر حجم طوري باشد که برجستگي‌ها و برآمدگي‌هاي بدن را بپوشاند، خيلي تنگ و چسبان نباشد و همچنين اين لباس مروج فرهنگ ابتذال و يا فرهنگ دشمنان نباشد. يعني خودتان استقلال داشته باشيد.

۱۴. آيا استفاده از چادر براق و رنگارنگ در برابر نامحرم اشکال دارد؟

نه، اشکالي ندارد مگر اينکه به‌گونه‌اي باشد که جلب توجه نامحرم کند يا در حدي است که فرد انگشت‌نما مي‌شود.

۱۵. در استفاده از لباس‌هاي تنگ و چسبان چه معيارهايي بايد رعايت شود؟

به‌طورکلي لباس نبايد به‌قدري چسبان باشد که حجم و هندسه‌ي بدن مشخص شده و يا موجب جلب توجه نامحرم يا انگشت‌نما شدن شود.

۱۶. آيا پوشيدن جوراب نازک براي خانم­‌ها به‌طوري‌که پا در مقابل نامحرم مشخص باشد جايز است؟

از جمله شرايط پوشش و لباس اين است که بدن­‌نما و نازک نباشد که پوست بدن پيدا باشد. بنابراين پا بايد از نگاه نامحرم پوشانده شود، اگر خانمي جوراب نازک بپوشد که پا ديده شود، حجابش کامل نيست و جوراب بايد در حدي باشد که پا پيدا نباشد.

۱۷. خانم­‌هايي که موي بلند دارند و موي خود را در زير روسري يا چادر در پشت سرشان مي­‌بندند به‌گونه‌اي‌که يک برآمدگي زير روسري يا چادر ايجاد مي­‌شود، اين مسئله شرعاً چه حکمي دارد؟

اگر اين وضع به‌گونه­‌اي باشد که جلب توجه نامحرم ­کند يا خانم انگشت‌نما شود و شکل و شمايل خاصي پيدا کند حرام است اما اگر در آن حد نباشد اشکالي ندارد.

۱۸. پوشيدن کفش­‌هاي پاشنه‌بلند براي بانوان چه حکمي دارد؟

اگر موجب جلب توجه نامحرم شود يا خانم انگشت­‌نما مي­شود جايز نيست اما اگر در آن حد نباشد اشکالي ندارد.

۱۹. پوشيدن تي­‌شرت­‌هاي کوتاه براي پسران و مردان به‌نحوي که بخشي از بدن در معرض ديد قرار مي­‌گيرد چه حکمي دارد؟

به‌طورکلي اگر انسان لباسي بپوشد که مثلاً کوتاه است يا قسمتي از بدن پيدا است يا شکل و شمايل خاصي دارد و جلب توجه مي­‌کند و ممکن است انگشت‌نما شود و مردم بگويند اين چه وضعيت و لباسي است، اگر در آن حد باشد حرام است.

۲۰. پوشش دختر در مقابل خواستگار چگونه بايد باشد؟

دختري که هنوز عقدش با پسري که به خواستگاري او آمده خوانده نشده -ولو انگشتر هم آورده باشند- بنا بر حکم اولي نامحرم هستند و حدود و ثغور شرعي در رابطه با حجاب، نگاه و حتي صحبت بايد رعايت شود، اما يک استثنائي وجود دارد؛ زماني که خواستگار آمده، همه‌ي صحبت­‌ها شده و توافق صورت گرفته، فقط مانده که پسر نامزدش را خوب ببيند که آيا کاملاً مورد پسند است يا خير؛ گفته‌اند يک نگاه به مو و اينها اشکالي ندارد آن هم احتياط اين است که لباس توري داشته باشد و از روي آن ببيند اما اين بدان معنا نيست که هر روز خواست صبح و شب راه بيفتد دخترها را ببيند بعد راجع به شرايط صحبت بکند.

۲۱. آيا دختربچه‌ها را قبل از رسيدن به سن بلوغ بايد ملزم به رعايت حجاب کرد؟

کودک قبل از سن بلوغ تکليف ندارد، ولي از نظر تربيتي اگر در معرض نگاه نامحرم است، بايد تا حدودي حجاب را رعايت کند. اين کار وظيفه‌ي پدر و مادر يا سرپرست کودک است. اما زماني اين کار واجب است که رعايت نکردن حجاب براي کودک مفسده­ داشته باشد يا در معرض نگاه حرام قرار گيرد يا خوف اين باشد که اگر الان حجاب را رعايت نکند در آينده بي­‌حجاب بار مي­‌آيد و حجاب را مراعات نمي­‌کند؛ در اين صورت حجاب لازم است و در غير اين صورت خير.

۲۲. بعضاً ديده مي­­‌شود بعضي از فروشگاه­‌ها يا شرکت­‌ها براي جذب مشتري از دختران و زنان کارمند مي‌خواهند نوع خاصي از آرايش و پوشش را داشته باشند که حدود شرعي در آن رعايت نمي­‌شود. درآمدي که شرط به دست آمدنش قبول انجام چنين چيزي باشد براي دو طرف کارفرما و کارمند چه حکمي دارد؟

نه کارمند مجاز است اينجا دستور کارفرما را اطاعت کند و حجاب را رعايت نکند يا در مقابل نامحرم با آرايش ظاهر شود، نه کارفرما شرعاً مجاز است و چنين حقي دارد که چنين دستوري دهد؛ اگر هم دستور داد آنها نمي­‌توانند اطاعت کنند و لذا اگر اطاعت کرده و حجاب را رعايت نکردند يا در مقابل نامحرم با آرايش حاضر شدند، کار حرامي مرتکب شده‌اند. اما درآمدشان، اگر کاري که انجام مي­‌دهند و شغلشان خلاف نباشد و کالايي که مي­‌فروشند فروش آن کالا اشکالي نداشته باشد، درآمد و مزدي که مي­‌گيرند حلال است. اما اقدام او به آرايش کردن يا اجبار کردن کارمندان به آرايش کردن، کار خلافي است و شايسته نيست که انسان درآمدي کسب کند که در طريق آن، کار حرام مرتکب مي‌شود.

۲۳. دختري در بيرون از منزل چادري است و حجاب کامل دارد اما در داخل منزل و در مقابل نامحرم­‌هاي فاميل لباس‌هايي مي­‌پوشد که حجابش کامل نيست يا حجم بدنش مشخص است. حکم اين کار چيست و آيا تفاوتي بين نامحرم­‌هاي فاميل و غريبه وجود دارد؟

تفاوتي بين نامحرم­‌ها وجود ندارد و نامحرم نامحرم است؛ ممکن است در معاشرت مسائلي وجود داشته باشد؛ مثلاً اينکه يک خانم وقتي شوهر خواهرش به منزلشان مي‌آيد، با حفظ حجاب کامل، با او سر يک سفره مي­‌نشيند و غذا مي­‌خورد، اما با نامحرم غريبه سر يک سفره نمي‌نشيند. اما اينکه آيا محرم و نامحرم درجه­‌بندي دارد و يکي بيشتر نامحرم است آن يکي کمتر، خير.

۲۴. پوشش خانم‌ها در مقابل محارم غير از همسر چگونه بايد باشد؟

قسمت­‌هاي خاص بدن بايد پوشيده باشد و نگاه به غير آن قسمت‌ها اشکال ندارد. ولي گاهي همان‌جا هم حکم ثانوي بار مي­‌شود؛ زماني که خانمي در معرض نگاه بد محرم خود قرار ­بگيرد يا احتمال ­دهد که محرمش نگاه بد دارد يا براي او تحريک‌آميز باشد يا از نظر تربيتي مشکلي وجود داشته باشد بايد آن مواضع را هم بپوشاند.

۲۵. مصداق آرايش چيست؟

مصداق آرايش را بايد عرف تعيين کند؛ يعني عموم مردم -افرادي که در محل زندگي شخص هستند- اگر کاري را آرايش بدانند و خانم آن آرايش را داشته باشد بايد از نگاه نامحرم بپوشاند. مثلاً کرم ساده و معمولي را کسي آرايش نمي­‌گويد.

۲۶. منظور از عرف در بحث آرايش و زينت، عرف متشرعين است يا عرف کوچه و خيابان؟

سؤال کردند اين عرف چه کساني هستند؟ متدين­‌ها هستند يا مردم عادي؟ جواب اين است که همه‌ي مردم هستند، آنهايي که آرايش را تشخيص مي­‌دهند -ولو متشرع هم نباشند ولي آرايش را مي‌شناسند- اگر بگويند اين کار آرايش است، آرايش محسوب شده و در غير اين صورت آرايش نيست.

۲۷. آرايش کردن زنان و ظاهر شدن در مقابل نامحرم چه حکمي دارد؟

اگر خانمي آرايش داشته باشد، بايد آرايشش را از نگاه نامحرم بپوشاند. اگر او آرايش کند به قصد اينکه نامحرم ببيند، اين کار حرام است؛ اگر عمداً در نگاه نامحرم چهره‌ي آرايش‌شده‌اش را نپوشاند آن نيز حرام است؛ مواردي هم که در بحث پوشش خانم‌ها استثنا شده (گردي صورت و دست­‌ها تا مچ) در صورتي است که آرايش و زينتي نداشته باشند.

۲۸. کاشت ناخن و مژه‌ي مصنوعي چه حکمي دارد و تکليف چنين افرادي نسبت به وضو و غسل چيست؟

اگر اين کار در وقت نماز صورت نمي‌گيرد و شخص مي­‌داند که برداشتن مانع بعداً مشکل است، بهتر است اين کار را نکند. ولي اگر اين کار را انجام داده است، حال وقت نماز شده و مي­‌خواهد نماز بخواند و به وضو يا غسل احتياج دارد؛ در اين وضعيت بايد اين مانع را برطرف کند، فرقي هم نمي­‌کند ناخن کاشته باشد يا مژه‌ي مصنوعي، ولو اينکه اين برطرف کردن با صرف وقت يا هزينه يا کمک گرفتن از ديگران ممکن بشود، به هر حال بايد اين مانع را برطرف کند زيرا وجود اين مانع نمي‌گذارد آب به مژه­‌هاي اصلي و پوست برسد.

اما اگر متوجه ­شود وقت نماز دارد مي­‌گذرد و فرصت برداشتن اين مانع نيست يا هزينه‌ي بسيار بالايي لازم است که الان اين هزينه را ندارد يا برداشتنش بسيار دشوار و سخت است و نتواند بردارد، آن وقت تکليف و وظيفه عوض مي­‌شود؛ به اين معنا که چون مانع وجود دارد بايد وضو و غسل جبيره انجام دهد و نمازش را بخواند.

۲۹. حکم استفاده از لوازم آرايشي و انواع کرم­‌ها و لاک چيست و تکليف وضو و غسل کسي که استفاده کرده است چه مي­‌باشد؟

آراستگي و آرايش کردن براي خانم­ در صورتي که نخواهد در نگاه نامحرم ظاهر شود، براي شوهر يا حضور در مجلس زنانه­ که هيچ مرد نامحرمي وجود ندارد اشکالي ندارد؛ اما اگر خداي ناکرده اين آرايش براي نامحرم باشد يا مي­‌داند در معرض نگاه نامحرم قرار مي­­‌گيرد، آرايش کردن براي نامحرم حرام است.

حالا اگر شخص آرايش کرده باشد، تکليفش براي وضو و غسل چيست؟ اگر آرايش در حدي است که آب به پوست نمي‌رسد حتماً بايد آن را برطرف کند اما اگر وضعيتي دارد که نمي­‌تواند آرايش را برطرف کند، مثلاً وقت نماز مي­‌گذرد يا اينکه اينها الان برطرف نمي­­‌شود يا خيلي سخت است و يا موادي لازم دارد که الان در دسترس نيست يا هزينه­‌اش را ندارد، در اين وضعيت از باب ناچاري تکليف عوض مي­‌شود و با همان وضعيت وضو مي­‌گيرد يا غسل مي­‌کند و حکم وضو و غسل جبيره را پيدا مي‌کند.

۳۰. استفاده از عطر و ادکلن براي خانم­‌ها چه حکمي دارد؟

استفاده از عطر و ادکلن اگر براي شوهر يا حضور در مجلس زنانه يا در جمع  محرم‌ها باشد اشکالي ندارد اما عطر و ادکلني که موجب توجه نامحرم شود يا ممکن است نامحرم استشمام ­کند و تحريک شود حرام است.

۳۱. حکم استفاده از لوازم آرايشي که بعضاً مضر هستند چيست؟

اگر ضرر قابل توجه داشته باشند، استفاده از آنها حرام است؛ ممکن است برخي آرايش­‌ها سوزش يا درد مختصري داشته باشد ولي ضرر معتنابهي نداشته باشد، که اشکالي ندارد.

به هر حال تشخيص با خود مکلف است يا به تشخيص متخصص اعتماد کنند. ممکن است کسي بيماري پوستي داشته باشد و استفاده از يک نوع لوازم آرايش براي او مضر باشد نه براي افراد ديگر که در اين صورت استفاده از آن براي او حرام است.

۳۲. تتو کردن ابرو و ساير اعضاي بدن چه حکمي دارد و وظيفه‌ي مکلف نسبت به وضو و غسل چيست؟

تتو کردن اگر براي بدن ضرر قابل توجهي داشته باشد يا تصاوير مستهجن يا مطالب باطلي را بر بدن تتو کنند جايز نيست؛ اما اگر براي بدن ضرري نداشته باشد و مطالبي که نوشته شده، مطالب يا نماهاي حرامي نباشد و مفسده­‌ي ديگري بر اين کار مترتب نشود اصلش اشکالي ندارد؛ اگرچه مستحب و پسنديده هم نيست.

تتو کردن همچنين نسبت به وضو و غسل -آن چيزي که امروزه متداول است در تتو کردن که جوهر زير پوست مي‌رود- مانع نيست و وضو و غسل فرد اشکالي ندارد.
اما حکم تتو کردن از جهت ديگر اين است که اگر خانمي ابرو يا دستش را تتو کرده و آرايش محسوب شود ولو آرايش ثابت، بايد از نگاه نامحرم بپوشاند.

۳۳. آيا اپيلاسيون بدن جايز است؟

اپيلاسيون با لحاظ دو شرط جايز است:

اول اينکه اين کار ضرري نداشته باشد. اگرچه اين برمي­‌گردد به تشخيص خود مکلف يا متخصصان؛

دوم اينکه مستلزم کار حرامي نباشد؛ يعني نگاه يا لمس حرام در بين نباشد.
اما اگر ضرر داشته باشد يا مستلزم کار حرامي مثل لمس و نظر حرام باشد جايز نيست.

۳۴. آيا بلند بودن ناخن خانم­‌ها جايز است؟

بلند بودن ناخن خانم­‌ها اشکال ندارد اما به شرط اينکه غيرمتعارف نباشد که انگشت‌نما شوند.

۳۵. حکم پوشش براي ابروي برداشته‌شده يا رنگ‌شده‌ي خانم­‌ها چيست؟

اگر در حدي است که عرفاً مي­‌گويند آرايش يا رنگ کرده و يا ابرو برداشته بايد از نگاه نامحرم بپوشاند، اما اگر نه مختصر است که عرفاً نمي­‌گويند آرايش کرده، پوشاندنش واجب نيست.

۳۶. حکم استفاده از موي مصنوعي توسط خانم­‌ها و نمايش دادن آن به نامحرم چيست؟

اصل استفاده از موي مصنوعي اگر مانع وضو نباشد و مفسده­ نداشته باشد اشکال ندارد اما بنا بر احتياط واجب بايد از نگاه نامحرم پوشانده شود.

۳۷. حکم تراشيدن ريش يا قسمت­‌هايي از گونه يا ريش پروفسوري چيست؟

تراشيدن با تيغ يا وسايل و ماشين­‌هايي که مثل آن مي­‌تراشند بنا بر احتياط جايز نيست اما اصلاح گونه­‌ها و زير گلو اشکالي ندارد و ريش به اصطلاح پروفسوري بنابر احتياط جايز نيست.

۳۸. آيا از نظر شرعي فرقي بين آرايش کم و زياد وجود دارد؟

فرقي بين آرايش کم و زياد نيست اگر خانم کاري کرده که عرفاً مي­‌گويند آرايش کرده مثلاً ابروها يا چشم را مداد کشيده يا رژ لب زده است و مقابل نامحرم نپوشانده است حرام است. اما اگر در حدي نيست که عرفاً بگويند آرايش کرده مثلاً کرمي زده و کمي زيباتر شده است پوشاندنش از نگاه نامحرم واجب نيست.

۳۹. برخي بانوان پلک پايين را با مداد سياه مي­‌کنند؛ آيا اين کار براي وضو مشکل ايجاد مي­‌کند؟

اگر جرم داشته باشد در حدي که روي پوست را گرفته و مانع رسيدن آب شود يا در حدي است که شک دارد مانع است يا نه، بايد برطرف کند تا مطمئن شود چيزي روي پوست نيست اما اگر صرفاً رنگ است و مانع جرمي نيست اشکالي ندارد.

۴۰. آيا محو کردن لک­‌هاي پوست با کرم­‌هاي آرايشي و حضور با اين حد از آرايش در جايي که نامحرم حضور دارد اشکال دارد؟

اگر صرفاً لک­‌هاي صورت را برطرف کند يا کرمي زده و صورتش کمي شفاف شده است يا مثلاً کرم ضدآفتاب يا سفيدکننده زده اما در حدي نيست که بگويند آرايش کرده است، پوشاندنش از نگاه نامحرم واجب نيست اما اگر بيش از اين مقدار است که مي­‌گويند آرايش کرده ولو آرايش کم باشد بايد از نگاه نامحرم بپوشاند.

۴۱. برخي از خانم­‌ها خط چشم و خط لب را تتو مي­‌کنند. آيا پوشاندن صورت با اين وضعيت از نگاه نامحرم واجب است؟

به هر حال اگر کاري انجام دهد که بگويند آرايش کرده بايد از نگاه نامحرم بپوشاند.

۴۲. اخيراً رايج شده است که برخي پسران و مردان ابرو برمي­‌دارند؛ آيا اين کار اشکال دارد؟

به‌طورکلي آرايش زنانه براي مردان و آرايش مردانه براي زنان حرام است. از نظر اسلام آن شخصيت و تشخص مردانه براي مردان بايد حفظ شود و آن شخصيت زنانه هم براي زنان؛ همچنان‌که گفته‌اند لباس خاص خانم‌ها را بنابر احتياط واجب آقايان نپوشند و لباس خاص مردان را زنان نپوشند مگر براي يک غرض عقلايي مثلاً  اجراي فيلم يا نمايش.

۴۳. چه زينت‌­، آرايش و زيورآلاتي براي مردان حرام است؟

آرايشي که متناسب با مردان باشد، جلف و سبک نباشد که فرد انگشت‌نما شود، اشکالي ندارد اما اگر مثل برخي که موي سرشان را به‌گونه‌­اي ماشين مي‌کنند که در جامعه انگشت‌نما مي­‌شوند و همه نگاه مي­‌کنند که اين چه شکلي است، حرام است.

از نظر زيورآلات طبق حکم کلي استفاده‌ي طلا براي مردان حرام است؛ حال انگشتر، حلقه يا گردنبند باشد، مربوط به دامادي باشد يا غير از آن، يک بار بپوشد يا ده بار، کلاً طلا براي مردان حرام است از هر نوعي که باشد؛ چه طلاي سفيد باشد چه طلاي زرد و در نماز هم اگر مرد زيور طلا داشته باشد مثلاً گردنبند، حلقه، انگشتر يا... نمازش بنابر احتياط واجب باطل است.

در مورد طلاي سفيد، اگر چيزي که طلاي سفيد ناميده مي‌شود همان طلاي زرد است که بر اثر مخلوط کردن ماده‌اي، رنگ آن سفيد شده، حرام است ولي اگر عنصر طلا در آن به قدري کم است که عرفاً به آن طلا نمي‌گويند مانع ندارد و پلاتين نيز اشکال ندارد.

تعداد بازديد:27 آخرين تغييرات:97/04/23
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر