سه شنبه 3 ارديبهشت 1398 - 17 شعبان 1440 - 23 آپريل 2019
صفحه اصلي/مقالات


 
 


 










 


 












خروجي RSS

بدون توحید و وحدت تمام عالم برهم می ریزد

يک پژوهشگر اديان:

بدون توحيد و وحدت تمام عالم برهم مي ريزد

ميرجليلي با اشاره به اين که بدون توحيد و وحدت تمام عالم برهم مي ريزد، گفت: انسان غربي انساني از هم گسيخته است که به راحتي به ديگري پيوند نمي خورد.

به گزارش خبرگزاري مهر، برنامه شعبده شوم با موضوع بررسي عرفان‌ها و معنويت‌هاي نوپديد و ظرفيت‌هاي فقهي جرم انگاري، با حضور حجت الاسلام ابراهيم ابراهيمي (پژوهشگر علوم ديني و مدرس حوزه و دانشگاه) و مهدي ميرجليلي (استاد دانشگاه و پژوهشگر فرق و اديان) از شبکه راديويي گفت و گو روي آنتن رفت.

در اين برنامه حجت الاسلام ابراهيم ابراهيمي با اشاره به اينکه تنوير افکار عمومي جامعه امري ضروري است، گفت: در حالت کلي مردم بازوان جامعه هستند و بر همين اساس تنوير افکار عمومي هميشه ضروري است.

وي با اشاره به تقابل دين با معنويت‌هاي نوظهور، اظهار داشت: منشأ اعتراض‌ها به معنويت‌هاي نوظهور از زماني شکل مي‌گيرد که اين معنويت‌هاي دين را امري فردي تعريف مي‌کنند. معنويت‌هايي که ادعا دارند که عرفان کاذب آن‌ها خوشبختي و آرامش را به ارمغان مي‌آورد هميشه مي‌گويند که عرفان خود را ديني و اسلامي کرده اند و به نوعي حرف دين را مي‌زنند.در نگاه الحادي در غرب اگر کسي بخواهد ايثار کند براي کار او انگيزه کافي وجود ندارد مگر يه شوري باشد که به واسطه آن به در حيطه آزادي اجتماعي تلاش کنند.

وي با اشاره به اينکه تزکيه در اسلام هميشه در بستر مناسب اجتماع پديد مي‌آيد، تصريح کرد: حکومت اسلامي هميشه مي‌خواهد که وظيفه انبيا در جهت تزکيه جامعه را انجام دهد.حکومت بايد مردم را به سمت بهشت سوق دهند.

اين پژوهشگر علوم ديني با اشاره به اينکه اسلام نگاه ويژه به اجتماع دارد، تصريح کرد: اگر ما بگوييم که اسلام بيش از مسائل فردي به موضوعات اسلامي تاکيد مي‌کند قطعاً مبالغه نکرده ايم.

در اين برنامه دکتر مهدي ميرجليلي با اشاره به اينکه هر حرکتي نمي‌تواند فردي باشد، گفت: هر حرکتي با قرار گيري در يک ظرف حالت اجتماعي به خود مي‌گيرد و اين موضوع که عرفان‌هاي انحرافي مي‌گويند که بايد در کار خودمان باشيم در هيچ حکومتي مورد پذيرش نيست. هر حاکميتي حق دارد در هنگام حذف ارزش‌هاي مد نظر خود وارد کار شده و وجهه مخالف را حذف کند.

اين پژوهشگر فرق و اديان با اشاره به اينکه شناخت هر دين بر اساس نتيجه آن امکان پذير است، اظهار داشت: بسياري از عرفان‌هايي که در ايران به عنوان نوظهور تلقي مي‌شوند در جامعه غرب بعد از جنگ جهاني دوم شکل گرفته و گسترش يافته اند.

وي افزود: سوال اصلي در خصوص نتيجه عرفان‌هاي نوظهور اين جاست که آيا در اين سال‌هاي که غرب به اين گونه از عرفان‌ها روي آورده توانسته ريشه استرس را در کشورهاي خود ريشه کن کند يا نه؟

مهدي ميرجليلي با اشاره به اينکه از هم پاشيدن خانواده در ايران از جمله نتايج ورود عرفان‌هاي نوظهور به داخل کشور است، تصريح کرد: در حال حاضر بسياري از کشورهاي غربي به ويژه آلمان کاملاً به حالت اتمي در آمده اند، به عبارت ديگر مردم اين کشورها ديگر توانايي همبستگي و يکي شدن را ندارند.

وي با اشاره به اينکه بدون توحيد و وحدت تمام عالم برهم مي‌ريزد، عنوان کرد: انسان غربي انساني از هم گسيخته است که به راحتي به ديگري پيوند نمي‌خورد.

اين پژوهشگر فرق و اديان در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر جهان غرب به دنبال بازخواني فيلسوفان ليبرال و فرد گرا است. که در نتيجه سکولاريزيم موجود در تفکر آن‌ها اين فيلسوفان را به مرحله پست سکولاريزم برساند.

تعداد بازديد:13 آخرين تغييرات:98/01/25
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر