جمعه 3 خرداد 1398 - 19 رمضان 1440 - 24 مي 2019
صفحه اصلي/كودك و نوجوان

۲ هزار اتاق بازی و یادگیری در مدارس ابتدایی ایجاد می‌شود

معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش:

۲ هزار اتاق بازي و يادگيري در مدارس ابتدايي ايجاد مي‌شود

قزوين-معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش گفت: تاکنون يک هزار اتاق بازي و يادگيري در مدارس ابتدايي ايجاد شده و امسال يک هزار اتاق بازي ديگر در دبستانهاي دولتي و غير دولتي ايجاد مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر رضوان حکيم زاده در سفر به قزوين براي بررسي وضعيت مدارس ابتدايي و شرکت در جلسه هماهنگي مقدمات برگزاري همايش ملي هويت ايراني اسلامي در کودکان پيش دبستاني در گفتگوي مشروح با خبرنگار مهر در خصوص ايجاد نشاط و شادابي در مدارس ابتدايي و دوري از روش‌هاي حفظ کردن به سوالات ما پاسخ گفت.

* روش تعليم و تربيت در مدارس ابتدايي مانند ساير مقاطع بيشتر روي حفظيات و دادن تکليف استوار است و اين فضا براي کودکان خسته کننده و شاداب نيست براي تغيير اين رويکرد و ايجاد نشاط بيشتر در دبستان‌ها چه اقدامي شده است؟

حکيم زاده: يک مسيري را در مقطع ابتدايي و پيش دبستاني شروع کرده‌ايم و براي اينکه به نتيجه برسيم نيازمند همراهي و زمان مناسب هستيم تا شاهد تغيير نگرش در تعليم و تربيت و رويکردها و روش‌هايي باشيم که امروز هيچ تناسبي با دوران کودکي ندارد.

ايجاد تفکر جديد و تغيير در نوع نگاه معلمان و والدين کاري يک شبه نيست و نيازمند زمان است البته فعاليت‌هايي آغاز شده هرچند فرآيند آموزش و پرورش پوياست اما در يک چارچوب کلي تعيين شده بر اساس سند تحول بنيادين به دنبال اين هستيم که از بسترهاي مناسب براي تربيت در دوران کودکي استفاده کنيم و کودک را يک بزرگسال محسوب نکنيم و استفاده از بازي و سرگرمي را در اين مقطع محور کار قرار دهيم.

وي اضافه کرد: با راه اندازي اتاق‌هاي بازي و يادگيري در مدارس ابتدايي و نيز بهره گيري از ابزار هنر و ادبيات در امر يادگيري با برنامه‌هايي از جمله انس با کتاب، داستان، قصه و
جايگزيني قصه خواني به جاي کتاب خواني و پيک خواني نوروزي تلاش مي‌کنيم نشاط و شادابي را در مدارس ابتدايي بيشتر کنيم.

* چه برنامه‌هايي را در راستاي ايجاد نشاط و شادابي در دبستان‌ها عملياتي خواهيد کرد؟

توجه به دست ورزي و فعاليت عملي دانش آموزان از طريق تکاليف مهارت محور به جاي مشق شب سنتي از مهمترين برنامه‌هايي است که دنبال مي‌کنيم و براي اينکه فضاي رواني و اجتماعي مدارس هم فضاي شاداب و با نشاطي باشد تا کودکان از بودن در مدرسه احساس رضايت کنند طرح خشونت زدايي همه جانبه از محيط مدارس را که اجرا مي‌کنيم.

اين طرح شامل دادن آگاهي و اطلاعات لازم به مربيان، معلمان، مديران، دانش آموزان و خانواده‌ها مي‌شود و شناخت انواع و اقسام خشونت پنهان و آشکار را در دستور کار داريم و اميدواريم با اين نگاه جامع که هم به فرآيندهاي يادگيري و جو علمي و آکادميک مدارس توجه دارد و هم به جو عاطفي و رواني در کنار فضاي فيزيکي که مسئوليتش با سازمان نوسازي است بتوانيم فضايي بانشاط که منجر به فراگيري بهتر مي‌شود را در مدارس ايجاد کنيم.

* در حال حاضر چند اتاق بازي و يادگيري در استان‌ها راه اندازي شده است؟

برنامه ما ايجاد ۱۰۰۰ اتاق و کلاس بازي و يادگيري بود که بايد مدارس داوطلب شوند که خوشبختانه با استقبال بيشتري روبرو شديم و تعداد مدارسي که اين اتاق‌ها را ايجاد کردند بيش از ۱۰۰۰ اتاق است لذا ما هم درصدديم به صورت گسترده‌تري اين طرح را اجرا کنيم و مدارس غير دولتي براي ايجاد يک هزار اتاق بازي ديگر اعلام آمادگي کردند تا در اين طرح مشارکت کنند و سعي مي‌کنيم الزامات اجراي اين کار را فراهم کنيم تا کار به صورت گام به گام انجام شود.

* براي توزيع متوازن اتاق‌هاي بازي در همه مناطق چه خواهيد کرد؟

در برنامه ايجاد اتاق‌هاي بازي و يادگيري استان‌هاي هدف ما به صورت متوازن انتخاب شدند و در گام اول استان‌هاي کردستان، سيستان و بلوچستان، آذربايجان غربي، تهران و قزوين اين طرح را اجرا کرده‌اند و تاکيد داشته‌ايم تا ۸۵ درصد مدارس تحت پوشش بايد دولتي باشند و اميدواريم امسال يک هزار اتاق ديگر در مناطق برخوردار و غير برخوردار ايجاد شود.

* هنوز محور آموزش در دبستان حفظ کردن و مشق شب است که براي کودکان جذاب نيست و استرس آور است و اگر قرار است به سمت درک مطلب برويم چرا هنوز محتواي دروس هماهنگ نيست؟

البته در اين راه گام‌هايي برداشته‌ايم تا هماهنگي بين اجرا و تدوين برنامه‌هاي درسي و تعليم معلمان صورت گيرد و در کنار آن تفاهم نامه کارورزي با دانشگاه فرهنگيان امضا شده براي تربيت معلمان و جلساتي هم با سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزش و پرورش داشتيم و بايد از نگاه جزيره‌اي به سمت حرکت متمرکز و با هم کار کردن و با هم ديدن حرکت کنيم و تغيير رويکردها را با همکاري همه جانبه دست اندرکاران عملياتي کنيم.

در اين زمينه همچنين برنامه‌هاي توانمند سازي و آموزشي پيش بيني شده است تا معلمان توجيه شوند و برنامه‌هاي تحولي را گام به گام انجام مي‌دهيم تا فضايي بانشاط را مدارس ابتدايي و مقطع پيش دبستاني ايجاد شود.

تعداد بازديد:70 آخرين تغييرات:98/01/31
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر