دوشنبه 18 آذر 1398 - 12 ربيع الثاني 1441 - 9 دسامبر 2019
صفحه اصلي/كودك و نوجوان

برپایی جشنواره های مدرسه ای در ۲۰ هزار مدرسه خیر ساز کشور

همزمان با بيست و يکمين جشنواره خيرين مدرسه ساز؛

برپايي جشنواره هاي مدرسه اي در ۲۰ هزار مدرسه خير ساز کشور

همزمان با برپايي بيست و يکمين جشنواره خيرين مدرسه‌ساز که از اول اسفند ۹۷، «جشنواره هاي مدرسه اي» در ۲۰ هزار مدرسه خيرساز کشور به عنوان يک برنامه‌ريزي راهبردي برگزار مي شود.

به گزارش خبرگزاري مهر، عصر روز گذشته گردهمايي مديران عامل مجامع خيرين مدرسه ساز سراسر کشور با حضور نماينده وزير آموزش و پرورش در جامعه خيرين و معاون توسعه مديريت، پشتيباني و مشارکت هاي مردمي سازمان نوسازي مدارس، رئيس و مديرعامل جامعه خيرين مدرسه‌ساز کشور برگزار شد.

در اين نشست محمد جمالزاده ضمن تسليت فرا رسيدن ايام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، هدف از برگزاري اين گردهمايي را هم‌انديشي و تبادل تجربيات موفق و بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي ارزشمند استانها عنوان کرد و گفت: دهه سوم فعاليت جامعه خيرين مدرسه‌ساز بايد با برنامه‌ريزي هاي کارآمد، راهکارهاي نوين و ابتکارات خلاقانه در سال آينده آغاز شود.جامعه ما از ظرفيت بي نظيري در امور خير برخوردار است. عشق و علاقه مردم ما به امور خير ريشه مذهبي و حس وطن دوستي و علاقه‌مندي به رشد و توسعه کشور دارد.

وي ادامه داد: بنابراين با وجود اين ظرفيت ارزشمند، بايد بتوانيم با اتخاذ راهکارهاي موثر و انگيزه‌مند زمينه جذب مشارکت‌هاي مردمي را در عرصه مقدس مدرسه‌سازي فراهم کنيم.
 
جمال‌زاده با اشاره به سه نقش اساسي خيرين مدرسه‌ساز گفت: يکي از ضعف‌هاي ملي و اجتماعي ما در کشور که به آن پرداخته نشده است، الگوسازي است که خيرين مدرسه‌ساز با تقويت و تبيين اين کار ارزشمند الگوسازي مي کنند. يکي ديگر از ويژگي‌هاي خيرين مدرسه‌ساز اميدآفريني و تزريق شادابي و نشاط در جامعه است و همچنين نقش امانتداري را به زيبايي در جامعه ايفا مي‌کنند. آنان خود را مالک اموال خود نمي‌دانند و امانتداران واقعي هستند.

نماينده وزير در جامعه خيرين مدرسه‌ساز کشور اظهار کرد: علي رغم وجود مشکلات اقتصادي در کشور، جذب منابع خيرين در جشنواره بيستم نسبت به جشنواره نوزدهم از رشد ۵۴ درصدي برخوردار بوده است و اميدواريم اين ميزان در بيست و يکمين جشنواره و آغاز دهه سوم فعاليت ارزشمند خيرين نيکوکار مدرسه‌ساز باز هم افزايش يابد.

فرسوده بودن ۳۰ درصد مدارس کشور

وي با اشاره به فرسوده بودن ۳۰ درصد مدارس موجود در کشور تأکيد کرد: نياز به مدرسه‌سازي يک نياز واقعي و ضروري است و توسعه فضاهاي آموزشي و بازسازي مدارس نيازمند علاوه بر اهتمام جدي دولت، نياز به همت والا و مشارکت ارزشمند بدنه اجتماعي کشور دارد.

جمال‌زاده همچنين با بيان اينکه براي رسيدن به شاخص‌هاي استاندارد در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، به احداث ۴۲ ميليون مترمربع فضاي آموزشي  نيازمنديم خاطرنشان ساخت: هرچند طي سال‌هاي اخير اهتمام دولت براي توسعه فضاهاي آموزشي بسيار خوب بوده است اما اين کافي نيست.

وي ادامه داد: در آستانه فرا رسيدن چهلمين سالگرد شکوهمند انقلاب اسلامي مفتخريم که اعلام کنيم سرانه فضاي آموزشي به ازاي هر دانش‌آموز، قبل از انقلاب با وجود ۲۱۱ هزار کلاس درس حدود ۱/۴۴ مترمربع بود و امروز اين ميزان با وجود ۵۶۴ هزار کلاس درس، به ۵/۲ مترمربع رسيده است و اين نشان از اهتمام نظام مقدس جمهوري اسلامي به ضرورت توسعه فضاهاي آموزشي است.

اين مقام مسئول در پايان سخنان خود با اشاره به لزوم استفاده از ظرفيت‌هاي پژوهشي دانشگاه‌ها و مراکز تحقيق، بر بهره‌مندي از ظرفيت رسانه‌ها به ويژه رسانه ملي براي اطلاع‌رساني فعاليت‌هاي خيرين و مشارکت‌هاي مردمي تأکيد و عنوان کرد: در دهه سوم فعاليت خيرين مدرسه‌ساز، با اميدآفريني و جدي گرفتن فعاليت‌هاي حوزه مشارکت‌هاي مردمي بايد برنامه محور و خلاقانه گام برداريم.

۳۶۷ مجمع خيرين در کشور وجود دارد

در ادامه نشست محمدرضا جعفري مديرعامل جامعه خيرين مدرسه‌ساز کشور با اشاره به وجود ۳۶۷ مجمع خيرين در کشور و نقش با اهميت مديران عامل مجامع براي ساماندهي و انسجام امور خيرين مدرسه‌ساز گفت: گسترش و توسعه مجامع خيرين مي تواند نقش موثري در تقويت فعاليت هاي خيرين داشته باشد. ضرورت دارد اساسنامه مجامع خيرين مدرسه ساز براي رفع مشکلات احتمالي مورد بازنگري قرار گيرد.

مديرعامل جامعه خيرين مدرسه‌ساز کشور با اشاره به لزوم همگام‌سازي فعاليت ها با رشد تکنولوژي و استفاده از فن‌آوري‌هاي نوين اظهار کرد: بهره مندي از ظرفيت‌هاي فضاي مجازي، اطلاع‌رساني دقيق و درست از فعاليت‌هاي خيرين در اقصي نقاط کشور، انجام پژوهش هاي علمي براي اتخاذ راهکارهاي جديد جذب منابع خيرين، به ويژه خيرين مقيم خارج از کشور، ترويج فرهنگ مشارکت در مدرسه‌سازي بين جوانان خيّر و همچنين استفاده از ظرفيت ارزشمند بانوان در اين زمينه از مواردي است که مديران عامل مجامع خيرين بايد در اين زمينه بايد توجه ويژه داشته باشند.

وي با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفيت‌ها، ابتکارات و خلاقيت‌هاي استانها خاطرنشان کرد: تعامل قوي و سازنده مجامع با آموزش و پرورش و ادارات کل نوسازي مدارس مي تواند براي توسعه فعاليت هاي خيرين بسيار موثر باشد.

سازمان نوسازي مدارس کشور ا زماني که اعتبارات لازم تأمين نشود نمي تواند کاري بکند

مهراله رخشاني‌مهر رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور نيز در گردهمايي مديران عامل مجامع خيرين مدرسه‌ساز کشور بر اهميت و ضرورت برگزاري سلسله نشست‌ها و گردهمايي‌ها براي بيان، بررسي و حل مشکلات پيش روي خيرين مدرسه‌ساز گفت: سازمان نوسازي مدارس کشور سازماني پروژه محور است و تا زماني که اعتبارات لازم تأمين نشود نمي‌تواند در راستاي انجام رسالت خطير خود که همان توسعه و تجهيز فضاهاي آموزشي است موفق عمل کند.

وي با بيان اينکه خيرين نيکوکار مدرسه‌ساز به عنوان معماران فرهنگي جامعه نقش بسيار ارزشمندي در ترويج و توسعه فرهنگ کار خير در کشور دارند، گفت: طي يک سال گذشته از دي ماه سال ۹۶ تا کنون حدود ۶۵۰ هزارميليارد  تومان اعتبار براي پروژه هاي نيمه تمام خيرين تخصيص يافته است که اين ميزان حدود سه برابر سال ۹۵ بوده است.

رخشاني مهر با تأکيد بر ضرورت تلاش مضاعف براي جذب حداکثري اعتبارات پروژه هاي نيمه تمام خيرين اظهار کرد: اين نويد را براي خيرين مدرسه ساز مي دهيم که در لايحه بودجه سال۹۸ اعتبارات پروژه هاي مشارکتي خيرين به يکهزار ميليارد تومان رسيده است که با اين رقم مي توان بخش عمده اي از مشکلات پيش روي پروژه هاي خيرساز را مرتفع کرد.

رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور با تأکيد بر داشتن برنامه هاي هدفدار کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت گفت: با جذب اعتبارات لازم و همچنين مشارکت نيکوکاران عرصه مدرسه‌سازي و بدنه اجتماعي کشور مي‌توان اقدامات مؤثر و ماندگاري در زمينه توسعه و بازسازي مدارس کشور انجام داد.

معاون وزير آموزش و پرورش در ادامه ضمن تأکيد بر ضرورت حل مشکلات و موانع حقوقي فعاليت‌هاي خيرين مدرسه ساز خاطرنشان کرد: اين موضوع مشارکت جدي مجامع  خيرين مدرسه ساز را مي طلبد و بايد با همفکري و مشاوره هاي درست و از مجاري قانوني براي حل و فصل اين فعاليت‌هاي ارزشمند قدم برداشت.

رخشاني مهر همچنين بر مستندسازي فعاليت‌هاي خيرين مدرسه ساز تأکيد کرد و توسعه فعاليت‌هاي رسانه اي و تبليغي را در اين حوزه از مهم‌ترين راه هاي ترويج مشارکت در امر مدرسه‌سازي دانست.

معاون وزير و رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور در پايان بيان کرد: اميدواريم سال آينده سالي پرخير و برکت براي فعاليت خيرين مدرسه‌ساز و  توسعه فضاهاي آموزشي کشور باشد و خروجي اين عزم جدي براي توسعه مدارس، توسعه فرهنگ و بالندگي جامعه را در پي داشته باشد.

خيرين در ايمن‌سازي مدارس موجود هم سهيم باشند

محمدرضا حافظي رئيس جامعه خيرين مدرسه‌ساز کشور نيز با اشاره به وجود ۶۵۰ هزار خيّر در داخل و يکهزار خيّر در خارج از کشور در عرصه مقدس مدرسه سازي گفت: خيريني هستند که در اين راه مقدس تمام اندوخته مادي خود را هزينه کرده اند و همچنان عاشقانه در اين راه قدم هاي موثر بر مي‌دارند.

وي افزود: آموزش مهمترين و مقدم‌ترين عامل توسعه جوامع است و آموزش و پرورش بستر توسعه همه جانبه کشور است. کشورهايي که به توفيقات رشد و پيشرفت رسيده اند با درک اهميت اين موضوع، تمام توان خود را براي سرمايه گذاري در اين حوزه به کار برده اند چرا که هزينه کردن در آموزش و پرورش سرمايه گذاري است.

رئيس جامعه خيرين مدرسه‌ساز کشور با تأکيد بر اهميت تأمين فضاهاي آموزشي ايمن و استاندارد براي دانش‌آموزان گفت: خيرين در ايمن‌سازي مدارس موجود هم سهيم باشند چرا که آينده‌سازان ميهن اسلامي در اين مدارس (خانه دومشان) به رشد و بالندگي مي رسند و استعدادهايشان شکوفا مي شود.

وي با اشاره به اهميت توانمندسازي مجامع خيرين مدرسه‌ساز در سراسر کشور اظهار کرد: اين تشکل منسجم و ارزشمند مردمي بايد هر روز توانمند تر از ديروز به فعاليت خود ادامه دهد و گستره و شهرت جهاني يابد.

حافظي با يادي از خيرين نيکوکار متوفي که در حوزه مدرسه سازي فعاليت کرده اند گفت: آثار کار نيک خيرين سال‌هاي سال باقي مي ماند و اثر خود را بر روي دانش‌آموزان مي گذارد.

محمدرضا قرباني مديرکل دفتر مشارکت‌هاي مردمي سازمان نوسازي مدارس کشور نيز در گردهمايي مديران عامل مجامع خيرين مدرسه‌ساز سراسر کشور گفت: براي کسب موفقيت‌هاي بيشتر در دهه سوم فعاليت خيرين مدرسه‌ساز، نيازمند تجزيه و تحليل دقيق اقدامات گذشته و برنامه‌ريزي هدفمند براي آينده در اين عرصه هستيم. امروز جامعه خيرين مدرسه‌ساز از يک سرمايه عظيم و کم‌نظير اجتماعي بهره‌مند است که شامل جمع زيادي از مديران مجامع استاني و شهرستاني، فعالان عرصه مدرسه‌سازي، رسانه‌ها، فرهنگيان، دانش‌آموزان و خانواده‌هاي علاقمند به اين فعاليت است که به عنوان يک جمعيت اثرگذار در کنار نهاد مردمي خيرين قرار گرفته اند.

قرباني ادامه داد: اين مجموعه ارزشمند به عنوان يک سرمايه بي‌بديل، توان و استعداد ايجاد تحول در عرصه ساخت و توسعه فضاهاي آموزشي و جهش در عرصه تعليم و تربيت اسلامي را دارد.

مديرکل دفتر مشارکت‌هاي مردمي سازمان نوسازي مدارس کشور با اشاره به تحولات عرصه ارتباطات و گسترش اثرگذاري رسانه‌ها در سال‌هاي اخير گفت: در زمينه اطلاع‌رساني از حرکت فرهنگي خيرين مدرسه‌ساز کشورمان متناسب با درجه اهميت اين پديده بزرگ، کار تبليغاتي منسجم و هدفمند انجام نشده است که بايد جبران آن در دستور کار قرار گيرد. در دهه سوم فعاليت خيرين مدرسه‌ساز، نيازمند اقدامات برنامه‌ريزي شده و تخصصي در عرصه تبليغ، تبيين و مستندسازي فعاليت خيرين هستيم.

محمدرضا قرباني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ضرورت استفاده از رويکردهاي جديد در برگزاري جشنواره‌هاي خيرين يادآور شد: در بيست و يکمين جشنواره خيرين مدرسه‌ساز که از اول اسفند ۹۷ تا آخر خردادماه ۹۸ برگزار خواهد شد، برگزاري «جشنواره هاي مدرسه اي» در ۲۰ هزار مدرسه خيرساز کشور به عنوان يک برنامه‌ريزي راهبردي در نظر گرفته شده است و شيوه نامه اجرايي مربوط به آن نيز به ادارات کل استان‌ها ابلاغ شده است.

مديرکل مشارکت‌هاي مردمي سازمان نوساي، توسعه و تجهيز مدارس کشور افزود: جشنواره‌هاي مدرسه‌اي فضاي تعامل و پيوند خيرين با  دانش آموزان مدارس احداثي خود را تقويت کرده و آثار ارزشمندي را در پي خواهد داشت.

تعداد بازديد:157 آخرين تغييرات:97/11/01
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر