شنبه 28 دي 1398 - 22 جمادي الاول 1441 - 18 ژانويه 2020
صفحه اصلي/اخبار فناوري


 
 


 










 


 












خروجي RSS

روند صعودی فروش محصولات نانوی ایرانی

يک الگوي موفق فناوري- ۱؛

روند صعودي فروش محصولات نانوي ايراني

بر اساس آخرين آمار، ۱۳هزار ميليارد ريال محصولات نانو به فروش رفته اند و هدف اصلي محققان اين حوزه در سند ۱۰ساله دوم، کسب يک يا دو درصدي بازار جهاني است.

به گزارش خبرنگار مهر، اولين جرقه‌هاي توجه خاص کشورها و دولت‌ها به فناوري نانو در جهان در حدود سال ۱۳۷۹ شمسي زده شد. پيش از آن، تحقيقات نانو در برخي مراکز تحقيقاتي و دانشگاهي به صورت پراکنده انجام مي‌شد.

در شهريورماه ۱۳۸۲ ستاد ويژه توسعه فناوري نانو تشکيل شد تا اهداف، راهبردها و برنامه‌هاي ملي اين حوزه را تعيين کند.

در سال ۱۳۸۴ سند بلندمدت توسعه فناوري نانو با عنوان «سند راهبرد آينده» توسط هيئت دولت تصويب و ابلاغ شد. طبق اين سند ۱۰ ساله، ايران دستيابي به رتبه پانزدهم دنيا در فناوري نانو را به گونه‌اي که توسعه فناوري نانو موجب توليد ثروت و ارتقاي کيفيت زندگي مردم شود، هدف قرار مي‌دهد.

ترويج و آموزش فناوري نانو، توسعه منابع انساني، شبکه سازي آزمايشگاه‌ها، تشکيل کميته استانداردسازي فناوري نانوي ايران، ارائه خدمات مختلف توسعه فناوري در قالب کريدور ( Corridor) خدمت توسعه فناوري و برگزاري کنفرانس‌هاي ملي و بين المللي از جمله فعاليت‌هاي ستاد نانو براي دستيابي به اهداف راهبرد آينده بود. همچنين با فعاليت‌هايي مانند پيشنهاد تشکيل و عضويت در کميته استانداردسازي فناوري نانو در سازمان بين المللي استاندارد ( ISO)، تشکيل شبکه اکو نانو و عضويت در نانو فروم آسيا، مشارکت ايران در حوزه نانو در سطح بين المللي افزايش يافت.

فناوري نانو در کشور به عنوان يک الگوي موفق در پيشرفت فناوري مطرح است که مي‌توان از آن براي پيشرفت ساير حوزه‌هاي فناوري نيز کمک گرفت.

سند ده ساله دوم توسعه فناوري نانو (۱۴۰۴-۱۳۹۴) با توجه به ارزيابي‌هاي راهبردي، گزارش‌هاي عملکرد سالانه و بازخوردهاي حاصل از اجراي آن، تدوين شد.

به منظور تداوم حرکت پيشگامانه کشور در عرصه اين فناوري، رويکرد کلي حاکم بر سند اول مبني بر توسعه و تربيت سرمايه انساني و تأمين زيرساخت‌هاي توسعه اين فناوري، به رويکردهايي از قبيل دستيابي به مرجعيت علمي نانو در جهان، توسعه فناوري‌هاي کليدي، استقرار سيستم نانو نماد، ايجاد و ارتقاي صنايع نانو و توسعه بازار اين فناوري ارتقا يافت. در سند ده ساله دوم توسعه فناوري نانو، ارتقاي اقتدار علمي کشور، توسعه صنعت و بازار نانو با نگاه صادراتي و نقش آفريني اين فناوري در توليد ثروت و بهبود کيفيت زندگي هدف قرار داده شده است.

از سوي ديگر تلاش براي ارتقاي رتبه علمي ايران در حوزه نانو بعد از تصويب سند ده ساله اول شروع شد. در شهريور ۱۳۸۸ (۲۰۰۹)، يعني شش سال پيش از افق برنامه ريزي سند راهبردي، محققان کشورمان توانستند از نظر تعداد مقالات علمي به جايگاه پانزدهم دنيا برسند. در سال ۲۰۰۰ ايران با انتشار ۹ مقاله نانو در رده ۶۰ دنيا و ششم منطقه قرار داشت، اما در سالهاي بعد با طي کردن روند صعودي در انتشار علوم نانو، انتشار سالانه ۱۰ مقاله نانو به انتشار روزانه ۲۵ مقاله نانو رسيد.

در سال ۲۰۱۸ ايران با داشتن ۹ هزار و ۶۶۲ مقاله نانو فناوري در پايگاه وب آوساينس که معادل ۵.۸۱ درصد از کل انتشارات نانو است، جايگاه چهارم در جهان را که در سال ۲۰۱۷ کسب کرده بود، همچنان حفظ کرد. در حوزه ثبت پتنت نيز، ايران با رشد ۶۸ درصدي ثبت پتنت نانوفناوري در دو دفتر ثبت پتنت آمريکا و اروپا در رده بيست و يکم جهان قرار گرفت.

تلاش‌هاي پژوهشگران حوزه نانو تنها به حوزه انتشارات علمي محدود نشده و امروز خود را در توليد محصولات نانو توليد داخل نشان مي‌دهد. فروش محصولات نانو ساخت ايران يک روند صعودي را نشان مي‌دهد که در سال گذشته به بيش از ۱۳ هزار ميليارد ريال رسيده است.

روند رشد ساليانه بازار فروش محصولات نانوي ايراني

بيش از نيمي از حجم بازار کالاهاي نانو ساخت داخل، به حوزه ساخت و ساز (شيشه‌هاي کم گسيل، بتن سبک، انواع کفپوش، انواع کاشي و گرانيت آنتي باکتريال) اختصاص دارد. صنعت دارو، بهداشت و سلامت نيز با سهم ۱۵.۶ درصد رتبه دوم، و نساجي و پوشاک با سهمي نزديک به ۱۰ درصد در رده سوم قرار گرفته‌اند.

کسب سهم بازار جهاني نانو

يکي از اهداف اصلي کشور در حوزه نانو، کسب سهم مناسبي از بازار جهاني فناوري نانو توسط محصولات ايراني است. در برنامه سند گسترش کاربرد فناوري نانو، دستيابي به سهم يک تا دو درصدي از بازار جهاني فناوري نانو توسط محصولات نانو ساخت ايران در سال ۱۴۰۴، و دستيابي به حجم بازار ۳۰ هزار ميليارد ريال تا سال ۱۳۹۸ هدف گذاري شده است.

در سال ۱۳۹۶ از مجموع بازار فروش محصولات نانوي ساخت ايران ۲۵۰۰ ميليارد ريال- حدود ۱۸ درصد- مربوط به صادرات اين محصولات به کشورهاي ديگر و ۱۱,۲۶۰ ميليارد ريال آن مربوط به فروش در بازار داخلي بوده است. يکي از اهداف اصلي کشور در حوزه نانو، کسب سهم مناسبي در برنامه سند گسترش کاربرد فناوري نانو، دستيابي به سهم يک تا دو درصدي از بازار جهاني فناوري نانو توسط محصولات نانوي ساخت ايران در سال ۱۴۰۴ و دستيابي به حجم بازار ۳۰ هزار ميليارد ريال تا سال ۱۳۹۸ هدفگذاري شده است.

مجموع فروش محصولات نانو ساخت داخل به تفکيک صادرت و فروش داخل (ميليارد ريال)

با گسترش برنامه‌هاي صادراتي ستاد نانو به ويژه در سالهاي اخير، ورود کالاها، تجهيزات و خدمات حوزه نانو ايران به بازارهاي جهاني تسهيل شده و ارزش صادرات نانو در سال ۹۶ نسبت به سال گذشته نزديک به ۱۰۰ درصد افزايش يافته است.

علاوه بر ارزش دلاري صادرات، تعداد شرکت‌هاي نانو که موفق به صادرات شده‌اند، از ۱۶ شرکت در سال ۹۴ به ۲۰ شرکت در سال ۹۵ افزايش يافته است. به علاوه مقاصد صادراتي محصولات نانو در سال ۹۵ نسبت به سالهاي گذشته افزايش چشمگيري داشته و از ۱۹ کشور در سال ۹۴ به ۴۷ کشور در سال ۹۵ رسيده است.

تعداد بازديد:199 آخرين تغييرات:98/01/20
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر