چهارشنبه 21 آذر 1397 - 4 ربيع الثاني 1440 - 12 دسامبر 2018
صفحه اصلي/كودك و نوجوان

مدارس قدیمی در انتظار بودجه استانداردسازی فضای آموزشی

معاون فني و نظارت سازمان نوسازي مدارس:

مدارس قديمي در انتظار بودجه استانداردسازي فضاي آموزشي

معاون فني و نظارت سازمان نوسازي گفت: مدارس نوساز کاملا به سيستم‌هاي گرمايشي و سرمايشي استاندارد مجهز است، اما برخي مدارس قديمي هنوز در اين زمينه مشکل دارند.

داريوش ورناصري معاون فني و نظارت سازمان نوسازي در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرين وضعيت مدارس کشور در آستانه بازگشايي مدارس گفت: طبيعي است که بيشترين حجم تحويل کلاس هاي درس و پروژه هاي آموزشي و پرورشي مربوط به ابتداي سال تحصيلي مي شود و ما هم در مهرماه تعداد قابل توجهي فضاي آموزشي، ورزشي و پرورشي را به مناطق مختلف در سراسر کشور تحويل مي دهيم که همه آنها مجهز هستند.

وي در پاسخ به اين پرسش که چه ميزان مدارس کشور مشکلات سرمايشي و گرمايشي آنها براي سال جديد حل شده است، بيان کرد: ما مدارس نوسازي که تحويل مناطق مي دهيم کاملا مجهز هستند. هم از نظر امکانات اداري و کلاسي و هم از نظر وسايل گرمايشي و سرمايشي. مي ماند تعدادي از مدارسي که داير هستند و ممکن است سيستم گرمايشي و سرمايشي آنها استاندارد نباشد. همکاران بنده در سراسر کشور متناسب با اعتبارات ملي و استاني نسبت به تجهيز اين مدارس اقدام کرده اند و استانداردسازي سيستم حرارتي مدارس يکي از اولويت هاي ماست. اما حجم بودجه ما جوابگوي اين ميزان نياز ما نيست براي همين بخش هايي از اين استانداردسازي هنوز باقي مانده است.

معاون فني و نظارت سازمان نوسازي مدارس همچنين درباره ساماندهي سرويس هاي بهداشتي مدارس نيز بيان کرد: در اين بخش هم مدارس نوساز ما کاملا از اين مشکل مرتفع هستند اما در مدارس داير و قديمي ما از محل اعتبارات تعميرات جزئي بخشي از اين ساماندهي را انجام مي دهيم و بخشي را نيز خود مناطق آموزش و پرورش ورود مي کنند تا مشکلات را حل کنند. ما تا جايي که مقدور باشد در اين زمينه ورود مي کنيم اما هنوز مشکلاتي در اين زمينه وجود دارد. اميدواريم يک روزي اعتبارات ما مناسب نيازمان باشد و خيرين هم ورود بيشتري به اين موضوعات داشته باشند.

ورناصري در ادامه با تشکر از زحمات دولت و نمايندگان مجلس براي تسهيل در کمک هاي مالي به آموزش و پرورش خصوصا در بخش نوسازي، بيان کرد: نياز ما در بخش نوسازي مدارس بسيار زياد است و اعتباراتي که ابلاغ مي شود پاسخگوي نياز در سطح کشور نيست. متاسفانه با استانداردها فاصله زيادي داريم.

استاندارد فضاي آموزشي بايد ۸.۴ مترمربع به ازاي هر دانش آموز باشد

وي اضافه کرد: در کشور ميانگين سرانه دانش آموزي ۵.۲ مترمربع به ازاي هر دانش آموز است در حالي که استاندارد واقعي بايد ۸.۴ مترمربع باشد. در واقع به ازاي هر دانش آموز ما سه متر مربع کمبود داريم که اگر اين سه متر را در جمعيت ۱۴ ميليوني دانش آموزان ضرب کنيد و براي هر متر مربع هزينه ۱ ميليون و نيم را در نظر بگيريد مي بينيد که چه عدد بزرگي در مي آيد که آن عدد نياز واقعي ماست که طبيعتا تامين آن از عهده دولت و خيرين در فاصله زماني کوتاه بر نمي آيد.

معاون فني و نظارت سازمان نوسازي مدارس تاکيد کرد: نکته بدتر اين است که در برخي استان ها استاندارد از ۵.۲ هم پايين تر است و طبيعي است رسيدن به استاندارد ۸.۲ در است استان ها بسيار کار پر هزينه اما ضروري است.

وي سرانه فضاي آموزشي پايتخت را نزديک به ۴.۹۲ ذکر کرد و گفت: در پايتخت به رغم اينکه برخي تصور مي کنند سرانه آموزشي خوب است اما از سرانه کشور پايين تر است. تراکم دانش آموزي در پايتخت زياد است و شهرهاي اقماري اطراف هم هر روز متراکم تر مي شود. همه اينها دست به دست هم داده تا سرانه پايتخت کاهش پيدا کند. البته در اکثر کلان شهرها اين مشکل وجود دارد.  

ورناصري با بيان اينکه با دقت جانمايي فضاهاي آموزشي صورت مي گيرد، اظهار کرد: در ساخت مدارسي که در شهرهاي رخ مي دهد حتما با دقت زياد جانمايي صورت مي گيرد و هيچ سرانه آموزشي اضافه اي وجود ندارد. در برخي مناطق روستايي اما ممکن است اين اتفاق رخ بدهد که به خصوص نقاطي که عشايري هستند و مردم مهاجرت مي کنند و يا تعداد دانش آموزان کم است، برخي مدارسي که ساخته شده ديگر دانش آموز نداشته باشد يا تعدادش محدود شود. البته اين موارد به ندرت در کشور وجود دارد.

وي تاکيد کرد: سازمان نوسازي مدارس براي سال تحصيلي جديد آماده پذيرايي از دانش آموزان و همچنان در تلاش براي جبران مشکلات اين بخش است.

تعداد بازديد:85 آخرين تغييرات:97/06/18
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر