دوشنبه 29 مرداد 1397 - 8 ذي الحجه 1439 - 20 آگوست 2018
صفحه اصلي/خانواده

فقدان نشاط در مدارس باید بررسی و حل شود

وزير کشور:

فقدان نشاط در مدارس بايد بررسي و حل شود

وزير کشور گفت: فقدان نشاط در مدارس بايد بررسي و حل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا رحماني فضلي در جلسه شوراي اجتماعي کشور به موضوع گزارش آموزش و پرورش در حوزه طرح مراقبت دانش آموزان اختصاص داشت، افزود: در موضوع آسيبهاي اجتماعي دانش آموزان استفاده از ظرفيت و کمک خانواده ها ضرورت دارد.

وي با تاکيد بر اهميت محرمانه بودن اطلاعات و پرونده هاي دانش آموزان در زمينه آسيبهاي اجتماعي ادامه داد: البته موارد پرخطري چون اعتياد، خودکشي يا آزار جنسي که آسيبهاي اجتماعي جدي هستند بايد شناسايي و اصلاح شود.

وزير کشور تاکيد کرد: مشاوران در مدارس بايد افرادي با تجربه و متخصص باشند و اگر پدر و مادري اعتياد دارند يا سابقه زندان دارند، دانش آموز در معرض خطر است.

رحماني فضلي با اشاره به اينکه در اوايل انقلاب به حضور معاون پرورشي توجه شد اما بعدها مشکلاتي به وجود آمد،گفت: مشکل ايجاد شده اين بود که معاونت پرورشي در مدارس يک طرف و معلمان درطرف ديگر بودند و به عبارت ديگر نتوانستند با يکديگر ارتباط برقرار کنند بنابراين اگر مي‌خواستيم موضوع پرورش داشته باشيم بايد همه پيگير آن مي شدند و اگر در اين موضوع باقي معلمان را کنار بگذاريم در عمل دچار مشکل خواهيم شد.

وزير کشور در ادامه با اشاره به اينکه در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي بايد در حوزه پيشگيري اقدامات لازم انجام شود، گفت: در حل آسيبهاي اجتماعي بسنده کردن اين موضوع به کادر آموزش و پرورش و در درون آموزش و پروش به فردي خاص يا بخشي منجر مي شود که اين اقدام بزرگ به نتيجه نمي‌رسد.

وي حضور خانواده ها در حوزه پيشگيري از آسيب‌هاي دانش آموزي و اجتماعي کردن اين موضوعات را امري مهم دانست گفت:سيستم بايد به گونه‌اي کار کند که آموزش و پرورش را به عنوان نهادي که انواع ورودي ها از آسيب پذيرترين و در معرض خطرترين تا سالم ترين و بهترين را در ر مي‌گيرد ، زيرا ورودي آن از جامعه‌اي است که طيف مختلف سلامت رواني را شامل مي شود.

وزير کشور گفت: تلقي ما اين است که اين سيستم حلقه، واسط يا مرحله گذاري است که براي همه افرادي که وارد آن مي‌شوند بايستي حداقل توانمندي و سلامتي را ايجاد کند.

رحماني فضلي در ادامه اظهارکرد: وقتي مي گوييم افسردگي و پرخاشگري وجود دارد، همه اين موارد به فقدان نشاط اجتماعي در مدرسه يا جامعه برمي‌گردد. وقتي در جامعه فقدان اميدو نشاط اجتماعي داريم اينگونه خواهد شد؛ بنابراين اگر موضوع نشاط اجتماعي را حل کنيم حجم عظيمي از مشکلات را پوشش خواهيم داد.

وي در بخش ديگري از صحبت هايش به محرمانه بودن اطلاعات آسيبهاي اجتماعي دانشآموزان اشاره کرد و گفت: نبايد ساده از کنار اين موضوع گذشت بايد سيستم را به گونهاي طراحي کنيم که اطلاعات را در حد نياز ارائه دهد و پس از آن از بين ببرد. همچنين بايد بنا را بر اين گذاشت که حداقل ضعفها وجود دارد و ما نيز بايستي حداقل سلامتي و توانمندي را در دانش آموزان ايجاد کنيم.

وزير کشور در پايان صحبتهايش اضافه کرد: موارد پرخطري مانند اعتياد، خودکشي، آزار جنسي در ميان اين قشر بايد جدي گرفته شود و ضمن شناسايي خاطيان با آنها برخورد شود. همچنين بايستي در حوزه پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي دانشآموزي ضمن بهرهگيري از کمک خانوادهها، آموزش و استمرار آموزش داشته باشيم؛ به طور مثال وقتي دانش آموزي پدر و مادر معتاد يا زنداني دارد او نيز در معرض همين خطرات است و بايستي آنها را شناسايي کنيم و آموزش دهيم.

تعداد بازديد:49 آخرين تغييرات:97/05/15
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر