دوشنبه 30 مهر 1397 - 12 صفر 1440 - 22 اكتبر 2018
صفحه اصلي/اجتماعي(جوانان، خانواده، بانوان و...)

مدارس باید اختیار بیشتری برای حل مسائل مدرسه داشته باشند

وزير آموزش و پرورش:

مدارس بايد اختيار بيشتري براي حل مسائل مدرسه داشته باشند

وزير آموزش‌ و پرورش گفت: امروز مدرسه صرفاً مجري بي‌چون ‌و چراي دستوراتي است که از بالا به آن ابلاغ مي‌شود و اين باعث شده است مدير مدرسه تقريباً اختياري براي حل مسائل مدرسه نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاري مهر، سيد محمد بطحايي وزير آموزش و پرورش در گفت‌وگويي مستقيم با مديران آموزش‌ و پرورش سراسر کشور، ضمن قدرداني از تلاش رؤساي ادارات آموزش‌ و پرورش استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق کشور، اظهار کرد: در ايام تابستان در تمامي سطوح و حوزه‌هاي آموزش‌ و پرورش، از ستاد تا مدرسه، علاوه بر ثبت‌نام دانش‌آموزان به دليل آماده‌سازي مدارس براي سال تحصيلي آينده، حجم فعاليت‌ها بسيار زياد است و همگي در تلاش هستيم تا با آماده‌سازي مدارس، دانش‌آموزان سالي پر از نشاط و اميد را آغاز کنند.

وي افزود: در مدارس با وجود کمبود منابع مالي و امکانات، با مطالبات و توقعات اولياي دانش‌آموزان و معلمان روبه‌رو هستيم که آموزش‌ و پرورشي باکيفيت مي‌خواهند و البته توقعي درست و گسترده است و مديران مدارس در تلاش هستند تا با برنامه‌ريزي و صبر و حوصله پاسخگوي مطالبات باشند.

بطحايي با اشاره به اهميت و ضرورت مدرسه محوري تأکيد کرد: مدرسه محوري ، يکي از مهم‌ترين روش‌هاي آموزش‌ و پرورش براي  برون‌رفت  از مشکلات است و در سند تحول تأکيد شده که مدرسه رکن اصلي در تحول و کانون اصلي تعليم و تربيت مدرسه است و با مدرسه محوري است که مي‌توانيم به آموزش‌ و پرورش توسعه‌يافته دست پيدا کنيم ، اما تاکنون نتوانستيم آن‌گونه که بايد به سمت مديريت مدرسه محوري حرکت کنيم.

وي در ادامه با تعريف واژه مدرسه محوري گفت: مدرسه به‌عنوان سازمان مستقل بايد قدرت تصميم‌گيري و تصميم سازي را داشته باشد و متناسب با اهداف و رسالت‌ها برنامه‌ريزي و اقدام کند و بدون شک در اين مسير، شرط اصلي مدرسه محوري تقويت و ارتقاي مهارت‌هاي حرفه‌اي، تخصصي و شايستگي‌هاست.

وزير آموزش و پرورش تصريح کرد: يکي از مهم‌ترين موانع مدرسه محوري، وجود سلسله‌ مراتب اداري است درحالي‌که در نظام آموزش‌ و پرورش همه‌چيز بايد مدرسه شود يعني اصل درون مدرسه است و بيرون از مدرسه همه فرع هستند و اداره آموزش‌ و پرورش و ستاد نقش فرعي دارند؛ رئيس اداره، وزير و مديرکل فقط نقش حمايت‌کننده دارند و آنچه در تعليم و تربيت اتفاق مي‌افتد در مدرسه است و در بيرون مدرسه همه نقش پشتيبان کننده دارند و ادارات آموزش‌ و پرورش بايد به سمتي حرکت کنند که نظارت تخصصي را انجام دهند.

وي با اشاره به وجود اشکال در نظام اداري و سلسله‌ مراتب سازماني خاطرنشان کرد: امروز مدرسه صرفاً مجري بي‌چون ‌و چراي دستوراتي است که از بالا به آن ابلاغ مي‌شود و بايد کاملاً مطيع اجراي بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها باشد و اين باعث شده است مدير مدرسه تقريباً اختياري براي حل مسائل مدرسه نداشته باشد و هرروز با بخشنامه و فرم‌هاي متعدد مواجه شود که دائماً بخش عمده‌اي از وقت خود را بايد به آنها اختصاص دهد.

بطحايي در ادامه گفت: شبکه تعاملي سينا مي‌خواهد يک ارتباط چندجانبه بين همه ما برقرار کند و اين برنامه بنا دارد شبکه‌اي ارتباطي بين همه مديران در سطوح مختلف آموزش‌ و پرورش ايجاد کند و بدون شک ظرفيت خوبي دارد که با کمک آن مي‌توان گفت‌وگوها و تبادل تجربيات را بيشتر کرد و به تحول در آموزش‌ و پرورش سرعت بيشتري داده شود و اميدوارم که بتوانيم عملاً به‌سوي مدرسه محوري گام‌هاي عملياتي را برداريم اين گام يکي از مهم‌ترين گام‌هاي استقرار سند تحول است و اين برنامه زمينه و بستر مناسبي را ايجاد مي‌کند که به اين سمت حرکت شود.

تعداد بازديد:80 آخرين تغييرات:97/05/17
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر