جمعه 3 خرداد 1398 - 19 رمضان 1440 - 24 مي 2019
صفحه اصلي/مقالات


 
 


 










 


 












خروجي RSS

اساس تمدن، اهل بیت هستند/ بیعت غدیر؛ خمیرمایه تمدن بشری

آيت الله محمدتقي مدرسي:

اساس تمدن، اهل بيت هستند/ بيعت غدير؛ خميرمايه تمدن بشري

آيت الله مدرسي گفت: ميثاق غدير يک ميثاق نامه و تعهد نامه اي است که شامل غالب مسائلي احتياجي بشر است. بيعت غدير هنوز زنده و خميرمايه تمدن ما و جهان است.

به گزارش خبرنگار مهر، آيت الله سيد محمد تقي مدرسي، از مراجع تقليد کربلاي معلي در جلسه پنجم تفسير و تدبر سوره انسان که در شب‌هاي ماه مبارک رمضان برگزار مي‌شود، بامداد شنبه ۲۱ ارديبهشت ماه گفت: از روايات اهل بيت استفاده مي شود که اين جمله قرآني « يُوفُونَ بِالنَّذْرِ »، مراد آن ميثاق و پيماني است که بين همه بشر و پروردگار در عالم ذر انجام شده است. 

ولايت محمد و آل محمد(ص) پيمان خدا از بشر در عالم ذر

اين مجتهد شيعي با اشاره به آيه ۷ سوره انسان منظور از پيمان و وفاي به پيمان را ولايت اهل بيت(ع) دانست و بيان کرد: و مراد آن ميثاق اين ست که محورش ولايت محمد و آل محمد(ص) است. بنابراين امشب بحث ما در پيمان و پيمان شکني و آثار منفي پيمان شکني در سطح هاي مختلف است.

آيت الله مدرسي پيشرفت بشر را بر اساس تمدن ها دانست و گفت: اساساً پيشرفت هاي بشر بر اساس تمدن بوده است. يک مجموعه از بشر که با هم حرکت مي کنند و پيرامون محوري که آن محور را ميثاق يا پيمان يا عهد و امثال اين کلمات مي خوانيم، آنها حرکت مي کنند و در اين حرکت پيشرفت مي کنند، که اين پشرفت بر اساس تمدن بشر است. بنابراين در مدت هزاران سال پيشرفت هايي بوده و در آينده هم خواهد بود.

وي ادامه داد: نتيجه اين که تمدن بشر بر اساس همين تعهد است. چون اين مجموعه بشر دور هم جمع شدند، و يک برنامه براي خود تنظيم کردند و به آن برنامه هم متعهد شدند و با هم همکاري کردند تا به آن هدف هايي که براي خود تعيين کردند برسند.

اين استاد برجسته حوزوي افزود: در تاريخ نگاري، گاهي بحث هاي جزيي است که مثلا فلاني فوت کرد يا فلاني آمد و پادشاه شد. اما گاهي بحث فلسفه و درون مايه هاي تاريخ است که چرا اينجور شد و چرا اين تمدن بروز و آن تمدن سقوط کرد. که اين جنبه خاص خودش را دارد ولي در روايات و آيات و کلمات فقهاي ما بحث هاي جزيي در اين باره است نه به عنوان فلسفه تاريخ بلکه عنوان هاي ديگري آمده است.

علل سقوط و پيشرفت يک جامعه

صاحب تفسير گرانسنگ هدايت به تيين علل سقوط و پيشرفت تمدن ها پرداخت و گفت: پس بشر بايد دور هم جمع شوند و اين جمع شدن آنها محوري داشته باشند که محور همان پيمان يا ميثاق يا عهدنامه است. هر وقت اين مردم به اين محور پايبند باشند و تعهد هاي خود را نسبت به اين محوري که خود براي خود تهيه کردند و به آن متعهد و ملتزم شدند، پشرفت مي کنند. اما اگر سست شدند و تعهد شکني و بي وفايي نمودند، اينجا جامعه از هم مي پاشد و سقوط مي کند.

وي ادامه داد: اين خلاصه تاريخ است، اما خلاصه تفسيري هم دارد و آن اين است که چرا بشر دور هم جمع مي شوند و يک تمدن مي سازند و آن طرف هم يک عده چنين کاري نمي کنند و همچنان صحرا نشين مي مانند؟براي اين جهت دو فلسفه بيان مي کنيم.

ساخت تمدن به خاطر خطرات داخلي و خارجي

آيت الله مدرسي به سه دليل ساخت تمدن ها اشاره و بيان کرد: فلسفه اول اين که گاهي بشر مبتلاي يک خطرهاي سهمگين از داخل مي شود و براي دفع آن مجبور است با خود بسازند. مثلا خطر سيل، زلزله، قحطي، کم آبي، ... بنابراين غالب تمدن هاي بشر از اينجاها شروع شده است، چون فهميدند اين مشکلات را نمي شود به تنهايي حل کنند، پس دور هم جمع شدند و تمدن ساختند.

اين مجتهد عراقي افزود: ولي يک نوع تمدن ديگر است که بشر در مقابل خطرهايي که از خارج متوجه آنها مي شود، ساخته مي شود. مثلا يک عده جايي نشسته اند و يک عده ديگر زورگو و قدرتمند هستند از جاي ديگر مي آيند و به آنها زور مي گويند. اينجا هم بشر دورهم جمع مي شوند و يک تمدن را دربرابر چالش هاي خارج از محيط و وطن و امت خود درست مي کنند.

مهمترين تمدن ها، تمدن الهي

آيت الله مدرسي تمدن الهي را مهمترين تمدن بشر دانست و بيان کرد: پس اين نوع تمدن ها دو نوع است، داخلي و خارجي ولي نوع اساسي تمدن ها نوع سوم است که کساني که درباره تمدن ها صحبت مي کنند از جمله لائيک ها عمدا به آن توجه نکردند و آن تمدن هايي است که از سوي خدا مي رسد.

اولين تمدن بشر از سوي حضرت آدم(ع)

وي ادامه داد: اولين تمدن بشر از سوي حضرت آدم(ع) بود، ابتدا حضرت آدم(ع) بود و يکي از پسرانش برادرش را کشت که بعد آنها با هم جمع شدند و يک تمدن را ساختند و تا حضرت نوح(ع) اين تمدن داشت. بعد از آن هم حضرت شيث بعد ادريس، بعد هم تمدني بود که پيشرفتي کرده بودند ولي بعدش منحرف شد.

چون که منحرف شد خدا حضرت نوح(ع) را فرستاد که حضرت نوح ۹۵۰ سال با آنها بحث کرد ولي آنها قبول نکردند. وطوفان نوح فرا رسيدن و يک عده اطاعت کردند و سوار کشتي شدند و نجات يافتند، حالا بعد از آن طوفان آن تعدادي که در کشتي بودند نشستند و باز تمدن را ايجاد کردند. مثال بارز اين تمدن ها تمدن نوح(ع)، ابراهيم(ع)، يوسف(ع) بود.

پيامبر(ص) و معصومين(ع) ريشه همه پيشرفت ها و تمدن ها

اين فقيه قرآني اظهار کرد: و آخرين آنها تمدن عظيمي که پيامبر اکرم(ص) ايجاد کرده است و حضرات معصومين(ع) آن را ادامه دادند. من دليل داريم هر چه پيشرفت و خوشي و علم است، معدنش حضرت پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) است. وقتي يکي از شاگردان حضرت صادق(ع)، به نام جابر ۴ هزار کتاب درباره شيمي مي نويسند و غرب را با شيمي آشنا مي کند، نشان مي دهد که ائمه ما اصل تمدن بشر هستند، و ريشه تمدن همان ميثاق و عهد بوده است.

بيعث و ميثاق غدير خميرمايه تمدن هاي جهان

آيت الله مدرسي بيعت غدير را خميرمايه تمدن هاي جهان دانست و گفت: اين ميثاق همان ميثاقي بود که پيامبر اکرم(ص) از اوس و خزرج پيمان گرفت و نمايندگان آنها در منا متعهد به آن شدند، بعد در زير درختي به نام بيعت شجره مشهور شد و آخرين ميثاق در زمان پيامبر(ص) ميثاق غدير و خطبه غديريه بود.

وي ادامه داد: اگر دقت کنيد در حقيقت ميثاق غدير يک ميثاق نامه و تعهد نامه اي است که شامل غالب مسائلي احتياجي بشر است. و هنوز ما از بيعت غدير استفاده مي کنيم و بيعت غدير هنوز زنده و خميرمايه تمدن ما و جهان است.

گفتني است؛ جلسات تفسير و تدبر در قرآن مرجع عاليقدر تقليد آيت الله سيد محمد تقي مدرسي هر بامداد ماه مبارک رمضان از ساعت ۲۳:۳۰ با تلاوت يک جزء قرآن کريم در دفتر تهران وي واقع در چهار راه سيروس، خيابان ۱۵ خرداد شرقي، کوچه امامزاده يحيي(ع) برگزار است و ساعت ۲ بامداد اين جلسات در برنامه زلال سخن از شبکه سوم سيما پخش مي شود.

تعداد بازديد:28 آخرين تغييرات:98/02/22
نظرات

نظر شما:
نام و نام خانوادگي
پست الكترونيك
نظر